“Constitucional
Patriotism”: Tetu hikas no sukat to’ok eleição
antecipada
Martinho
G. da Silva Gusmão
Hanorin
filosofia politica, ética filosófica
Artigo ida ne’e mai
ho ideia singular: labele monu lalais ba eleição antecipada! Partido Fretilin nahouk
ona. Dom Basilio do Nascimento no Padre Dr. Júlio Crispim explica claro tiha
ona – katak, dalan único atu resolve impasse politico ohin loron mak eleição
antecipada. CNRT, PLP, KHUNTO ne’ebe forma AMP mos “hein de’it decisão” PR
Lu-Olo nian, “hein buat di’ak, maibe
pronto hasoru buat at”. PD mesak mak la concorda ho eleição antecipada,
maibe se maioria (Fretilin, CNRT, PLP ho KHUNTO) houk ona, PD hakruk. Há’u nia
posição katak – eleição antecipada ne’e péssima
ideia (ide sangat buruk). Ho respeito tomak ba partido sira no belun clero,
há’u hare husi filosofia – eleição antecipada ne’e “contra-senso”, “absurdo”.
Há’u sai comissario
iha CNE, 2007-2013 – hakerek livro 4 no artigo/ paper 40 resin ba de’it assunto
eleição. Buat ne’ebe há’u hatene katak eleição halo de’it ba PR no PN. Ne’e
duni, wainhira Governo monu, katak, “demissão” ba Governo. La normal wainhira
dehan kedas eleição! Maibe, wainhira PN “dissolve” mak bele halo eleição duni.
Hau sei explica tuir buat ne’ebe há’u estuda no hatene durante tinan 6 nia
laran ne’eba.
Hermenêutica legal ...
Ohin loron ema
hotu-hotu hare lisuk de’it mak ba artigo 106o KRDTL. Hau mos lakohi
lakon. Hau le fila ba fila mai to’o dekor tiha. Maibe, explicação ne’ebe hau
bele rona husi Bispo Baucau nian ho Padre Julio Crispim, hanesan possibilidade ida. Nune’e mos wainhira
jurista, Dr. Manuel Tilman hato’o ... ohin ida, aban seluk. La hatene tan sa
mak, iha fulan 3-4 nia laran ema mata-manas de’it ho artigo ida ne’e, no liu-liu
patina iha liafuan “ou” de’it.
Hau la’os jurista,
maibe kleur ona hanorin filosofia politica ho especialidade ida: Hermenêutica
legal! Ne’e katak, hanorin estudante sira atu hare no tetu lei ka constituição
husi artigo ida hodi nakdaet ba artigo seluk.
Wainhira ita hare
didi’ak, afinal artigo 106o ba deit “Nomeação” primeiro ministro. Ninia hanoin ida de’it: PM. Hau la hare didi’ak,
tan sa mak ema barak halo ulun moras to’o kedas “governo minoria” no “oposição
maioria”, depois mosu to’o “aliança maioria parlamentar 2”. Foti tiha nia, Primeiro Ministro halo proposta ba Presidente da Republica atu
nomea Ministro sira. Hotu ona iha ne’e.
Importante atu ita
hatene, PR hili ema ida atu sai PM hare ba ninia governabilidade – katak, nia bele kaer governo ne’e ho diak no ho
qualidade. Iha ne’e factor ne’ebe determinante mak PR “ouvidos os partidos políticos representados no Parlamento Nacional”
– “rona hotu partido politico sira ne’ebe iha ninia representante iha PN” (hau
nia tradução). Iha caso agora, PR rona partido-Fretilin, depois CNRT no PLP, PD
ho KHUNTO. Tuir logica constitucional, Dr. Mari Alkatiri sai PM tan partido 5
nahouk hotu. Pelo menos, partido 4: Fretilin, PLP, PD no KHUNTO. Partido CNRT
hili uluk ona dalan atu sai oposição. Ne’e duni, fou-foun há’u hanoin katak
nomeação ba Dr. Mari Alkatiri tuir ona dalan constitucional.
Maibe, hau surpresa
tebes ho declaração PM Alkatiri nian, katak, nia simu knar ne’e tan Bispo
Basilio do Nascimento mak husu ka “fo apoio”, no liu-liu ninia “compadre”
Xanana Gusmão mos simu hotu! Ikus mai, “compadre” 2 monu tama iha conflito nia
laran tan “comadre” sira tama klaran. Kama mos tohar! Kala nune’e mak wainhira
Dr. Manuel Tilman no Dr. Julio Crispim koko atu hadi’ak kama ain-tohar ne’e,
sira 2 haluha tiha atu suku mos lipa nakles.
Nune’e, ita hare
problema la’os ona iha artigo 106o: governo maioria ka minoria. Hun
no abut mak “compadre” ho “comadre”! Filosofo politico husi Harvard, John Rawls
dehan, “... justice as fairness ... constitucional
democracy .... so far as possible, independent of controversial philosophical
and religious doctrines”. Atu bele hatur justisa lolos tuir nia fatin,
democracia constitucional, bele karik, hases tiha husi controvérsia filosófica
no doutrina religião nian: Bispo, padre, compadre no comadre.
