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20150303

Labirinto da Democracia: “Sakitnya tuch di sini ...” (2)

Labirinto da Democracia:
Sakitnya tuch di sini ...” (2)

Martinho G. da Silva Gusmão

Martinho G. da Silva Gusmaodocente filosofia (especial iha ética no política), iha Instituto Superior de Filosofia e de Teologia (ISFIT) Dom Jaime Garcia Goulart, Dili, hahu 2005. Mestrado (S2) iha teologia sistemática (especialidade: política) iha Sekolah Tinggi Filsafat dan Teologi (STFT) Widya Sasana, Malang (1997) no Mestrado iha filosofia pratica (especialidade: política), Pontifícia Universidade da Gregoriana (PUG), Roma, Italia (2004). Membro FORUM MAUBISSE; Eis Comissário iha Comissão Nacional de Eleições (2007-2013) 
Iha ninia alocução, RMA hatudu simpatia ba projecto piloto ZEESM iha Oe-Cusse nu’udar modelo foun ida nebe sei halo Timor Leste moris di’ak. Maski nune’e, TMR hatudu sinal ki’ik ida, katak, “la precisa hasai milhões de dólares atu halo uma andar hanesan Ministério das Finanças no Oe-Cusse”. Husi diferencia lotuk ne’e mosu labirinto da democracia be dramático tebes. Moras ida ne’e todan!

Ba ha’u ZEESM ne’e hanesan “Kelinci Percobaan”! Sukat husi sikun legal no política, Lei no. 3/2014 konaba ZEESM ne’e hanesan crime husi Estado hasoru Povo. Husi sikun teologia moral, “projecto piloto” ne’e hatudu de’it “cultura da violência” no “cultura da morte” (liafuan husi São João Paulo II, Evangelium vitae). Ne’e katak, ita toman ona atu halo susar no terus, tanis no halerik ba povo to’o mate no lakon direito ba moris.

“Abaixo Capitalismo”

Uluk 1975, FRETILIN hakilar bebeik abaixo capitalismo. Iha eleições 2007 no 2012 mos partido histórico ne’e halo nafatin propaganda ne’e. Ne’e linguagem iha The Communist Manisfesto (1848) nebe Karl Marx ho Friedrich Engels hasai! Tuir sira nia hanoin, “bourgeoisie” sira halo “exploitation of the world-market”, raut no rakut mos fatin “production” no manipula ema nia gosto ba “consumption”. Hodi ida ne’e mak sira sai tiha capitalista! Katak, bou no tibak hamutuk rikusoi no osan iha grupo (burgesia) nia liman. Ho brutalismo, sira harahun tiha sistema industria nacional no hatama sistema foun. Liu husi sistema foun ne’e, capitalista sira kesi metin tiha cidadão nia “a life-and-death question”. Hodi hamaten tiha “indigenous raw material” ka “old and national seclusion” no “the old wants”, capitalista no burgesia hatama fali “new wants” hodi bele habosu no habokur sira nia an rasik, liu husi gurita corrupção ida: “intercourse in every direction, universal interdependence of nations” (liafuan sira inglês nian hasai husi The Communist Manifesto: 223). Atu bele “abaixo capitalismo” ida ne’e mak Marx-Engels hakilar atu halo revolução hodi hari’i hikas socialismo.

Maibe, tan sa mak capitalismo la naksobun? Tan sa mak socialismo la manan (1992 USSR rahun rasik)? Matenek nain sira husi escola marxista rasik mak hateten nanis ona. Uluk nana’in (1), husi sikun ECONOMIA nian, Ludgwig von Mises (1881–1973) ho ninia “Wirtschaftsrechnung” (argumento da calculação económico) dehan katak economia socialismo la iha racionabilidade (pendasaran yang masuk akal) no praticabilidade (perwujudan nyata), tan “humans are not able to operate a society on ‘socialist’ lines, because modern industry cannot be successfully guided or administered without information provided by market prices of factors of production” (cf., D.R. Steele, From Marx to Mises, 1992: xvi. 2). Mises dehan katak Marx nia proposta konaba economia socialismo ne’e insuportável (tidak mungkin bertahan). Ba Mises, uluk nana’in sociedade ida atu bele moris di’ak, iha uluk lai industria no mercado! Mercado fa’an sasan ho folin nebe competitivo. Sasan sira ne’e mai husi industria nebe produz ho qualidade di’ak. Ne’e duni iha “competição” ba sasan nia folin. Marx fali buka de’it mak dehan abaixo capitalismo, hotu tiha ba toba nonok lakon. Mises fo hanoin katak atu sociedade ida bele moris di’ak wainhira iha ona economia de mercado! Husi ne’e mak mosu proposta konaba “economia social de mercado” (cf., N. Abbagnano, Storia della Filosofia, 2003: 142-150). Ne’e duni, “economia social de mercado” (ESM) ne’e la’os modelo foun nebe MA halo! Mises mak hetan teoria ida ne’e tan la fiar Marx nia analisa critica sira. Hateten lolos karik, MA halo “coppy and paste” de’it iha Oe-Cusse.

