Labirinto da Democracia:
“Sakitnya tuch di
sini ...”
(Baluk dahuluk)
Martinho G.
da Silva Gusmão
Titulo “Labirinto
da Democracia” ne’e ha’u hetan wainhira le hela livro Dr. Paulo Pires nian “TIMOR: Labirinto da Descolonização”
(Lisboa: 2013). Nia hakerek
katak, Timor oan sira terus no tanis, fakar ran no mate tan “irrealismo e à ânsia pelo poder da FRETILIN
e à imaturidade e ingenuidade políticas da UDT!” (pg. 79).
Tuir hau nia
opinião, fenomena “Maun Bo’ot” Kay Rala Xanana Gusmão (XG) fo kadeira ba “Maun
Bo’ot” Dr. Rui Maria de Araujo (RMA) hatudu katak “Estado de direito democrático” hanesan la’o de’it iha labirinto ida nia laran. Liafuan “labirinto” (francês – “labyrinthe”; inglês – “labyrinth”) mai husi “laburinthos” (grego)/ “labyrinthos” (latim), katak, estrutura
nebe complicado, arquitectura ba construção nebe lori confusão oin-oin; network nebe bobar ba bobar mai halo oin
halai de’it.
Saída mak
Labirinto da Democracia?
Labirinto da democracia katak democracia la’o
rungu ranga, la’o bobar dalan no kleuk tun sae! Ita hanesan tama iha palácio
do governo ida, maibe tan palácio ne’e complexo (indonesia: rumit, ruwet), nune’e ita la hatene atu
tama halo nusa no ikus mai atu sai fali ba nebe.
Bele dehan Governo troka tun sae, Parlamento halo lei
tuir nia hakarak, Oposição lakohi funciona tuir dalan, sira foti kadeira ida
riba ba seluk, hiit bloku ida tibak ba grupo seluk, maibe povo moris hakmatek
nafatin, hare la liga rai tiha. Graças a Deus, la terus no tanis, fakar no mate
hanesan uluk! Tan sa? Resposta: “… o problema foi se deslocando do bom governo
para a boa sociedade. A questão do bom governo talvez interesse menos não
porque de repente a faculdade (i.e., da ciência e filosofia política) de desejar e de esperar tenha perdido vigor,
por efeito do positivismo, do historicismo, do empirismo e de outros maléfeitos
‘ismos’, mas porque já não se acredita
mais que, para mudar a sociedade, basta mudar o regime político, como era
possível acreditar quando o Estado era tudo e a sociedade fora do Estado era
nada. Seria um grave erro ... Mas trata-se, sem dúvida, da questão da boa
sociedade e não, de modo limitado, do bom governo” (Norberto Bobbio, Teoria
Geral da Política, 2000: 81).
Professor Bobbio hatudu buat nebe importante – mudança
iha governo nia laran (transferência do
poder) husi V ba VI Governo Constitucional la’os sasukat atu hadi’ak povo
nia moris! Iha mudança ida ne’e bele mosu integração
do sistema liu husi consenso no convergência entre CNRT, FRETILIN, PD no FM.
Maibe dala barak liu la liga ho integração
social. Los duni, povo hakmatek no la halo rungu ranga, hanesan uluk 2007
wainhira FRETILIN lakon no AMP kaer ukun. Estabilidade nacional nebe ita goza
iha momento critico ida ne’e la’os tan “bom governo” nia mérito, maibe “boa
sociedade” nia virtude.
Integração do sistema ne’e la’o
relativamente estável, tan processo fo poder husi XG ba RMA hatur duni iha
consenso no convergência. Maibe, mos husik hela perplexidade (keragu-raguan) ba ita hotu, liu-liu “derasan foun” (nova geração). Primeiro
Ministro foun RMA nia liafuan sira iha Palácio Nobre, Lahane (hau rona liu husi
rádio), seidauk hatudu lolos “derasaun foun” nia carimbo rasik, maibe sei moris
iha “Maun Bo’ot” sira nia sombra. Diferencia iha linguagem política RMA no TMR nebe lotuk hanesan fuk lahan hametin
ha’u nia intuição katak integração do
sistema la la’o hamutuk ho integração
social. Exemplo ki’ik ida, RMA dehan ZEESM Oe-Cusse ne’e buat furak no
kmanek ida; TMR ho liafuan simples dehan “la precisa”! Nune’e mos, TMR dehan katak, maski ita iha ona Lei-Inan atu hatudu dalan,
maibe ukun-na’in la’o tun sae la hatene mai husi nebe no sei too fali iha nebe.
TMR nia liafuan, “ita iha tiha lei maibe
halo fali buat seluk”, bele mos “halo
lei la tuir povo nia contexto”. Ka iha filosofia estoicismo balun dehan, “quod principi placuit, legis habet vigorem”
(= saída mak fo gosto [prazer] ba líder sira, ida ne’e mak vigora nu’udar lei).
Ho liafuan badak, ita nia ukun na’in sira la iha tour d’horizon (tidak memiliki wawasan/ gagasan yang jelas) konaba
saída mak principio geral no particular, ida nebe mak sai hanesan necessidade
no ida nebe mak prioridade.
