In Memoriam Fernando La’ Sama de Araújo. Feliz do Aniversario Kay Rala Xanana Gusmão
RENETIL: Husi Relativismo ba “Consciência da Determinação Histórica”
Martinho G. da Silva Gusmão |
Docente Filosofia Política
ISFIT Dom Jaime Garcia Goulart, Dili
Husi 2007 to’o 2012, Fernando
La’ Sama de Araújo mak sai hanesan Presidente do Parlamento Nacional. Iha
2008, Deputado/a sira husi bancada FRETILIN – Domingos M. Sarmento; Francisco M. Branco; Maria M. dos Reis e Costa; José
M. da Silva Fernandes; Estanislau C.A.M da Silva; Inácio F. Moreira; David A.
Ximenes; Josefa A. P. Soares, José A. F. Teixeira; Aniceto G. Lopes; Antoninho
Bianco; António C. C. Machado no
Joaquim dos Santos – husu ba Tribunal de Recurso atu bele halo parecer da
inconstitucionalidade hasoru Lei 6/ 2008 – Regime Jurídico do Financiamento dos
Partidos Políticos. Iha alegação ida hasoru PN, sira hakerek nune’e, “Teremos
nós de pedir a uma criança da escola primária, que nos nos faça as contas para que constatemos que a divisão de 50%
da subvenção em partes iguais por todos os partidos políticos representados no
Parlamento Nacional, como representação tão como 21 deputados, na bancada
minoritária e 2, 3 ou 6 deputados nas bancadas da maioria, viola o sistema
proporcional?” (Cf., Proc. 01/2008/TR, Dili, 28 de Julho de 2008). Liafuan
hirak ne’e hakerek ba TR nu’udar documento oficial ho norma jurídico folin aas
tebes: husu fiscalização da constitucionalidade. Ida ne’e acto solene ida.
Maski nune’e, Deputado/a sira husi FRETILIN hakerek no alega PN atu di’ak liu lalika halo-an hanesan labarik
ki’ik sira iha escola primaria nebe fohin mak hahu hatene sura matemática. Nu’udar
Comissário iha Comissão Nacional de Eleições (CNE), ha’u le documento ne’e ...
laran makili fali!
Wainhira iha entrevista ida, Timor Post hatun ha’u nia liafuan “di’ak liu fila ba ensino básico”, Deputado Eládio Faculto foti problema, ha’u sente estranho (aneh)
fali. Se linguagem hanesan ne’e
baibain ona iha FRETILIN nia let, tan sa mak Deputado ida husi partido ida ne’e
halo reação violento hanesan ne’e? Husi biban seluk, liafuan hirak nebe ha’u
hasai atu hatan ba jornalista nebe husu ba ha’u kona ba livro Carlos da Silva L.F.R Saky hakerek “RENETIL Iha Luta Libertasaun Timor-Lorosa’e.
Antes Sem Titulo, Do Que Sem Pátria!” (sei habadak ho RENETIL, 2013). Dehan
katak, deputado/a sira husu atu “congela” (“congelamento” = pembekukan) tiha livro ida ne’e. Ha’u
hakfodak. Tan iha Lei-Inan dehan, “O
exercício da liberdade de expressão e de informação não pode ser limitado por qualquer
tipo de censura” (artigo 40o n. 2). Congelamento ne’e
hanesan mos censura ida nebe at los hanesan ditadarua nia hahalok. Oinsa mak
Deputado/a sira brani tebes atu hakat liu Lei-Inan? Se, livro ne’e viola
principio “... respeito pela dignidade da
pessoa humana” (CR artigo 1o), tan sa mak la lori ba processo
civil ka processo penal? Tan ne’e lori liafuan FRETILIN nian karik ha’u mos
dehan, “Teremos nós de pedir a uma
criança da escola primária, ...” atu lori hanorin ita konaba Lei-Inan no
lei-oan sira?
Deputado Francisco
da Costa Araújo (CNRT) mai rasik iha Manatuto (11
de Junho de 2015) hodi halo explicação badak. Nia hato’o ninia discordia, “Maun
Amo, ha’u mos la setuju ho Amo nia liafuan ... desculpa”. Maibe, nia mos hato’o
aspecto seluk, “... ha’u la taka matan ba Amo nia ain-fatin iha clandestina
Baucau, liu-liu 1999”. Ba ha’u, Deputado Francisco hatudu nia posição honesto
no sincero atu contra ha’u nia liafuan, maibe, liu-liu ninia defesa maka’as ba
papel intelectual sira nian. Ha’u hanoin hetan liafuan balun, “Numa sociedade arcaica e sem elite, quer
burguesa quer intelectual, ‘em que a esmagadora maioria é analfabeta ... a sua
capacidade de revolucionaria não podia evidentemente ser grande” (Dr. Paulo
Pires, TIMOR: 23). Los duni, iha 1975 ita halo revolução maibe namtate mak barak wainhira quadro dirigente sira
mate mohu, balun halai ba rai liur no lakon liderança. Maibe, liu tiha tempo
naruk ida foinsae balun hahu halo processo evolução
no involução iha luta nia laran.
