Labirinto da Democracia:
“Sakitnya tuch di
sini ...” (2)
Martinho G.
da Silva Gusmão
Iha ninia alocução,
RMA hatudu simpatia ba projecto piloto
ZEESM iha Oe-Cusse nu’udar modelo foun ida nebe sei halo Timor Leste moris
di’ak. Maski nune’e, TMR hatudu sinal ki’ik ida, katak, “la precisa hasai milhões de dólares atu halo uma andar hanesan Ministério
das Finanças no Oe-Cusse”. Husi diferencia lotuk ne’e mosu labirinto da democracia be dramático
tebes. Moras ida ne’e todan!
Ba ha’u ZEESM ne’e
hanesan “Kelinci Percobaan”! Sukat
husi sikun legal no política, Lei no. 3/2014 konaba ZEESM
ne’e hanesan crime husi Estado hasoru Povo. Husi sikun teologia moral, “projecto piloto” ne’e hatudu de’it “cultura da violência” no “cultura da morte” (liafuan husi São João Paulo II, Evangelium vitae). Ne’e katak, ita toman ona atu halo susar no
terus, tanis no halerik ba povo to’o mate no lakon direito ba moris.
“Abaixo
Capitalismo”
Uluk 1975, FRETILIN
hakilar bebeik abaixo capitalismo. Iha
eleições 2007 no 2012 mos partido histórico ne’e halo nafatin propaganda ne’e. Ne’e
linguagem iha The Communist Manisfesto
(1848) nebe Karl Marx ho Friedrich Engels hasai! Tuir sira nia
hanoin, “bourgeoisie” sira halo “exploitation of the world-market”, raut
no rakut mos fatin “production” no manipula
ema nia gosto ba “consumption”. Hodi
ida ne’e mak sira sai tiha capitalista! Katak, bou no tibak hamutuk rikusoi no
osan iha grupo (burgesia) nia liman. Ho brutalismo, sira harahun tiha sistema
industria nacional no hatama sistema foun. Liu husi sistema foun ne’e,
capitalista sira kesi metin tiha cidadão nia “a life-and-death question”. Hodi hamaten tiha “indigenous raw material” ka “old
and national seclusion” no “the old
wants”, capitalista no burgesia hatama fali “new wants” hodi bele habosu no habokur sira nia an rasik, liu husi gurita corrupção ida: “intercourse in every direction, universal
interdependence of nations” (liafuan sira inglês nian hasai husi The Communist Manifesto: 223). Atu bele
“abaixo capitalismo” ida ne’e mak
Marx-Engels hakilar atu halo revolução
hodi hari’i hikas socialismo.
Maibe, tan sa mak
capitalismo la naksobun? Tan sa mak socialismo la manan (1992 USSR rahun rasik)?
Matenek nain sira husi escola marxista rasik
mak hateten nanis ona. Uluk nana’in (1), husi sikun ECONOMIA nian, Ludgwig von Mises (1881–1973) ho ninia “Wirtschaftsrechnung” (argumento da calculação
económico) dehan katak economia
socialismo la iha racionabilidade (pendasaran
yang masuk akal) no praticabilidade (perwujudan
nyata), tan “humans are not able to
operate a society on ‘socialist’ lines, because modern industry cannot be
successfully guided or administered without information provided by market
prices of factors of production” (cf., D.R.
Steele, From Marx to Mises, 1992: xvi. 2). Mises dehan katak Marx nia
proposta konaba economia socialismo ne’e insuportável
(tidak mungkin bertahan). Ba Mises, uluk nana’in sociedade ida atu bele moris
di’ak, iha uluk lai industria no mercado! Mercado fa’an sasan ho folin nebe
competitivo. Sasan sira ne’e mai husi industria nebe produz ho qualidade di’ak.
Ne’e duni iha “competição” ba sasan nia folin. Marx fali buka de’it mak dehan abaixo capitalismo, hotu tiha ba toba
nonok lakon. Mises fo hanoin katak atu sociedade
ida bele moris di’ak wainhira iha ona economia
de mercado! Husi ne’e mak mosu proposta konaba “economia social de mercado” (cf., N. Abbagnano, Storia della
Filosofia, 2003: 142-150). Ne’e duni, “economia
social de mercado” (ESM) ne’e la’os modelo foun nebe MA halo! Mises mak hetan
teoria ida ne’e tan la fiar Marx nia analisa critica sira. Hateten lolos karik,
MA halo “coppy and paste” de’it iha
Oe-Cusse.