Tuir mai (2) husi SOCIOLOGIA (sociology of knowlege) Marx hanoin katak “estrutura social” hotu-hotu hari’i husi “classe social”. Revolução mosu hanesan sinal husi confrontação iha “classe social” sira nia laran. Maibe, Karl Mannheim (Ideology and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge, 1968) dehan katak revolução labele la’o wainhira la iha “free-floating class” nebe hatudu duni “autonomous intellectuals”. Wainhira la iha homo criticus mak revolução sei namtate. Mannheim dehan intelectual sira labele sai fali “the bureaucratic authoritarianism”. Ho liafuan badak, revolução proletar bele sucesso wainhira iha suporta intelectual. Wainhira intelectual nonok de’it, ne’e katak hahu ona “the eclipse of Enlightenment” (Max Horkheimer) no “the decline of working class” (Herbert Marcuse). Iha 1975 dehan “P’lo caminho da revolução” husi FRETILIN ne’e mak halo povo mate mohu, tan la dun iha ema matenek. La iha classe intelectual nebe forte atu suporta. Iha 2015, FRETILIN halo ZEESM maibe maibe ho intelectual sira nebe tauk atu lakon “contract”! MA halo beik de’it ita foinsae sira.

Tutan ba (3) aspecto POLITICA. Marx fiar katak atu hari’i sistema social ida, Estado halo manutenção ba ninia poder liu husi “class struggle” entre proletar hasoru capitalista sira. Classe proletar mak kaer ukun hodi hametin “interesse nacional”. Maibe, liafuan “interesse nacional” sai fali “conflito nacional” wainhira “penguasa” hahu hadau malu ho “pengusaha”. Iha situação hanesan ne’e Nação (povo). Norberto Bobbio hakerek «se for luta de classe se entende a luta entre a classe dominante e a classe dominada, é preciso contudo reconhecer que o teatro da história apresenta muitos outros protagonistas e, com freqüência, bem mais terríveis, que são as classes dominantes em luta entre si, de cujo domínio as classes dominadas sempre foram instrumentos passivos ou vítimas inocentes …» (Teoria Geral da Politica: 345). Ha’u fiar katak ZEESM Oe-Cusse ne’e sai fatin nebe Povo Atoni no Timor Leste sai vitima, tan MA no empresario sira husi FRETILIN hadau malu “profit” ho empresario sira husi Indonesia liu husi “kurita KKN” (liman barak mak lamas no raut osan hatama bolsu). Ikus mai, Oe-Cusse sai de’it “lumpen proletar” (Marx nia liafuan), Liafuan “lumpen proletar” katak grupo bandido sira, naok ten no lanu ten sira, ka, ema sira nebe ukun-na’in sira considera folin la iha lori halo revolução. Manan tiha funu, kaer sira joga sai ba liur. MA nia liafuan karik lumpen proletar ne’e mak “fahi krekas” “fuk naruk la fase”, “manduku”, no seluk tan.

Haka’it ba (4) aspecto MORAL. The Communist Manifesto halo “abaixo capitalismo” sai nu’udar “crença política” (ideologia) ida. Maibe, ideologia la’os crença moral. Iha luta atu hada’u poder, político sira hakilar “povo nia terus, tanis no susar”; “povo maubere”. Manan tiha kadeira, sira ko’alia konaba ba hametin “Estado” no hare ba “interesse nacional”. Interesse nacional ne’e sukat la’os de’it husi material maibe mos espiritual. Ne’e duni, ema la’os deit ko’alia konaba “surplus value” (Marx), maibe mos “ethics value”. La’os ona socialismo (comunismo), maibe “capitalismo” nia liafuan (Max Weber, The Protestant Ethics and Spirit of Capitalism, 1970). Ne’e duni, abaixo capitalismo ne’e bosok ten! Partido be hakilar abaixo capitalismo, manan eleição ka revolução sei hananu viva capitalismo! Iha Oe-Cusse “viva capitalismo falso”!

