Cesar Dias Quintas (Lere Cay)
Cesar Dias Quintas (Lere Cay) |
Rai sira foin dezenvolve barak mak preokupa los ho estabilidade
iha prosesu konstruksaun ba estado de direito democtarico. Governu ou estado
balun adora no paranoia (tauk los) saida los ou see los mak sai fatores
instabilidade, entao sira halo maneira saida deit atu hatuur no mantein
estabilidade nasional ho rasionalidade no irasionalidade. Pregozu ituan mak
balun uza fali “ estabilidade hanesan sai ideologia interese nasional” atu
konsolida no hamatin sira nia poder politiku no economico. Povu sai parte ba
instabilidade wainhira iha disigualidade economico no descontrolado lei e orden
hanesan fator importante nebe contribui makas ba prosesu estabilidade iha
estado de direito democratico ida. Iha esperiensia emperiku hatudu ona katak
wainhira iha lei e orden no distribuisaun igualidade economico sai parte
komponetus importante atu sai sasukat atu hametin estabilidade atu harii esatdo
de direito democratico . Instituisaun estadu sira inkluindu governu persiza uza
sira nia direito instituisaun democratico atu hametin estabilidade maibe
instituisaun estadu mos labele abuza poder maioria iha instituisaun ida atu
interfere no dramatiza/politiza “estabilidade no interese nasional” atu inpoin
fali interese gropu ida nebe sai kauza ida ba instabilidade.
Mais ou menus iha fatores rua nebe bele sai sasukat atu harii
estabilidade rai laran atu harii estado de direito democratico maka hanesan
hametin lei e orden no distribuisaun igualidade economico. Iha esperensia rai
dezenvolvidu barak hametin uluk lei e orden (rule of law) liu husi insittuisaun
estado hanesan baze ida harii estado dedireito democratico no hanesan baze ida
para reforca no hametin estabilidade nacional tamba lei e orden mak sai sasukat
estabilidade nasional maibe iha rai foin dezenvolve kontrariu ituan tamba sira
preucupa los oinsa atu hametin sira nia estbilidade nasional ho maneira oioin
nebe kahor politika ho lei, ikus foin hanoin atu haforca lei e orden entao
hetan obstaclo barak liu no costu barak liu nebe tenque selu . Agora depende ba
governu hanesan Timor-Leste iha poder executivo makas no makina dezenvolvimentu
atu bele halo balanco estabilidade nasional tuir valores no spirito estado de
direito democratio, persiza komesa ona harii no haforca husi inisiu kedas. Rai
foin dezenvolve barak sidauk iha kapasidade atu harii lolos estado de direito
democratic tamba menus rekurso humanu ho jestaun rekursu humanu nebe diak maski
sira iha ona recurco finanseiro no infrastrutura. Entao ikus mai sira hetan
dificuladade barak no uza meius oioin, em termus mistura politika ho lei no uza
naran interese nasional atu hametin estabilidade nasional e a’at liu mak meius
balun sai ixemplu negative nebe husik hela ba jerasaun foun tuir mai.
Estabilidade persiza hahu husi instituisaun soberania estadu
hanesan autoridade nasional atu hametin lei e orden i sai mos izimplu ida (
role model) nebe tenki hases a’an husi qualker pratica crime henesan abosu de
poderes, corupcao, immoral no buat sst. Instituisaun estado sira tenque iha
transparansia no acontabilidade nebe iha integridade nacional atu hatur lei e
orden para labele hamosu injustice no disqualidade economic nebe afeta ba
seitor sira seluk. Wainhira iha independencia no estabilidade iha instituisaun
estado sira hanesan Legisltivu, Executivo (Presidetnte da Republica hamutuk
Premeiro Ministro) no Judiciario nebe iha integridade bazeia ba constituisaun
maka instituisaun sira nee rasik sai pilar metin ba estabilidade tamba sira
metin ho lei e orden ( Rule of Law). Maibe wainhira sira maka la-iha ona
independencia no iha integridade tuir sira nia papel mak sira rasik sai kauza
ba instabilidade nasional, ixemplu ida mak hatudu ona husi krize military no
politica iha 2006.
