Sistema Legál no Judisiáriu iha Timor-Leste,
Husu Sidadaun
Hotu-Hotu Tenke Hakruk ba Lei Inan Konstituisaun Repúblika Demokrátika
Timor-Leste
(Artigu ida ne’e refere liu ba Krime Korruptor sira la kopera ho
Justisa)
Husi: Moisés Vicente
Alumni: Universidade da Paz (UNPAZ)-2008
Telefone: +670 77291406
Instituisaun judisiáriu, sistema lei no judisiáriu iha Timor-Leste
nudar instituisaun importante ne’ebé mak tau matan no suporta iha área justisa
nian hodi fó julgamentu ba ema sira ne’ebé hamrook no buka justisa. Papél
jurisdisionál Timor-Leste nian ne’ebé hakerek iha konstituisaun Repúblika
Demokrátika Timor-Leste artigu 118, 1). Tribunál sira mak órgaun soberania
ne’ebé iha kompeténsia atu hala’o justisa hodi povu nia naran. 2). Wainhira
hala’o nia papél, tribunál sira iha direitu atu servisu hamutuk ho autoridade
sira seluk. 3). Desizaun ne’ebé mak tribunál sira fó ona tenke halo tuir no soi
kbiit aas liu desizaun autoridade sira seluk nian. Iha artigu 119 Konstituisaun
RDTL hatete Tribunál sira independente no sira sei halo tuir deit Lei-inan no
lei-oan sira haruka. No mós artigu 120 konstituisaun RDTL Tribunál sira labele
halo ukun ka norma ne’ebé kontra Lei-inan eh PRINSIPIU sira ne’ebé konsagra iha
nia laran.
Podér instituisaun judisiáriu, podér judikativu mai husi dalen
Latina judiciariu nu’udar podér mak iha kbiit hodi kontrola lala’ok lei nian
rasik. Papél jurisdisionál ne’e juís sira nia deit, ne’ebé simu papél tuir lei
haruka iha konstituisaun RDTL artigu 121 alinea 1 iha prespektiva estadu
direitu, poder judikativu ne’e iha sentidu rua;
Dahuluk, podér atu kontrola implementasaun lei ne’ebé mak
ezekutivu implementa. Ne’e duni jeralmente, podér atu hala’o kontrola ba
servisu ezekutivu ne’e hanesan ideia ne’ebé adopta husi teoria trias politika
Montesquie. Judikativu ninia servisu mak halo kontrolu no ikus mai foti
desizaun balun ne’ebé presiza halo sobre hahalok no lala’ok ezekutivu nian ne’ebé
mak konsidera la’o la tuir lei. Iha kontestu foti medida ka desizaun ruma sobre
ezekutivu nian, judikativu la’os deit haree iha administrasaun nian, maibé mós
fó autoridade ba judikativu atu foti medida ruma hodi rezolve problema ne’ebé
mak akontese.
Ba daruak, signifika katak judikativu ne’e rasik nudar podér
ne’ebé mak atu kontrola implementasaun lei to’o iha baze. Signifika katak
produtu lei ne’ebé deit mak eziste iha nasaun ida, instituisaun judikativu nia
autoridade tomak atu halo kontrolu. Konseitu jerál atu halo kontrolu ne’e la’os
deit ba instituisaun maibé mós ba privadu sira hotu. Kompeténsia ne’e iha
nasaun barak mak adopta. Haree ba podér judikativu ne’ebé mak nia
interpretasaun ne’e la’os deit hakarak fó maka’as ba pesoál sira ne’ebé mak viola
lei, maibé mós ba distorsaun ba produtu lei hotu ne’ebé mak instituisaun
lejizlativu. Tanba ne’e mak interpretasaun ba podér judikativu ne’e luan
tebtebes. Tanba ne’e mak atu halo kontrolu ba produtu lei ruma, nuda’ar
kompeténsia no responsabilidade tomak judikativu nian.
Matenek na’in balu nian fó definisaun ba lei katak, tuir E.
