Labirinto da Democracia:
“Sakitnya tuch di
sini ...” (3)
Martinho G.
da Silva Gusmão
Lulik karik se ita husu:
Maun Bo’ot Kay Rala Xanana Gusmão ne’e líder carismático tebes ka lae mak ne’e?
Artigo ida ne’e koko atu hatan! Etimologicamente,
“carismático” mai husi “kharisma” (grego) hatun husi “kharizomai” (verbo) katak halo ka fo
ksolok ba ema; no “kharis”: buat
hirak nebe halo haksolok. Iha teologia
cristã, liafuan “carisma” ne’e hatudu ba kmanek, kbiit, murak no beran
nebe ema balun simu husi Espirito Santo hodi bele haklaken libertação no
salvação nian (Rm 1, 11; 15, 15-16; 6, 23; 2Cor 1, 11). Bele mos dehan, carisma
ne’e Maromak rasik mak haraik ba sarani balun hodi bele hari’i comunidade, Corpo Místico de Cristo liu husi
caridade no justiça (Rm 12, 6; 1Cor 1, 7; 12, 4-31; 2Tim 1, 6; Rm 12, 6-8).
Tama iha sociologia no política so wainhira Max Weber (1864-1920) hakerek “The Theory of Social and Economic
Organization”. Ne’e duni, hahu husi Weber mak ema ko’alia konaba líder
carismático. Tuir nia, kbi’it atu ukun bele sukat tuir (a) “legal authority” nebe ema ida hetan liu
processo legal ida no hamutuk ho birokrasia sira (hanesan partido político no
eleição democrático ida); tuir mai (b) “traditional
authority” nebe ema ida hetan tuir ran no klan, husi aman ba oan mane boot,
tuir lisan bein-alak sira; no ikus liu (c) “charismatic
authority” nebe hetan husi “knar lulik” ida. Nune’e, nia hakerek, “The term ‘charisma’ will be applied to a
certain quality of an individual personality by virtue of which he is considered
extraordinary and treated as endowed with supernatural, superhuman, or at least
specifically exceptional powers or qualities” (cfr., Craig Calhoun [ed], Classical Sociological Theory, 2002: 219).
Keta haluha, Max
Weber hanaran-an nu’udar “religöse
unmusikalisch” (Jürgen Habermas hanaran “methodology atheism”), katak, la hanoin no la hakarak atu halao
moris religiosa ida. Maske nune’e, ho conceito konaba “líder carismático”, nia
hatudu katak ita ema ne’e biar la fiar karik Maromak ba mos, iha tempo todan no
susar laran fiar netik meik no kroat, fiar netik ema ruma nu’udar “magical power”, “therapeutic wisdom”, “leaders
in the hunt”, ka “heroes in war”
(iha artigo ida ne’e liafuan sira hotu iha Inglês hau foti husi Weber). Lider
carismático ne’e hanesan “maromak (swasta)” ida hodi político sira hatudu netik
devoção no adoração. Maibe, Weber dehan ona katak iha democracia nia laran,
líder carismático bele lori babeur ba nação, bele mos lori buat kmanek ba povo
nia moris. Ho liafuan badak, líder
carismático mak dala barak halo democracia sai labirinto ida.
Mistificação ba Politica; Sacralização
ba Poder
Baibain, iha luta
nia laran ema bolu Maun Bo’ot Jose
Alexandre Kay Rala Xanana Gusmão, Comandante em Chefe das FALINTIL, Presidente
da Luta pela Libertação Nacional, Presidente do Conselho Nacional da
Resistencia Timorense (CNRT), kaer meik no kroat oi-oin. Ho titulo naruk
hanesan ne’e, Weber dehan katak ema sira koko atu hatudu “hero worship” ka “absolute trust in the leader”. XG ne’e kala
ema baibain ida. Sira nebe luta iha ai-laran no vila laran, iha tempo terus no
susar nia laran mak koko atu haki’ak imagem
no figura ruma hodi bele hahi no hanai, hawelok nia naran; sira halo ema
ne’e la’os de’it símbolo, maibe mos referencia ba moris; nia liafuan sai ona
hanesan “science of life”. Tan ne’e
mak ita rona bebeik guerrilheiro/ FALINTIL sira dehan “Maun Bo’ot tun ami tun, Maun Bo’ot sa’e ami sa’e”.