No ikus liu (5) husi TEOLOGIA. Marx hakerek nune’e, Religious suffering is at the same time an expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sight of the oppressed creature, the feeling of heartless world, and the soul of soulless circumstances. It is the opium of the people” (cf., Karl Marx Selected Writings, 2002: 72). Marx hatudu momos katak ema sira nebe terus no halerik, tanis no hakilar, fakar ran no mate mak halai ba religião. Iha religião nia laran mak ki’ak no mukit sira sente netik kman no hakmatek oituan. Los, Marx acusa religão nu’udar “opio do povo”, tan la ko’alia konaba revolução no taka ibun hasoru injustiça, sofrimento no miseria. Tuir Marx, religião tenki revolta hasoru ukun-na’in sira nebe hanehan povo. Iha Timor Leste, husi 1515, liu-liu 1975 to’o 2015, catolicismo sai “voice of voiceless people”. Dom Martinho da Costa Lopes no Dom Carlos F.X. Belo SDB sai hanesan povo nia nanal, povo nia tilun no povo nia fuan. Papa Francisco dehan Igreja Catolica halo “revolução da ternura” (revolução fuan laran nian); la’os “revolução fisica” (violencia). Igreja hanorin “Spes salvi” (esperançã mak salva). Ernst Bloch (marxista ateu) ida mak dehan katak cristianismo nia hun no abut mak revolta hasoru injustiça social, escravidão (perbudakan) no cativeiro (kerusakan). Igreja loke janela no odataman atu ema ki’ak no mukit sira hare ba futuru, iha nafatin “esperança” atu hada’u moris nebe di’ak liu tan (E. Bloch, The Principle of Hope, Volume I-III, 1993). Cristianismo la’os “opium”, maibe “energia” (esperança) atu hadau liberdade no haklaken salvação; ba sarani sira liberdade katak salvação. Gloria ba Maromak leten as ba ne’e los duni, maibe tenki iha justiça no paz iha rai klaran (José P. Miranda, Marx y la biblia, Critica a la filosofia de la opresion, 1971). La vale ona atu dehan “Igreja labele tama política; Bispo ho Padre sira hasai tiha batina mak halo política”. Ema sira ne’e mesak traidor ba história Povo Timor Leste.

Ersatz Capitalism: Sakitnya tuch di sini ...

Hare ba revolução (socialismo/ comunismo) nebe fo moras no mate ba povo, no capitalismo nebe halo krekas de’it ema nia moris, Konrad Joseph Adenauer (1876-1967) hola hikas Soziale Marktwirtschaft” ka “The social market economy”. Adenauer sai Kanselir 1946 hodi troka Adolf Hitler nebe halo Alemanha sai inferno iha história mundial. Partido Christlich Demokratische Union (CDU) foti hikas ESM nu’udar ninia plataforma política. Nu’udar sarani ho devoção boot, Adenauer hatur Doutrina Social da Igreja Católica nian: “Bem comum, solidariedade, no subsidiariedade” iha ninia política. Dala ida tan, ESM ne’e la’os líder partido FRETILIN mak design, maibe União Democratica Cristã. Hela furak wainhira “Maun Bo’ot” ka “Katuas Bo’ot” sira labele de’it dehan “sarjana supermi” ka “sarjana la iha kualidade”, maibe lori fali ema nia matenek mai lohi no bosok fali foinsae no bei-oan sira.

