VISAO MISAO OBJECTIVO SPORTIMOR FH KKN HOME FH LPV ARTIGOS FH MUZIKA LIA MENON FH RESPONDE

sexta-feira, 27 de fevereiro de 2015

Labirinto da Democracia: “Sakitnya tuch di sini ...”

Labirinto da Democracia:
Sakitnya tuch di sini ...
(Baluk dahuluk)

Martinho G. da Silva Gusmão

Martinho G. da Silva Gusmaodocente filosofia (especial iha ética no política), iha Instituto Superior de Filosofia e de Teologia (ISFIT) Dom Jaime Garcia Goulart, Dili, hahu 2005. Mestrado (S2) iha teologia sistemática (especialidade: política) iha Sekolah Tinggi Filsafat dan Teologi (STFT) Widya Sasana, Malang (1997) no Mestrado iha filosofia pratica (especialidade: política), Pontifícia Universidade da Gregoriana (PUG), Roma, Italia (2004). Membro FORUM MAUBISSE; Eis Comissário iha Comissão Nacional de Eleições (2007-2013) 
Titulo “Labirinto da Democracia” ne’e ha’u hetan wainhira le hela livro Dr. Paulo Pires nian “TIMOR: Labirinto da Descolonização” (Lisboa: 2013). Nia hakerek katak, Timor oan sira terus no tanis, fakar ran no mate tan “irrealismo e à ânsia pelo poder da FRETILIN e à imaturidade e ingenuidade políticas da UDT!” (pg. 79).

Tuir hau nia opinião, fenomena “Maun Bo’ot” Kay Rala Xanana Gusmão (XG) fo kadeira ba “Maun Bo’ot” Dr. Rui Maria de Araujo (RMA) hatudu katak “Estado de direito democrático” hanesan la’o de’it iha labirinto ida nia laran. Liafuan “labirinto” (francês – “labyrinthe”; inglês – “labyrinth”) mai husi “laburinthos” (grego)/ “labyrinthos” (latim), katak, estrutura nebe complicado, arquitectura ba construção nebe lori confusão oin-oin; network nebe bobar ba bobar mai halo oin halai de’it.

Saída mak Labirinto da Democracia?

Labirinto da democracia katak democracia la’o rungu ranga, la’o bobar dalan no kleuk tun sae! Ita hanesan tama iha palácio do governo ida, maibe tan palácio ne’e complexo (indonesia: rumit, ruwet), nune’e ita la hatene atu tama halo nusa no ikus mai atu sai fali ba nebe.

Bele dehan Governo troka tun sae, Parlamento halo lei tuir nia hakarak, Oposição lakohi funciona tuir dalan, sira foti kadeira ida riba ba seluk, hiit bloku ida tibak ba grupo seluk, maibe povo moris hakmatek nafatin, hare la liga rai tiha. Graças a Deus, la terus no tanis, fakar no mate hanesan uluk! Tan sa? Resposta: “… o problema foi se deslocando do bom governo para a boa sociedade. A questão do bom governo talvez interesse menos não porque de repente a faculdade (i.e., da ciência e filosofia política) de desejar e de esperar tenha perdido vigor, por efeito do positivismo, do historicismo, do empirismo e de outros maléfeitos ‘ismos’, mas porque já não se acredita mais que, para mudar a sociedade, basta mudar o regime político, como era possível acreditar quando o Estado era tudo e a sociedade fora do Estado era nada. Seria um grave erro ... Mas trata-se, sem dúvida, da questão da boa sociedade e não, de modo limitado, do bom governo” (Norberto Bobbio, Teoria Geral da Política, 2000: 81).

Professor Bobbio hatudu buat nebe importante – mudança iha governo nia laran (transferência do poder) husi V ba VI Governo Constitucional la’os sasukat atu hadi’ak povo nia moris! Iha mudança ida ne’e bele mosu integração do sistema liu husi consenso no convergência entre CNRT, FRETILIN, PD no FM. Maibe dala barak liu la liga ho integração social. Los duni, povo hakmatek no la halo rungu ranga, hanesan uluk 2007 wainhira FRETILIN lakon no AMP kaer ukun. Estabilidade nacional nebe ita goza iha momento critico ida ne’e la’os tan “bom governo” nia mérito, maibe “boa sociedade” nia virtude.