Ita hare, luta 1975, mosu líder sira hanesan Francisco
Xavier do Amaral, Nicolau Lobato, Vicente Reis Sahe, Mau Lear, Mari Alkatiri, Ramos Horta no seluk
tan. Militante no simpatizante FRETILIN koko atu haki’ak imagem sira ne’e nu’udar herói. Maibe, to’o 1983, ema hirak ne’e
lakon husi circulação da luta. Hahu husi Nicolau Lobato mate iha 1978; Sahe,
Mau Lear, Cesar Mau Laka no seluk tan. Xavier do Amaral ninia conceito konaba
luta ba libertação hetan reação maka’as husi FRETILIN nebe kaer nia hodi tortoru
no hadadur Avo atu mate sala-sala (maski ita hotu deve favor ba Avo Xavier, la’os
de’it tan nia “proclamador”, maibe ninia intuição
konaba luta mak fo tulun ba “geração foun” atu reformula no reorganiza
luta!). Maibe, ema fiar fali Nicolau Lobato nia mérito mak fo inspiração ba
Xanana; la’os Avo Xavier nia intuição. Ema koko atu halo história mística oan ida, katak, wainhira halo tiha doutrinação
política iha Soibada, Nicolau Lobato hakbesik ba Xanana, tau liman ba nia
kba’as leten, hodi dehan “nia mak sei
lori funu to’o hotu iha vila!” Ne’e duni, wainhira Nicolau Lobato mate, XG mosu
hanesan “originally ... a miracle”; “the basis of the claim to legitimacy”.
Los duni, lori Xanana nia naran de’it no CNRT, iha
referendum 1999, Timor oan tomak fo voto real liu 85% ba independência. Iha
eleição presidencial 2002, XG manan voto maioria absoluta hasoru Avo Xavier. Maski
FRETILIN la simu XG atu sai Presidente da Republica, maibe povo hili nafatin
nia (FRETILIN manan ‘single majority’
iha Assembleia Constituinte, 2002). Tuir Weber hateten karik, “psichologically this recognition is a matter
of complete personal devotion ...”! Ema hotu quase fiar katak lori XG mesak nia virtude mak ita manan funu
(la’os fali manan referendo/ consulta popular 1999! Ka, la’os tan Soeharto monu
no B.J. Habibie hola decisão atu halo referendo).
Líder sira hanesan Papa
João Paulo II (1920-2005) Dom
Martinho da Costa Lopes (1918-1991) no Dom
Carlos F.X. Belo SDB mos líder carismático ka lae? Weber dehan katak, líder
carismático ida bele “appears deserted by
his god or his magical or his heroic powers” nu’udar “divine right of kings” (knar lulik nu’udar liurai). Iha 12 de
Outubro de 1989, Papa S. João Paulo II mai hare rasik Timor Timur. Maibe, grupo pro independência sira “rejeita total”
ninia presença (Eng. Mario Carrascalão
no Bispo Belo mak ‘ulun moruk’ ba lobby iha Jakarta atu autoriza Papa mai Timor Timur). Papa mai tebes duni! João
Paulo II nakfilak no doku-fila Timor nia destino. La lori fulan ka tinan. Loron
sorin baluk de’it. Nia halo missa ho lian tetun (la’os ho bahasa Indonesia ka
Portugues). Nia re’in cruz tau iha rai Taci-tolu (Indonesia nia protocolo oficial
husu atu Papa rein rai iha Jakarta de’it). Ninia acto simbólico ida ne’e hatudu
buat ida de’it – Timor Leste la’os Indonesia, maibe “independente” iha cultura
no religião. Dom Martinho mos hatudu consistência ba destino Timor Leste nian:
nia halo buat hotu atu hametin unidade nacional no husu líder resistência sira
atu fo fuan no laran ba malu. Dom Carlos mos “proclama” katak Igreja Catolica
ne’e “voice of voiceless people of East
Timor” (liafuan Nobel da Paz 1996).
