VISAO MISAO OBJECTIVO HAKSESUK BOLA FH KKN HOME FH LPV ARTIGOS FH MUZIKA LIA MENON FH RESPONDE
Bloku Unidade Popular Associação Popular Monarquia Timorense Kmanek Haburas Unidade Nasional Timor Oan Partido Esperança da Pátria Partido Socialista de Timor Partido Desenvolvimento Popular Congresso Nacional para a Reconstrução de Timor-Leste Partido Republicano União Democrática Timorense Partido Democrata Cristão Partidu Movimento Libertasaun Povu Maubere Partidu Libertasaun Popular Partido Democratico União Nacional Democrática de Resistência Timorense Partido Unidade Desenvolvimento Democrático Partido Timorense Democratico Frenti-Mudança Partido Social Democrata Centro Ação Social Democrata Timorense Partido do Desenvolvimento Nacional Frente Revolucionaria de Timor-Leste Independente
NICOLAU LOBATO
“O povo de Timor-Leste está reconstruindo com o seu próprio suor, com o seu próprio sangue uma pátria revolucionaria democrática, uma terra livre para gente livre”.

Espelho da Realidade
A Esperança Nunca Morre
TIMOR-LESTE



Interview with Fernando Lasama de Araujo: On the road to democracy, where the streets have no name
POVU NIA LIAN
Bazeia Polemika Iha Publiku, Deputadu sira Kansela Leilaun Prado
Estraga Karreta 12, MUTL Husu PNTL Investiga
Membru PNTL Asalta UNTL
Lejislatura Da-haat Mak Sei Ezekuta Kareta Prado

 
 
   

segunda-feira, 17 de setembro de 2007

XANANA GUSMÃO era Lider GPK, agora TRAIDOR


"Os heróis foram aqueles tombaram e derramaram sangue para libertar a pátria.” - Xanana Gusmao.

Ao falar do GPK que Xanana era e o Traidor que lhe foi atribuída após crise de 2006, aquece debates na média nacional e Internacional. Quando se defende que Xanana Gusmão é um lider carismático, herói da liberdade e o rosto visível da causa de Timor, muitos concordam comigo de certeza absoluta. Mas há sempre gente que quer basear nas pequenas histórias feitas nos últimos cinco anos como Presidente da República para inverter ou negar aquilo que Xanana era, chamando-lhe, Golpista, Oportunista que quer ser primeiro ministro a todo custo. O pior disso tudo é que o chamam "Traidor" por ter governado mal o País. Governou como, com poucos poderes?

Reza as noticias dos últimos tempos que, Xanana Gusmão voltou a aparecer no público já não como Herói mas apenas um Golpista e Traidor. Dois estatutos opostos e injustificáveis se forem visto como lider carismático que Ele é. Mais que isso, muitos tratam-no como um homem choradinho que ninguém justificou porque chorou? Algo que no meu ver, poderia ter a ver com a fraca contribuição e colaboração dos outros (timorenses) no processo da luta mas que hoje pensam que são grandes líderes. Mas talvés choraria porque muitos se afastaram dele por ter tido optado caminhos diferentes para levar Timor a Independência (separação da frente armada da frente política; a passagem do CNRM para CNRT), em vez de seguir os velhos caminhos que os outros consideravam como melhores e que mais tarde se desistiriam (quase todos) para seguir outros novos caminhos cujos motivos prosseguir estudos para que mais tarde sejam grandes doutores que hoje em dia se acham mais inteligentes e os outros só supermi, traidores, autonomistas, etc por terem opinião contrário daquilo que os grandes doutores pensariam. É algo estranho para a nossa jovem democracia mas, enfim, talvez faziam na consolidação da democracia que todos pretendemos "democracia participativa e não democracia dirigida. Espero que não sejam essas razões que o levou a chorar. Mesmo assim, Xanana não irá ligar com isso:

Por um lado, Xanana Gusmão era considerado pelos Indonésios como Pemimpin GPK – Gerakan Pengacau Keamanan (Lider MPOP-Movimento Perturbador de Ordem Pública). Xanana não ligava com estes nomes GPK/MPOP porque sabia que os nomes não fizeram parte dos objectivos da luta. O que Xanana defendeu, foi a AUTO-DETREMINAÇÃO. O lógico que obectivo principal não deve ser desviado por ser tratado GPK/MPOP pelos inimigos.