Ne’e duni, mudança ka transferência iha Governo nia laran
ne’e desnecessário (tidak penting) ba
povo nia moris. Kala XG hanoin katak fo poder ba RMA ne’e atu halo mudança
radical ruma. Maibe, tata nanal, tan povo la iha entusiasmo. Buat nebe ema
sente liu mak iha processo ida ne’e nia laran, ita nia democracia moras tan desintegração iha sistema ho social. Iha
nível teoria/ filosofia política mos hamosu dificuldade. Maibe, ita bele halo
deculpa barak hodi dehan, ita ne’e Nação fohin mak hari’i, ita nia Estado ne’e
sei frágil hela. Ne’e, “Sakitnya tuch di
sini ...”!
Estado ne’e hatudu
ba Presidência da República, Parlamento Nacional, Governo no Tribunais. Sira
mak frágil. Sakitnya tuch di sini
...! Ninia vírus mak ida nebe? Tuir ha’u nia hanoin, vírus no bactéria mak iha
Partidos Políticos nebe la iha tour
d’horizon bele sai hanesan causa ba fragile
state. Matenek na’in balun hakerek nune’e, “Political parties, however, are widely held in disrepute in established and developing democracy
alike. Citizens often view parties as
ineffective, corrupt, and out of touch. Not infrequently, in struggling
democracies, political parties are among the most undemocratic institutions.
Often they become captive of strong, even autocratic
personalities or function as tools of entrenched special interests. Only occasionally do parties represente the
views of broad-based constituencies. Sometimes, in societies in transition, the
same parties that help foster change themselves subsequently become obstacles
to representative government and further reform. They can easily become part of the problema for democratic
consolidation rather than part of the potential solution” (D.W. Brinkerhoff,
Governance in Post-Conflict Societies:
Rebuilding fragile sates, 2007: 66). Ne’e duni, partido sira mak halo
Estado ne’e fraco, líder sira nebe ulun moruk no fuan to’os koko atu halo povo
moris susar, maski povo ne’e fuan di’ak no laran maus nafatin.
“Derasan Foinsae”: mitos ka realidade?
Iha discussão lubuk
ida ita hare katak husi XG ba RMA mosu confusão konaba “transformação” ka “transferência”
ka “transição”. Liafuan transformação
katak oinsa mak mosu mudança ida ho forma
no potencia foun, hanesan metamorfose ida nebe sai husi célula simples ida hodi ba fali criatura ka figura foun ida; sei tutan
ida uluk, maibe la hanesan ona. Ba fali liafuan transferência, katak fo sasan ruma ka muda buat ruma; hasai husi
fatin ida ba tau fali fatin seluk; ka, atu hatur didiak iha posição ruma. Ikus
liu, liafuan transição katak ita rai
hela buat ruma ka sasan ruma iha fatin di’ak ida, hein wainhira hetan fatin
di’ak liu fali mak ba tidin fali iha neba.
Ida nebe los mak
mosu iha mudança husi XG ba RMA, husi V ba VI Governo Constitucional? Dala ida
tan, tuir Professor Bobbio nia hanorin, atu sukat bom governo ida, ita sei hare husi sikun tolu (3) – sede do exercício, sede de apoio no sede efectiva.
Ida uluk (1) “Sede do exercício”, ninia fatin mak iha Conselho de Ministros. Iha ne’e ita bele
hare ona buat oan ida: RMA tur nu’udar PM, XG kaer pasta nu’udar MPIE (Ministro do Planeamento e Investimento
Estratégico). Pasta ida ne’e la iha diferencia ho saída mak XG halo hamutuk
ho AMP uluk – PDN (Plano do Desenvolvimento
Nacional) no PED (Plano Estratégico
do Desenvolvimento). Tuir lógica, XG sei tur nu’udar Premier karik nia mak kaer
“ultima palavra”, tan ninia posição nu’udar Chefe
iha sede do exercício! Problema:
nu’udar Premier ida, RMA assina de’it XG nia estratégia sira, ka, RM mak sei fo
orientação ba XG atu halo plano no investimento nu’udar ninia estratégia rasik?
Resposta: RMA rasik dehan ona, nia sei halo tuir de’it PDN/ PED husi Governo
anterior. Bingo! Então, ita seidauk to’o iha fase “transformação da geração”, maibe
simplesmente iha “transição” (kedudukan
sementara), ka, “minimal state” (Robert
Nozick) – fo assinatura no tau carimbo de óleo de’it. Sa tan, VI Governo ne’e
la’os RMA mak “remodela”, maibe XG mak halo “formato” no hatur Membro tuir “political imagination” (Martin Jay) Maun
Bo’ot nian.