Tan sa mak Avo Xavier, Dom Martinho da Costa Lopes no
Papa João Paulo II ho Dom Carlos F.X. Belo SDB nia naran la morin hanesan
Nicolau Lobato no XG? Dala ida tan, estudos sociológico konaba religião hahu
kedas husi Max Weber hatudu katak “Religião” no “Estado” iha nafatin tendência
atu halo “expansão” ba sira nia “poder”. Religião no Estado tau interesse atu
oinsa mak “uso do poder”, maibe sira
mos monu bebeik ba “abuso do poder”.
Ho liafuan “uso” no “ab-uso”, Estado ho Igreja moris bebeik iha
tensão nia laran! Nune’e, la’os buat foun ida iha mundo wainhira Estado koko
atu hamihis tiha Igreja Catolica. Tan
Kreda Catolica mak moris ho hierarquia
nebe metin no forte! História hatudu bebeik ona iha tinan 500 nia laran, katak,
Igreja Catolica sai bebeik “anti-tese” ba “Estado” (colonial). Nune’e mos iha
ocupação Indonesia nia tempo, Igreja sai nafatin “oposisi lokal dalam politik tandingan”. Pelo menos, iha 2005
FRETILIN (Mari Alkatiri: “Bispo Belo ne’e
Vaticano mak hili, ha’u povo mak hili, iha ne’e ha’u mak manda!”) no XG
koko atu hateke matan-sorin de’it ba protesta
Igreja nian. Atu halakon liu tan “carisma Igreja Catolica” nian mak MA, XG,
Lu-Olo no Vicente Guterres consagra estatua Guru Sri Chinmoy nu’udar “representante
líder espiritual Timor Leste”. Sira tau Estatua iha PN nia oin. La’os Dom Martinho, la’os Papa João Paulo II.
Oinsa ho Presidente Francisco Xavier do Amaral? Ita hotu rame-rame
fo naran estimado ida, “Avo Xavier”. Liafuan “Avo”, nia la’os ona “Maun Bo’ot”.
Nia fenomena ketak ida! Nu’udar “proclamador” nia la hetan estima nu’udar líder
carismático. Nia sai “Avo” de’it ba Timor oan sira. Tuir Weber nia liafuan
karik, ida ne’e hanesan política pragmática ida nebe “Maun Bo’ot” sira halo liu
husi Zweckrationalitaet
(racionalidade instrumental). Titulo “Avo” hanesan instrumento ida atu halakon
ka hamihis Xavier do Amaral. Liu-liu halakon tiha “traço” bo’ot ida – katak,
“avo” nia intuição ne’e mak halo XG bele modifica metodologia da luta. Nune’e
mos Dom Martinho ninia coragem no determinação mak bele ajuda XG hodi ba oin.
Infelizmente, Dom Martinho no Avo Xavier hakoi malirin de’it.
“Maun
Bo’ot”: Comunidade Carismatico
Wainhira halo ninia alocução, Presidente TMR hatudu
nafatin “Maun Bo’ot” XG ninia virtude no mérito hodi halo transição do poder ba
“Maun Bo’ot” RMA. TMR simu decisão ida ne’e, maski hare katak sei iha Maun
Bo’ot Lu-Olo, Lasama, Lere Anan Timor, no seluk tan. Husi ne’e ita hare ona
oinsa mak liderança política hametin “comunidade carismático” ida. Hodi liafuan
“Maun Bo’ot”, Weber hateten katak sira hakesi malu ho “an emotional form of communal relationship”.
Weber hatudu katak iha comunidade “Maun Bo’ot” sira nia
let, la’os lei no regulamento mak manda. Sasukat ba “administrative staff of a charismatic leader” mak hanaran “Vertrauensmänner”, katak discípulos,
guarda costa ka agente sira nebe koko atu hamoris no hamorin nafatin “Maun
Bo’ot”. Sira lakohi atu Xanana lakon. Tan ne’e mosu liafuan FRETILIN-Xananismo. Ho “ismo” foun ida
ne’e, sira koko atu hari’i “social
privilege” iha Timor Leste. Comunidade FRETILIN-Xananaismo kaer ukun
nu’udar “officials” ka kaer projecto bo’ot sira la’os tan “technically trained”; la’os saída mak ema ida hatene no bele halo (technical know how), maibe oinsa mak ema
ida hametin nia fiar ba nia na’in (social
know how). FRETILIN mak hatudu ida ne’e maka’as liu. Iha Lei no. 3/ 2014
konaba ZEESM, artigo 17o dehan katak se se de’it mak atu sai “membro da Autoridade” sei “nomeado” husi “Conselho de Ministros” liu husi resolução Governo nian; maibe “sob proposta do Presidente da Autoridade”.