Prefácio nebe Dom Carlos F.X. Belo SDB
hakerek (RENETIL: ix) no Prof. António
Barbedo de Magalhães hakerek (RENETIL: xiv), hatudu duni processo ida ne’e.
Bele dehan, papel intelectual nian hanesan mensagem São João Paulo II nia liafuan, “imi
masin rai nian ... imi naroman mundo nian” (Taci-tolu, 12 Outubro 1989).
Nu’udar masin, intelectual sira conserva luta hasoru “brain washing” (fase kakutak) brutal husi militar indonésio nian.
Nu’udar naroman, intelectual sira “orienta luta” liu husi dalan foun no
pensamento critico no criativo.
Ba ha’u, hakerek obra mahar hanesan (livro) RENETIL
hatudu duni oinsa mak papel intelectual mos forte iha momento nebe difícil
tebes no todan. La’os de’it frente clandestina. La’os de’it frente Armada.
La’os de’it frente diplomacia. Intelectual, hanesan mos papel Bispo no Padre
sira hanesan “masin” no “naroman” ba luta nian. Maski seidauk iha medalha ba
intelectual sira. La iha pensão vitalícia ka lei konaba veterano/ eis
combatentes. Ate, hetan ataque husi PN. Maibe, Carlos Saky luta nafatin liu
husi aspecto intelectual. Ha’u iha experiencia aat ida wainhira sai Comissário
iha CNE, hau hakerek artigo 20 resin no livro 4, inclui palestra iha rai liur
no rai laran. Maibe, iha comissário ida ka rua mak despreza hau nia obra hodi
dehan, “lalika hatudu o nia intelectual
iha ne’e, ema dasa rai mos intelectual”. Ne’e duni, wainhira Presidente da República Taur Matan Ruak
hakarak nomeia fali atan ha’u ba Comissário, ho delicadeza tomak ha’u labele
simu – tan, ha’u la hakarak serviço ho “intelectual dasa rai” sira nebe re-eleito
nafatin iha CNE. Hotu-hotu iha dignidade hanesan; maibe la’os hotu-hotu iha
qualidade hanesan. Ba ha’u, compara intelectual ho dasa-rai ne’e hanesan
humilhação ba ema sira nebe serviço iha lu-ron ninin hamos jardim no cidade, ho
honestidade ...
Carlos Saky iha coragem atu hari’i “monumento” foun ida
ba RENETIL liu husi ninia livro. Baibain, hakerek livro história ida, autor
sempre hare husi sikun “factum” no “facientes”. Liafuan “Factum” katak saída
mak nia hakerek ne’e mai husi documento no testemunho barak nebe iha tiha ona.
Husi biban seluk, “facientes” katak
Saky formula ka hakerek tuir lógica ida nebe nia hatene no la’o tuir. Maibe, ho
dalan ida ne’e, Saky bele monu iha “the
genetic fallacy”. Ne’e katak, Saky hamrik iha risco ida nia oin: buat nebe
nia haktuir iha RENETIL, balun bele los balun bele sala.
Maibe, Carlos Saky la pretende atu hakerek dogmatismo
histórico ida. Matenek na’in sira la iha ida mak aceita história nu’udar
“dogma” – doutrina fiar nian nebe la muda ona. Tan ne’e reação husi Deputado/a
sira iha PN ne’e tristeza bo’ot ida ba Timor Leste. Saida mak mosu iha PN halo
ha’u hanoin hikas wainhira iha Italia, 2004, mosu debate entre Presidente de Senato (Presidente do
Senado), Prof. Marcelo Pera (professor filosofia política iha Universidade
Pisa) hasoru Cardeal Joseph A. Ratzinger (Perfeito da Congregação da Doutrina
de Fé). Ha’u mos tuir conferencia ne’e iha Universidade Pontifícia Laternense,
Roma. Ikus mai mosu livro ida, Marcello
Pera & Joseph Ratzinger, Senza
Radici. Europa, Relativismo, Cristianesimo, Islam (Milano VII, 2005). Maski
ida “ateu” no ida seluk “religioso”, maibe sira na’in rua to’o iha conclusão
katak político na’in sira hakarak halo “Estado laico” maibe sira hatudu hahalok
ho forma dogmática no arrogante liu husi “ideologia laicista” ida. Nune’e,
política ohin loron hatudu forma foun ida, hanaran “a ditadura do relativismo”
(a dictatorship of relativism). Tuir Cardeal Ratzinger, “Enquanto o relativismo, isto é, deixar-se levar
"aqui e além por qualquer vento de doutrina", aparece como a única
atitude à altura dos tempos hodiernos. Vai-se constituindo uma ditadura do relativismo que nada
reconhece como definitivo e que deixa como última medida apenas o próprio eu e
as suas vontades” (Santa Missa “Pro Eligendo Romano Pontifice, 18 de Abril de 2005).