Por outro lado, Xanana Gusmão, mais uma vez, é Traidor no pensamentos de algumas pessoas, principalmente, os políticos descontentes. Xanana percebe a naturalidade das coisas e não iria contestar de certeza a lado nenhum (nem no tribunal de recurso), porque não contribui para o bem-estar do povo e o interesse nacional. Como tal, aceita-se as discordâncias na democracia participativa mas não devem nem nunca esquecer que as opções politícas de Xanana Gusmão foram melhores e funcionavam com êxito sem grandes percalço até encurtou o processo de luta para apenas 24 anos, devia ser mais tempo se seguirmos os caminhos ditos radicais. Toda a gente entendeu isso, menos os politicos descontentes que percebera que Xanana aceitou ser lider do GPK para defender uma causa nacional; a Independência. Agora aceita ma mesma ser Traidor para libertar o povo dos perigos contidos no projecto de 50 anos de governação.

Se olharmos o gráfico do percurso de Xanana não está bem delineado pois, passou de Guerilheiro (GPK) para Presidente da República, do Golpista para Traidor e, desceu ainda há pouco tempo para o Primeiro Ministro. Que desgraça, todo é descer, algo estranho para muitos que pensam pelo contrário na lógica de subida da carreira. A carreira de Xanana Gusmão não seguiu, exactamente, as linhas orientadoras da progressão da carreira estandardizados mas o decrescimento da carreira não é uma preocupação gritante. Mais vale continuar descer para manter TimorLeste ERGUIDA e FIRME como um PAÍS LIVRE e INDEPENDENTE.

Na verdade, o líder da GPK que agora é TRAIDOR foi determinante na nossa história. Seria ilógico se alguém discordar comigo. Tudo isso quer nos dizer mais uma vez, o principal objectivo de Xanana Gusmão não foi a progressão da carreira mas sim, pretende deixar uma mensagem clara e exemplar para todos "MAIS VALE DESCER NA CARREIRA, DO QUE, PROGREDIR PARA AFUNDAR O PAÍS NA MISÉRIA".

Contudo, acredito que Xanana não ficará desânimado se quer com a aquisição desses novos nomes que o caracterizam pela negativa. Xanana Gusmão só queria servir um único patrão “o povo amado e sofredor." Ele continua a ser líder, defensor incansável e parte do povo amado e sofredor.

Depois de 1999, muitas pessoas por querer próprio ou por obrigação de outros tratavam-no herói, lider carismático ou pai da nação mas Xanana invertiu estas afirmações, dizendo que "os heróis foram aqueles tombaram e derramaram sangue para libertar a pátria." Daí está visto que ele (Xanana) nunca se assumiu como herói. Achava que o país não deve ficar só nas mãos de dele e disse "uma só pessoa, não pode mudar a história" (cipinang, set 1999). Por isso, é que ele decidiu ficar fora da Fretilin; por isso, é que ele não quis assumir qualquer cargo dentro dos orgãos de soberania criada a partir de 2002, porque acreditava que há os outros timorenses mais competentes e que fariam melhor para desenvolver o país "We must find other people who are more prepared to lead the country to a more prosperous future” (bbc, 2. Feb.2000).

Na verdade, para quem novo, não compreende a personalidade de Xanana mas na prática está tudo dito. Para ele, o sacrifício que fez não serviu de segunda intenção para assumir qualquer cargo importante. Era apenas uma contribuição parcial como um cidadão qualquer à nossa luta.

Em suma, na era da democracia cada um tem o direito de livre expressão. Pode-se dizer que Xanana é um lider carismático ou apenas um Traidor. Mas na minha opinião Xanana Gusmão é a única referência inegável da nossa história. Ele é o verdadeiro líder porque esteve, está e estará sempre presente nos bons e nos maus momentos com o povo amado e sofredor.

Acredito que Xanana não fugirá da missão confiada em liderar o IV Governo Constitucional, sabendo que não pelos interesses pessoais, mas sim, garantir o regresso sustentável dos refugiados às suas casas, resolução dos problemas e redescobrir o melhor caminho para onde Timor Leste deve seguir. Estou convicto que sim. Só um político ou lider de ocasião é que pode inverter esta realidade e tratá-lo Traidor.