Pergunta: “Presidente da Autoridade” ne’e mai husi nebe? Lei la hateten buat
ida. Tan ZEESM ne’e hanesan “projecto piloto” de’it, nune’e ninia Presidente
mai husi “comunidade Maun Bo’ot” sira. Aliás, XG mak fo ba MA. Depois, XG mak
formula tiha VI Governo hodi fo ba RMA. XG rasik tur nu’udar Ministro ida.
Weber hakerek ona katak iha líder carismático ida nia
matan, “There is no hierarchy; the leader
merely intervenes in general or in individual cases when he considers the
members of his staff lacking in charismatic qualification for a given task”.
Iha líder carismático ida nia oin, la iha “hierarquia”. Líder hanesan ne’e tau
liman fuan no tau kanuru tohar iha fatin hotu, iha tempo hotu no ho gosto hotu.
Partido CNRT nebe XG hari’i iha 2007 atu tuir eleição sai
oi-tuan mos hanesan “comunidade carismático”. Membro balun mai husi partido
seluk, maibe tan de’it “Maun Bo’ot” mak husu, nune’e sira tama CNRT. Husi sikun
ida ne’e, ita bele ona hare oinsa mak XG halo “designação” ba RMA atu sai premier foun tan nia hare katak CNRT nia
membro sira “lacking in charismatic
qualification”. Maski nia sei iha CNRT, PD no FM nu’udar parte husi
“coligação” maibe XG hanoin katak ninia “bloco” ne’e la iha ida mak carismatico. Oinsa mak FRETILIN bele
aceita nia ema ida atu kaer pasta prestigio ne’e no BGK hakruk de’it hodi dehan
“fiat voluntas tua”? Tuir ha’u nia
hanoin, XG fo projecto fantastico ZEESM ba MA no posição lubuk ida ba FRETILIN
nia ema sira nu’udar “relative costs of
successful coercion” (R. Dahl, Political
Oppositions in Western Democracy, 1966: xiii-xv).
Fitun Bo’ot
tun dadaun
Maibe
“relative costs” ne’e todan. Weber hakerek, “... if
his leadership fails to benefit his followers, it is likely that his
charismatic authority will disappear”. Beneficio nebe XG fo ba ema barak no
grupo oi-oin la’os sasukat ona atu ema hakruk ba ninia carisma.
Benefico ne’e la’os de’it material. Halo nusa ba mos, XG
fo beneficio material barak ona. Beneficio hirak ne’e hatudur husi programa “Socialismo (Democrata Cristã)” sira
hanesan subsidio ba ferik-katuas (terceira idade) no alejado sira; pensão ba veterano/ eis combatente sira
(aumenta tan projecto especial oi-oin, halo sira sai tiha “meterano”); pensão vitalícia
ba eis titular (sei aumenta mos projecto bo-boot oi-oin hanesan Oleo Pesado
no ZEESM); Igreja Catolica mos hetan
subvenção (no projecto construção barak; maski na’i-ulun político balun
dulas ibun ba Igreja, hanesan “deve favor”); nune’e ba Igreja Protestante no
Islam (atu fo tan “dana naik haji” ba
Mari Alkatiri no Arief Abdullah Sagran ho família sira; husu atu XG halo carta
especial ba Rei Abdullah hodi simu especial MA ho familia). Ministro, Deputado
no Aparatus Estado no liu-liu Veterano sira halo corrupção no halo projecto la
iha qualidade, Maun Bo’ot mak se an atu hetan pancada. Empresário sira nebe han
osan projecto falso barak, maibe XG lakohi atu Tribunal futu ema sira ne’e lori
ba dadur. Ho liafuan badak, benéficio material nebe XG halo ba ema/ grupo lubuk
ida, barak duni ona. To’o de mais
ona!
