Mestra no Mestre ba “Educação dos Oprimidos” nian
In Memoriam Mama Amélia da Silva & Papa Francisco
Gusmão
Martinho G. da Silva Gusmão
Iha 1 Fevereiru
2013, ha’u nia Papa Francisco Gusmão hanahas nia moris iha rai ne’e, hodi tuir
ba Mama Amélia da Silva nebe horik ona iha Nai Maromak nia Uma-Lulik iha 5
Abril 2008. Hau hakerek reflexão ida ne’e in
memoriam ba Papa no Mama. Husi sira nia sacrifício no domin, ami oan sira
hetan moris, no hetan moris di’ak.
Atu hahu, ami
hamutuk oan na’in 10 nebe moris ho inan-aman iha família nebe mukit no ki’ak.
Maski nune’e, oan sira tomak hetan hotu
formação suficiente ba moris. Ami hotu la’os kedas matenek boot nebe hasai
curso aas deit, maibe la’os kakutak nanotak nebe kotu iha dalan klaran la la’o
ba oin. Buat sira ne’e hotu bele mosu, tan inan-aman sacrifica duni sira nia
moris atu ami hotu hetan educação di’ak nian. Ne’e duni, iha memória ida ne’e ha’u hanoin sira nia passionis nu’udar mestra/e ba educação dos oprimidos: hanorin ami
la’os atu sai riku, maibe atu hala’o moris di’ak, moris ho qualidade no gosto.
Saida mak
“Educação dos Oprimidos”/ “Pedagogia da Libertação”?
Liafuan
“educação dos oprimidos” ka dala ruma mos hanaran “pedagogia da libertação” mai
husi matenek na’in ida naran Paulo Freire. Iha Indonésia, Romo Y.B.
Mangunwijaya hateten bebeik ba ha’u kona ba “mendidik manusia merdeka” ka “pendidikan
pemerdekaan”. Modelo ida ne’e hakarak atu hatudu katak, educação ninia
hun no abut mak atu lori ema “hatene-an”
(conscientização) katak sira moris
iha mukit no ki’ak nia laran. Tan ne’e, educação sai hanesan “meios” ka
mata-dalan atu ema sai husi mukit no ki’ak hodi hetan moris di’ak. La’os atu
hada’u ukun no riku.
Papa no Mama
hateten bebeik ... “Ami rua la fo osan
mean no osan mutin atu aban bainrua imi hodi moris; ami buka hetan doit oituan
atu imi ba escola aban bainrua mak imi moris di’ak”. Hanoin ba moris nebe
ami maun-alin no bin-feton sira hala’o, ha’u sente nafatin liafuan hirak ne’e
nu’udar motivação dahuluk. Sira la’os
educa ami atu sai riku matak no matenek boot, maibe realístico atu bele hetan moris di’ak no moris ho qualidade; moris
ho gosto.
Hau iha
experiência ida: moruk no todan iha moris tomak. Iha 2001–2005, ha’u hetan
oportunidade murak mean atu estuda iha Europa. Ha’u mehi boot tebes. Ha’u tama
iha idealismo boot no aas tebes, sa tan estuda iha Universidade Pontifícia nebe
prestigioso no faculdade famoso. Maibe, improvisamente (di luar dugaan), mosu factor X ida nebe halo ha’u monu
rabat-rai. Ha’u sai frustrado. Ruína. Devasta. Desesperado boot. Ha’u foti oin
la sae. Maibe, dadersan nakukun ida Mama telefone ba ha’u iha Roma (Itália).
Mais ou menos ia dehan “Amo bainhira mak fila? Ha’u taka liman iha Nai Feto
Maria nia oin, atu Amo forte nafatin, mane paaa, lalika tanis!” Nia lian kman
tebes. Hau imagina katak Mama hatene ona ha’u nia situação iha Roma katak hau
iha ona “estado falhado” (derrotado) nia laran. Lição boot tebes – katak, Papa
ho Mama hakarak ha’u sai ema di’ak, fiar metin ba Maromak. La’os matenek boot.