*****
Ba ha’u, halo congelamento
ba livro RENETIL to’o hamrik atu baku malu ne’e mai husi hahalok “ditadura do relativismo”. Ema sira nebe
tur iha PN hanoin katak “critério da verdade” ne’e mai husi político sira.
Professor Pera despreza ukun na’in sira nebe hatudu forma dogmática no
arrogante husi “ideologia laicista” –
katak, los ka sala labele depende ba intelectual ka padre sira, halakon tiha
Verdade Absoluta husi Maromak, no lori sira nia ideologia política nu’udar sasukat.
Tan ne’e, nia dehan Europa ohin loron la iha ona hun no abut (senza radici), moris namlele no la iha
ona mahan ba Europeu sira. Ha’u hanoin, alarme husi professor Pera iha folin
mos ba ita iha Timor Leste. Oinsa mak professor Pera aborda ditadura do relativismo
ne’e? Ha’u koko atu habadak ...
Ida uluk (I), nia dehan “Il relativismo dei contestualisti” – katak, wainhira ita haksesuk
malu konaba se mak los liu, se mak kleuk liu, ikus mai ita to’o iha situação
ida: ida-idak ko’alia tuir ninia “comunidade” (grupismo político). Wainhira
grupo A no grupo B haksesuk malu, la iha sasukat “inter” – katak, iha A no B nia let ida-idak lao tuir nia hanoin, no
la hasoru malu ona iha ponto comum ida. La iha mos “meta” ba A ho B, katak sira kaer metin de’it sira nia hanoin no
hakarak, depois lakohi hakat hamutuk ba horizonte nebe luan liu no klean liu.
Nune’e, A ho B iha de’it sasukat “infra”
(uma laran): ida be ninian de’it mak los liu, ema seluk nian sala hotu. Maibe,
oinsa mak sai husi uma hodi hasoru ema seluk nia “verdade”? Resposta: depende ba contesto. Atu sai concreto
liu – ita husu se “Mau Hudo Ran Kadalak ne’e herói ka traidor” ne’e depende ba
Carlos Saky nia livro ka Nino Konis Santana nia carta ba Xanana Gusmão iha
Cipinang ka Eládio Faculto nia liafuan iha PN ka comentário Pe. Martinho Gusmão
nian iha jornal? La iha ona sasukat atu hatudu se nian mak los, maibe se nian
mak “migliore” (melhor; di’ak liu).
Tuir Prof. Pera nia liafuan, (1) “migliore
... significato”, wainhira grupo A bele resiste husi critica ka objeção husi
grupo B – la’os tan hakerek livro seluk atu contra maibe lori força política (=
ditadura?) atu halakon ka ameasa intelectual sira. Iha ne’e la’os “power of logic” (lori ulun malirin atu
hanoin didi’ak ninia lógica), maibe “logic
of power” (ameasa no hamrik atu baku malu). Ne’e duni, buat nebe iha
significado di’ak mak ida nebe brani hamrik atu baku malu! Que dispara. Tuir mai (2) “migliore
epistemicamente” wainhira ema bele hatudu se mak hatene barak liu ka di’ak
liu sira seluk. Hakerek livro mahar, hatudu iis naruk no hanoin klean atu
hatudu memoria iha passado. Ne’e hatene barak! Maibe, atu hatene di’ak liu,
mosu wainhira ita iha coragem atu hasoru critica husi fatin seluk. Hela aat,
wainhira político sira tama klaran hodi muturabu fali. Ida ne’e mak halakon
gosto no “prazer do pensar” – halo ita baruk tiha de’it! Relativismo nia
tentação mak hakarak duni atu hamaten gosto ida ne’e hodi halo baruk ema atu
hanoin naruk no klean. Ida tan, (3) “migliore
assiologicamente” wainhira hatudu se mak defende valor ukun-rasik-an hodi luta
maka’as liu no se mak la luta. Hau conta história ida ba Deputado Eládio
Faculto – wainhira ha’u sei sai Comissário iha CNE, ha’u ba halo visita oficial
ida iha Komisi Pemilihan Uumum (KPU) iha Jakarta ho Com. Arif Abdullah Sagran
(representante Islam iha CNE). Ha’u nia laran dodok no moe bo’ot, wainhira
Arief Sagran hateten iha Komisaris KPU sira nia oin katak nia moe no fuan moras
tan mai Jakarta lori fali passaporte Timor Leste nian (Sagran nia liafuan hau
sei hanoin, “saya itu sudah 17 tahun di Jakarta punya rumah di sini, sekarang
datang di rumah sendiri harus pakai passport rasanya sakiiit!”). Nia ko’alia
ida ne’e ho lian grosso – maski ami na’in 2 representa CNE iha visita oficial
nian (acompanha husi Secretário Embaixada RDTL, Crisogno de Araújo). Maibe,