Ita hatene katak rai nebe deit instabilidade nasional sai inimigu
boot ba governu tamba instabilidade sai osbtaklu boot ba prosesu
dezenvolvimentu atu hatur lolos estado de direito democratico. Iha parte ida
krize saida deit, em termus krize politika povu maka sai terus tamba sira mak
uhun ba vitima, purisu povu tauk liu mak violasaun no crimi politika husi
instituisaun estadu sira nebe husi interese grupo balun saran aan. Estado de
direito democratico laos deit reseponsibilidade instituisaun estado sira
incluindu governu maibe povu mos iha dever atu sai agente ba estabilidade no
paz iha rai laran atu hatur rai ida democratico, maibe hanesan motor
dezenvolvimento governu mak sai fator principal ba proseso dezenvolvimento
estabilidade no paz atu hametin estado de direito democratic. Durante quaze
tinan 13 ukun aan ona governu ou estado Timor-Leste tenta hela dadauk planu no
acao oioin tuir lei no kultura politika para hatur no hametin estabilidade tuir
sira nia kapasidade, em termus jestaun governasaun maibe iha realidade sidauk
reforca didiak lei e orden hanesan baze fundamental no mata dalan ba estabilidade
no dezenvolvimentu nasional.
Analiza simplis ida katak karik agenda nasional nebe urgente
tebtebes maibe nusa governu no estado la prioritiza iha sira nia agenda hanesan
lei teras e propridade ( Lei rai nian), lei anti-corupcao no seluk seluk tan.
Karik governu no estado hanoin katak agenda importante sira nee iha potensia
hamusu instabilidade? bele kontrario karik tamba waihinra statute rai la claro
no lei corupcao la define ho diak, nia sai fator nebe potensia tebes contribui
ba instabilidade. Tamba hanoin ida simples katak Timor-oan luta too mate ho
sofermento oioin maibe too ikus mais, direito ba rai sidauk define didiak
depois sira la hetan nebe lalais ou neneik sei iha problema boot nebe sempre
kontribui ba instabilidade iha rai laran. Tuir mai mak hanesan lei
anti-corupcao nebe sidauk aprova, nebe bele atraza acao instituisaun esrado
relevantes atu combate corupcao nebe potensia bot atu hamusu distribuisaun
disigualidade economic tamba bele hamosu injustice nebe boot liu. Wainhira
Timor-Leste atrazu iha apravosaun no implementasaun lei sira nee, bele mos kria
oprotunidade atu hamosu konflitu nebe bele halai ba instabilidade nasional. Nee
duni instituisaun estado persiza haree parte leis sira nebe sai fator
importante atu kontribui ba estabilidade tamba nee fas parte husi lei e orden.
Bele kria lei barbarak maibe importante liu mak povu hetan benefisiu husi lei
sira nee ( laos aprova deit maibe nia implemetasaun no benefisiu lei hanesan
parte importante tebes). Parlamento persiza komesa haree no fiskaliza lei sira
(legislation monitoring)nebe la coresponde ona nesidade povu nia, liuliu uluk
UNTAET husi hela.
Durante Timor-Leste independensia, estabilidade sai ona hanesan
fator importante iha prosesu dezenvolvimento nasional. Husi governasaun
premeiro too agora tenta bebeik ona oinsa atu koordena no hatur lolos
estabilidade tuir sira nia kapasidadeno maneira politika tuir lei iha
Timor-Leste. Iha parte ida mosu bebeik sintido ida uza termus estabilidade sai
hanesan ideologia ida ba dezenvolvimentu maibe persiza mos hanoin didiak katak
“estabilidade” nee laos ideologia maibe konseinsia, direitu no dever sidadaun
ida ida nia nebe governu no estado tenki proteza tuir lei no orden tamba ema
ida ida hakarak moris hakmatek iha paz nia laran (moris hakmatek siknifika
estbilidade). Agora iha aspeito rua fundamental nebe bele kontribui ba
estabilidade nasional iha estado de direito democratico: iha iqualidade
distribuisaun ekonomiku no iha estabilidade instituisaun estado sira nebe que
independente no solidu ho spiritu separacao de poderes nebe bele mantein lei e
orden. Wainhira fatores rua nee la existe ona bele iha potensia boot atu halai
ba injsutisa no instabilidade nasional. Wainhira governo hanesan poder
executivo la iha ona poder no capacidade atu jere no orienta assunto
distribuisaun economico ho efetivo no afikas e la consege halo koordenasaun
diak atu hametin instituisaun esatdo selsluk para hametin lei e orden mak
simplismente sei halai ba instabilidade.