La’os Santo isin no klamar. Hau foti oin, hamrik neneik no hakat nafatin.
Ba ha’u, Mama no
Papa educa ami, maibe ho dalan persuasivo
(meyakinkan): halo ema ki’ak no mukit
atu fiar-an, hakat ba oin. Halo ema laran susar no moris todan, atu sai
kman hikas. La’os de’it ba ha’u. Maun, bin no alin ho feton sira hotu ... Papa
no Mama lori dalan persuasão. Maibe,
ajuda mos ho oração. Tan ne’e, uluk
nanain, Pedagogia da libertação,
hatudu liu husi dalan wainhira halo ema fiar-an hodi buka moris di’ak; maibe
tulun mos ho hamulak-daet. La laran moras ba ema nia rikusoy, la tanis ba ema
seluk nia kbiit no beran.
Tuir mai, educação dos oprimidos mos hatudu per experimentum et probationem – koko
no hala’o moris ne’e nia todan no kman, susar no di’ak, moruk no midar.
Educação hahu husi uma laran, wainhira oan sira hatene philosophie de la misere (Proudhon). Iha ha’u nia infância (masa
kecil), ki’ak no hamlaha, moras no mal nutrição sai ona hanesan miséria loro-loron nian. Buat hotu ne’e
mosu tan funu. Labarik barak no família barak hetan hahan atu hatutan de’it
moris. Ema la hanoin liu kona ba nutrição di’ak. Wainhira han dada’uk sedok ka
rotok, Mama hateke ami nia matan laran (nia hatene: ami tanis iha fuan laran),
nia dehan ... “han ba, eeh ... han baa; loke matan hanesan ne’e atu imi hatene,
ba escola buka matenek aban bainrua imi buka hahan di’ak liu: pão, etu, na’an
no modo di’ak nian. Agora agoenta lai terus, oan ...!!!” Persuasão la’os de’it
liafuan mamuk, maibe hamrik iha experiência moruk no todan nia leten.
Wainhira
persuasão la biban ona, Mama la hakiduk atu usa modelo educação nebe
“violento”. Papa mos dala ida rua tau liman hotu. Liafuan la biban ona, fatuk
ho ai-sanak, rota ho besi-kroat mak ko’alia. Dala ruma ran bele suli hamutuk ho
mata-wen. Sira troca metodologia husi dalan persuasivo, atu insisti ho
disciplina no la taka dalan ba “violência”. Iha família mukit no ki’ak sira,
violência sai ona hanesan dalan atu resolve problema. Maibe, ha’u agradece
tebes – tan método “violento” nebe hau nia Papa no Mama aplica, la’os tan sira
desesperado maibe tan sira preocupado ho ami nia futuru.
Storytelling: moral no política
Infelizmente,
ha’u nia Mama la hatene hakerek no lê surat. Nia analfabeto ida. Oan sira ba
escola, hatene hakerek no lê ... mai iha uma nia halo finge atu ami hanorin nia
hakerek no lê lerek. Momento hanesan ne’e sai komik no halo ami hamnasa los.
Maibe, neineik hau hanoin buat seluk iha laran: Mama iha método ida atu test hela oan sira, ba escola no aprende
tebes ka bobar no bosok! Wainhira nia lê no hakerek los ona, nia gaba bebeik
ami. Maibe, wainhira la los ami hamnasa dehan “Mama beik liu” ... nia mos
hamnasa, maibe nia hahu halo investigação iha escola no hein oportunidade di’ak
atu hetan razão hodi hurlele ami ho ai-sanak to’o bubu hotu.
Ha’u nia Papa
mak hatene hakerek no lê. Oituan deit. Oinsa mak Mestra ida bele hanorin,
wainhira nia la hatene lê; ka mestre bele hanorin ho cultura hakerek nebe
mukit?
