Election
Related Challenges in Young Democracy (1)
Hari’i Órgão Eleitoral Nebe Metin
Martinho G. da Silva Gusmão
Husi 8–11 Outubro 2012, International Institute for
Democratic and Electoral Assitance (International IDEA) hamutuk ho Community of Democracy (CD) nebe lidera
husi Mongólia no Ministry of Foreigh Affairs and Trade (Mongólia)
hala’o seminário kona ba “Election Related Challanges in Young
Democracies – Towards Free, Fair and Credible Electoral Processes: Sharing and
Learning from Asian and Arab Experiences” iha Ulaanbaatar, Mongólia.
Participante mak comissário sira no oficial eleitoral
sira mai husi Bhutan, Egipto, Índia, Indonésia, Jordânia, Kyrgyzstan, Myanmar,
Libya, Moroco, Nepal, Filipina, Republica Korea, Timor Leste no Ukraina ho Mongólia
rasik. Estudioso lubuk ida mos participa iha sorumotu matenek nain sira ne’e.
Comissão Nacional de Eleições (CNE) Timor Leste delega comissário ida atu
participa iha conferencia ida ne’e. Tópico nebe aborda iha sorumotu ida ne’e,
mak:
(a) Building fearless independence in electoral
management;
(b) Creating representative government – electoral
systems and political party regulation;
(c) Political finance regulation;
(d) Stengthening civil society and civic engagement
in politics; ho
(e) Policies and practices to deter and counter
electoral violence.
Artigo sira nebe sei publica hakarak atu fo pista
global ida kona ba saida mak mosu iha sorumotu ida ne’e. Hahu uluk ho electoral
management body, ka órgão da administração eleitoral.
“Fearless
independence”
Atu hatene kona ba administração eleitoral,
participante sira rona husi Dr. Thawilwadee Bureekul (acadêmico, Tailandesa),
no comissário 2: Dr. Choinzon Sodnomtseren (chairman of the General Election
Committee, Mongólia), Mr. Kamel Jendoubi (Tunisian Electoral Management Body).
Experiência no matenek nebe sira hato’o, hatudu oinsa mak hari’i órgão
administração eleitoral ida nebe metin no iha “regra do jogo” nebe claro.
Importante atu hatene katak, rai hanesan Tunísia (no
Árabe sira lubuk ida), la iha constituição. Se mak ukun, nia mak manda ... nia
mak constituição, nia mak lei. Iha conferencia tomak, rai sira husi Árabe
hatudu experiência quase hanesan: la iha constituição ka constituição la
suficiente. Ohin loron, nação árabe nian tama iha crise boot liu – “crise
constitucional”.
Ninia conseqüência, eleição no democracia hanesan
“luxuria” ka liafuan di’ak ida mai husi lalehan tutun. Nune’e, sira nia órgão
eleitoral mos la dun funciona. Maski hari’i ona órgão eleitoral mos, la iha ema
ida mak interesse. Ne’e duni, órgão eleitoral hala’o de’it knar iha loron atu
besik ona ba votação. Preparação hanesan periodo pré-eleitoral la iha liu. Tan
ne’e sira la hatene saida mak atu halo. To’o ohin loron, Tunísia halo hela
preparação atu ba eleição. Maibe, seidauk hatene se mak decide atu halao
eleição, no oinsa mak atu hala’o. Maski sira iha esforço maka’as atu halo duni.
Husi biban seluk, Mongólia mos hatudu experiência
hanesan. Sira proclama independência iha 1 de Dezembro de 1911. Constituição
foun mosu de’it iha 13 de Janeiro de 1992. Ne’e duni lori tinan 81 nia laran
atu Mongólia sira bele adopta constituição da republica. Ita hatene katak iha
Dezembro 1991, regime comunista naksobu wainhira moru Berlin rahun. Mongólia
ninia membro parlamentar sira (maski parlamento boneco), hahu kedas adopta
constituição. La kleur de’it, iha 4 de Abril de 1992, sira adopta kedas lei
eleitoral no liu tiha semana ida, hili kedas membro ba comissão eleitoral. Liu
husi órgão ida ne’e mak sira loke fali sessão foun atu halo eleicao ba State
Great Hural (Parlamento Nacional) no State Small Hural (the lower
house), 2 de Julho de 1992.
Hare to’ok Timor Leste: ita adopta tiha constituição.