Wainhira mosu conflito,
hau nia maluk balun husi Comunidade Islâmica Timor-Leste hakerek iha facebook, katak, di’ak liu Alkatiri
lalika sai PM wainhira ema la considera nia, hatun ema Islam nia honra ka
dignidade. Fila mai, tan “umat Islam” tane metin nafatin nia. Liu tiha horas
balun, posting ne’e lakon tiha ona. Kala ita nia maun-alin sira hanoin katak
Mari Alkatiri sai PM atu tane sae Islam. Sira mos hanoin katak sai PM ne’e
depende ba doutrina religião Islam nian (ne’e mentalidade Indonesia nian).
Situação sai
complicado wainhira “oan sarani” sira (Fretilin, CNRT, PLP, PD no KHUNTO) iha
PN la hatene saída mak “padrinho” ho “madrinha” cumbina malu ho bispo, padre no
ustad ho pastor sira. Kasian, “oan sarani” sira la hetan orientação didi’ak mak
ninia resultado sai rungu-ranga hotu, liu-liu “ampao” la iha ba festa Natal
nian.
Ba há’u, saída mak
Dr. Mari Alkatiri explica iha televisão, hatudu ona katak nomeação ba PM ne’e
complicado husi inicio kedas! Há’u nia pergunta: se “compadre” José Alexandre
Gusmão nahouk atu “compadre” Mari Alkatiri sai PM, tan sa mak Presidente
partido CNRT Kay Rala Xanana Gusmão la suporta? Ho “compadre” na’in 2 ne’e
ninia problema, tan sa mak CNRT no Fretilin tenki fera ulun hamutuk ho bispo no
padre Julio Crispim atu justifica eleição antecipada?
Hau la hetan
resposta husi artigo 106o KRDTL. Iha livro Tractatus Logico-Philosophicus nia laran, Ludwig Wittgenstein (filosofo)
dehan Ҥ 7: Wovon man nicht sprechen
kann, darüber muss man schweigen” (wainhira ema la iha liafuan atu ko’alia,
iha biban ne’e nia nonok tiha). Atu dehan, wainhira artigo 106o la
dehan buat ida konaba ba eleição
antecipada, ema labele rakalele
tun sae atu rakatiki tiha PM. Artigo
106o ne’e bele hakawe ho artigo 85o
alínea d); ka 86o alinea h).
Maibe, se governo compadre
Alkatiri nian monu duni karik? Ne’e fohin mak to’o iha Demissão do Governo (artigo 112o n. 1, 2). Sasukat la
to’o atu halo eleição antecipada. Ita ba halo to’ok leitura critica hermenêutica legal ba artigo ide ne’e:
1) Implicam a demissão do
Governo - kona-da’et ba governo ida atu hakotu ninia knar:
a) O inicio da nova
legislatura. Hahu legislatura foun. Ida ne’e normal, wainhira
eleição 2017 hili ona deputado foun, VI Governo hotu ona. Labele ona assina tan
projecto! Erro ne’ebe VI Governo halo mak, dehan hela semana 2 de’it ona,
sistema taka hotu ona mos nakdedar fahe lalais projecto, nune’e VII Governo mak
ulun moras. Hanesan los iha 2007, Governo no PN (Fretilin) nakdedar hakarak
aprova lalais Lei Pensão Vitalicia (LPV), maibe AMP (CNRT, PD, ASDT/PSD) la
ulun moras tan hotu-hotu “turut menikmati”.
b) A aceitação pelo Presidente
da Republica do pedido de demissão apresentado pelo Primeiro Ministro. Hanesan iha 2014, Kay Rala Xanana Gusmão husu atu PR hakotu PM ninia
knaar no fo hikas fali ba Rui Maria Araújo. Tuir lolos PD no FM halo boikot ba
decisao ne’e, tan CNRT la hili husi ninia coligação maibe ba hili fali oposição
(partido Fretilin). Ida ne’e exemplo ida, katak, Fretilin suporta governabilidade “minoria” ho voto
coitado! La iha eleição antecipada.
PM Gusmão mak kala isin baruk ona be entrega fali ba PM foun. Ida seluk, iha
2006 wainhira PR Xanana husu PM Alkatiri atu resigna husi ninia knar. La iha eleição antecipada! Tan Fretilin sei
bele assegura “single majority” ida.
c) A morte ou impossibilidade
física permanente do Primeiro Ministro.
