“Imagining East
Timor”: Colonialismo. Catolicismo. Nacionalismo. Hermenêutica oan ida ba celebração jubilosa 500 (PARTE 2)
Martinho G. da Silva Gusmão
Docente ba filosofia política no hermenêutica iha Instituto Superior de Filosofia e de Teologia (ISFIT), Dom Jaime Garcia Goulart, Dili
Ema balun hakerek iha facebook
dehan, sorte lori netik Portugues sira mai ne’e mak missionário sira tabele
tuir. La sala! Tan liu husi bula Romano
Pontifex (1455), Papa Nicolau V
haraik ba Liurai Portugal atu hari’i igreja ka mosteiros iha “territórios descoberto e descobrir”.
Nune’e mos, Papa Calisto III hametin
tan ho bula Inter Coetra (1456) atu Infante Dom Henrique hetan knar “mestre da Ordem de Cristo” no iha “jurisdição espiritual” ba Padroado de Tomar (= bele hari’i no fo
rikusoi ba kreda iha rai tasi-balun tomak).
Iha 1495, Dom
Manuel sae ba kadunan Portugal nian! Tinan tuir mai, nia duni sai hotu judeu sira no muçulmano sira husi nia rain. Hotu tiha, nia foti haruka ninia
aswain sira atu hahu “descoberta dos
caminhos marítimos para a Índia”, no “descobrir
príncipes cristãos antigos” hodi hametin relação política internacional
foun. Ne’e duni, wainhira Vasco da Gama no
nia alin Paulo Gama, Nicolau Coelho
ho ema seluk naran Gonçalo Nunes sai
husi Tejo (8 de Julho de 1497), armada hirak ne’e composta husi militar, mercenário no missionário, la’o haleu continente sira
Africa, Asia no America! Nune’e ho código M3, Liurai Portugal halo operação
conjunta ida “espada e cruz”.
Iha 15 de Agosto de 1511 mak Afonso de Albuquerque hadau no ukun Malaca! Nia hari’i “fortaleza” (benteng pertahanan) iha Malaca, no
haruka ninia armada atu hakur tasi no laloran hodi to’o iha Molucas! Iha Malaca, Albuquerque foti
tiha Islam sira mesjid ida iha neba
atu halo igreja. Husi ne’e mak hahu
evangelização to’o insulinda tomak!
Liafuan “insulinda” hatudu ba reino sira iha Flores, Solor, Adonara, Lembata, Sumba, Roti, Sabu, Pantar (Alor),
Timor no Maluku (Molucas). Tan
ninia devoção bo’ot tebes ba Na’i-Feto, nune’e, Albuquerque dedica kreda foun
ne’e ba Nossa Senhora Anunciada. Frei Domingos de Sousa, OP nebe sai
confessor ba Albuquerque mak kaer kreda ida ne’e, hamutuk ho ninia capelão
militar Padre Álvaro Mergulhão. To’o
1521, nia sai ona Catedral ba Diocese Malaca. Iha 25 de Abril de 1545, Francisco Xavier to’o iha Malaca. Tinan
tuir mai, nia ba visita Amboina no Ternate. Iha 1547 nia fila ba Malaca!
*****
Ho celebração jubileu 500 ne’e, bele ka lae ita dehan –
Igreja Católica iha TIMOR LESTE hahu iha Oecusse, 1515? Lae! Tan, TIMOR uluk
nian iha 1515 la’os TIMOR LESTE ohin nian! Maibe, evangelização ne’e hanesan fini ida atu lori kuda iha rai ida
karik, bele dehan missionário sira
hetan ona rai ida ne’e sei nakonu ho du’ut, ai-tarak no fatuk! Hein hamos lai! Los
duni, hanesan Dom Basílio do Nascimento
dehan, Igreja Católica nu’udar “mater”
(inan) ida karik, ninia “oan feto bo’ot”
mak Oecusse! Tan, iha 24 de Junho de 1641, primeiro
baptismo fo ba Liurai Feto iha Mena (Atapupu) no Lifau (tinan oin mak ita
celebra 375 anos). Segundo baptismo, iha loron ruma Julho 1670
nian iha Manatuto (tinan ne’e celebra 345
anos). Seidauk 500 anos! Primeiro seminário
hari’i iha Oe-Cusse, 1770; no segundo seminário
hari iha Manatuto, 1774. Tau hamutuk Oe-cusse
ho Manatuto iha pacote ida, ita bele
ona hare fini TIMOR LESTE – loromonu no Lorosae nebe halo Igreja Catolica sai
hanesan “surface unity”!