Tuir Weber karik, ema sira hahi no hana’i XG nu’udar
líder carismático, tan “economic
exploitation of the gift of grace as a source of income”. Ba comunidade
carismático, XG ne’e tenki tane metin nafatin tan bele sai hanesan instrumento
ba “economic exploitation”. XG ne’e
hanesan karan ida husi rahum kmanek “maromak-swasta” oan ida. Tan “swasta” ne’e
mak bele sai hanesan fatin atu hetan “income”.
Halo nusa ba mos, tuir nafatin Weber, “... the
elective ruler or the charismatic party leader requires material means of power”.
Katak, atu líder nebe hili tuir regra democrática fali, ka, líder carismático
fali mos, sira tabele nafatin ba “material means” (= meik no kroat?) atu
hametin sira nia poder. Infelizmente, XG halo “política osan” nu’udar meik no kroat foun iha nia liman laran. Ho
Weber nia liafuan karik “FRETILIN-Xananaismo” ne’e hanesan “economizing” de’it partido CNRT no
FRETILIN, PD no FM (hanesan mos partido bara-barak), ikus mai “contínuous economic activity devoted to this
end ...”!
Iha beneficio nebe kmanek liu no murak liu mak espiritual
no moral. Ne’e la significa katak XG loro-loron ba missa, reza, confessa no
comunga iha domingo ho loron boot. Lalika ida. Tinan barak liu ba, hau gosta
tebes le Maun Bo’ot Xanana Gusmão nia poema
sira iha “Mar Meu” (2002) nia laran. Hau
husu konaba poesia ne’e, Maun Bo’ot hatan ba ha’u: “Amo, ne’e segredo da alma”. Carisma XG nian la’os ona poesia no pintura. XG nia liderança hela de’it ona tasi-wen, rai-henek no
laloran nebe halo tauk de’it. Estado ne’e
frágil tan hari’i iha rai-henek
leten, wainhira anin, laloran tasi-wen baku mai, nia sei mout! XG la fo ona
“mehi”, maibe “mata-wen”; la fo ona “coragem” maibe “desesperado”. XG nia
carisma la lori ona beneficio espiritual no moral.
Povo hatudu ninia resposta. Sinal katak XG ninia carisma
hahu mihis bele hare liu husi eleições. Iha 1999 (referendo) no 2002 (eleição
presidencial) XG nia carisma ne’e insuperável. Maibe, iha 2007, XG hari’i
partido CNRT. Nia manan 18% de’it husi votos validos. FRETILIN manan ho 29% resin.
FRETILIN no CNRT labele ukun mesak. Sira mos labele halo coligação. Hodi PD,
PSD no ASDT nia tulun mak XG bele sai primeiro ministro. Tuir mai, iha 2012,
CNRT manan ho 30% iha eleição. Dala ida tan, PD no FM mak tulun XG atu sai PM.
Husi eleição 2 ne’e ita bele hare ona katak XG sei iha nafatin poder maski “minoria” ka “maioria insuficiente” ida. Ne’e hatudu katak povo halo demistificação ba “Maun Bo’ot” nia
politica, no desacralização ba XG nia
poder.
Ha’u hanoin, povo “Maubere” la hakarak halo revolução fisica. Maibe, sira hatudu
momos kedas revolta metafísica. Katak
sira la lori violência ka meik no kroat oi-oin atu hada’u Maun Boot sira nia
ukun. Povo nebe ukun-na’in sira bolu “Maubere/ Buibere” hakarak buka fali ema
seluk; ema nebe bele hatudu an nu’udar “um
ser consciente e portador de um valor crucial, a solidariedade, é alguém que,
em função desse valor, profere um eloqüente não ao mesmo tempo em que expressa um efetivo sim: um não a todas as
situações desumanas e um sim à
possibilidade de uma ordem humana mais justa” (Lima Piva, Ateismo e Revolta, 2006: 31).