Wainhira PM mate ka hetan desastre ruma nebe halo nia labele ona bok-an tun
sae. PM mate ka tun, governo mos hotu. La iha eleição antecipada.
d) A rejeição do programa do
Governo pela segunda vez consecutiva. Katak, wainhira
programa ne’ebe PM hatoo ba PN hasoru ona “rejeição” ka “penolakan” dala rua
tui-tuir malu (hare mos artigo 108o; 109o KRDTL). Dehan
de’it “segunda vez consecutiva”,
maibe la dehan liu tiha loron 1 ka 2, 30 ka 60. Hanesan Dr. Mari Alkatiri
dehan, tuir lolos oposição fo tiha moção dahuluk, fo tan kedas ba daruak iha
loron ne’e kedas. Hau la’os jurista, maibe “prazo legal” bai-bain fo ida be
máximo.
e) A não aprovação de um voto
de confiança. Wainhira PN halo ona “rejeição”, PM
Alkatiri bele husu “voto de confiança” (artigo 110o). Ne’e katak,
Governo bele halo negociação didi’ak hodi husu hikas PN (liu-liu oposição) atu
fo voto foun hodi bele hala’o ninia programa ne’ebe monu ona. Wainhira la hetan
tan confiança, nune’e Governo demite.
PM Alkatiri la husu, maibe ba kedas dehan “hau
sei la mai dala rua tan iha PN”. Significa, Dr. Mari Alkatiri lakohi usa
ninia direto constitucional nu’udar Chefe do Governo atu husu “voto de confiança”. Maibe, hau hare liu ida
ne’e hanesan problema psicológico (bele mos metafisica;
bele mos meta-ética), la’os politico.
Hau hanoin, PM Alkatiri “de propósito” (sengaja) husik ninia governo chumba
duni!
f) A aprovação de uma moção de
censura por uma maioria absoluta dos Deputados em efetividade de funções. Katak, PN halo “moção de censura” (artigo 111o), wainhira hare
katak Governo la halo tuir ninia knar ona no programa la’o la los ona. Hau la
compreende, matenek nain sira iha oposição AMP, governo sei hatoo hela programa
no ladauk tan executa ninia governação, oinsa mak hato’o tiha “moção de rejeição” ba tuir kedas “moção de censura”? Kala, AMP hakarak
duni halo PN naksobu tan sira hanoin uluk ona eleição antecipada, antecipadamente! Maibe atu fo exemplo di’ak liu
mak wainhira V Governo fo ZEESM ba Mari Alkatiri, tuir lolos CNRT, PD no FM
halo “moção de censura”. Basá, ZEESM la tama iha programa Governo nian.
“Compadre” Xanana mak hakarak fo ba “compadre” Alkatiri. “Comadre” sira iha
Dili mak lori ba monta iha Oe-Cusse. La hatene, tan sa mak CNRT, PD no FM la
halo? Agora, wainhira Governo sedauk halo buat ida, CNRT mak iha ulun atu halo
“moção de censura” ba Fretilin ho PD. Kabun makili, maibe laran mak sae fali!
Ka hanesan uluk, PM Alkatiri no MNEC Ramos Horta assina Taci-Timor ba tinan 50,
PN la halao “moção de censura”.
Agora, deputado sira husi oposição AMP atu halo hasoru PPN, ne’e hanesan ema
kaer tudik la’os atu ba ku’a na’an ka modo, maibe ba tesi ninia kakorok rasik.
Ba hau, oposição AMP halo kanek-an de’it. Tuir lolos ne’e, PLP mak matenek liu,
tan Taur Matan Ruak wainhira kaer knar nu’udar PR nia tahek Fretilin no CNRT ba
caso sira ne’e.
2) “O Presidente da Republica só pode
demitir o Primeiro-Ministro nos casos previstos no numero anterior e quando se
mostre necessário para assegurar o normal funcionamento das instituições
democráticas, ouvido o Conselho de Estado”. Katak, PR atu hatun PM, rona
mos husi Conselho de Estado (artigo 91o). PR laos nahi tur nahi mehi
ba hatun ona PM. Lae! Iha ninia dalan rasik. Dalan ne’e mos la badak, hanesan
ita nia hanoin badak.
To’o iha artigo
hirak ne’e hotu, ita hare de’it mak DEMISSÃO ba PM no Governo. Se Governo monu,
la
iha eleição antecipada. Tan, PM no Governo la’os POVO mak hili, maibe
PR mak foti. Partido sira mak hili PM! Ne’e duni, tuir regra ka logica
constitucional, PR rona hikas “Conselho de Estado” no foti processo foun.
Katak, bolu hikas partido-Fretilin, CNRT, PLP, PD no KHUNTO atu tur hamutuk
hodi hili PM foun. Githu aja kok repot?!
Keta haluha,
Lei-Inan dehan PR “ouvido” (rona netik) partido sira no Conselho de Estado.
Maibe, PR mak iha knar exclusivo atu
hakotu lia. AMP lalika ona dehan sei lori PR ba processo “impeachment”. There is no way to go!
Maibe, eleição
antecipada bele mosu, wainhira Parlamento Nacional monu! Buat ne’ebe há’u hare, AMP hamonu tiha ona PN molok hamonu Governo!
Governo hamrik ona tan “compadre” 2 no bispo hamutuk ho PR hakotu ona lia,
katak: bele! – “green light”. To’o
iha PN laran mak “oan sarani” sira rungu-ranga dehan “minoria” ho “maioria”,
alias, “padrinho-madrinha” mak fo “ampao”
poder la hanesan! Nune’e mosu “red light”
hela de’it iha PN.
