Hanoin Badak Ida Konaba Hadia
Kualidade Edukasaun iha Timor-Leste.
.
* Husi Estanislau S. Saldanha, Staf Hanorin DIT.
* Husi Estanislau S. Saldanha, Staf Hanorin DIT.
Hadia kualidade edukasaun iha Timor-Leste fator determinante mk
governu presiza halo politika edukasaun ida nebee diak. Politika edukasaun nee
tenki orienta hodi hatuur edukasaun atu prepara no lori labarik sira sai sa ida
iha nivel eskola ida-idak (pre-eskolar, eskola baziku, eskola eskundariu ho
eskola tersiariu) iha periodu ruma. Nunee foin defini kurikulu, metodu hanorin,
kuantidade ho kualidade mestri hira no oinsa? Fasilidade ho jestaun eskola sa
ida? Evaluasaun ho monitorizasaun eskola sa ida ho oinsa? Birokrasia edukasaun
sa ida ho oinsa? Hodi tulun implementa politika edukasaun nebee defini ona nee.
Hatan pergunta sira nee ho kuidadu, lojika (matenek) sei tulun ita hodi hatuur
sistema edukasaun ida diak iha TL.
Importante tebes mos bainhira politika edukasaun defini ona, nebee
sadere ba hatan husi litik lubung ida leten nee, tuir mai atu tau politika
edukasaun nee iha asaun, no sukat nia susesu tenki uza sasukat husi oklu
edukasaun (meritu akademiku), la bele uza oklu politika. Nee nesesita
"good ho political will" governu nian hodi halao no investa.
Data hatudu, depois Restorasaun Ukun an RDTL, desde Governu
Konstitusional ba Dauluk, tinan-tinan orsamentu estadu kumulativu ba edukasaun
la too 10% husi orsamentu jeral. Nunee infrastrutura eskola hahu husi nivel
pre-eskolar too ensinu superior ladiak ho fraku tebes, nunee mos metodu
rekrutamentu ho promosaun mestri sira bazeia barak liu ba gosta ho la gosta
(like and dislike), interese privadu, grupu ho politika partidariu, sein hare
ba kualifkasaun apropriadu ho meritu akademiku ho profesionalismu hanorin.
Mestri sira barak mak SD hanorin SD, SMP hanorin SMP, SMA hanorin SMA, ho S1
hanorin S1 nebee kuinesimentu kontiudu siensia sei insufisiensia hodi hanorin
iha nivel nebee sira hanorin.
Kondisaun leten nee agrave tan ho lia hanorin iha eskola nebee la
domina husi mestri sira, sa tan estudante. Gosta ka la gosta, realidade hatudu
kontiudu siensia nebee transfere ba estudante "kiik tebes" tanba
kualifikasaun mestri sira nian, no durante nee formasaun mestri sira barak liu
mak formasaun lia Portugues. Maibe formasaun kontiudu siensia area
espesializadu mestri sira nian la iha ka iha mos limitadu tebes. Onestu tebes
hodi dehan investimentu ida boot tebes ba reintrodusaun lian Portugues durante
tinan sanulu resin seidauk iha funan alias ka iha mos kiik, se ita la dehan
faila (gagal) kompara ho injesaun orsamentu ida nebee boot. Nunee ita tenki
reavalia dala ida tan deit no ba oin hotu (once and forever), hodi hatuur fali
lia hanorin iha fatin loos hodi tulun mestri sira hanorin ho estudante sira
hodi aprende sein viola Konstituisaun RDTL (Artigu 13), no Lei Baze Edukasaun
RDTL.
Kritika ida makas tebes ba mestri sira mak mestri sira barak mak,
laos deit insufisiensia kuinesimentu kontiudu siensia, komportamentu nudar
mestri ho aman naroman ba labarik sira iha eskola ho sosidade, maibe mos la iha
vokasaun hanorin. Nunee hare profisaun mestri hanesan oportunidade servisu
(lapangan kerja), laos hare profisaun mestri hanesan edukador, "aman/inan
ho maun/bin naroman" ba labarik sira iha eskola ho sosiedade. Nunee Padre
Martinho Gusmao hateten mestri sira barak liu iha mentalidade "pebisnis",
laos mentalidade mestri ho hanorin.
Ita hakarak hadia kualidade edukasaun mk ita tenki aloka orsamentu
estadu minimu 25% ba edukasaun. Tanba infrastrutura eskola hanesan uma eskola,
biblioteka, IT, kadeira, meja, sintina, be moos ho laboratoriu iha eskola
presiza duni osan ida boot. Nunee mos presiza osan boot hodi halo rekrutamentu,
formasaun kontinuada ho promosaun ba mestri sira iha sira nia area
espesializada, metodu hanorin ho avalia, metodu hakerek ho kualia, metodu halo
investigasaun sientifiku baziku. Mos reve standar, kurikulu nebee apropriadu ho
kondisaun TL, no reforma hanoin, mentalidade ho metodu hanorin ho profisaun
mestri nian. Mos presiza osan hodi hadia moris mestri sira, liu-liu sira nebee
hanorin iha area rural ho remotas. Hadia mentalidade birokrasia iha edukasaun
(inklui mos jestaun eskola) hodi suporta kualidade servisu no dudu eskola ba
oin. Uza tetun hodi hanorin hahu kedas husi eskola baziku/pre-eskolar hodi
tulun labarik sira aprende.
La hadia politika edukasaun no la iha "good ho political
will" hodi sukat edukasaun husi oklu edukasaun, no la aloka osan ba
edukasaun (25%), se deit mak ba forma Governu ka sai Ministru Edukasaun, sei la
halo milagre. Servisu iha edukasaun sei lao neineik, fasilidade eskola sei
harii neineik, kualidade mestri sira sa'e neineik no kualidade edukasaun sei
sae neineik tuir osan nebee aloka.*
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.