Integração do sistema ne’e la’o relativamente estável, tan processo fo poder husi XG ba RMA hatur duni iha consenso no convergência. Maibe, mos husik hela perplexidade (keragu-raguan) ba ita hotu, liu-liu “derasan foun” (nova geração). Primeiro Ministro foun RMA nia liafuan sira iha Palácio Nobre, Lahane (hau rona liu husi rádio), seidauk hatudu lolos “derasaun foun” nia carimbo rasik, maibe sei moris iha “Maun Bo’ot” sira nia sombra. Diferencia iha linguagem política RMA no TMR nebe lotuk hanesan fuk lahan hametin ha’u nia intuição katak integração do sistema la la’o hamutuk ho integração social. Exemplo ki’ik ida, RMA dehan ZEESM Oe-Cusse ne’e buat furak no kmanek ida; TMR ho liafuan simples dehan “la precisa”! Nune’e mos, TMR dehan katak, maski ita iha ona Lei-Inan atu hatudu dalan, maibe ukun-na’in la’o tun sae la hatene mai husi nebe no sei too fali iha nebe. TMR nia liafuan, “ita iha tiha lei maibe halo fali buat seluk”, bele mos “halo lei la tuir povo nia contexto”. Ka iha filosofia estoicismo balun dehan, “quod principi placuit, legis habet vigorem” (= saída mak fo gosto [prazer] ba líder sira, ida ne’e mak vigora nu’udar lei). Ho liafuan badak, ita nia ukun na’in sira la iha tour d’horizon (tidak memiliki wawasan/ gagasan yang jelas) konaba saída mak principio geral no particular, ida nebe mak sai hanesan necessidade no ida nebe mak prioridade.

Ne’e duni, mudança ka transferência iha Governo nia laran ne’e desnecessário (tidak penting) ba povo nia moris. Kala XG hanoin katak fo poder ba RMA ne’e atu halo mudança radical ruma. Maibe, tata nanal, tan povo la iha entusiasmo. Buat nebe ema sente liu mak iha processo ida ne’e nia laran, ita nia democracia moras tan desintegração iha sistema ho social. Iha nível teoria/ filosofia política mos hamosu dificuldade. Maibe, ita bele halo deculpa barak hodi dehan, ita ne’e Nação fohin mak hari’i, ita nia Estado ne’e sei frágil hela. Ne’e, “Sakitnya tuch di sini ...”!

Estado ne’e hatudu ba Presidência da República, Parlamento Nacional, Governo no Tribunais. Sira mak frágil. Sakitnya tuch di sini ...! Ninia vírus mak ida nebe? Tuir ha’u nia hanoin, vírus no bactéria mak iha Partidos Políticos nebe la iha tour d’horizon bele sai hanesan causa ba fragile state. Matenek na’in balun hakerek nune’e, “Political parties, however, are widely held in disrepute in established and developing democracy alike. Citizens often view parties as ineffective, corrupt, and out of touch. Not infrequently, in struggling democracies, political parties are among the most undemocratic institutions. Often they become captive of strong, even autocratic personalities or function as tools of entrenched special interests. Only occasionally do parties represente the views of broad-based constituencies. Sometimes, in societies in transition, the same parties that help foster change themselves subsequently become obstacles to representative government and further reform. They can easily become part of the problema for democratic consolidation rather than part of the potential solution” (D.W. Brinkerhoff, Governance in Post-Conflict Societies: Rebuilding fragile sates, 2007: 66). Ne’e duni, partido sira mak halo Estado ne’e fraco, líder sira nebe ulun moruk no fuan to’os koko atu halo povo moris susar, maski povo ne’e fuan di’ak no laran maus nafatin.

“Derasan Foinsae”: mitos ka realidade?