Utreccth, S.H definisaun lei mak hanesan lei sira ne’ebé deit mak halibur
hamutuk sai ida deit, hanesan dekretu-lei no sansaun sira seluk ne’ebé mak
regula ema nia moris; liu-liu sobre regulamentu ne’ebé mak eziste iha
komunidade ida nia leet no mós komunidade sira ne’e tenke hakru’uk no obedese
ba lei ne’e. Entertantu J.C.T Simorangkir no Woerjono Sastro Pradono S.H katak
lei ne’e rasik nudar regulamentu ne’ebé mak iha karateristiku hodi obriga ema
ne’ebé hakarak viola lei ne’e, nia mós sei hetan sansaun tuir lei haruka.
Prinsipiu legalidade ne’e mak hanesan hahalok estadu, governu nian ka hahalok
povu sira ne’ebé mak atu halo buat ruma, tenke tuir lei no sistema ne’ebé mak eziste
iha nasaun ne’e rasik. Lei ne’e rasik regula ema nia atividade, oinsa ema foti
desizaun ruma no oinsa lideransa sira foti desizaun tuir regulamentu ne’ebé mak
eziste ofisial iha nasaun ida. Lei ne’e rasik iha karateristika hakuak ema
hotu, maibe mós limiti ema nia hahalok.
Justisa tuir definisaun sientista sira nian, justisa tuir
Thrasymachos, filózofu Gregu nian ne’ebé defini katak justisa tuir ninia hanoin
justisa ne’e rasik atu defende interese ema ne’ebé mak iha podér. Signifika
katak ukun na’in sira ne’e nudar ema ditadura ne’ebé mak obriga ninia hakarak
ba povu nu’udar lei ne’ebé mak aas liu no justu duni, tanba fó duni vantajen ba
ninia interese. Justisa tuir Plato (427-347 antes Cristo) hatete katak
estabilidade ne’ebé mak eziste duni entre grupu sira no mós entre entidade
ánimu sira nian. Tuir Aristoteles (384-322 antes Cristos) fahe justisa tuir
karaterístiku haat: Ida, justisa distributivu (Keadilan distributif) signifika
katak justisa ne’ebé iha relasaun ho distribuisaun hahalok diak, moris diak,
serbisu, no mós tuir kapasidade ema ida-idak nian. Rua, justisa komutativa
(Keadilan komunitatif) hanesan justisa ne’ebé iha relasaun ho igualdade ne’ebé
ema hotu simu la’os haree husi ema nia hahalok diak. Tolu, justisa nudar
distinu naturál (Keadilan kodrat alam) hanesan justisa ne’ebé mai husi lei
destinu naturál. Haat, justisa konvensional nudar justisa ne’ebé mak kesi metin
sidadaun hotu, tanba justisa ne’e rasik nudar dekretu-lei ne’ebé mak prodús
husi ukun na’in sira, ne’e sorin ida.
Husi sorin seluk, sidadaun Timor-Leste ou eis membru Governu
ne’ebé halo abuzu poder no halo krime korrupsaun. Ita liga justisa tuir
definisaun husi Plato no Aristoles se ita prega kontekstu Timor-Leste nian, iha
ne’ebé durante ne’e fó sai manas los iha mídia Nasional, mídia Internasional no
ONG Sosiedade Sívil katak iha eis Membru Governu Kuartu to’o Kintu (IV-V)
Governu Konstituisional balu iha mandatu eis Primeiru Ministru Xanana Gusmão
nia tempu, balu halo kazu krime Korrupsaun. Maibé eis membru Governu refere
bolu husi Tribunál Distrital Dili (TDD) no Komisaun Anti Korrupsaun (KAK) lakoi
hatan nia sala ne’ebé eis membru Governu ne’e halo krime korrupsaun. Iha
konstituisaun RDTL artigu 113 hatete mos los ona katak, Governu nia membru
hatán kona-bá krime, 1). Wainhira membru Governu ida akuzadu loloos ba krime,
ne’ebé bele simu kastigu iha kadeia boot liu tinan rua nian, tenke para hala’o
servisu atu bele foti prosesu.