Problema mak COLONIALISMO ne’e hanesan ho CATOLICISMO ka
lae? Dala barak ita halo anachronism/
confusing the analytic categories
wainhira ita hanoin katak catolicismo no colonialismo ne’e mai hamutuk, tan
ne’e sira hanesan de’it. Maibe, ho teoria COLONIALISMO ita la bele explica didi’ak social constructing nebe Igreja Católica
halo. Hare ba historia TIMOR LESTE nian, CATOLICISMO halo genealogia ida, maibe liu husi “the
paths not taking” (dalan nebe COLONIALISMO la la’o tuir); no dala barak liu
Igreja hatudu “in a discredit colonial
paths” (Igreja ho governo colonial funu hasoru malu; hanesan mos iha
ocupação Japonesa no invasão Indonésia nian).
Ita nia memoria sei matak hanoin iha Indonesia nia tempo,
sira soe piada no insulta Bispo no Padre sira dehan “berkepala dua”, “tidak tahu
berterima kasih”, “anti pancasila”,
“pastor FRETILIN GPK”, to’o grupo Pemuda Pancasila ho Gadapaksi (garda pemuda pendukung integrasi) kaer manutolun tuda
Bispo Belo iha Jakarta (maski subar metin iha partido histórico nia laran), no
iha 1999 sira oho padre, madre, seminarista, catequista no sarani sira!
Se ohin loron, ukun an ona, na’i-ulun político balun hahu
dehan “hasai batina mak halo política”,
“padre/ madre sira hare Igreja la los ona
mai mete tan política”; “padre balun
halo política maibe halo moe an de’it”; “hetan ona subvenção publica, maibe ko’alia kritika nafatin”; “padre
ho madre sira moris la hun la dikin”; “balun
kokorek no kokotek maibe la tolun” ... ida ne’e hatudu nafatin traço (ai-fatin) husi crise naruk entre catolicismo no
colonialismo.
*****
Maibe, CATOLICISMO mak nune’e duni! Hanesan Papa FRANCISCO nia lia-menon ba Dom Basilio do Nascimento, Dom Alberto
Ricardo da Silva no Dom Norberto
Amaral (17/03/2013) hatudu duni oinsa mak Igreja Católica ninia
característica “in a discredit colonial
paths”. Keta haluha, Papa ida ne’e mai husi eis-colonizado Argentina ho “terra mãe” (mother land) Italia no
Espanha nebe hatene saída mak colonialismo no saída mak catolicismo ho conflito
oi-oin to’o hetan independência! Santo Padre nia liafuan, “Amados irmãos no episcopado, quis
limitar-me a três pontos, objecto das vossas preocupações: o primeiro, a vossa contribuição como consciência crítica da nação;
o segundo, movida por entranhas de
misericórdia, a Igreja inteira sai em missão; e, enfim, exprimir a Boa Nova da salvação nas línguas locais”. Amo Papa
nia liafuan bele hatama iha categoria nebe ha’u bolu (1) catolicismo político; (2)
catolicismo doutrinal/ tradicional; no (3)
catolicismo popular (cf. Martinho G. da
Silva Gusmão, Timor Lorosa’e,
2003, pp. 160-165)
“Consciência
critica da nação”:
catolicismo político
CATOLICISMO
ne’e SACRAMENTO POLITICO ida. Baibain, iha Igreja Católica ita hatene
sacramento 7: baptismo, eucaristia, crisma, penitencia, extrema unção, ordem
(sai na’ilulik) no matrimónio (sai kaben-na’in). Saída mak sacramento político?
Tuir Doutrina Social da Igreja Católica dehan “La política ... è una delle forme
più alte della carità, perché è servire il bene comune” (Politica ...
hanesan forma ida aas liu husi caridade, tan ida ne’e mak atu hametin bem
comum). Papa Francisco hatudu katak
Igreja Católica nia política iha Timor Leste mak “... contribuição como consciência critica da nação”. Ha’u nia mentor konaba
política iha Indonesia, Romo Y.B.