Iha discussão lubuk ida ita hare katak husi XG ba RMA mosu confusão konaba “transformação” ka “transferência” ka “transição”. Liafuan transformação katak oinsa mak mosu mudança ida ho forma no potencia foun, hanesan metamorfose ida nebe sai husi célula simples ida hodi ba fali criatura ka figura foun ida; sei tutan ida uluk, maibe la hanesan ona. Ba fali liafuan transferência, katak fo sasan ruma ka muda buat ruma; hasai husi fatin ida ba tau fali fatin seluk; ka, atu hatur didiak iha posição ruma. Ikus liu, liafuan transição katak ita rai hela buat ruma ka sasan ruma iha fatin di’ak ida, hein wainhira hetan fatin di’ak liu fali mak ba tidin fali iha neba.

Ida nebe los mak mosu iha mudança husi XG ba RMA, husi V ba VI Governo Constitucional? Dala ida tan, tuir Professor Bobbio nia hanorin, atu sukat bom governo ida, ita sei hare husi sikun tolu (3) – sede do exercício, sede de apoio no sede efectiva.

Ida uluk (1) “Sede do exercício”, ninia fatin mak iha Conselho de Ministros. Iha ne’e ita bele hare ona buat oan ida: RMA tur nu’udar PM, XG kaer pasta nu’udar MPIE (Ministro do Planeamento e Investimento Estratégico). Pasta ida ne’e la iha diferencia ho saída mak XG halo hamutuk ho AMP uluk – PDN (Plano do Desenvolvimento Nacional) no PED (Plano Estratégico do Desenvolvimento). Tuir lógica, XG sei tur nu’udar Premier karik nia mak kaer “ultima palavra”, tan ninia posição nu’udar Chefe iha sede do exercício! Problema: nu’udar Premier ida, RMA assina de’it XG nia estratégia sira, ka, RM mak sei fo orientação ba XG atu halo plano no investimento nu’udar ninia estratégia rasik? Resposta: RMA rasik dehan ona, nia sei halo tuir de’it PDN/ PED husi Governo anterior. Bingo! Então,  ita seidauk to’o iha fase “transformação da geração”, maibe simplesmente iha “transição” (kedudukan sementara), ka, “minimal state” (Robert Nozick) – fo assinatura no tau carimbo de óleo de’it. Sa tan, VI Governo ne’e la’os RMA mak “remodela”, maibe XG mak halo “formato” no hatur Membro tuir “political imagination” (Martin Jay) Maun Bo’ot nian.

Tuir mai (2) “Sede de apoio”, katak, ema sira nebe fo tulun atu governo bele la’o di’ak. Hanesan departamentos no diretores ministeriais to’o funcionário publico sira. Confusão bele mosu iha ne’e. Basá, sira nia tulun bele lori ba dalan di’ak; maibe sira nia boicote bele mos lori ba falhanço barak. Iha tinan barak nia laran, MA no XG la biban atu hetan apoio husi linha ministeriais. Durante FRETILIN ukun, bele dehan ministro no diretores sira mai husi “partido”. La’os técnico profissional. Wainhira AMP no BGK ukun, “tradição” ida ne’e hatutan nafatin. Maibe mos la’os mistério lalehan nian atu ita hateten katak hahu 2007-2012, iha fatin nebe FRETILIN nakonu, sira lakohi halo tuir AMP nia programa ka BGK nia orientação! Hahu husi CCF no Oposição Maioria Parlamentar (OMP) FRETILIN, sira hotu haklalak ho liafuan ida “Governo de facto, inconstitucional”. Agora problema mosu: RMA lori husi partido nebe: FRETILIN, ka CNRT, ka PD ka FM? Hau nia intuição hateten nafatin katak, agora “salada unidade nacional” sei hamosu “boicote halus” – katak – iha fatin nebe XG monta ona Ministro husi FRETILIN, ema sira husi BGK (nebe sente lakon) sei halo “resistência” (hanesan uluk aprende halo resistência hasoru Indonesia). Nune’e, RMA hetan “transferência” vírus no bactéria dodok! Ita dok demais husi transformação da geração.