Iha artigo 100o
mak ko’alia konaba “Dissolução” ba PN. KRDTL hatur “O Parlamento Nacional não pode ser dissolvido nos seis meses
posteriores à sua eleição...”; dehan katak liu tiha eleição foun ida,
labele hamosu tan eleição seluk iha fulan 6 nia laran. Eleicao ida uluk monu
iha Julho 2017. Labele halo eleição foun iha fulan 6 nia laran, katak, to’o
Janeiro 2018 de’it mak ninia “prazo legal” moris! Nune’e mos wainhira iha PR
nia mandato hela fulan 6 de’it ona, ka “Estado
de sítio” ka “estado de emergência”,
labele iha “dissolução”. Ne’e duni, wainhira PR haruka atu halo “dissolução” ba
PN mak KRDTL 100o dehan “subsequentes eleições”. Ida ne’e mak
ita ba hamutuk ho PM Alkatiri no Partido Fretilin kokotek no kokorek iha medsos
konaba eleição antecipada. Liafuan “eleição antecipada” rasik la hakerek iha KRDTL, maibe “subsequentes eleições”. Iha sistema
eleitoral mundo rai-klaran, “eleição antecipada” (early election; primary election) ne’e ba de’it nação sira ne’ebe
tenki troka senadores ka deputados atu hakotu sira nia mandato no hili foun
fali.
Pergunta boot: ho
razão saída mak PR halo “dissolução” no haruka halo “subsequentes eleições” (= eleição antecipada)? Artigo 100o
la dehan buat ida. Ita ba took artigo 86o alínea f); dehan knaar PR nian
atu “Dissolver o Parlamento Nacional, em
caso de grave (1) crise institucional que não permita a
formação de governo ou (2) a
aprovação do Orçamento Geral do Estado por um período superior a sessenta dias, com (3) audição prévia dos partidos
políticos que nele tenham assento e (4) ouvido o Conselho de Estado, (5) sob pena de inexistência jurídica do ato de dissolução, tendo em conta
o disposto no artigo 100o; (numero 1-5, hau mak tau atu fasilita
leitura) .... dalan naruk no halo kolen. PR Lu-Olo la tur heneba, teki-teki ida
rua tama ba ho “compadre” no “comadre” ba husu eleição antecipada! La iha!
KRDTL artigo 86o alínea f) ne’e todan
oituan
1) “... crise institucional que não permita a formação de governo” – PR tetu uluk lai crise institucional
ne’ebe halo katak labele forma governo. PR lalika hare ba asneiras “compadre”
sira, “oan sarani” ho “padrinho” sira. Na verdade, ko’alia momos karik ohin
loron ita hasoru crise psicológico husi Xanana no Alkatiri, ne’ebe halo
“instituição estado” sai tiha “U boot” husi “compadre” sira nian. Ne’e duni
Taur Matan Ruak ko’alia loos, Xanana ho Alkatiri ne’e halo Estado sai tiha
“família” nia custa. Partido Fretilin no CNRT ne’e sai tiha ona oligarquia
Alkatiri no Xanana. PLP mak “comadre” karik. Depois KHUNTO sai “comadre” nia
maluk? Hau sente, maun sarani no alin sarani sira iha CNRT, PLP no KHUNTO mak
hakarak hadau lalais “ampao” (poder no projeto)! Ne’e duni, governo forma ona
maibe asneiras no manhosa sira iha AMP mak halo natal ho ano novo ne’e sai
rungu ranga tiha. Crise institucional ne’e mosu la’os KRDTL, maibe psicológico ka metafisica. Fou-foun, Fretilin hametin uluk tiha ona “alianca maioria parlamentar” (AMP):
Fretilin, PLP, KHUNTO. Maibe, to’o dalan klaran, AMP mosu fali ho Fretilin, PD,
KHUNTO. To’o hili PPN mak hela de’it ona Fretilin no PD. Iha sistema
semi-presidencial, Fretilin no PD bele kaer nafatin Governo. Los duni, Governação
Fretilin/PD nian hamosu problema governabilidade,
tan suporta minoria iha PN.
Maibe,
buat ne’ebe há’u hare oposição AMP halo “suicídio
politico” (bunuh diri politik) tan husi sira nia “crise metapsicológica” (ansi, liman ain nakdedar, hamlaha ne’ebe
transforma ba ‘sede do poder’;
filosofo Nietzsche dehan “der Wille zur
Macht” – the Will toward Might; la’os de’it “power”, maibe “might”)
mak hamosu “crise institucional”: boikot buat barak iha PN; obviamente vota
contra programa, lakohi participa iha reuniões comissões PN nian, lakohi halo
programa atu visita eleitores, lakohi tama serviço (deputado senior sira falta
hela de’it) to’o ikus mai husu destituição PPN, deputado balun CNRT nian koko
atu “hadau lalais meja” PPN, too OGE no OR (“emergência”) mos chumba hotu. Agora,
AMP rasik mak hanoin atu aprova lalais OR (“agonizante”); koko atu tama bebeik plenária, buka atu halo lei anticorrupção.