to’o ikus, Arief Sagran saí “único candidato” husi FRETILIN nian atu tama hikas
iha CNE. Ha’u nia belun lubuk ida FRETILIN iha Baucau no Viqueque, hau husu ba
sira “La iha tan ema seluk iha FRETILIN
mak di’ak liu nia?” Ninia resposta claro: “axiológico” FRETILIN la depende ona
ba norma no valor partido histórico ne’e rasik, maibe depende ba se mak ukun no
se mak manda iha FRETILIN. Lori de’it FRETILIN nia naran, ema hirak nebe la
luta ba ukun-an (ate sei fuan kanek tan ita ukun rasik an) mos bele sai herói
loron mean. Hau hili se Carlos Saky hakerek sala
no ita sei bele haksesuk malu, do que Arif Sagran nebe iha oin defende
FRETILIN, maibe iha kotuk sei joga foer atu hametin grupo oan ida nia
interesse. FRETILIN sofre demais ona ho “migliore
assiologicamente” ida ne’e. Ikus liu, (4) “migliore politicamente” wainhira ita hanoin katak Deputado/a
FRETILIN sira mak iha liu dignidade oficioso atu hateten PN hanesan “uma
criança da escola primaria”, maibe se Pe. Martinho Gusmão mak halo
comentário hanesan ne’e, então rai naben
no tsunami político sae kedas! Prof. Pera nia liafuan: “Questo relativismo ha cosi tanto apetito per i fondamento delle altre
dottrine che, alla fine, mangiato tutto, diventa autofagito e inghiotte se
medesimo”. Atu dehan “relativismo ida ne’e (político sira nian) hanesan
kan-ten bo’ot sira nebe hakarak tolan tomak ema seluk nia fundamento fiar nian,
to’o ikus mai, han mohu, tetak no fai rahun nia an rasik”. Ha’u rona husi ibun
seluk, katak, Deputado/a sira insulta ha’u no Carlos Saky ho “tanto apetito” (membabi buta) – hanesan
atu tolan tomak de’it ami.
Tuir mai (II), “Il
relativismo dei deconstruttivisti” (liu-liu filosofo Jacques Derrida) –
katak, ita ko’alia ka hakerek hodi sobu-rahun (demolição; ka desconstrução)
ema seluk nia opinião original hodi lori fila ba fatin seluk. La tuir buat nebe ema/ autor hakarak hato’o!
To’o ponto ida, bele hamrik atu baku malu. Ida ne’e hanaran “desconstrucionismo
violento”, la’os de’it ba texto ida,
maibe mos contexto no pre-texto. Ha’u hanoin, reação nebe
Deputado Eladio Faculto hatudu, fou-foun mai husi violência textual ida wainhira nia hasai de’it frase balun husi
Carlos Saky nia livro konaba “Mau Hudo Ran Kadalak” no manobra ida ne’e hodi
sai fali texto integral ida. Maibe, ita hare didi’ak karik, Saky nia afirmação furak tebes no emblemático,
“... iha faktu ida, Hodu Ran Kadalak mate
iha militar Indonezia ho milisia sira pro-autonomia nia liman. Ida ne’e hatudu
katak Hodu la husik hela luta ba ukun-rasik-an” (RENETIL: 84). Iha ne’e ita
hare katak Carlos Saky no Eládio Faculto ninia contexto leitura mak la hanesan. Sai confusão wainhira, Deputado
Francisco (CNRT) lori tama fali “pre-texto” konaba Pe. Martinho Gusmão nia luta
iha Baucau, no oituan iha Malang (Carlos Saky, RENETIL: 136). Wainhira
“pre-texto” no “contexto” kotu ka “la nyambung”, ikus mai hamosu violência
textual. Ninia resultado, ita halakon tolerância atu hato’o opinião maibe impõe
lia-los ho violência. Tan ne’e, wainhira halo missa reconciliação iha Manatuto,
iha presença Presidente da República nian oin, Bispo Baucau no Administrador
Apostólico Dili (Presidente Conferencia Episcopal Timorense) ho Núncio
Apostólico representa Vaticano, ha’u hato’o Desculpa iha publico ba Parlamento
Nacional (especial ba Deputado Francisco da Costa Araujo nebe defende atan
ha’u). Ha’u hanoin hikas Prof. Pera nia liafuan konaba “la decostruzione della democrazia”. Nia dehan, totalitarismo no
nazismo mos bele to’o iha poder liu husi dinâmica eleitoral husi ponto de vista
formal, normal no democrático. Maibe, nia hatur pergunta complicado no delicado
tebes, dehan: “Una democrazia deve forse
lasciare in libertà e nella posizione di esercitare il potere coloro che
potrebbero attentare alle libertà democratiche e mettere fine alla libertà