Tuir mai (2) husi
SOCIOLOGIA (sociology of knowlege)
Marx hanoin katak “estrutura social”
hotu-hotu hari’i husi “classe social”. Revolução mosu hanesan sinal husi confrontação iha “classe social” sira
nia laran. Maibe, Karl Mannheim (Ideology
and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge,
1968) dehan katak revolução labele la’o wainhira la iha “free-floating class” nebe hatudu duni “autonomous intellectuals”. Wainhira la
iha homo criticus mak revolução sei
namtate. Mannheim dehan intelectual sira labele sai fali “the bureaucratic authoritarianism”. Ho liafuan badak, revolução
proletar bele sucesso wainhira iha suporta intelectual. Wainhira intelectual nonok
de’it, ne’e katak hahu ona “the eclipse
of Enlightenment” (Max Horkheimer)
no “the decline of working class” (Herbert Marcuse). Iha 1975 dehan “P’lo caminho da revolução” husi FRETILIN
ne’e mak halo povo mate mohu, tan la dun iha ema matenek. La iha classe
intelectual nebe forte atu suporta. Iha 2015, FRETILIN halo ZEESM maibe maibe
ho intelectual sira nebe tauk atu lakon “contract”! MA halo beik de’it ita
foinsae sira.
Tutan ba (3)
aspecto POLITICA. Marx fiar katak atu hari’i sistema social ida, Estado halo
manutenção ba ninia poder liu husi “class
struggle” entre proletar hasoru
capitalista sira. Classe proletar mak
kaer ukun hodi hametin “interesse
nacional”. Maibe, liafuan “interesse
nacional” sai fali “conflito nacional”
wainhira “penguasa” hahu hadau malu
ho “pengusaha”. Iha situação hanesan
ne’e Nação (povo). Norberto
Bobbio hakerek «se for luta de classe
se entende a luta entre a classe dominante e a classe dominada, é preciso
contudo reconhecer que o teatro da história apresenta muitos outros
protagonistas e, com freqüência, bem mais terríveis, que são as classes
dominantes em luta entre si, de cujo domínio as classes dominadas sempre foram
instrumentos passivos ou vítimas inocentes …» (Teoria Geral da Politica:
345). Ha’u fiar katak ZEESM Oe-Cusse ne’e sai fatin nebe Povo Atoni no Timor
Leste sai vitima, tan MA no empresario sira husi FRETILIN hadau malu “profit”
ho empresario sira husi Indonesia liu husi “kurita KKN” (liman barak mak lamas
no raut osan hatama bolsu). Ikus mai, Oe-Cusse sai de’it “lumpen proletar” (Marx nia liafuan), Liafuan “lumpen proletar”
katak grupo bandido sira, naok ten no lanu ten sira, ka, ema sira nebe ukun-na’in
sira considera folin la iha lori halo revolução. Manan tiha funu, kaer sira joga
sai ba liur. MA nia liafuan karik lumpen proletar ne’e mak “fahi krekas” “fuk
naruk la fase”, “manduku”, no seluk tan.
Haka’it ba (4)
aspecto MORAL. The Communist Manifesto
halo “abaixo capitalismo” sai nu’udar
“crença política” (ideologia) ida.
Maibe, ideologia la’os crença moral. Iha
luta atu hada’u poder, político sira hakilar “povo nia terus, tanis no susar”;
“povo maubere”. Manan tiha kadeira, sira ko’alia konaba ba hametin “Estado” no
hare ba “interesse nacional”. Interesse nacional ne’e sukat la’os de’it husi
material maibe mos espiritual. Ne’e duni, ema la’os deit ko’alia konaba “surplus value” (Marx), maibe mos “ethics value”. La’os ona socialismo
(comunismo), maibe “capitalismo” nia liafuan (Max Weber, The Protestant Ethics and Spirit of
Capitalism,
1970). Ne’e duni, abaixo capitalismo
ne’e bosok ten! Partido be hakilar abaixo
capitalismo, manan eleição ka revolução sei hananu viva capitalismo! Iha Oe-Cusse “viva
capitalismo falso”!