Mangunwijaya hakerek konaba TIMOR TIMUR iha livro ida “Politik Hati Nurani” (1997), hodi dehan “Gereja di Timor Timur adalah pejuang sejati dari kemanusiaan yang adil
dan beradab”. Romo Mangun mak ajuda ha’u atu formula “dekolonisasi hati-diri” wainhira halo mestrado iha teologia política
(cf., Martinho G. da Silva Gusmão, Beriman dengan Imajinasi: Resepsi
Novel-Novel Y.B. Mangunwijaya Dalam Perspektif Teologi Estetika [tesis
pasca sarjana], STF Widya Sasana: Malang, 1998). Husi ne’e mak hau hatudu ona
ideia konaba “sacramento político”.
Maibe, atu sai “consciência
critica da nação” ne’e nia folin karun teb-tebes. Conflito barak, odio no
vingança barak husi “político” sira ba “padre” sira; ema insulto (tolok no
hateten at) no halo perseguição ba padre sira wainhira hatudu “oposição” ba
política formal. Bele dehan, complexidade
ida ne’e mosu ona husi 1515 to’o 2015; tinan 500 ona! La’os ona fiar sarani
nian mak sai sasukat, maibe “interesse política” nian nebe hamosu conflito
barak. Ninia consequência, fakar ran no lakon moris. Iha fulan Setembro 1999
deit, padre 4 mak mate: Pe. Hilario
Madeira, Pe. Francisco Soares, Pe. Tarcisius Dewanto SJ no Pe. Albrecht Karim SJ; seminarista 3: Fr. Jacinto F. Xavier, Fr. Fernando dos
Santos no Fr. Valerio P. Da Conceição;
hamutuk ho madre 2: Me. Erminia
Cazzaniga FdCC no Me. Celeste P. De
Carvalho FdCC. La sura igreja no residência hamutuk ho documento murak
barak mak mutuk iha akudesan laran!
Tebes, historia catolicismo nian dala barak fase duni ho
padre sira nia ran! Tuir Dom Carlos Filipe, mártir dahuluk mak Frei Duarte Tavasso, OP nebe mos kaer
ukun nu’udar governador do bispado (Malaca, 1668-1670) mate hamutuk ho sarani 12.
Tuir mai, mate lubuk ida tan! Iha funu Manufahi, 1912, ema oho Padre Manuel Alves Pereira wainhira
lori ema barak sai husi Maubara atu halai ba Maubisse. Iha funu Japones nian
1942, militar oho Pe. Norberto Oliveira
Barros no Pe. Antonio Manuel Pires
iha Ainaro (fakar mina-rai no sunu moris de’it iha sarani sira oin); mate mos
timor-oan Pe. Abilio Caldas iha
Lacluta (1943). Amo Fernando Madeira
superior iha missão Hatolia nian mate hamlaha iha ai-laran wainhira halai
hamutuk ho sarani sira husi brutalismo militar japão nian!
Igreja Católica hanorin duni, katak bom pastor (bibi-atan di’ak) mak ida be “dá sua vida pelas suas ovelhas” (Jo 10, 11), hanesan Jesus Cristo
nebe dehan “dou a minha vida pelas minhas
ovelhas” (Jo 10, 15). Maibe, padre ho madre sira nia mate ne’e mak sai
sasukat ba sarani sira nia fiar; “Se o
grão de trigo que cai na terra não morrer, permanecera só; mas se morrer,
produzirá muito fruto” (Jo 12, 24). Se padre no madre sira la kaer kilat ka
meik no kroat ruma, maibe aten-brani nafatin moris iha povo nia let nebe tauk
no nakdedar hasoru laloran no tasi siak funu na’in sira, tan “Ninguém tem maior amor do que aquele que dá
a vida por seus amigos” (Jo 15, 13).