democratica in mome della democracia e della maggioranza dei consensi che
potrebbero in effeti raccogliere?” (Senza Radici: 19). Iha democracia ita
hili ema balun atu kaer no halao ukun sira (esercitare
il potere). Los! Maibe, hili tiha sira, sira bele koko atu halakon tiha
liberdade democratica hodi democracia nia naran? Ah, agora mak confusão! Maski
lori “majoritária” nia naran hodi bele hetan kbiit ne’e? Hau hanoin, Lei-Inan
Timor Leste ko’alia barak liu konaba participação democrática – katak, maski
ita hili ona ema balun hodi sai Deputado/a, maibe la significa eleitor sira tur
patarata iha uma hein fula-fulan simu hahan no osan hodi hein mate. Lae! Ita
nia Lei-Inan ko’alia konaba “cultura democrática” – wainhira valor intelectual
no espiritual mos hetan fatin atu haburas Nação. PN la’os escola ka kampus. PN
la’os Igreja ka Mesquita. Ne’e duni, hakerek livro no halo debate intelectual
ne’e tenki sai “zona especial” ida no região autónomo ida. Maski nune’e, ita
mos tenki agradece ba Eládio Faculto, tan hodi ninia reação mak ita bele hatene
katak iha “fatti fuori-testo” nebe
bolu nafatin ita nia atenção. Liu-liu ba Carlos Saky. Ha’u sei fila ba assunto
ida ne’e iha kraik mai.
Ikus liu (III), “Il
relativismo dei teologi” – ida ne’e mak Cardeal Joseph Ratzinger (Papa
Bento XVI) dehan, “il relativismo in
certo qual modo è diventato la vera e própria religione dell’uomo moderno”
(= dehan lolos karik relativismo sai los tiha ona religião própria ba ema
moderno sira). Papa Francisco husu ba Igreja Catolica iha Timor Leste atu sai “consciência critica da nação”. Nia
hatudu katak, maski ohin loron ema hakarak halakon Igreja Catolica nia mensagem
ba justiça, paz no integridade da criação, maibe sarani sira labele hakiduk no
subar. Agora ha’u hatur pergunta ba Carlos Saky – Se ita boot mak hakerek
konaba religião Islam no Arabe hanesan saída mak ita bo’ot hakerek konaba
Vaticano, Nuncio Apostolico Mgr. Francesco Canalini (ka, Mgr. Pablo Puente) no
Igreja Catolica (RENETIL: 120-122), saída mak mosu? Hakerek konaba OJECTIL,
oinsa mak reação husi juventude católica sira? Maibe, la iha ema católico ruma
mak halo ação violento hasoru Carlos Saky! Se Timor Leste ne’e mak Islam
nakonu, no FRETILIN mak Islam – hau fiar katak Carlos Saky sai tiha ona “calderada”
hanesan Taliban, Mujahidin ka ISIS nia hahalok. Maibe, lae! No fundo, maski
FRETILIN ne’e moris naruk tan Igreja Católica ninia serviço (liu-liu,
religiosidade husi Francisco Xavier do Amaral; Nicolau Lobato, no líder lubuk
ida tan), maibe, husik nafatin espaço ba “Estado laico” no respeito nafatin
“comunidade política” nia autonomia. Maibe, confusão hahu mosu wainhira
Deputado/a sira nebe hakarak “laicidade” husi Estado, hatudu fali forma
dogmática no arrogante husi “ideologia
laicista”. Katak saída? Ideologia laicista katak pensamento brutal ida hodi
elimina Igreja (no confissões religiosa seluk?); nega mata-matak Bispo no Padre
sira, Igreja Catolica nia involvimento político. Maski Lei-Inan reconhece no
valoriza Igreja Catolica nia luta ba libertação (Prembulo & artigo 11o
no. 2), maibe Deputado/a sira – tan la gosta Bispo no Padre – hateten katak
labele halo política. Pior, hanoin katak “comunidade política” ninia knar bele
tama hotu iha “comunidade académica”. Tan ne’e mak ha’u dehan, sai Deputado/a ka
Ministro/a la’os sai professor catedrático nebe bele “halo ona lalehan no rai,
no buat hotu ema hare no mos la hare”. Dala barak ideologia laicista ne’e
hanesan maoismo ho ninia slogan dehan
“politicamente correta” (political
correctness), katak, lia los ka legitimidade no legalidade ne’e iha
wainhira partido político ida (FRETILIN?) mak ko’alia. Ema seluk mak ko’alia
ne’e rai bele naben, tsunami bele sae! Nune’e, partido (líder partido) sai ona
hanesan sasukat ba verdade no Verdade. La iha dialogo. La iha
tolerância.