Maibe kala Fretin no PD hanoin la biban ona, tan tempo atu executa mohu tiha
ona! Ne’e duni, AMP hamout duni Koligasaun Fretilin-PD iha “crise
institucional” nia laran atu bele atingi sira nia hanoin halakon “governabilidade”, maibe mos sei labele
hamosu “formação do governo”.
PR bele foti decisão atu halo eleição antecipada. Maibe, há’u surpresa tan AMP mak lakohi fali halo eleição antecipada.
Wainhira Deputado Fidelis Magalhães (PLP), Arão Noe (CNRT) no Luís Ribeiro
(KHUNTO) halo declaração hamutuk no hato’o razão oi-oin, hau sente “estranho”
(aneh). “Santíssima trindade” oposição AMP nian ne’e hanesan los “flu burung”,
la’os ona manu-falur ne’ebe ne’ebe laran kmaus, maibe makerek! Sira hanoin
de’it atu oinsa mak Governo monu lalais, maibe la sukat katak sira hotu
namtate.
2) “.... a aprovação do Orçamento Geral do Estado por um período superior a
sessenta dias...”! Kala ida
ne’e mak problema ne’ebe rasta malu la hotu rai. OR la liu. OGE mos intupido. PM
Alkatiri la lori hikas OGE mai lalais. Nia hakarak atu halo iha 31 de Janeiro!
Ne’e dok liu ona prazo “60 dias”. Agora oposição AMP koko atu halo manobra
oinsa mak bele halo debate hikas ba OR (tan osan atu bele sustena makina estado
nian mohu duni ona); ka, koko atu hatudu katak sira mak badinas liu iha PN
laran. Loro-loron ita le facebook,
ita mak sente moe fali. Ba há’u, iha aspecto ida ne’e AMP la sukat politica,
maibe halo metafisica – “hakarak salva povo” maibe hare katak Fretilin-PD nia
programa politico ho liafuan “irracional”, “inconsistência”, “la realista” no
“ambicioso”. Maibe, aban-bainrua sira manan eleição antecipada, oinsa mak sira
apresenta fali “irracional” ho “inconsistência” ne’e nu’udar “racional” no
“consistente”?
3) Maibe, keta haluha katak PR mos sei iha “... audição prévia dos partidos
políticos que nele tenham assento ...”!
Ne’e duni, liu tiha fulan 6 mak OGE la aprova nafatin, hafoin PR bolu partido
hotu-hotu: Fretilin, CNRT, PLP, PD no KHUNTO atu rona sira nia hanoin lai. Be
partido sira seluk ne’ebe la iha “assento” iha PN, oina? Ita hein de’it iha
liur atu rona gosip! PR halo “audição previa”, la’os halo “decisão”.
4) Ikus liu, PR sei “...ouvido o Conselho de Estado ...” (hanesan artigo 91o). PR
“rona” de’it, hotu ona. La dehan katak PR tenki halo tuir. Ne’e problema boot tan
fali ona, tan iha Conselho de Estado
nia laran “compadre” ho “comadre” mak tur iha laran. Sira ko’alia saída de’it
mos ita labele hafuhu husi janela kuak atu rona. Tan KRDTL dehan “As reuniões do Conselho de Estado não são
publicas” (no 2). Ne’e?!
5) Wainhira PR la hakat tuir 1-4, mak sei mosu “sob pena de inexistência jurídica do ato de dissolução, tendo em conta
o disposto no artigo 100o”. PR labele dissolve PN, wainhira la
la’o tuir dalan hirak ne’e. Maibe, AMP sei labele kokorek no kokotek husu “impeachment”, wainhira PR foti decisão
ba eleição antecipada. Nune’e mos, Fretilin-PD labele mangame wainhira PR dehan
la iha “subsequente eleições”.
Conclusão, katak, “normalmente”
eleição antecipada ida mosu la’os tan Demissão
do Governo, maibe Dissolução do
Parlamento Nacional. Governo monu, ne’e “salah satu alasan”, la’os
“satu-satunya alasan”. PN mak “bubar”, dalan único mak eleição antecipada. Githu lho, mas!!! Hau sai comissário
tinan 6, no participa iha evento lubuk ida nacional ho internacional, hakerek
livro no artigo ... hau seidauk hare processo eleição ba membro Governo nian,
sa tan referendo ba programa governo. Referendo ba LPV bele; ba ZEESM bele; ba
mega projecto Taci-Mane bele!
“Constitucional
patriotism”: Proposta ba Impasse!