Tuir ha’u nia hare’e katak, ho impedimentu ne’ebé eis Primeiru
Ministru Xanana Gusmão halo ne’e mós komete krime la partisipasaun tuir artigu
286 Kódigu Penál (KP). Iha artigu 286 ne’e hateten katak “Ema ne’ebé, iha tiha
ona koñesimentu katak ema ruma halo krime públiku ruma no iha obrigasaun atu
halo partisipasaun, la partisipa ida sei hetan pena konaba krime ne’ebé nia
subar no nia limete mínimu no másimu tun tiha datoluk rua”. Perguntas mak ne’e,
tansaida mak eis membru Governu halo tia korrupsaun ne’e la kumpri Lei? Se tuir
lolos sidadaun sese deit ou eis Membru Governu sese deit iha rai ida ne’e tenke
hakruk ba Lei. Mesmu que nia Prezidente da Repúblika, Primeiru Ministru,
Prezidente Parlamentu Nasional, Prezidente Tribunál Rekursu, povu kiik tenke
hakruk ou kumpri hotu ba Lei. Nudar sidadaun ida diak iha rai ida ne’e tenke
sidadaun hotu-hotu tenke partisipa pasiva iha kualker akuzasaun ne’ebé bolu
husi Ministériu Públiku atu tuir ba julgamentu iha Tribunál.
Rekomendasaun, autor ba artigu ida ne’e husu ba Parlamentu
Nasional bele ka lae aprova lalais Lei Komisaun Anti Korrupsaun (LKAK) nian ne’ebé
agora sei rai hela iha meja Parlamentu Nasional. Ho nune’e Lei Komisaun Anti
Korrupsaun iha ona ekipa investigador KAK nian bele ba investiga eis membru
governu ne’ebé la tauk Lei krime Korrupsaun. Iha lian Bunak, ami dehan “en na
muk wano na aci, lei na io wa gene”.
Referensia:
a. a.Lei Inan Konstituisaun Repúblika
Demokrátika Timor-Leste, Lei Kódigu Penál Timor-Leste no Lei Kódigu Prosesu
Penál.
b. b.Sosiedade Sívil Konsidera Eis Ministra
Finansas, Emilia Pires, Bo’ot Liu Fali Lei iha rai doben Timor-Leste, basaa sai
ona arguida ba iha kazu Korrupsaun, Emilia sei kontinua lao livre. Asesu iha
Jornal Suara Timor Lorosae, loron 25 Fevereiru 2015.
c. c.Hahu Hosi PR To’o Dasa Rai Tenke Iha Lei
Nia Okos. Asesu iha loron 25 Fevereiru 2015. http://opinitimor.blogspot.com/2015/02/hahu-hosi-pr-too-dasa-rai-tenke-iha-lei.html
d. d.Eis Primeiru Ministru Xanana Gusmão
Akujadu Halo Krime. Asesu iha Jornal Timor Post, loron 24 Fevereiru 2015. http://www.diariutimorpost.tl/berita-xanana-kontinua-hetan-kritika-hosi-sosiedade-sivil.html
e. e.Primeiru Ministru Rui Maria de Araújo
Orienta Membru Governu Hotu-Hotu hodi Aprezenta Rikusoin ba Instituisaun
Judisiáriu. Asesu iha Jornal INDEPENDENTE, loron 24 Fevereiru 2015.
f. f.Bandu Tomas Cabral ba Tribunal Distrital
Dili (TDD) no Komisaun Anti Korrupsaun (KAK), Asian Justice and Rights (AJAR)
Konsidera Xanana Gusmão Komite Krime. Asesu iha Jornal Nacional Diário, loron
24 Fevereiru 2015.
g. g.Xanana Saran A’an Hodi TDD Liberta
Pasaporte Emilia. Asesu iha Internet TEMPO SEMANAL, loron 24 Fevereiru 2015. http://www.temposemanal.com/nasional/xanana-saran-a-an-hodi-tdd-liberta-pasaporte-emilia
h. h.Corrupção em Timor-Leste não precisa de
leis fortes mas de forte implementação das leis-PM. Asesu iha Internet PÁGINA
GLOBAL, loron 24 Fevereiru 2015.
http://paginaglobal.blogspot.pt/2015/02/corrupcao-em-timor-leste-nao-precisa-de.html?spref=fb,
http://noticias.sapo.tl/tetum/info/artigo/1432241.html
i. i.Primeiru Ministru Foun Rui Maria de
Araújo Labele Tauk, Espulsa Membru Governu Foun Wainhira Komete Korrupsaun.
Asesu iha Jornal TIME Timor Magazine, edisaun Fevereiru 2015.
j. j.Cela Institusi karena Ambisi, “Hukum”
bukan Kebal Hukum. Asesu iha Jornal TIME Timor Magazine, edisaun Fevereiru
2015.
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