No ikus liu (5) husi TEOLOGIA. Marx hakerek nune’e, “Religious suffering is at the same time an
expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is
the sight of the oppressed creature, the feeling of heartless world, and the
soul of soulless circumstances. It is
the opium of the people” (cf., Karl Marx Selected Writings, 2002: 72). Marx
hatudu momos katak ema sira nebe terus no halerik, tanis no hakilar, fakar ran
no mate mak halai ba religião. Iha religião nia laran mak ki’ak no mukit sira
sente netik kman no hakmatek oituan. Los, Marx acusa religão nu’udar “opio do povo”, tan la ko’alia konaba
revolução no taka ibun hasoru injustiça, sofrimento no miseria. Tuir Marx,
religião tenki revolta hasoru ukun-na’in sira nebe hanehan povo. Iha Timor
Leste, husi 1515, liu-liu 1975 to’o 2015, catolicismo sai “voice of voiceless people”. Dom
Martinho da Costa Lopes no Dom
Carlos F.X. Belo SDB sai hanesan povo nia nanal, povo nia tilun no povo nia
fuan. Papa Francisco dehan Igreja
Catolica halo “revolução da ternura”
(revolução fuan laran nian); la’os “revolução fisica” (violencia). Igreja
hanorin “Spes salvi” (esperançã mak
salva). Ernst Bloch (marxista ateu) ida mak dehan
katak cristianismo nia hun no abut mak revolta hasoru injustiça social, escravidão (perbudakan) no cativeiro (kerusakan). Igreja loke
janela no odataman atu ema ki’ak no mukit sira hare ba futuru, iha nafatin “esperança”
atu hada’u moris nebe di’ak liu tan (E.
Bloch, The Principle of Hope,
Volume I-III, 1993). Cristianismo la’os “opium”, maibe “energia” (esperança)
atu hadau liberdade no haklaken salvação; ba sarani sira liberdade katak
salvação. Gloria ba Maromak leten as ba ne’e los duni, maibe tenki iha justiça
no paz iha rai klaran (José
P. Miranda,
Marx y la biblia, Critica a la filosofia
de la opresion, 1971). La vale ona atu dehan
“Igreja labele tama política; Bispo ho
Padre sira hasai tiha batina mak halo política”. Ema sira ne’e mesak
traidor ba história Povo Timor Leste.
Ersatz
Capitalism: Sakitnya tuch di sini ...
Hare ba revolução
(socialismo/ comunismo) nebe fo moras no mate ba povo, no capitalismo nebe halo
krekas de’it ema nia moris, Konrad Joseph
Adenauer (1876-1967) hola hikas “Soziale
Marktwirtschaft” ka “The social
market economy”. Adenauer
sai Kanselir 1946 hodi troka Adolf Hitler nebe halo Alemanha sai inferno iha história
mundial. Partido Christlich
Demokratische Union (CDU) foti hikas ESM nu’udar ninia plataforma política.
Nu’udar sarani ho devoção boot, Adenauer hatur Doutrina Social da Igreja Católica nian: “Bem comum, solidariedade,
no subsidiariedade” iha ninia
política. Dala ida tan, ESM ne’e la’os líder partido FRETILIN mak design, maibe
União
Democratica Cristã. Hela furak wainhira “Maun Bo’ot” ka “Katuas Bo’ot” sira labele de’it
dehan “sarjana supermi” ka “sarjana la iha kualidade”, maibe lori fali ema nia
matenek mai lohi no bosok fali foinsae no bei-oan sira.
Hau hare DVD konaba Projecto Piloto ZEESM no Lei no. 3/ 2014, depois sukat ho livro S.F. Franke & D. Gregosz, The Social Market Economy: What Does It
Really Mean? (2013). Iha liman sorin, ha’u kaer mos Kunio Yoshihara, The Rise of
Ersatz Capitalism iha South East Asia (1988) no Ch. Arsnperger, Critical
Political Economy (London, 2008). Husi ne’e ha’u hakarak ta’es hanoin
balun:
Ida uluk (1), ESM ne’e hatudu ba “private
ownership of the means of production including economic freedom, professional
freedom, both necessarily linked to liability”. Ne’e CAPITALISMO asli. Oinsa mak “private ownership” bele moris iha ZEESM
laran? Ema sira nebe kaer ukun iha
Oe-Cusse sei hetan “private ownership” liu husi “nauksaun” no “corrupção”. OGE
2015 fo osan US$ 81,390M ba Presidente da Autoridade Oe-Cusse. Yoshihara dehan
liu husi “rent seeker” ka “rent-seeking behaviour”: MA sei sai “padrinho” no nia sei “sunat”
nia “oan sarani” sira. Oinsa mak “sunat”
sira? Yoshihara nia analisa:
a)
“Horizontal
investment” – katak “modal” husi liur mak tama barak atu bele ajuda Estado
no povo. Maibe, ita hare ona Estado mak hatama US$ 81,390M; investidor husi rai
liur bolsu mamuk. Iha de’it “promessa” no “acordo” barak. Liu husi Lei no.