Ba há’u, eleição
antecipada sai hanesan vírus cancro ida ne’ebe estraga no halo “CULTURA
DEMOCRATICA” iha Timor-Leste sei mate kotu kedas. Iha Lian-Makloken KRDTL nian
dehan, “Plenamente conscientes da
necessidade de se erigir uma cultura
democrática e institucional própria de um Estado de Direito onde o respeito
pela Constituição, pelas leis e pelas instituições democraticamente eleitas
sejam a sua base inquestionável; ...”. Hanoin konaba “cultura democrática”
ne’e ita labele haketak ho “representatividade democrática” no “oposição
democrática” (artigo 70o).
Tan sa mak ita
adopta tiha filosofia democracia nian ne’ebe furak tebes, maibe ita sobu hodi
halimar de’it? Wainhira Xanana Gusmão kaer knar nu’udar Chefe do Governo, mosu
bebeik liafuan “estado frágil” no “estado falhado”. Timor-Leste nia naran
sai bo’ot iha estado frágil sira ne’e nia let, la’os tan ita mak di’ak liu
maibe tan ita mak osan barak atu hami’ak rai seluk. Ita rasik fraco ida be
fraco nian kedas. Exemplo mak agora mosu dada’uk, issue “eleição antecipada”.
Timor-Leste nia
“cultura democrática” (la’os “regime democrático”) hatur lolos duni doutrina “patriotismo constitucional”. Há’u gosta
saída mak Jürgen Habermas dehan, “... democratic
citizenship need not be rooted in the national identity of a people. However,
regardless of the diversity of different cultural forms of life, it does
require that every citizen be socialized into a common political culture” (JH, Facts and Norms, 1996: 500). Atu ita bele sai cidadão democrático, ita nia hun no abut mak “... profundo sentimento, as aspirações e a fé em
Deus do povo Timor-Leste” (preambulo KRDTL); “normas e os usos costumeiros” (art 2o n. 4); “Igreja católica” (art 11o n.
2); “confissões religiosas” (art 12o).
Ita nia identidade nacional mos hatudu iha diversidade – husi Lorosa’e too
Loromonu; taci-feto ba taci-mane; firaku-kaladi-baikenu. Rikusoi hirak ne’e mak
halo Habermas hatudu katak ema ida-idak hatene hare Constituição nu’udar fatin
ba “common political culture”.
Crise constitucional
ne’ebe mosu agora, tan ita hakerek tiha buat furak iha surat tahan leten, maibe
sai burado iha “common political culture”.
Alias, iha tinan 22 nia laran ita restaura tiha independencia, ita la kaer
KRDTL nu’udar solução ba problema “national
identity” no “common political
cultural”, maibe sai tiha fali problema nia hun no abut. Todan liu tan, ita
nia camada intelectual lakohi ona ko’alia tuir sira nia matenek, maibe tuir
sira nia politica no bisnis!
Proposta husi
Habermas nian konaba “constitucional
patriotism” bele ajuda ita atu labele sobu “cultura democrática” no halo rahun “oposição democrática”, liu husi eleição
antecipada. Hamutuk ho Habermas, há’u identifica problema 3 iha “Estado
frágil” (ne’ebe g7+ la mai Timor-Leste atu ajuda resolve), no ho kedas sugestão
atu LABELE lalais tama ba ELEIÇÃO ANTECIPADA.
Problema dahuluk
(1): iha Estado Frágil nia laran, lei ho ordem mak namlele! Ne’e duni “instituições eleitas” [tuir dalan
democracia nian] lakon ninia monopólio atu usa força legitima atu protege Povo
rasik, maibe hanesan atu halo Povo moris la hakmatek fali. Deputado/a sira
ne’ebe ko’alia konaba “oposição constructivo” ka “oposição educativo” la foti
programa Governo nian atu tetak no tempra didi’ak ho argumento intelectual,
maibe kaer uluk ona “cartão mean” atu vota contra. Husi hahu kedas ita hatudu ona katak
“oposição democratica” ninia serviço mak atu “hatun governo”, no la’os tetak ho
tempra programa governo.
Todan liu tan, ita
nia matenek na’in sira fera ulun ba de’it artigo 106o (nomeação PM)
no lakohi hateke ba artigo sira seluk atu ajuda malu. Ida ne’e dehan halakon
tiha “justice as fairness” (John
Rawls) no hamohu tiha “justeza politica”
(Norberto Bobbio). Iha situação ida ne’e PN paralisado! Há’u hanoin oposição
AMP husi hahu kedas hakarak hamonu duni PN – “dissolução antecipada”! Nune’e,
PM Alkatiri (no, Fretilin) ko’alia bebeik hodi PR nia naran atu halo eleição
antecipada. Iha biban seluk, Oposição AMP halo PN la funciona maibe sira tuda
rai rahun ba Fretilin no PD, depois sira “fase liman” tiha hanesan Pilatos
hasoru injustiça politica ne’ebe mosu dadaun. Ikus mai, há’u hare katak Oposição
AMP agora tauk liu atu ba eleição antecipada. Nune’e iha facebook hahu “promosi” katak sira sibuk liu ba visita povo; sibuk
ba visita instituição estado nian; sibuk atu hahu plenária; sibuk atu ba
comissão parlamentar; ... sibuk iha fatin hotu wainhira sira hatene los ona katak
PN paralisado.