Ikus liu (3), “Sede efectiva”, ne’e mak hatudu ba classe intelectual no média social. La’os segredo, katak, Ministro sira, Vice no Secretário do Estado sira halo recrutamento político ba ema sira atu sai “assessor” maibe ho kualidade nebe la suficiente; sira nia serviço mak loro-loron tulun sira nia boss atu ba halo fotocópia, hakerek notulen, nst. Tuir ha’u nia hanoin, “sede efectiva” ne’e mai husi camada intelectual, la’os de’it homo faber (assessor pesuruh) maibe liu-liu homo economicus no homo sapiens ka homo criticus. Sira nia knar mak atu halo sede do exercício no sede de apoio hatene nafatin “sense of crisis”. Atu dehan lolos de’it karik MPIE hela iha “sede efectiva” karik diak! Hanesan Indonesia nian karik BAPPENAS (Badan Perencanaan Pembangunan Nacional) nebe tun mai BAPPEDA (Badan Perencanaan Pembangunan Daerah). XG lalika ba iha “sede do exercício”. Iha BGK mosu Secretário do Estado ba Fortalecimento Institucional (SEFI). Maibe, ninia serviço la iha diferencia barak ho Comissão da Função Publica. Tuir hau nia hare, “sede efectiva” ne’e labele hanesan ho “sede de apoio”. XG no MA mak tur iha “sede efectiva” karik diak! Maibe, sira rua fahe malu ona “zona especiais”: XG hola Timor Leste tomak, no fo pedasuk ida iha Oe-Cusse ba MA. Na verdade, hanesan filosofo F. Nietzsche dehan, ita ema ne’e moris ho “sede do poder” (the will of power).

Ho itinerário 3 ne’e, ita bele hare oituan katak liafuan transformação ba derasan foun sei dok husi realidade. Transformação mosu wainhira ema hare ninia processo iha orientação normativa (Lei-Inan no Lei-oan), integração sistema no integração social (Estado ho povo; classe eleito ho eleitorado) to’o organização (funcionalismo iha aparatus Estado nian, husi leten to’o kraik).  Hau sei fila ba assunto ne’e iha ikus.

Iha labirinto da confusão ne’e nia laran mak RMA sei kaer knar nu’udar Chefe do Governo. Ha’u la’os pessimista, maibe hanoin katak RMA no derasan foinsae sira hanesan moris tuir Na’i Jesus Cristo nia liafuan: «Envio-vos como ovelhas para o meio dos lobos; sede, pois, prudentes como as serpentes e simples como as pombas» (Mateus 10, 16). Husi ideia ida ne’e mak filosofo Thomas Hobbes dehan katak política na’in sira hanesan “homo homini lupus” – ema sai hanesan asu-fuik iha ema sira seluk nia let. Iha sira nia let mak ita halo política “samean” no hatudu moral “manu-falur”. Samean ne’e único animal ida nebe la’o ho ulun, dólar ho paciência. Manu falur ne’e animal ida nebe hatudu damen, kmanek no murak. Se Maun RMA hakarak hatudu carimbo derasan foun, ninia sasukat mak ne’e: halo política ho ulun no fuan; paixão e compaixão!
(sei continua ...)


*) Hakerek na’in docente filosofia (especial iha ética no política), iha Instituto Superior de Filosofia e de Teologia (ISFIT) Dom Jaime Garcia Goulart, Dili, hahu 2005. Mestrado (S2) iha teologia sistemática (especialidade: política) iha Sekolah Tinggi Filsafat dan Teologi (STFT) Widya Sasana, Malang (1997) no Mestrado iha filosofia pratica (especialidade: política), Pontifícia Universidade da Gregoriana (PUG), Roma, Italia (2004). Membro FORUM MAUBISSE; Eis Comissário iha Comissão Nacional de Eleições (2007-2013) 

Sem comentários:

Enviar um comentário

Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.