Hau hare DVD konaba Projecto Piloto ZEESM no Lei no. 3/ 2014, depois sukat ho livro S.F. Franke & D. Gregosz, The Social Market Economy: What Does It Really Mean? (2013). Iha liman sorin, ha’u kaer mos Kunio Yoshihara, The Rise of Ersatz Capitalism iha South East Asia (1988) no Ch. Arsnperger, Critical Political Economy (London, 2008). Husi ne’e ha’u hakarak ta’es hanoin balun:

Ida uluk (1), ESM ne’e hatudu ba private ownership of the means of production including economic freedom, professional freedom, both necessarily linked to liability”. Ne’e CAPITALISMO asli. Oinsa mak “private ownership” bele moris iha ZEESM laran?  Ema sira nebe kaer ukun iha Oe-Cusse sei hetan “private ownership” liu husi “nauksaun” no “corrupção”. OGE 2015 fo osan US$ 81,390M ba Presidente da Autoridade Oe-Cusse. Yoshihara dehan liu husi “rent seeker” ka “rent-seeking behaviour”: MA sei sai “padrinho” no  nia sei “sunat” nia “oan sarani” sira. Oinsa mak “sunat” sira? Yoshihara nia analisa:
a)                 Horizontal investment” – katak “modal” husi liur mak tama barak atu bele ajuda Estado no povo. Maibe, ita hare ona Estado mak hatama US$ 81,390M; investidor husi rai liur bolsu mamuk. Iha de’it “promessa” no “acordo” barak. Liu husi Lei no. 3/2014, MA sei usa osan ne’e tuir ninia “poder regulamentar” rasik (artigo 9o). Lei no regulamento hanesan lâmina kroat ida iha MA nia liman atu lori “sunat” osan sira sira ne’e.
b)                Vertical investment”, Estado hasai osan atu investe liu husi empresário local. Iha Oe-Cusse, Estado mak investe osan US$ 81,390M ba MA. Nia forma ona “empresário local” (mesak dirigente FRETILIN de’it). Sira sei hatutan contrato ho Waskita Karya (WK), Hutama Karya (HK) no Adi Karya (AK). Ema nebe hatene “The Business Pillar of Suharto’s Indonesia” hatene mos katak companhia sira ne’e Golongan Karya (Golkar) no Militar (ABRI) nia “oan sarani” sira. Atu hahu, MA halo contrato US$97M ho WK atu kaer aeroporto Internacional iha Oe-Cusse (tan sa la halo iha Dili nu’udar Capital; ka hadi’ak de’it iha Baucau nebe fo beneficio ba Timor Leste tomak?). Ita bele hare momos ona, katak, Partido GOLKAR ho FRETILIN sei hametin cooperação iha Oe-Cusse. Ha’u hanoin uluk militar Indonesio hanorin ami hananu “Integração ho Indonesia, Timor bele manan”. Agora FRETILIN hanorin Oe-Cusse, “integração ho Indonesia, Oe-Cusse bele manan”.
c)                 Conglomerate investment” katak empresário internacional mak sei lori osan mai. Japão, China no Korea sai “State capitalism”, moris ho “emerging market”, investe sira nia osan ba Nação sira iha ASEAN. Sira halo investimento hamutuk (joint venture) ho Australia no USA. Iha Timor Leste, nação hirak ne’e la’os “investor”, maibe “doador”. Iha conferencia PLG (Policy Leader Group) Timor Plaza, Arsenio Bano dehan empresário internacional pronto ona atu investe iha ZEESM. Maibe, Bano nia body language ne’e hatudu katak nia mos la fiar nia liafuan rasik!