*****
Ha’u koko le Carlos Saky nia livro RENETIL atu bele halo
recensão badak ida ne’e. Livro ida ne’e hatudu autobiografia ida. Hakerek-na’in la’os de’it hatur história nu’udar
“factum”, maibe mos “facientes”; la’os de’it “patos” (luta tan hare terus no mukit) ida,
maibe mos “ethos” (imperativo atu
hasai moris husi terus no mukit) ida; la’os de’it “objecto” maibe mos “sujeito”
ba lala’ok tomak iha RENETIL nia laran. Livro ne’e nia folin hatudu iha
filosofia “Wirkungsgeschilichliches Bewuβtsein”
(al.) – consciência da determinação histórica (kesadaran yang berdaya
menyejarah). Katak “o que vivemos hoje
não era memoria da história passada
mas realmente vivendo-se uma consciência que é, e ao mesmo tempo que se
sabe, exposta aos efeitos da história” (cf., Martinho Gusmão, Hans-Georg
Gadamer, 2013: 250). Ho liafuan hirak ne’e ha’u defende Carlos Saky atu
resiste hasoru “terror político” nebe hakarak fase-kakutak (brain washing) husi
partido bo’ot sira (FRETILIN balun no CNRT balun). Saky la hakerek livro tan
gosto atu halo nostalgia. Nia hakerek livro hodi fo efeito histórico ba nation building ida katak Timor Leste
nebe ohin loron ita moris ba ... Timor Leste nebe ohin loron moris nu’udar
Nação ukun-rasik-an la monu tun mai husi kalohan leten, maibe mai husi rai, mai
husi ema barak nia kolen; mai husi grupo oi-oin hodi forma identidade nacional
ida. Ida ne’e mak ita tenki consciente.
La iha ona luta unilateral, maibe multilateral.
Tuir ha’u nia hare, livro ida ne’e hariku liu tan ita
nia literatura konaba autor histórico
sira, hanesan mos Biografia Dom Carlos
Filipe Ximenes Belo, SDB (1999); Biografia Dom Martinho da Costa Lopes (2000); autobiografia Kay Rala Xanana Gusmão (2000); Mario Viegas Carrascalão (2005); Franciso Xavier Lopes da Cruz (1999);
no agora Carlos da Silva L.F.R. Saky.
Iha mos livro balun nebe hatudu palestra/ pensamento balun husi José Manuel Ramos Horta, Mari Alkatiri
no Taur Matan Ruak. Ita sei falta
“suporta” husi político sira atu hakerek konaba Nicolau Lobato no Francisco
Xavier do Amaral. Infelizmente, sira na’in 2 mate no la husik hela lia
menon ruma. Buat nebe mak ita bele halo mak “reconstrução hermenêutico” ida atu
hare efeito histórico.
Lamentável tebes, wainhira ita hasai osan barak ba ema
liur – hanesan Max Stahl no fundação seluk – hodi hakerek livro ka halo
documentação oi-oin. Ate, livro história konaba Timor Leste mos ita husik ba
ema Indonesia mak hakerek. Tinan 2 ka 3 liu ba, ha’u le livro ida iha loja
livro nian ida, katak, “integrasi Timor
Timur adalah kehendak rakyat sendiri, bukan paksaan dari Indonesia”.
Wainhira ita nia ema rasik hakerek no halo reconstrução konaba história, ita
nia político sira mak sarkele malu fali. Hau sente de’it buat ida – “moe
bo’ot”. Memalukan. Vergonhosa. Hotu tiha, líder katuas sira ko’alia konaba
“sarjana supermi”, “sarjana kualidade la iha” no ikus mai “transformação ba
geração foun”.