3/2014, MA sei usa osan ne’e tuir ninia “poder
regulamentar” rasik (artigo 9o). Lei no regulamento hanesan lâmina kroat ida iha MA nia liman atu
lori “sunat” osan sira sira ne’e.
b)
“Vertical
investment”, Estado hasai osan atu investe liu husi empresário local. Iha
Oe-Cusse, Estado mak investe osan US$ 81,390M ba MA. Nia forma ona “empresário
local” (mesak dirigente FRETILIN de’it). Sira sei hatutan contrato ho Waskita Karya (WK), Hutama Karya (HK) no Adi
Karya (AK). Ema nebe hatene “The
Business Pillar of Suharto’s Indonesia” hatene mos katak companhia sira
ne’e Golongan Karya (Golkar) no
Militar (ABRI) nia “oan sarani” sira. Atu hahu, MA halo contrato US$97M ho WK
atu kaer aeroporto Internacional iha Oe-Cusse (tan sa la halo iha Dili nu’udar
Capital; ka hadi’ak de’it iha Baucau nebe fo beneficio ba Timor Leste tomak?). Ita
bele hare momos ona, katak, Partido GOLKAR ho FRETILIN sei hametin cooperação
iha Oe-Cusse. Ha’u hanoin uluk militar Indonesio hanorin ami hananu “Integração ho Indonesia, Timor bele manan”.
Agora FRETILIN hanorin Oe-Cusse, “integração
ho Indonesia, Oe-Cusse bele manan”.
c)
“Conglomerate
investment” katak empresário internacional mak sei lori osan mai. Japão, China no Korea sai “State capitalism”, moris ho “emerging market”, investe sira nia osan
ba Nação sira iha ASEAN. Sira halo investimento hamutuk (joint venture) ho Australia no USA. Iha Timor Leste, nação hirak ne’e la’os “investor”, maibe
“doador”. Iha conferencia PLG (Policy
Leader Group) Timor Plaza, Arsenio Bano dehan empresário internacional
pronto ona atu investe iha ZEESM. Maibe, Bano nia body language ne’e hatudu katak nia mos la fiar nia liafuan rasik!
Tuir mai (2), “Competition
as a goal that ensures freedom and that includes free consumer choice”. ESM hakarak atu
ema hotu bele halo competição, liu-liu atu hatama, fa’an no hola sasan. Iha
ne’e, consumedor sira ninia interesse mak sai hanesan sasukat atu empresário
sira bele halo competição livre. Iha ZEESM nia laran, MA mak determina ... nia
mak halo jogo, nia mak arbitro no nia mesak mak joga. Equipa nebe atu joga mos
ida de’it: FRETILIN. Dala ida tan, Yoshihara bele ajuda ita atu hare
“competition” ka “jogo” Ersatz capitalism
ne’e:
a)
Capitalismo “Keraton”. Iha ASEAN
Yoshihara hatudu ba Sultan sira nebe
riku ona, usa sira nia rikusoi atu investe ba Estado hanesan Kesultanan
Yogyakarta, Malaysia, Brunei Darussalam no Thailandia. Iha Oe-Cusse sai “zona
especial” tan, MA halo sai ona “Keraton” (hanesan Yogya?). Nu’udar “Sultan” MA
mak halo “designação” (artigo 17o) ba autoridade ZEESM/ AREAO. La
iha “eleição” democrático. Se Indonesia iha “Daerah Istimewa Yogyakarta”, Timor
Leste mos iha “zona especial Oe-Cusse”. Diferencia, Yogya (ka Brunei, Malaysia
ka Thailandia), Liurai sira investe nia rikusoy ba Estado no Povo, MA fali ba hasai
Povo Timor Leste nia osan atu investe iha ninia “Keraton Oe-Cusse”.