Maibe, padre sira nia política hatudu bebeik “consciência
critica” ka lae? Dala barak mos lae! Liu-liu hasoru poder no osan. Tuir
historia, husi 1562 wainhira hari’i ona centro missionário iha Solor (Flores)
hodi mai Timor, na’ilulik sira hala’o mos knar “governador do bispado”. Saida
mak mosu iha 1515 to’o 1562, no husi 1562 to’o 1702? Quase la iha historiador
ida mak la dehan katak iha tinan naruk hirak ne’e padre sira kaer “poder espiritual e temporal”. Husi ne’e
padre dominicano sira hahu mos husik hela sira nia moris atu halo bisnis ai-kameli to’o monopólio mercado. Tan bisnis boot ona, sira husik hela moris na’ilulik nian. Nune’e, mosu ona conflito ho jesuíta no franciscano sira.
Sira halo duni “voto da pobreza”,
maibe ai-kameli morin liu maka’as liu!
Hodi serbi “Maromak
ho mammon (maromak osan)” mak hamanas “conflito de interesse” iha mercenário, militar no missionário sira nia let! Liurai no
família real tama tan, ahi han rai! Povo no sarani sira mak sai vitima. Tan sa
mak iha 1769, Lifau sai akudesan? Iha versão la hanesan: governador António José Teles de Menezes halai husi Lifau (11 de
Agosto de 1769) tan povo la gosta nia hahalok hasoru missionário hodi duni nia
ho ninia militar sira (?); ka, nia lakohi missionário sira sei “manda” iha
Lifau hasoru ninia governação, ne’e mak nia sunu mohu tiha Lifau hodi halai mai
Dili (?). Hahu 10 de Outubro de 1769, Dili sai ona “capital” ba Timor de’it.
La’os ona Lifau (nebe mos sei capital Solor-Timor). Maibe, ninia sintense:
conflito político no económico mosu ona iha historia uluk nian, serbi ba “Maromak no Mammon”: missionário sira
hasoru mercenário/ militar sira tan bisnis!
To’o 1818, sarani barak nia fiar “agonizante”: la mate la
moris, la manas la malirin tan missionário sira nia política no bisnis. Tuir
historia, iha 1640 iha ona Igreja hamutuk 22 iha Timor tomak. To’o 1818 ne’e
hela de’it 3: Lifau, Dili no Manatuto! Maski conflito ne’e mosu
nafatin, maibe governo la haluha padre sira nebe hatudu “consciência critica”
ne’e hodi sustenta sira nia moris. Hanesan governador
Vitorino Freire Gusmão fiar nafatin
padre sira nebe “halo política”, maibe naran katak defende nafatin povo no
Estado (colonial) ninia dalan ba justiça no damen nian!
Iha Indonesia nia tempo, padre no madre sira halo
política tuir pancasila nian hanorin
“kemanusiaan yang adil dan beradab”.
Maski mosu conflito barak no hafuhu malu, to’o Pemuda Pancasila tuda manutolun ba Bispo, maibe governo Indonesia
halo kapela barak, igreja barak, inclui Catedral Dili nebe inaugura husi Presidente Soeharto no hetan bênção
husi Papa João Paulo II. Wainhira Dr. Mari’i Alkatiri sai chefe do
governo mosu “conflito político” nebe la furak, maibe nia mos iha coragem atu
hadi’ak fali relação ho Igreja. So to’o Kay
Rala Xanana Gusmoa mak relação ne’e di’ak liu fali (quase hanesan
governador Vitorino Gusmão nian,
nune’e mos Xanana Gusmão nian
sustenta nafatin Igreja, maski “critica” iha nafatin).
Husi itinerário badak ne’e ita hare ona oinsa mak consciência critica da nação ne’e mai
husi fini ida nebe hun no abut metin klean tebes iha historia TIMOR LESTE nian.
Lei-Inan confessa duni hodi hakerek, “Na
sua vertente cultural e humana, a Igreja Católica em Timor-Leste sempre soube
assumir com dignidade o sofrimento de todo o Povo, colocando-se ao seu lado na
defesa dos seus mais elementares direitos” (Preâmbulo CRDTL). Nune’e mos
dehan, “O Estado reconhece e valoriza a participação
da Igreja Católica no processo de libertação nacional” (artigo 11o
no. 2). Ne’e duni, Igreja Católica halo política nu’udar “consciência critica da nação”! Iha duni ema balun ka grupo
ki’ik-oan ida nebe la gosta padre sira hatudu bebeik “consciência critica da nação”, tan ne’e sira piada, tolok no
hateten at. Maibe, ida ne’e mosu tan sira nia qualidade intelectual mukit no
ki’ak tebes atu hatene historia TIMOR LESTE nian katak povo ida, rai ida, fiar
ida no néon ida!