La iha lei eleitoral no la iha comissão eleitoral. Ne’e duni, membro husi
Assembléia Constituinte (AC) nakfilak an ba kedas Parlamento Nacional. La iha
eleição ba sira. Wainhira mosu crise politica militar 2006, ema hotu hakilar no
haklalak kona ba eleição antecipada. Maibe, tan la iha lei no comissão, nune’e
la iha eleição.
Maski husi experiência (Tunísia no Mongólia) hatudu
katak órgão eleitoral la dun hetan posição diak iha democracia nia laran, maibe
sira halo duni knar ho diak no aten brani. Rai oin-oin hanesan Nepal, Bhutan,
Índia, Indonésia no Thailandia hatudu katak iha “democracy in transition”,
precisa duni ema idealista no pratico atu luta ba democracia. Órgão eleitoral
sai ona sasukat ida atu oinsa mak ita iha combatente libertadora democrática. Timor Leste
hatudu ba sira, katak, CNE sai hanesan “servidor da democracia”. Maski hasoru
partido barak no “jagoan” oi-oin maibe ami hatudu “firmeza”.
Experiência
husi Timor Leste
Atu hatudu oinsa mak hari’i órgão eleitoral, Tailândia
no Timor Leste mak fo contribuição husi perspectiva acadêmica. Wainhira ko’alia
kona ba “fearless independence”, se mak bele halo “controlo” ba comissão eleitoral
ida? Tailândia nia estudos hatudu katak, constituição no lei kona ba órgão
eleitoral nian mak sai hanesan sasukat ba “controlo legal”. Tuir mai, sociedade
civil mos tau matan atu halo “controlo social” atu nune’e órgão eleitoral hakat
tuir corredor nebe iha ona.
Wainhira hato’o experiência husi Timor Leste, delegado
CNE hateke lai ba lei kona órgãos da administração eleitoral. Iha neba ko’alia
kona ba atribuição ho dever atu “... subordinarem a sua actuação a critérios
de rigorosa isenção, imparcialidade e objectividade ...” (artigo 2o)
no “... inamovíveis e independente no exercício do seu mandato ...” (artigo 6o).
Pergunta nebe hato’o ba CNE Timor Leste nian, wainhira comissário ruma la
hatudu sira nia imparcialidade no objectividade, bele ka lae comissário ne’e
lakon ninia estatuto nu’udar “inamovíveis”. Ho liafuan badak karik – bele ka la
bele comissário ida lakon nia mandato?
La hatene! Uluk FRETILIN halo lei nebe “livre” liu
to’o sukat la hetan. Wainhira AMP halo alteração, hatudu de’it katak CNE sei
halo relatório ba PN. La liu ida ne’e. Rai sira seluk hare katak, CNE Timor
Leste mak di’ak liu ona. Orgulho duni. Maibe, ida ne’e mos bele hamosu abuso. Iha eleicao
2007 no 2012, tendencialmente membro CNE la hatudu sira nia imparcialidade.
Maski nune’e, la iha controlo husi órgão sira seluk.
Hanoin
oan ruma
Hanesan Tailândia no Mongólia nia experiência,
di’ak mos ba Timor Leste atu hanoin kona ba estrutura órgão eleitoral nian (electoral
management design).
1.
Supremo Tribunal de Justiça/ Tribunal de Recurso
Iha rai seluk,
STJ kaer knar importante tebes. Timor Leste mos hanesan ne’e. Ita nia Lei Inan
ko’alia duni kona ba competência constitucional e eleitoral (artigo 126o).
Iha neba dehan katak, “Julgar em última instância a regularidade e validade
dos ato do processo eleitoral, nos termos da lei respectiva” (n. 2, alínea
b). Problema hahu mosu, wainhira “lei respectiva” ne’e mak la hatur didiak.
Ikus mai, TR nebe halao hela knar STJ nian sai fali fatin ba STAE no CNE atu
halo rungu ranga ba malu. Experienica iha 2012 hatudu lição diak no murak tebes
atu ita hatur hikas paple STJ/ TR nian atu nune’e labele hamosu bebeik
confusão. Tailândia no Mongólia hatudu oinsa mak sira nia Supreme Court hatudu
duni sira nia knar no kbit, tuir lei nebe iha ona.
2.