Tuir mai (2), Competition as a goal that ensures freedom and that includes free consumer choice”. ESM hakarak atu ema hotu bele halo competição, liu-liu atu hatama, fa’an no hola sasan. Iha ne’e, consumedor sira ninia interesse mak sai hanesan sasukat atu empresário sira bele halo competição livre. Iha ZEESM nia laran, MA mak determina ... nia mak halo jogo, nia mak arbitro no nia mesak mak joga. Equipa nebe atu joga mos ida de’it: FRETILIN. Dala ida tan, Yoshihara bele ajuda ita atu hare “competition” ka “jogo” Ersatz capitalism ne’e:
a)                 Capitalismo “Keraton”. Iha ASEAN Yoshihara hatudu ba Sultan sira nebe riku ona, usa sira nia rikusoi atu investe ba Estado hanesan Kesultanan Yogyakarta, Malaysia, Brunei Darussalam no Thailandia. Iha Oe-Cusse sai “zona especial” tan, MA halo sai ona “Keraton” (hanesan Yogya?). Nu’udar “Sultan” MA mak halo “designação” (artigo 17o) ba autoridade ZEESM/ AREAO. La iha “eleição” democrático. Se Indonesia iha “Daerah Istimewa Yogyakarta”, Timor Leste mos iha “zona especial Oe-Cusse”. Diferencia, Yogya (ka Brunei, Malaysia ka Thailandia), Liurai sira investe nia rikusoy ba Estado no Povo, MA fali ba hasai Povo Timor Leste nia osan atu investe iha ninia “Keraton Oe-Cusse”.
b)                Capitalismo “Konco” (iha Timor ha’u hanaran “capitalismo Padrinho”). Soeharto nia Konco (husi China lian: zu hong = maluk ho boss) mak hanaran “Gang of Four”: Liem Sio Liong, Sudikatmono, Djuhar Sutanto no Ibrahim Risjad. Sira manan “tender” liu husi Soeharto nia “nota”. Ikus mai tama mos Tomy Winata. Nia mak sai sponsor atu Beny Moerdani no Dading Kalbuadi hetan osan suficiente halo invasão ba Timor Leste 1975. Tomy Winata mak kaer projecto andar boot sira iha Dili. La kleur ba Oe-Cusse. Ne’e duni, MA fanu hikas lafaek dukur!
c)                 Capitalismo “beauraucracy” nebe halo ema sira nebe kaer maquina estado nian riku lalais. Tuir Yoshihara karik ita bele hare katak (i) ema sira nebe sei tur iha “sede do exercício” (Conselho de Ministros) no “sede de apoio” (diretor/ chefe sira iha ministério) foti decisão ba projecto ida maibe wainhira la iha beneficio ba nia-an, sei la liu; (ii) iha “sede efectiva”, sira la kaer governo, maibe bisu-bisu iha ministro nia tilun konaba viabilidade projecto ruma; no (iii) sira nebe la kaer ona buat ida iha governo/ Estado maibe hatutan projecto husi boss sira.

Nune’e mos (3) ESM hatur iha A stable and workable monetary system with price stability”. Liu husi dalan ida ne’e mak empresario sira bele hare “velocity of money” no “speculation”! Iha Lei no. 3/ 2014, ZEESM ninia objectivo ida mak “criação de uma praça financeira ética”. Saída mak ne’e? Ita la hatene los. Maibe, ho BPA, banco MANDIRI, BNU no ANZ nebe la mate la moris iha Dili no distrito balun, oinsa mak empresário sira bele tama iha velocity of money” (osan halai maka’as tama sai) no oinsa mak hare konaba “speculation”? Ita nia moeda boot liu mak 50 ho 100 centimos! Empresario Atoni ida nebe mak brani atu ba halo “speculation” iha Wall Street ka Nikkei, ka Hongkong ka Bursa Efek iha Jakarta ho osan hirak ne’e? Iha Dili de’it MA no XG halo labele ona, sa tan iha Oe-Cusse? Tuir hau nia hanoin, economista nebe de’it mak “hanorin” MA no XG halo projecto piloto ZEESM ne’e la iha duni sentimento konaba Oe-Cusse nia terus no susar. Sira buti mate de’it Atoni oan sira, coitado!?

Tuir mai (4), ESM hare ba “High employment”. Wainhira MA halo campanha konaba ZEESM iha Oe-Cusse ita hare ema ki’ik no mukit sira mak tur iha nia oin. Dala ruma Tetun mos sira la dun rona karik! Wainhira MA ko’alia kona ba ZEESM ema sira ne’e mehi, tur hateke ho matan mamuk. Maibe, MA fila ba Dili, sira mos fila ba uma fo han fahi, manu, bibi, karau no seluk tan atu halo feto-san umane! Ho ema sira hanesan ne’e MA sei hametin “high employmenthalo nusa? Solução: ZEESM nia objectivo (Lei no. 3/ 2014, art. 5o) atu hari’i Universidade bo’ot, Centro de Investigação ba Mudança Climática, Verde, turismo, industria extractiva, exportação no importação, aeroporto internacional, nst. ZEESM ne’e hanesan “socialismo utópico” (Marx) ida nebe halo ema sira iha Oe-Cusse mehi loron mean. MA hanesan lori “ópio” ba Povo Atoni sira. Maibe, atu hetan “high employment”, ha’u sente MA sei lori ema husi Indonesia mak mai, ka, Macau no Hongkong. Tan ema sira ne’e mak iha “high performance” iha área casino (perjudian), money laundry (kejahatan pencucian uang), no centro ba prostituição. Oe-Cusse oan sira mak rahun no ut tiha ona.