Albert O. Hirschman
hakerek artigo ida “Social Conflicts as
Pillars of Democratic Market Society” (cf., Political Theory 22 [2], 1994)
hodi hatudu situação ne’ebe nia hanaran “either-or”
ka “non-divisible” nu’udar oposição
ba situação “divisible” ka “more-or-less”. Há’u hanoin, ba Fretilin,
CNRT, PLP, PD no KHUNTO bele tetu ida ne’e. Partido sira ne’e tuir lolos lalika
sukat malu ho “divisible” (fahe malu fera malu) de’it, maibe koko halo
compromisso politico. Husi comentário hirak ne’ebe Partido sira halo, ema bele
hare momos no borus kedas katak Partido sira hatudu de’it “absolute unwillingness” (lakohi duni atu hatudu oin midar ba malu)
atu halo compromisso.
Compromisso ba saída
nian? Ema hotu hatene, to’o labarik sira iha escola primaria mos dehan, PPN no
PM. KRDTL hatudu dalan momos hela “ouvidos
os partidos políticos representados no Parlamento Nacional” (art. 106o;
art. 85 alinea d]). Bispo Dom Basilio do Nascimento no “compadre” José
Alexandre Gusmão bele fo hanoin ba “compadre” Dr. Mari Alkatiri. Maibe, ida
ne’e la’os constitucional. Importante mak Presidente da República rona Partido
sira iha PN nia laran – Fretilin, CNRT, PLP, PD ho KHUNTO. So Partido Politico
sira de’it mak bele lori malu to’o iha “more-or-less”
– mais ou menos – se mak sai PPN no PM.
Tan Alkatiri la’os
mai husi partido hotu nia hakarak, liu-liu “comadre” sira iha CNRT ka PLP nia
laran, nune’e mosu situação “either-or”
– oposição lakohi Fretilin atu kaer ukun, ka, oposição lakohi Alkatiri atu sai
PM? Buat ne’ebe ita bele hare husi liur, oposição halo “either-or”. Iha ne’e ita brani atu hili “the basic value of constitucional democracy” atu respeita “partido
mais votado” (Fretilin) hamutuk ho PD hodi kaer Governo (la’os “minoria”, tan
Ministro sira barak los), ka, “the
normative aspects of the state” katak husik PN (iha ne’e mak ko’alia konaba
“maioria parlamentar” art 106o) mak halo “decisão politica” (art 92o).
Halai hikas lalais
mai atu husu eleição antecipada ne’e
hatudu de’it katak ita nia “representatividade
democratica” (art 70o) lakon ninia gosto! Alias, sira la hatene
halo politica nu’udar “o arte do pensar e
agir” (Aristoteles), ka “the art of
expedience” (Isaias Berlin) maibe sobu tiha atu halo de’it politica sai “manutenção do poder” (Machiavelli;
Thomas Hobbes). Ne’ebe, se Deputado/a no Partido 5 ne’e la iha capacidade no abilidade “literária” atu halo “decisão
politica” (art 92o) iha PN nia laran, tan sa mak POVO tenki ba
hili hikas fali sira?
Uluk iha FORUM
MAUBISSE, líder sira hanesan Xanana, Alkatiri, Taur Matan Ruak, Ramos Horta,
Lu-Olo, no José Luis Guterres ko’alia konaba transformação ba geração foun.
Liu-liu na’in 5 oan ne’e: Xanana, Alkatiri no Ramos Horta hamutuk ho Lu-Olo no
Taur Matan Ruak labele kedas resolve “oan sarani” sira iha PN (no, “comadre”
sira), tan sa mak ita tenki gasta osan atu hili nafatin “OB” sira ne’e? Há’u
concorda, se eleição antecipada ne’e
atu ba hili “roupa foun”, la’os “roupa foer” ka roupa ne’ebe serve de’it
iha “obralan”.
Tan sa? Problema
daruak (2): capacidade ne’ebe fraco ka desintegrado hodi hatan ba Povo ninia necessidade ka Povo nia hakrak/ mehi, serviço
publico ne’ebe parado, Povo ida-idak buka moris rasik no hein de’it bainhira
mak Partido politico sira han bosu ka moris hakmatek.
Hau sente “desgraça”
(ngeri), wainhira líder balun dehan ko’alia iha “campanha eleitoral” ita bele
ko’alia saída de’it atu bele dada povo nia atenção no hetan poder, maibe tama
ona iha poder mak partido sira halo “gestão” ba interesse. Barrata! Dehan, iha
politica la iha amigo la iha inimigo maibe iha de’it interesse. Ba há’u,
liafuan hirak ne’e rona ba “brutal” no “barbar”. Lae! Politica ne’e husi hun no
abut kedas Aristoteles dehan “o arte do
pensar e agir”. Ita nia KRDTL usa liafuan furak tebes “CULTURA DEMOCRATICA”
ne’ebe sai ona “common political culture”
(Habermas, Rawls, Bobbio), iha mundo rai-klaran ne’e.