b)
Capitalismo “Konco” (iha Timor ha’u hanaran “capitalismo
Padrinho”). Soeharto nia Konco (husi
China lian: zu hong = maluk ho boss)
mak hanaran “Gang of Four”: Liem Sio
Liong, Sudikatmono, Djuhar Sutanto no Ibrahim Risjad. Sira manan “tender” liu
husi Soeharto nia “nota”. Ikus mai tama mos Tomy Winata. Nia mak sai sponsor atu
Beny Moerdani no Dading Kalbuadi hetan osan suficiente halo invasão ba Timor
Leste 1975. Tomy Winata mak kaer projecto andar boot sira iha Dili. La kleur ba
Oe-Cusse. Ne’e duni, MA fanu hikas lafaek dukur!
c)
Capitalismo “beauraucracy” nebe halo
ema sira nebe kaer maquina estado nian riku lalais. Tuir Yoshihara karik ita
bele hare katak (i) ema sira nebe sei tur iha “sede do exercício” (Conselho de Ministros) no “sede de apoio” (diretor/ chefe sira iha ministério) foti decisão ba
projecto ida maibe wainhira la iha beneficio ba nia-an, sei la liu; (ii) iha “sede efectiva”, sira la kaer governo,
maibe bisu-bisu iha ministro nia tilun konaba viabilidade projecto ruma; no
(iii) sira nebe la kaer ona buat ida iha governo/ Estado maibe hatutan projecto
husi boss sira.
Nune’e mos (3) ESM hatur iha “A
stable and workable monetary system with price stability”. Liu husi dalan
ida ne’e mak empresario sira bele hare “velocity
of money” no “speculation”! Iha Lei no. 3/
2014, ZEESM ninia objectivo ida mak “criação
de uma praça financeira ética”. Saída mak ne’e? Ita la hatene los. Maibe,
ho BPA, banco MANDIRI, BNU no ANZ nebe la mate la moris iha Dili no distrito
balun, oinsa mak empresário sira bele tama iha “velocity
of money” (osan halai maka’as tama sai) no oinsa mak hare konaba “speculation”? Ita nia moeda boot liu mak
50 ho 100 centimos! Empresario Atoni ida nebe mak brani atu ba halo
“speculation” iha Wall Street ka Nikkei, ka Hongkong ka Bursa Efek iha Jakarta
ho osan hirak ne’e? Iha Dili de’it MA no XG halo labele ona, sa tan iha
Oe-Cusse? Tuir hau nia hanoin, economista nebe de’it mak “hanorin” MA no XG
halo projecto piloto ZEESM ne’e la
iha duni sentimento konaba Oe-Cusse nia terus no susar. Sira buti mate de’it
Atoni oan sira, coitado!?
Tuir
mai (4), ESM hare ba “High employment”.
Wainhira MA halo campanha konaba ZEESM iha Oe-Cusse ita hare ema ki’ik no mukit
sira mak tur iha nia oin. Dala ruma Tetun mos sira la dun rona karik! Wainhira
MA ko’alia kona ba ZEESM ema sira ne’e mehi, tur hateke ho matan mamuk. Maibe,
MA fila ba Dili, sira mos fila ba uma fo han fahi, manu, bibi, karau no seluk
tan atu halo feto-san umane! Ho ema sira hanesan ne’e MA sei hametin “high employment” halo nusa? Solução:
ZEESM nia objectivo (Lei no. 3/ 2014, art. 5o) atu hari’i
Universidade bo’ot, Centro de Investigação ba Mudança Climática, Verde, turismo,
industria extractiva, exportação no importação, aeroporto internacional, nst. ZEESM
ne’e hanesan “socialismo utópico” (Marx) ida nebe halo ema sira iha Oe-Cusse
mehi loron mean. MA hanesan lori “ópio” ba Povo Atoni sira. Maibe, atu hetan “high employment”, ha’u sente MA sei lori
ema husi Indonesia mak mai, ka, Macau no Hongkong. Tan ema sira ne’e mak iha “high performance” iha área casino (perjudian), money laundry (kejahatan pencucian uang), no centro ba
prostituição. Oe-Cusse oan sira mak rahun no ut tiha ona.