Nune’e mos (5), ESM hakarak atu hametin “Fair distribution of income”. Iha filosofia “fairness” sai hanesan sasukat ba justiça social (“justiça distributiva”) nu’udar virtude boot instituição político sira nian (Cf. John Rawls, A Theory of Justice, 1970). Ita nia Lei-Inan mos hakerek konaba “Promover a edificação de uma sociedade com base na justiça social, criando o bem-estar material e espiritual dos cidadãos” (CR art. 6o alínea e). Liafuan “cidadãos” (plural) katak ba Povo Timor Leste tomak! La’os Oe-Cusse mesak! Tuir Igreja Catolica nia hanorin, principio atu hametin justiça social no paz mak bem comum, solidariedade no subsidiariedade. Iha Lei no. 3/ 2014, ZEESM mos hatur “Principio da solidariedade nacional” (artigo 6o) no “Principio da subsidiariedade” (artigo 7o). Problema iha nebe? Problema mak ne’e, Lei no. 3/2014 ne’e ko’alia konaba “corrigir as desigualdades” nebe mosu iha Oe-Cusse tan la iha “equidade na distribuição das riquezas”; nune’e MA mai hanesan herói ida iha Oe-Cusse atu bele halo “redução dessas desigualdades”.

Ha’u empresta lai Maun RMA nia liafuan (artigo ida dirige ba ha’u, 2005 wainhira sei Ministro de Saude) atu hateten ba MA katak Presidente da Autoridade Oe-Cusse ne’e hatudu de’it ninia “ignorância atrevida” (bahasa Indonesia karik: MA sok pintar). Ema hotu hatene katak Timor Leste ne’e Nação riku, maibe Povo ki’ak. La’os Oe-Cusse mesak mak ki’ak no mukit. Timor Leste ninia “igualdade” mak iha pobreza no miséria nia laran. Desigualdade iha nebe los? Dili mak riku. Dili mak buat hotu iha. Timor Leste ne’e “Dili centric”. MA hanoin karik Oe-Cusse sai ki’ak tan Distrito 11 mak han mohu Timor nia rikusoy ga? Be oinsa mak MA bele iha fuan no laran atu hare katak Distrito 11 hetan de’it US$ 54,4M resin, maski estrada, escola, hospital no estrutura social mukit liu? Tan ne’e mak ha’u fiar katak ZEESM ne’e hanesan crime organizado no legalizado husi Estado hasoru Povo.

Ikus liu (6) ESM hakarak Europa tomak atu tama iha “European integration” ida. Iha 2002, Eropa tomak adopta “moeda única” – euro! Liu de’it tinan 10, iha 2012 Europa tama iha crise financeira global. ESM halo Portugal, Espanha, Italia, Grecia no Irlandia sai bankrut (bail-out). Bail-out katak Estado/ Governo la iha ona osan atu sustenta Nação tomak! MA nia mehi iha Lei no. 3/ 2014 mos atu halo ZEESM sai hanesan ponte atu bele tama iha mercado ASEAN, CPLP no g7+ (artigo 5o alínea 2.xi). Ha’u la hatene se iha tebes “mercado” iha CPLP no g7+ nia laran. Maibe, 1988 Yoshihara hakerek “Ersatz capitalism” moris iha ASEAN. Iha 1997 ASEAN tomak tama iha “krismon” (krisis moneter). 1998 Soeharto mos monu. Povo mak moris ki’ak no mukit, tanis no halerik. Timor Leste hetan sorte, tan 1999, B.J. Habibie fo dalan ba referendum. Maski ha’u la cumpreende “mercado” CPLP no g7+ ne’e oinsa lerek, maibe hau hatene oituan katak ASEAN la adopta economia social de mercado, maibe economia cooperativa.


Ha’u hanoin hetan fali uluk, ha’u nia aman sai delegado FRETILIN hanorin ami atu hananu música ho liafuan nune’e “... malae sira na’ok ita nia rain, liurai sira fa’an ita nia rai, ema riku ho matenek sira be bosok ita ...” (ha’u haluha hotu ona, hela de’it frase ida ne’e mak metin iha ulun laran).

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