Comissão Nacional de Eleições
Maski dehan katak
CNE ne’e órgão independente, maibe ninia knar ne’e mihis liu. Too 2012 mosu
alteração nebe atu halo CNE mohu tiha de’it. Exemplo diak nian mak husi Korea
do Sul, Índia, Tailândia no Mongólia rasik. Sira nia comissão eleitoral hetan
knar no kbit boot tebes, hanesan:
a)
Halo plano, prepara (hadi’ak no halot sasan sira), no organiza eleicao
tomak, inclui referendum ... tau matan ba oinsa mak hametin lalaok (“supervise the
enforcement...”) legislação eleitoral, no prepara mos ba consolidação gestão ba
comissão eleitoral nian. Iha Timor Leste, knar CNE nian dehan “supervisionar
o processo eleitoral”. Sira seluk hanesan fali STAE no Governo mak halo,
CNE hateke tuir de’it.
b)
Hatur metodologia gestão nebe profissional kona ba oinsa mak prepara no
hala’o eleição local. Iha ne’e Timor Leste seidauk halo, tan la iha eleicao
local. Maski iha eleição suku, maibe ita nia sistema tomak sei “Díli-centric”,
nune’e la iha “autoridade” ba CNE/ STAE distrito atu halao eleição.
c)
Halo coordenação ba actividade tomak nebe iha relação ho autoridade
governo nian hodi hala’o eleicao. Ita iha Timor Leste hatudu oinseluk oituan:
Governo mak coordena hamutuk ho STAE, depois CNE mai atu supervisiona deit.
Tuir rai lubuk ida nebe rona Timor Leste nia experiência, sira dehan ne’e
modelo gestão eleitoral governamental (govermental model of electoral
management body);
d)
Aloca, dispõe, no supervisiona “financiamento” ba eleição no referendum.
Timor Leste nian halo tuir ida-idak nia hakarak no ida-idak nia hanoin rasik:
STAE halo ketak ninian, CNE halo ketak ninian, Governo fahe ketak osan ba
partido político no candidato sira. La iha “unificação” ba orçamento eleitoral;
e)
Hala’o no hametin educação eleitoral no informação ba votantes;
publicação kona ba matéria eleitoral (lei no manual), hala’o treinamento no
pesquisa kona ba lalaok eleitoral nian. Timor Leste nia modelo hetan apreciação
furak tebes husi rai sira Árabe nian. Iha feira kona ba livro sira: CNE Timor Leste
bele hatudu ninia livro lubuk ida iha Tetum hamutuk ho Árabe sira, Espanhol,
Indonésia no Inglês;
f)
Aprova regulamento, lala’ok (procedures), instrução, no formato
documento tuir legislação eleitoral nebe iha;
g)
Hari’i centro ba arquivo eleitoral;
h)
Hato’o proposta ba Supremo Tribunal de Justiça (STJ) atu hatur netik
interpretação kona ba aplicação referendum no legislação eleitoral. Iha Timor
Leste, maski lei la hatur ida ne’e, maibe CNE buka dalan oi-oin atu husu
Tribunal de Recurso (TR) hodi fo interpretação wainhira STAE lakohi halo tuir
requisito balun nebe CNE husu;
i)
Submete proposta ba Parlamento Nacional no Governo atu hadi’ak
legislação eleitoral nian. Tuir Timor Leste nia experiência, STAE mak hatoo
proposta liu husi Governo atu PN aprova no PR promulga. Dala ida tan: CNE
hateke tuir de’it. Wainhira rungu ranga mosu ona mak Governo no PN tuda rai
rahun ba malu;
j)
Submete proposta ba PN no Governo wainhira sira husu karik atu halo
eleição antecipada ka referendum ruma;
k)
Atu hetan informações necessárias no documento tomak husi oficial
governo nian ka organização tomak nebe iha relação ho eleição ka referendum
nebe tama iha jurisdição tomak acto eleitoral nian hodi hametin regra do jogo;
l)
Hala’o knar sira seluk nebe lei fo ba comissão.
3.
Secretariado técnico da administração eleitoral
Husi participante
tomak iha conferencia ne’e, sira iha duni secretariado técnico ba administração
eleitoral. Maibe, hakruk ba autoridade comissão nian. Ne’e duni, secretariado
técnico ne’e hanesan funcionário publico nebe fo tulun no hala’o plano nebe
aprova husi comissão eleitoral, la’os comissão mak “hateke tuir de’it” saida
mak governo hakarak hala’o iha eleição nia laran.
Liafuan ikus, Dr. Malek Twal, assessor ba Ministério
Desenvolvimento Político Jordânia nian (Hasheimte Kingdom of Jordan) hateten buat
ida: “it is the case that you have bad Law, but good implementation”. Katak, imi
husi Timor Leste halo lei rungu ranga, maibe ninia implementação diak tebes.
*)
Hakerek-na’in, comissário CNE representante Igreja Católica, comitê ba EDUCAÇÃO
ELEITORAL, delegado ba conferencia iha Mongólia.
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