“Misericórdia ... sai em missão”:
catolicismo doutrinal/ tradicional
Iha facebook Dom
Carlos Filipe hakerek “Iha tinan 1976,
tropas indonésias atu tama Soibada. Iha loron 20 fulan juñu 1976, comandante Nicolau Lobato ba foti tiha estátua
Nossa Senhora nian, lori ba subar iha knua Malus-Hun, iha aitarak-laran”. Dom Alberto
Ricardo matebian fo sasin iha TVTL katak molok ba halo funu, Comandante Nicolau Lobato ba reza lai
iha capela no husu ba nia belun padre ne’e atu halo missa requiem ida ba nia se mate karik! Nune’e mos, iha internet,
jornalista Portugues nian halo entrevista ho Francisco Xavier Lopes da Cruz, oinsa mak nia conserva nafatin nia
devoção ba Nai Feto no rai metin bandeira Portugal nian nebe nia hatun ikus ona
iha Atauro! Nicolau Lobato no Chico Lopes personifica saída mak ha’u hanaran catolicismo doutrinal ka tradicional.
Husi geração foun ita bele hatudu tan Taur Matan Ruak no Rui Maria de Araújo!
Sei iha líder timor oan barak mak, maski iha facão
política la hanesan, maibe iha catolicismo doutrinal/ tradicional nia laran,
sira bele tur hamutuk no ko’alia. Exemplo boot liu, wainhira Dom Carlos Filipe no Dom Basílio lidera sorumotu Dare I (Setembro 1998, Dare) no Dare II (Junho 1999, Jakarta), líder
sira hotu disponível tebes, la’os tan identidade política maibe tan catolicismo
nebe sira hetan husi Seminario Dare (no, colégio Soibada).
Nicolau Lobato halo ha’u hanoin Professor
Joseph Ratzinger (agora, Papa emérito Bento XVI) nia livro “Einführung in das Christentum. Vorlessungen
über das Apostolische Glaubensbekenntnis” (1968; hau iha versão italiano Introduzione alla cristianesimo, 2002).
Hare husi ne’e, (1) Nicolau Lobato no líder lubuk ida tan, sira mai husi
educação “credo” Niceano (sec. IX) nian nebe haksumik hela “la necessita della fede cristiana per
justificare ... la política” (lori fiar sarani nia atu hametin ninia
política). Fiar sarani la’os de’it iha altar, maibe mos mai husi rai, mai husi
ema kolen, terus no susar! Husi biban seluk (2), política mos sadere an ba fiar
(moral) atu bele fo energia, motivação no orientação ba ema hodi luta; la’os
sadere an ba kilat no meik ho kroat de’it. Nicalau Lobato (no, Cico Lopes)
hatudu lição boot ba ita atu (a) labele halo politização religião – katak, lori religião católica nu’udar
“militante partido” hodi halo funu; (b) labele halo mistificação política – katak, devoção no adoração ba liberdade
política atu lakohi hakruk ba moral no dignidade humana. Hamutuk ho Prof.
Ratzinger ha’u hanoin katak Nicolau Lobato hatudu ona “metanoia espiritual” ida kmanek no kmook tebes: líder ida nebe
sente-an ki’ik no ki’ak maibe fiar metin katak nia sei manan funu tan hetan
tulun husi Na’i Maromak. Ho liafuan badak, Nicolau Lobato ne’e hatudu
SACRAMENTO POLITICO ida – “la hare Igreja
husi organização hierárquica, maibe hare ninia organização política husi fiar
sarani nian” (Ratzinger: 262).
Tuir mai, le tiha Prof.