Nu’udar ema
moris mukit, ami la iha televisão no radio. Eletricidade mos la iha. Iha kalan,
Mama haruka ami (halo serviço ruma) tur haleu lampu mak nia hahu haktuir
ai-knanoik (storytelling): mitos no
lendas, fabulas no fantasia oi-oin. Mama iha talenta furak tebes nu’udar storyteller ida. Ninia “autor” sira mak
Santo sira: Pedro, Paulo no João. Pedro sempre sai hanesan símbolo ba ema nebe
tuir dalan los maibe la dun prudente, Paulo hatudu an nu’udar ema nebe matenek
(inteligente) maibe ulun to’os, João simboliza ema nebe prudente, inteligente
no laran luak. Protagonista mak Na’i Feton no Jesus Cristo. Oinsa mak Pedro, Paulo
no João buka dalan atu to’o iha Na’i Feton no Jesus Cristo. Basá, Na’i Feto no
Jesus Cristo nakfilak an sai ferik oin la fase mate-ten nakonu no Jesus Cristo
nakfila ba labarik oan krekas maran no moras aat. Kalan-kalan Mama haktuir
historia depois ku’a kotu tiha – hanesan sinetron
bersambung – halo ami hotu hein atu kalan seluk to’o lalais atu rona
ai-knanoik.
Dala ruma Mama
haktuir kona ba Dom Basco nia moris no nia inan Mama Margarida. Oinsa mak nia
hatene Dom Bosco nia vida? Mama husu uluk lai ba ha’u nia maun, depois mak nia
haktuir hikas mai ami, alin sira, maibe ho ninia fantasia rasik.
Tuir ha’u nia
hanoin, Mama sai Mestra ida liu husi storytelling
atu hamoris ami nia imaginação kona
ba saida mak “inteligente”, “prudente” no “laran luak”, liu-liu wainhira hare
ema folin laek no mukit ho ki’ak. Nia halo doutrina,
hodi halo desconstrução ba doutrina
Igreja Católica nian no halo reconstrução
foun atu hato’o ninia mensagem moral ba oan sira.
Ha’u nia Papa –
iha tempo neba – halai ba ai-laran nu’udar delegado FRETILIN nian. Ha’u
orgulho, tan nia dehan la’os halo serviço
boot heróico, maibe contribuição ki’ik ida. Tinan 3 resin, nia moris iha
ai-laran atu hala’o luta. Fila mai vila laran, nia mos haktuir historia.
Liu-liu halo “doutrinação política”, kona ba saida mak nia rona husi Vicente
Reis Sahe ho entusiasmo no fiar-an atu luta ba libertação. Papa haktuir buat
hirak ne’e iha loron, wainhira tur
mesak ho ami oan mane sira. Nia lakohi ko’alia iha kalan, ta’uk ema hafuhu iha
uma kotuk ka uma sorin. Tan, loro-loron durante fulan 3, ha’u nia Papa “wajib
lapor” ba Kodim Baucau. Dala ruma ha’u husu, “Papa la halo requerimento atu sai
veterano?” Nia hatan – “Eeeh, ita halo serviço oituan de’it ne’e simu osan
katuas-ferik (pensão ba idosos) mos di’ak ona”. Simples tebes. Lian kman de’it.
Ha’u orgulho tebes rona Papa nia resposta.
Papa no Mama sai
pedagogo bo’ot iha ami tomak nia moris; moris iha sociedade nia laran (polis; politica) no religiosidade (sarani di’ak). Wainhira halo mestrado (S2) iha
teologia, hau hakerek tese ho titulo “Beriman
dengan Imajinasi: Resespsi Novel-Novel Y.B. Mangunwijaya dalam Perspektif
Teologi Estetika”. Romo Mangun hakerek novel atu exprime ninia pensamento
político. Ha’u hahu halo pesquisa no interview ho Romo Mangun atu aborda idéia
principal: “politik ular, etika merpati”. Hasai husi Evangelho nebe dehan “Envio-vos como ovelhas para o meio dos
lobos; sede, pois, prudentes como serpentes e simples como as pombas” (Mat
10: 16). Jesus nia liafuan katak Hau
haruka imi ba asu-fuik sira nia let, ... imi matenek hanesan samean no laran
maus hanesan manu falur”. Romo Mangun hatudu literatura barak no fo hanoin
oi-oin. To’o ona feriadu, hau sempre ba Yogyakarta atu halimar semana ida iha
Romo Mangun nia hela fatin. Maibe, wainhira ha’u ko’alia kona ba ha’u nia uma
laran, família, Romo Mangun dehan ... “Ayah-bundamu
adalah pendidik sejati yang berbicara dengan budihati (raison du coeur) untuk
membebaskan wong cilik seperti kamu dan saudara-saudaramu... kamu harus bangga
memiliki mereka. Ibumu hebat karena memiliki bakat bercerita. Itu sebuah cara
mendidik yang sejati”. Liafuan hirak ne’e, ha’u hakerek iha ha’u nia tese
laran. Hau hakat liu exame maestado no hetan resultado summa cum laude.