Tuir mai (2) “Sede de apoio”, katak, ema sira nebe fo
tulun atu governo bele la’o di’ak. Hanesan departamentos no diretores
ministeriais to’o funcionário publico sira. Confusão bele mosu iha ne’e. Basá,
sira nia tulun bele lori ba dalan di’ak; maibe sira nia boicote bele mos lori ba falhanço barak. Iha tinan barak nia laran,
MA no XG la biban atu hetan apoio husi linha ministeriais. Durante FRETILIN
ukun, bele dehan ministro no diretores sira mai husi “partido”. La’os técnico
profissional. Wainhira AMP no BGK ukun, “tradição” ida ne’e hatutan nafatin. Maibe
mos la’os mistério lalehan nian atu ita hateten katak hahu 2007-2012, iha fatin
nebe FRETILIN nakonu, sira lakohi halo tuir AMP nia programa ka BGK nia orientação!
Hahu husi CCF no Oposição Maioria
Parlamentar (OMP) FRETILIN, sira hotu haklalak ho liafuan ida “Governo de facto, inconstitucional”. Agora
problema mosu: RMA lori husi partido nebe: FRETILIN, ka CNRT, ka PD ka FM? Hau
nia intuição hateten nafatin katak, agora “salada
unidade nacional” sei hamosu “boicote halus” – katak – iha fatin nebe XG
monta ona Ministro husi FRETILIN, ema sira husi BGK (nebe sente lakon) sei halo
“resistência” (hanesan uluk aprende
halo resistência hasoru Indonesia). Nune’e, RMA hetan “transferência” vírus no bactéria dodok! Ita dok demais husi transformação da geração.
Ikus liu (3), “Sede efectiva”, ne’e mak hatudu ba classe intelectual no média social. La’os segredo, katak, Ministro
sira, Vice no Secretário do Estado sira halo recrutamento político ba ema sira
atu sai “assessor” maibe ho kualidade nebe la suficiente; sira nia serviço mak
loro-loron tulun sira nia boss atu ba halo fotocópia, hakerek notulen, nst. Tuir
ha’u nia hanoin, “sede efectiva” ne’e mai husi camada intelectual, la’os de’it homo faber (assessor pesuruh) maibe liu-liu homo economicus no homo sapiens ka homo criticus.
Sira nia knar mak atu halo sede do
exercício no sede de apoio hatene
nafatin “sense of crisis”. Atu dehan
lolos de’it karik MPIE hela iha “sede efectiva” karik diak! Hanesan Indonesia
nian karik BAPPENAS (Badan Perencanaan
Pembangunan Nacional) nebe tun mai BAPPEDA (Badan Perencanaan Pembangunan Daerah). XG lalika ba iha “sede do
exercício”. Iha BGK mosu Secretário do Estado ba Fortalecimento Institucional (SEFI). Maibe, ninia serviço la iha
diferencia barak ho Comissão da Função
Publica. Tuir hau nia hare, “sede efectiva” ne’e labele hanesan ho “sede de apoio”. XG no MA mak tur iha
“sede efectiva” karik diak! Maibe, sira rua fahe malu ona “zona especiais”: XG
hola Timor Leste tomak, no fo pedasuk ida iha Oe-Cusse ba MA. Na verdade,
hanesan filosofo F. Nietzsche dehan, ita ema ne’e moris ho “sede do poder” (the will of power).
Ho itinerário 3
ne’e, ita bele hare oituan katak liafuan transformação
ba derasan foun sei dok husi realidade. Transformação mosu wainhira ema
hare ninia processo iha orientação
normativa (Lei-Inan no Lei-oan), integração
sistema no integração social
(Estado ho povo; classe eleito ho eleitorado) to’o organização (funcionalismo iha aparatus Estado nian, husi leten
to’o kraik). Hau sei fila ba assunto
ne’e iha ikus.
Iha labirinto da confusão
ne’e nia laran mak RMA sei kaer knar nu’udar Chefe do Governo. Ha’u la’os
pessimista, maibe hanoin katak RMA no derasan foinsae sira hanesan moris tuir
Na’i Jesus Cristo nia liafuan: «Envio-vos como ovelhas para o meio dos
lobos; sede, pois, prudentes como as serpentes e simples como as pombas»
(Mateus 10, 16). Husi ideia ida ne’e mak filosofo Thomas Hobbes dehan katak
política na’in sira hanesan “homo homini
lupus” – ema sai hanesan asu-fuik iha ema sira seluk nia let. Iha sira nia
let mak ita halo política “samean”
no hatudu moral “manu-falur”. Samean
ne’e único animal ida nebe la’o ho ulun, dólar ho paciência. Manu falur ne’e
animal ida nebe hatudu damen, kmanek no murak. Se Maun RMA hakarak hatudu
carimbo derasan foun, ninia sasukat mak ne’e: halo política ho ulun no fuan; paixão e compaixão!
(sei continua ...)
*) Hakerek na’in docente
filosofia (especial iha ética no política), iha Instituto Superior de Filosofia
e de Teologia (ISFIT) Dom Jaime Garcia Goulart, Dili, hahu 2005. Mestrado (S2) iha
teologia sistemática (especialidade: política) iha Sekolah Tinggi Filsafat dan Teologi
(STFT) Widya Sasana, Malang (1997) no Mestrado iha filosofia pratica
(especialidade: política), Pontifícia Universidade da Gregoriana (PUG), Roma,
Italia (2004). Membro FORUM MAUBISSE; Eis Comissário iha Comissão Nacional de
Eleições (2007-2013)
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