Ratzinger nia livro, ha’u imagina hikas Kay Rala Xanana Gusmão no Dom
Martinho da Costa Lopes ninia “convergência”
ka “apaziguamento ideológico” iha
Mehara/ Lospalos, 1982. Ita hatene katak, wainhira hahu funu FRETILIN hatama mos
ideologia no filosofia Karl Marx nian. Tuir Marx nia
hanoin, “The philosophers
have only interpreted the world, in various ways; the point is to change it” (cf.,
Karl Marx Selected Writings, ed.
David McLellan, 2002, p. 173). Filosofo sira
hakarak interpreta oi-oin mundo ne’e; maibe, ida ema buka liu mak halo buat
foun iha rai ne’e! Tebes ka lae? Marx nia doutrina ne’e halo ema lakohi hanoin
naruk. Ninia resultado, iha tempo badak nia laran FRETILIN nia luta hahu
namtate ona. Ha’u hanoin katak Igreja Catolica lakohi monu iha filosofia
marxista nian atu “hatur fiar sarani nian
iha Factum, maibe tau fali iha Faciendum” (Ratzinger: 24). Nicolau Lobato
hatudu “factum” – nia fiar katak,
ninia luta ne’e sei to’o rohan tan nia fiar iha Maromak nia tulun. FRETILIN nia
sala mak sira fiar liu ba “faciendum”
– katak, hasai tiha religião no lalika fiar Maromak, maibe fiar-an katak sira
mak bele halo buat hotu, halo ona lalehan no rai no buat buat hotu ema hare no
mos la hare! Iha ne’e Xanana
Gusmão no Dom Martinho fiar ba “transformação” – hatur iha NACIONALISMO
foun ida nebe hamosu mehi ida, katak, “the
rational construction of the optimal institutions of a community that make a
happy life possible and that are held upa t a critical mirror before existing
abuses” (Ratzinger, Church, Ecumenism and Politics, 1988:
238).
Nicolau Lobato, Xanana Gusmão, Dom Martinho, Dom Carlos
Filipe no Dom Alberto Ricardo, hatudu uluk ona saída mak ikus mai Papa
Francisco dehan “Entretanto o Evangelho
convida-nos sempre a abraçar o risco do encontro com o rosto do outro, com a
sua presença física que interpela, com o seu sofrimentos e suas reivindicações,
com a sua alegria contagiosa permanecendo lado a lado. A verdadeira fé no Filho
de Deus feito carne é inseparável do dom de si mesmo, da pertença à comunidade,
do serviço, da reconciliação com a carne dos outros. Na sua encarnação, o Filho
de Deus convidou-nos à REVOLUÇÃO DA TERNURA (Evangelii gaudium: 88).
Maski nune’e, catolicismo político hatudu nafatin dilema
ida ne’e: “Quando os presbíteros levantam a voz para defender a justiça e os
direitos humanos, são acusados de ‘fazerem política’. Quando se retiram do
campo, são reprovados pelo seu ‘silencio político’. Face a este dilema, seria
difícil imaginar o clero como uma realidade compacta na esfera política”
(cf. DR. Domingos Sequeira, Os Presbíteros Diocesanos e o seu
Envolvimento na Política: Proibição e Excepção, Roma, 2004). Wainhira
hasoru todan no susar, terus no tanis, fakar ran no mate mak Bispo no Padre
sira foti lia atu defende justiça no direitos humanos, ukun-na’in sira sei
hakilar ‘subar batina laran halo politica’. Maibe, wainhira Bispo no Padre sira
hakiduk ka taka odamatan no janela igreja nian, sira be atu lakon ona iha funu
hakilar ‘batina mutin tauk ten la halo buat ida’.
“Exprimir a Boa Nova da salvação nas línguas locais”: catolicismo
popular
Wainhira Papa
Francisco tenik “línguas locais”,
nia la’os de’it hatudu ba “língua materna”,
maibe mos teologia inchoativa ida –
katak, oinsa mak ho “língua” ita bele hato’o Maromak FutarLia ba ema nebe rona!
Tan sa mak catolicismo ne’e maioria iha Timor Leste? Papa JOÃO PAULO II dehan katak «uma fé que não se torna cultura – ... – é uma fé não plenamente acolhida, não inteiramente pensada e não
fielmente vivida». Santo ida ne’e hatudu katak ita nia fiar no ita nia
lisan moris hamutuk iha cultura ida nia laran. Nia sai catolicismo popular ida!