Se ita le livro Saky nian ho fuan laran tomak no néon
matenek, ita bele sente kedas oinsa mak “foinsae sira” sai hanesan avant-garde (vanguarda) atu lori
inovação no “experimental” wainhira ita nia política no militar labele ona
suporta revolução. RENETIL, FECLITIL,
OJECTIL (OJC-TL), OPJLATIL, no OPJT hatudu duni evolução no involução
iha luta ba independência. RENETIL hakerek ona ninia versão. Ita hein tan
FECLITIL, OJECTIL, OPJLATIL no OPJT ... hodi hatudu katak foinsae sira mak
hatudu duni utopia fundamental hodi hadau dignidade foun.
Ho teoria husi “Evolução” hatudu katak foinsae sira lori
idealismo ho sira nia simplicidade hodi haksoit tama iha arena da luta nebe
complexo. Saky bele duni hatudu oinsa mak “rungu-ranga” no “desobediência”
barak, to’o traição no ikus mai reconciliação la’o nafatin ... inclui mata-wen
no lian halerik barak. Saky hatudu momos pluriformidade
no pluralidade iha luta nia
laran. Maski ideia única “ukun-rasik-an”, maibe linguagem no aplicabilidade
hasoru método oi-oin, dalan oi-oin.
Iha 1997, ha’u hakerek livro ida ho titulo “Menantikan Lorosae” (Seminari Tinggi
Giovanni XXIII, Malang) hamutuk ho Padre Jovito do Rego de Araújo; Padre
Mouzinho P. Lopes; Padre Marçal D. Ximenes; no Padre Germano Filipe Gusmão. Tuir
mai, ha’u publica tan livro ida “Timor
Lorosa’e: Perjalanan Menuju Dekolonisasi Hatidiri” (2003). Livro sira ne’e
hakarak hatudu oinsa mak Igreja Católica sustenta luta ba libertação liu husi “locus teologicus” foun ida – fo
esperança ba ema sira nebe la’o iha nakukun sira tanis, ba ema sira nebe la’o
iha rai fuik maran sira halerik. Aliás, frater
sira koko atu introduz teologia da
libertação iha contexto Timor Lorosa’e nian. Livro ne’e lansa tiha, ha’u
hetan kedas “teguran” husi Afonso Aleixo – “Frater,
RENETIL ne’e la’os FRETILIN nia oan de’it, maibe foinsae estudante tomak nebe
hakarak luta ba independência ho nacionalismo foun”. Tan, iha frase balun
ha’u afirma katak FRETILIN/ FALINTIL iha ai-laran kaer kilat, sira bele mate
mohu RENETIL iha ai-laran intelectual nian kaer lapizera. Ha’u reconhece duni
ha’u nia ingenuidade no imaturidade intelectual!
1998, ha’u sai padre iha Baucau, kaer kedas pasta nu’udar
Director ba Comissão da Juventude iha Diocese Baucau. Husi experiencia
discussão no involvimento iha IMPETTU no RENETIL, ha’u hamutuk ho Frater
Jacinto Francisco Xavier (mate iha Lautem, 27 de Setembro de 1999, hamutuk ho
Madre sira no Titi Sandhora Lopes; milisia ALFA mak oho) – ami hari FOSCA
(Foinsae Católica). Agora ha’u halo confessiones
publicamente (ha’u mos hakarak husu perdão ba Dom Basilio do Nascimento no
Dom Carlos F.X. Belo SDB), katak, ideia hari’i FOSCA ne’e hanesan fo hatais
hena foun ba RENETIL no IMPETTU, usa movimento “MUDIKA” (Muda Mudi Katolik)
nu’udar uma mahan. FOSCA hanesan expressão ida atu fo esperança, maibe iha
biban hanesan mos atu revolta! Ideia ne’e hahu mosu liu husi discussão ho Romo
Y.B. Mangunwijaya iha Yogyakarta. Romo Mangun rasik mai iha Baucau (1998), no
ami halo discussão franca no aberta ho nia iha GOR. Ne’e duni, FOSCA mos sai
hanesan alternativa, maski ha’u ho Frater Jacinto F.X. “jura ba malu” atu subar
metin ... lakohi atu sai “pahlawan kesiangan”. Tan, iha Malang ami 2 mos
involve ona iha FKMPPB (Forum Komunikasi Mahasiswa Putra/i Baucau) nebe hamosu
“confusão”, halo RENETIL no IMPETTU iha Malang “hateke matan-ikun oituan”. Ikus
mai, ha’u ho Amaro Ximenes (agora diretor iha MAP) ba Denpasar atu
“apresenta-an” hodi halo explicação ba RENETIL.
Ho teoria “Involução” ita hare oinsa mak foinsae sira
hahu hetan maturidade, experiencia no determinação; “learning by doing” ... “trial
and error” hodi sai tasak liu tan, midar no furak iha luta ba libertação.