Nune’e mos (5), ESM hakarak atu hametin “Fair distribution of income”. Iha
filosofia “fairness” sai hanesan
sasukat ba justiça social (“justiça distributiva”) nu’udar virtude boot
instituição político sira nian (Cf. John
Rawls, A Theory of Justice, 1970).
Ita nia Lei-Inan mos hakerek konaba “Promover
a edificação de uma sociedade com base na justiça social, criando o bem-estar
material e espiritual dos cidadãos” (CR art. 6o alínea e). Liafuan
“cidadãos” (plural) katak ba Povo
Timor Leste tomak! La’os Oe-Cusse mesak! Tuir Igreja Catolica nia hanorin,
principio atu hametin justiça social no paz mak bem comum, solidariedade
no subsidiariedade. Iha Lei no. 3/
2014, ZEESM mos hatur “Principio da
solidariedade nacional” (artigo 6o) no “Principio da subsidiariedade” (artigo 7o). Problema iha
nebe? Problema mak ne’e, Lei no. 3/2014 ne’e ko’alia konaba “corrigir as desigualdades” nebe mosu iha
Oe-Cusse tan la iha “equidade na
distribuição das riquezas”; nune’e MA mai hanesan herói ida iha Oe-Cusse
atu bele halo “redução dessas
desigualdades”.
Ha’u empresta lai Maun RMA nia liafuan (artigo ida dirige
ba ha’u, 2005 wainhira sei Ministro de Saude) atu hateten ba MA katak
Presidente da Autoridade Oe-Cusse ne’e hatudu de’it ninia “ignorância atrevida” (bahasa Indonesia karik: MA sok pintar). Ema hotu hatene katak Timor
Leste ne’e Nação riku, maibe Povo ki’ak. La’os Oe-Cusse mesak mak ki’ak no
mukit. Timor Leste ninia “igualdade” mak iha pobreza no miséria nia
laran. Desigualdade iha nebe los? Dili mak riku. Dili mak buat hotu iha. Timor
Leste ne’e “Dili centric”. MA hanoin
karik Oe-Cusse sai ki’ak tan Distrito 11 mak han mohu Timor nia rikusoy ga? Be
oinsa mak MA bele iha fuan no laran atu hare katak Distrito 11 hetan de’it US$
54,4M resin, maski estrada, escola, hospital no estrutura social mukit liu? Tan
ne’e mak ha’u fiar katak ZEESM ne’e hanesan crime organizado no legalizado husi
Estado hasoru Povo.
Ikus liu (6) ESM hakarak Europa tomak atu tama iha “European integration” ida. Iha 2002,
Eropa tomak adopta “moeda única” – euro!
Liu de’it tinan 10, iha 2012 Europa tama iha crise financeira global. ESM halo
Portugal, Espanha, Italia, Grecia no Irlandia sai bankrut (bail-out). Bail-out katak
Estado/ Governo la iha ona osan atu sustenta Nação tomak! MA nia mehi iha Lei no. 3/
2014 mos atu halo ZEESM sai hanesan ponte atu bele tama iha mercado ASEAN, CPLP no g7+ (artigo 5o alínea 2.xi). Ha’u
la hatene se iha tebes “mercado” iha CPLP no g7+ nia laran. Maibe, 1988 Yoshihara
hakerek “Ersatz capitalism” moris iha
ASEAN. Iha 1997 ASEAN tomak tama iha “krismon” (krisis moneter). 1998 Soeharto
mos monu. Povo mak moris ki’ak no mukit, tanis no halerik. Timor Leste hetan
sorte, tan 1999, B.J. Habibie fo dalan ba referendum. Maski ha’u la cumpreende
“mercado” CPLP no g7+ ne’e oinsa lerek, maibe hau hatene oituan katak ASEAN la
adopta economia social de mercado,
maibe economia cooperativa.
Ha’u hanoin hetan fali uluk, ha’u nia aman sai delegado
FRETILIN hanorin ami atu hananu música ho liafuan nune’e “... malae sira na’ok ita nia rain, liurai sira
fa’an ita nia rai, ema riku ho matenek sira be bosok ita ...” (ha’u haluha
hotu ona, hela de’it frase ida ne’e mak metin iha ulun laran).
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