Língua
materna mak defini identidade nacional Timor-Leste. Igreja Católica mak hahu defeni
ida ne’e. Ita bele hakfodak, maibe, na’ilulik Timor oan rasik mak hahu promove
“língua local” ne’e. Nia mak Frei Padre Gregório de Virgem Maria Barreto, OP! Nia mak amo-lulik primeiro timor-oan iha 1826.
Iha tinan barak nia laran, nia hala’o knar iha Oecusse, Dili no Manatuto. Tan
ninia “ineradicable nativeness”,
padre ida ne’e hetan acusação nu’udar político
ida nebe halo reunião “clandestina” iha nia uma atu forma governo foun.
Governador interino Frederico Leão
Cabreira Valente (1838-1842) haruka caputra hodi ba soe iha Surau (Lautem).
Wainhira sai husi “dadur”, nia fila mai hela iha Manatuto. Iha 1848, padre ida
ne’e sai comissário atu halo estudos ruma konaba limite no fronteira Timor-Oriental
no Timor-Ocidental. Wainhira reino Larantuka la simu tratado atu português
husik hela Solor no holandês fo Oecusse no fa’an Maubara, Padre ne’e mak ba
Flores atu halo povo iha neba hakmatek. Nia tama-sai iha governação colonial
nian dala barak. Amo Barreto hahu husu atu traduz catecismo ba lian Tetun no Baiqueno. Nune’e, ideia konaba língua-materna
hahu ona! Tradução ne’e iha tebes ka lae, ita la hatene. Maibe, Pe. Barreto mak
loke dalan atu timor-oan nebe sai na’ilulik hakarak ka lakohi tama iha zona
“abu-abu político”. Padre sira timor oan sei la fase liman hanesan Pilatos ba
timor oan nia terus no susar, tanis no halerik ...! Ne’e duni, “nativeness” no “nationalism” hahu!
Tuir mai, Bispo António
Joaquim de Medeiros mos promove tétum nu’udar língua oficial Igreja
Católica nian. Iha 1875, nia hakerek relatório ida. Iha neba mak nia husu atu
missionário sira hahu aprende “língua
própria das províncias que exerçam o seu sagrado ministério”, atu nune’e
sira bele ona haklaken Evangelho, halo catequese no rona confissões husi sarani
sira “na sua própria língua”. Liu-liu
wainhira ba visita Viqueque, Luca no Barique, nia husu atu missionário sira
aprende tétum. Nia dehan katak tétum “... a
pronuncia é mui doce e se adapta bem ao Portuguez”. Ne’e duni, padre
Medeiros ninia hanoin no obra boot liu mak: haruka missionário sira atu hatene
“línguas locais”!
Iha ocupação Indonesia nian, Igreja Catolica
“independente” nafatin hodi hili Tetum nu’udar língua oficial. La’os bahasa Indonesia. Decisão nebe Dom Martinho foti hametin liu tan ho
tradução livro litúrgico sira tomak iha Dom
Carlos Filipe nia tempo.
Maibe, husi ne’e tomak Papa SÃO JOÃO PAULO II nia lian
mak importante liu – nia halo missa ho Tetum iha Taci-tolu 12 de Outubro de
1989. La halo missa ho Portugues ka Bahasa Indonesia. Dados histórico hatudu,
katak, wainhira hahu invasão husi Indonesia iha 1975, sarani católico iha Timor
Leste to’o de’it 29% (150.000 resin). Seluk animista. Wainhira Dom Martinho da Costa Lopes kaer hikas
knar nu’udar Administrador Apostólico Ad
Nutum Sanctae Sedis, sarani sira hahu moris buras, sae to’o 50%, iha 1983.
Liu tiha ida ne’e Dom Carlos F.X. Belo,
SDB ukun hikas Igreja Catolica. Sarani sira aumenta ba bebeik! To’o 1989,
wainhira Papa João Paulo II mai
visita Timor Leste, catolicismo habelar-an to’o nakfera ho 98% kedas.
Ita bele halo conclusão ho Papa Francisco nia liafuan – “que a vossa fé seja a vossa cultura”.
Ida ne’e mak determina NACIONALISMO.
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