Tan povo lakon tiha ona XG nu’udar sira nia “Maun Bo’ot”,
nu’udar mata-dalan ba moris di’ak iha damen no justiça nia laran. Tuir Weber,
XG lakon tiha ona ninia “pure form of
charismatic authority”. Iha Biblia, líder carismático ne’e hatudu
espiritualidade no moralidade “profetismo” no “messianismo”. Nune’e Biblia
dehan, “Já te foi revelado, ó homem, o
que é bom, o que o Senhor requerer de ti: nada mais do que praticares a justiça, amares a lealdade e andares humildemente
diante do teu Deus” (Miqueias 6, 8). Halo nusa ba mos, líder carismático sukat
ho “justiça”, “lealdade” (kesetiaan;
fiar nafatin ba belun sira) no “humildade” (haraik-an).
Demistificação ba Politica, Desacralização
ba Poder
Atu líder carismático ida bele moris nafatin (ukun
nafatin), Weber dehan nia hili de’it dalan rua – “traditionalization” ka “rationalization”;
ka kahur rua ne’e hotu. Weber rasik hanoin katak, democracia bele moris tuir
“tradição” ida. Naran katak labele liu husi “tradicionalismo” nebe hanoin katak líder carismático de’it mak bele
ukun to’o rohan laek. Iha democracia la iha dinasti política. Democracia tuir
Weber hanorin iha ninia Wertrationalitaet (racionalidade
dos valores). Valores ida ne’e bele moris, wainhira politica loke nafatin espaço
ba moral, no Estado hametin “cooperação” ho religião. Debate entre teologo boot
Cardeal Ratzinger no filosofo bo’ot J. Habermas konaba The Dialectic of Secularization: On the
Reason and Religion (2006) bele fo naroman oituan ba ita.
Uluk
nana’in (1), Habermas rasik dehan katak democracia labele taka dalan atu religião
hatur hikas plano moral. Politica labele sai “religião” foun; lider politico
la’os “santo”; la iha lider carismatico. Maibe, religião mos labele impõe ninia doutrina konaba liberdade da
consciencia. Iha buat barak mak lakon husi moris comunidade nian. Ema labele
hamoris hikas buat hirak ne’e liu husi ciencia no tecnologia. So liu husi
“demistificação politica” mak ema bele hetan hikas valores morais hodi hametin
democracia.
Tuir
mai (2), Ratzinger dehan maski religião bele fo liman ba Estado; moral bele fo
roman ba politica, maibe la’os teocracia.
Nia hanoin katak iha democracia nia laran tenki iha “desacralização” ba poder
husi lider sira. La iha lider carismatico (la iha Der Führer hanesan Hitler), wainhira nia foti-an aas liu regra
democracia nian (lei no direito). Tan, Maromak de’it mak “omnipotente”. Wainhira lider politico ida mak hanoin katak nia
beran boot liu hotu, nia sei foti-an nu’udar “mecanismo do control” ba poder,
inclui sasukat ba moral. Religião husu hikas nia fatin nu’udar oposição ba
politica nebe descontrolado.
Ikus
liu (3) wainhira ita fiar demais ba lider carismatico, sei mosu saida mak
Ratzinger dehan nu’udar “a dictatorship
of relativism”. Tuir ha’u nia opinião, XG no MA ne’e ditadura sira
relativismo nian. Ba Maun Boot sira ne’e, saida mak sira hakarak/ gosta ne’e
mak di’ak no lia-los. Ida ne’e mak sasukat ba Estado de direito democratico! Ba
XG no MA, saida mak sira la gosta ne’e la di’ak no sala hotu; ne’e la’os regra
da democracia. Hanesan dehan ona “quod principi placuit, legis habet
vigorem” (= saída mak fo gosto [prazer] ba líder sira, ida ne’e mak vigora
nu’udar lei). Maski ema barak la gosta, maibe ukun-na’in sira koko atu impõe,
ka, hanehan tama sira nia hanoin no hakarak ba ema nia kakutak laran. Tuir
Weber nia hanoin, to’o ponto ida ne’e “... conspicuously
evident with the disappearance of the personal charismatic leader and with the
problema of succession”. Ne’e
duni, ha’u hare katak RMA la’os solução ka resposta nebe XG no MA foti, maibe
“problem of succession”. Ita sei hare tuir mai ...
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