Réquiem aeternam
Iha hino vespertina ba defunto nian hakerek nune’e:
Os nossos rogos aceite
O teu coração paterno.
No esplendor da luz perpetua,
Dá-lhes o descanso eterno.
Uluk nana’in,
mate-bian sira iha direito atu hetan “descanso eterno”. Hanahas moris iha rai
ne’e, ita ema iha duni direito atu hetan moris hakmatek rohan laek nian. Hanesan
filosofo boot Martin Heidegger dehan: “This
certainty, that ‘I myself am in that I will die’, is the basic certainty of Dasein itself. ... the MORIBUNDUS first gives the
SUM its sense ... Only in dying can I to some extent say absolutely: I am”.
Buat nebe ita labele halai sés mak “hau sei mate”. Ida ne’e certeza. Sudah
pasti. Ne’e duni “moribundus” (mate) mak fo identidade, fo limite no fronteira
ba ha’u nia “sum” (moris ohin ne’e, iha fatin ida ne’e).
Los duni, “mate”
halo ita hanoin. Mate hamosu emoção ida – “angustia” – laran susar, neon kraik
no matan-wen. Heidegger hateten katak “A
angustia ... é a situação emotiva capaz de manter aberta a continua e radical
ameaça que surge do ser mais próprio e isolado do homem” (Essere e Tempo §
53). Iha angustia nia laran ita ema “se sente em presença da nula, da
impossibilidade possível da sua existência”. Ida ne’e hatur ita ema ba
kedas iha nula nia hun no abut. Iha angustia nia laran, ita ema moris
hanesan namlele no nakdoko hodi buka atu halai lakon tiha wainhira nula hatudu ninia potencia atu halo anulamento.
Maibe ho dalan ida ne’e de’it mak angustia
revela mos significado autentico
husi presença ita ema nian iha mundo: presença ida ne’e significa hamrik metin
ka la halai sés husi interna nula
nian.
Maibe, Papa no
Mama hateten bebeik – mate ona mak ita labele halo buat ida. Moris ne’e halo
buat di’ak, maski susar no todan, terus no tanis. Maibe, iha mos diak no kman,
haksolok no hamnasa. Mama mak hateten bebeik, “haksolok karik lalika hamnasa
loke hotu, susar karik lalika tanis fakar hotu”. Buat hotu iha nia sasukat.
Prudência.
Papa no Mama
fiar katak iha “esplendor da luz perpetua”:
roman rohan laek nebe nabilan nafatin ba nafatin. Papa no Mama nia fiar simples
tebes no sira nia religiosidade sai metin liu iha sofrimento nia laran. Tan
ne’e, mate ba sira (hanesan buat nebe dala ruma sira dehan) hanesan naroman
rohan laek, tan hetan medalha condecoração husi Maromak rasik. Sira iha certeza
ida ne’e iha sasin moris loro-loron nian. Sira nia isin hanesan “trigo”, nebe
halo rahun ho fatuk-metan iha moris sofredora nia laran; sira nia “ran” hanesan
tua-uvas nebe ho’is nu’udar matan-wen iha moris todan nia laran.
Ami oan sira no
bei-oan sira ho laran tomak hananu: réquiem
aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis.
*Hakerek nain, Direitor CJP Diocese Baucau. Hanorin filosofia politika, etika no ateismo kontemporaneo.
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.