Husi sikun ida ne’e mak ha’u fiar liu katak, transformação da geração husi barak liu mak husi “foinsae” ba
“katuas” sira ... la’os husi “katuas” ba “foinsae”. Carlos Saky nia livro halo
ita hanoin ho fuan konaba saída mak ita hotu halo ona iha passado nu’udar
foinsae nebe nakonu ho esperança hodi transforma sira nia “caridade” ba hahalok
quase “místico” no “martírio”. Husi página ida ba página seluk, Saky halo livro
ida ne’e hanesan “cerita bersambung” ida, desenvolve scenario histórico nebe
nia husik atu ko’alia rasik husi nia-an. Maibe, liu-liu Saky la “julga”; “... e su questo terreno, traballante e ogni
passo, dobbiamo fare il meglio che possiamo per vivere degnamente, da uomini,
pensando, operando, coltivando gli effetti gentili; e tenerci sempre pronto
alle renunzie sense per esse disanimarci” (Benedetto Croce, 1952) – iha rai
leten ida ne’e mak ita la’o kudeuk tun sae atu bele halo di’ak liu tan ba buat
nebe ita bele halo atu moris dignamente nu’udar ema, iha kakutak atu hanoin,
iha isin lolon atu bele halo netik buat ruma, hodi hamoris sentimento murak, no
pronto nafatin hodi husik hela buat hotu, maibe lalika sente namlele/
maten-hamrik.
RENETIL sai nafatin “masin rai nian” ... “naroman mundo nian”. Pessoalmente, ha’u iha afeito ho Carlos Saky nu’udar companheiro iha domin ba “livro” (le no
hakerek). Sai escritor iha Timor Leste la’os profissão “elite”, maibe moris ki’ak. Se hakarak hetan osan
barak, di’ak liu sai assessor diuk ruma hodi halo coppy and paste ba lei ka regulamento ka relatório bosok sira hodi
manan barak. Hanesan dala ida, assessor internacional ida husi Ministerio da
Educação (husi Gabinete Vice Ministra Dulce Soares nian) halo entrevista ho
ha’u konaba educação, horas 1 resin. Hotu tiha assessor ne’e fo US$ 20.00 ba
ha’u (dehan compensasaun ba ha’u nia tempo). Ha’u sente humilhado tebes. Afinal, ha’u hanoin conversa baibain de’it. Lalika selu. Maibe, tan selu
mak hau foti oin la sae. Ikus mai, assessor
ne’e haruka hikas draft curriculum atu halo comentário, ha’u kaer soe ba lixu
fatin. Dala ida ne’e, Carlos Saky hakerek livro mahar ida maibe hetan de’it
insulto husi Parlamento Nacional. Maibe, ha’u orgulho nafatin ho Saky, tan “Antes sem titulo, do que sem pátria” ...
maibe mos ha’u hanoin “antes sem
dinheiro, do que sem personalidade autentica”.
Ha’u orgulho ho saudoso Fernando La’ Sama de Araujo, RENETIL
nia Secretario Geral dahuluk. Iha Timor
Post hakerek “Saldo La’ Sama Iha Banku Mandiri Mamuk” – US$10 – no, iha BNU
US$300.00. Imagina?! Hanesan los profeta Job nia liafuan, “Nu saí do ventre de minha mãe e nu voltarei para lá. Iahweh o deu,
Iahweh o tirou, bendito seja o nome de Iahweh” (Jo 1, 21). “Ho molik ha’u
sai husi inan nia knotak no ho molik ha’u fila hikas ba neba. Maromak mak fo, Maromak mak hasai, Kmanek wain tebes Maromak nia Naran”.
Wainhira monu ona iha susar no todan nia laran, Job nia
fen-kaben koko atu halo nia hotar Maromak no hakribit nia fiar. Job dehan, bele
halo sala oinsa de’it, naran labele sai traidor ba Maromak. Tuir ha’u nia
hanoin, La’ Sama kaer metin nafatin espírito RENETIL nian ... transforma
geração no sira nia mentalidade.
Hau taka ho liafuan husi R.G. Collingwood (1956), “History is not contained in books and documents, it lives only as a
presente interest and pursuit, in the mind of the historian when he criticizes
and interprets those documents, and by so doing relives for himself the states
of mind into which he inquires”. Hela furak
ema hotu hakerek história hodi husik hela “memoria critica” ba geração tuir
mai. Sai at no moe bo’ot wainhira ita hamrik baku malu. Historia ita nian hotu.
Sala bo’ot sala ki’ik, ita hotu halo ona. Manan no hetan ksolok, ita hotu nian.
...
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