Distribuisaun direitos basicos ba igulidade hamutuk economico mak
povu ou sidadaun ida ida iha direito atu aksesu ba qualidade edukasaun, saude,
justisa, empregu, comercio , bee mos, direito ba rai no buat seluk seluk tan.
Segundo lei e orden nebe sai mos fator determinante tebes ba prosesu
estabilidade ida iha estado dedireito democratic tamba lei e orden sai hanesan
spiritu no lalenok ba ema hotu atu bele hetan sira nia direitu no
responsibilidade tuir lei sira nebe vigor iha Timor-Leste. Independensia no
estabilidade persiza no tenque intrepreta no pratika turi lei e orden (rule of
law) tamba estabilidade tenki sai hanesan nesesidade ba sidadaun ida tuir lei e
orden laos tuir poder politika or poder maioria husi instituisaun estado ida.
Estabilidade sai ameasa no perigu boot ba rai ida wainhira governu
ou estado komesa adora ou paranoia ona nia estabilidade rasik. Rai sira foin
dezenvolve sai ditadura tamba sira uza konseitu estabilidade no instabilidade
atu hetan poder no hamate valores no prinsipiu democrasia, hanesan bandu ema
atu kolia no esersisiu sira nia direito no hanoin no kolia liu husi
demostrasaun, la simu kritika konstruktivu, halo subornu ba partido politiku
sira, organizasaun sosidade sivil inkluindo organizasaun religioza no veteranu.
Tamba nee estabilidade nasional persiza intrepreta iha direitu ho dever cada
sidadaun no independensia no estabilidade husi instituisaun estadu sira para
sira labele influensia husi parte nebe deit ho maneira saida deit.
Dalan ida estabilidade bele existi no dura (tahan) wainhira
instituisaun estadu sira iha independencia, intergridade ho estabilidade tuir
lei e orden (rule of law), liliu iha separacao de poderes tuir lei inan no lei
organic (regimento) sira husi kada instituisaun estadu no konstituisaun nebe
existe. Maibe wainhira instituisaun estado sira la iha ona independensia,
integridade no estabilidade tuir lei e orden maka fasil liu halai ba
instabilidade nasional tamba iha dependencia no estabilidade sai sentralizadu
ba iha poder ida. Wainhira instituisaun estadu sira la iha ona independensia no
estabilidade atu ezerse sira nia poder instituisaun konstituisionalmente, mak
fasil tebes sai krize instituisaun estado nebe la refleta ona spiritu estado de
direito democratico nebe hatudu ona iha krize 2006.
Pais fragile hanesan Timor-Leste, nia estabildade depende ba
instituisaun estado sira atu hatur metin lei e orden hanesan pilar estabildade.
Organizasaun sosidade sivil parte elementus importante atu contribui ba
estabilaidade nasional hanesan parseira insittuisaun estado sira. Estabiliade
nacional persiza iha konseitu no defenisaun ida claro tuir spiritu interese
nasional “ common ground”. Maibe dala ida tan, sai pergosu ituan wainhira
governu Timor-Leste komesa adora ou paranoia ona ho estabilidade, depois uza
meius oioin, em termus kahor politika ho lei atu hametin estabilidade nasional
ou maneira ida harri estabilidade hanesan ideologia ba “interese nasional”.
Estabilidade persiza iha nia definisaun claro tuir lei e orden nebe hanesan
espiritu husi konstituisaun. Estabildade laos idelogia maibe sai hanesan
direitu no dever kada sidadao tuir lei e orden, agora la iha lei orden sei iha
instabilidade, wainhira iha lei e orden sei iha estabilidede. Instituisaun
estado tenque iha firmeza atu hamatin lei e orden, laos fasil maibe sei fasil
atu serteza ba lei orden atu haree estabilidade wainhira ema hotu hotu hamarik
hanesan iha lei nia matan. Laos seitor economia deit mak persiza halo
investimentu maibe lei e orden mos persiza iha investimentu nebe iha
susteinabilidade.
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