Iha Estado frágil ida nia laran, liu-liu
ninia “boss g7+” Timor-Leste, ita hasoru paradoxo boot ida “On the one hand, we look to constitucion in
order to underpin the legitimacy of the new government by providing the
popularly agreed-upon structure and values by which it governs. On the other
hand, by importing identity question into the constitucional arena, we risk
escalating the conflict rather than alleviating it” (cf., Aliza Belman
& Hanna Lerner in D.W. Brinkerhoff, Governance in Post-Conflict Societies,
2007: 49). Hare husi ne’e, ita bele sukat katak eleição antecipada ne’e hanesan kokir tun sae KRDTL atu bele hetan
ai-rin ba legitimidade ba Governo liu
husi suporta popular. Ne’e los hela. Maibe, ita la hare “risk escalating the conflict”: la’os física (violência) maibe
metafisica (pensamento intelectual)! Katak, ita taka matan ba “raison d’état” (razão do Estado), no
buka haksesuk malu liu atu programa hirak ne’e bele “beneficia” empresário
Partido nian. Ita hare momos katak iha PN, Deputado/a sira liu-liu AMP ko’alia
bebeik konaba “sentido do Estado”, maibe la iha “sentimento do Povo”.
Há’u mak hanesan
Fretilin no PD karik, husik ba Governo monu depois entrega hikas ba PR, depois
PR forma VIII Governo. Fretilin no PD fila ba “oposição democratica”! Hare
to’ok, AMP2 bele ukun tuir “cultura democratica” ka lae! Ba há’u, wainhira
CNRT, PLP no KHUNTO mak ukun ne’e sei sai hanesan saída mak Taur Matan Ruak
dehan, lori istilo GOLKAR. Tinan 10 (2007-2017) nia laran, GOLKAR mak ukun iha
Timor-Leste. So what githu lho?! Hanesan ne’e Fretilin no PD bele sai “oposição
educativo” ka “oposição constructivo”. Ho ida ne’e, ba eleição 2022, Fretilin
ho PD bele ba ku’u kafe iha Ermera no kulu iha Baucau, ba fa’an iha território
tomak ... “tula dikur ba malu, se book
oli”!
Dala ida tan, ba
há’u eleição antecipada ne’e husik hela kanek ida iha “cultura democratica” nia
laran. Liu-liu tan KRDTL ita tesi-tun tesi-sae halo roupa aat ida hodi hatais
ba festa democracia nian! Fretilin no PD, imi mesak mak bele SAVE THIS NATION
...!
Problema datoluk
(3): Entidade sira ne’ebe representa Estado lu’ut metin de’it iha sira nia
knuuk laran no la iha coragem atu ba hasoru Povo. Hodi liafuan seluk, ita nia “Sua Excelência” sira lakon sira nia
credibilidade rasik; la fiar-an no patina iha fatin!
Favor ida hapara
tiha “pencitraan” iha facebook, katak
imi sae motor ba PN, ba visita eleitor no sibuk iha plenária atu foti lei
anti-corrupcao.
Se há’u mak AMP
karik, há’u sei ba hasoru hikas Fretilin no PD atu loke hikas negociação
politica – “o arte do pensar e agir”;
“the art of expedience”. Nicolau
Lobato ninia liafuan furak tebes, “Muita
dor de cabeça tem havido por causa de não se fazerem as devidas distinções.
Neste assunto impõe-se ter um fino
sentido de compreensão e discernimento político”. Partido 5 ne’e tama
iha situação ne’ebe Nicolau Lobato dehan la hatene halo “devidas distinções”:
ida ne’ebe mak los, ida ne’ebe mak sala; ida ne’ebe mak furak, ida ne’ebe mak
feuk; ida ne’ebe mak di’ak ida ne’ebe mak at. Ba há’u, saída mak CNRT, PLP no
KHUNTO halo hodi boikot ba buat hotu maibe la’os ho argumento racional, “fact and state of affair”, ne’e la’os
“cultura democratica”. Oposição iha “direito”, no liu-liu “dever sagrado” atu
foti “cartão mean” ... maibe, foti ho oin foti ho néon. La’os foti husi
ain-tur. Governo Fretilin no PD bele monu, no monu duni ona. Maibe, AMP iha
responsabilidade atu labele halo rahun PN.
Ba há’u, dala ida
tan, AMP “dissolve” tiha ona PN (hahu ona husi eleição ba PPN, tuir mai foti
hosi comissão maibe depois lakohi halo reunião; vota contra PPN) molok obriga
Governo atu halo “demissão” (vota contra Programa no OR, nune’e labele ona halo
OGE). PR iha tiha ona razão tomak atu foti decisão ba eleição antecipada.
Maibe, dala ida tan
Nicolau Lobato nia liafuan, “Muita dor de
cabeça tem havido por causa de não se fazerem as devidas distinções. Neste
assunto impõe-se ter um fino sentido de compreensão e discernimento político”.
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