Félix de Jesus
Coimbra, 14.09.2007

6 comentários:

  1. Muito bem dito! É preciso cada vez mais colocar cá fora aquilo que em silêncio esteve no passado recente. Em 24 anos de luta, da vossa luta, decorreram 5 anos de atraso... há que reparar o tempo perdido!

    Quero apenas fazer um reparo... aqueles que igualmente jovens como tu passaram o que passaram e agora o chamam de traidor, fazem-me doer a alma. Não entendo mesmo... cegaram!
    abraços

    ResponderEliminar
  2. SR XANANA HAKARAK TUN HUSI PRESIDENTE DEPOIS SAI FALI PM NE'E LAOS TAMBA NIA "AMBISI PRIVADO". MAIBE TUIR HAU NIA ANALISA, NE'E TAMBA IGREJA HO MAORIA LIDER TIMOR NEBE HARE SR ALKATIRI CS KOMESA ATU IMPLEMENTA FALI IDEOLOGIA KOMINISTA IHA TL, MAKA SIRA "UBRIGA" XANANA ATU HAMORIS FALI CNRT ATU NUNE BELE HAMUTUK HO PARTIDO NON KOMINISTA ATU UKUN FALI TL. NO MOS SR ALKATIRI NIA ATITUDO HANESAN LEDER "MALKRIADO, INSULTADOR & DIKTATOR"!!!!

    LA LOGIK LIU, SE WAINHIRA EMA DEHAN SR XANANA GOLPISTA=BUKA KADEIRA.
    SE NIA BUKA KADEIRA PM, ULUK KEDAS IHA TINAN 2000 NIA SEI LA FO FATIN BA SR ALKATIRI ATU LIDERA FRETELIN. IHA TEMPO NEBA EMA BARAK MAKA SEI FO APOIU MAKAS BA SR XANANA NO SR HORTA ATU SAI LEDERA FRETELIN NIAN.

    HAU HARE SR XANANA HO SR HORTA "HANOIN" SR ALKATIRI NO SR LU-OLO, MAKA SIRA FO "OPORTUNIDADE" BA SR ALKATIRI ATU BELE SAI "TERKENAL KA KOENESIDO" MOS HANESAN SIRA NAI'N RUA.
    SR XANANA HO SR HORTA "KOENESIDO/TERKENAL" TIHA ONA IHA TIMOR NOMOS IHA MUNDO TOMAK. SIRA LA PERSISA ATU KAER PARTIDO ONA.

    TANBA SR ALKATIRI NIA BACKGROUND KOMINISTA NEBE NIA KAKUTAK NAKONU HO DEIT "IDEOLOGIA RADIKALISMO" BA BUAT HOTU NEBE KONTRA SIRA NIA HAKARAK I NUNKA FO "VALOR OR AGRADESEMENTO" BA EMA SELUK NEBE DIFERENTA IDEOLOGIA HO SIRA.

    WAIN HIRA IHA 2000/2001 KOMESA PARTIDO FOUN BALUN HA'RI HANSESAN PD, PSD NO SST. DEPOIS SR ALKATIRI "RONA" KATAK SR XANANA FO APOIU BOOT BA FUNDADORES PARTIDO PD NIAN I IKUS MAI SR XANANA "SAE FOTOGRAFER" BA KAMPANYE PERMERIO ELISAON PARTIDO PD NIAN. IDA NE'E KLARU KATAK SR XANANA SUPORTA PD I BELE DEHAN LA SUPORTA FRETELIN.

    TAN DEIT SR XANANA LA SUPORTA FRETELIN, ENTAUN SR ALKATIRI "LARAN MORAS MAKAS HO NERVOSU" BA SR XANANA. TANBA SR XANANA SEI OBSTAKUL BOOT BA SR ALKATIRI ATU "KUDA" FALI IDEOLOGIA KOMINISTA IHA TL.

    IHA TEMPO KAMPANYE ELISAUN PERMERIO SR ALKATIRI "LADUN ATAKA" FRONTAL BA SR XANANA TANBA NIA HATENE IHA TEMPO NEBA SR XANANA SEI "KOENESIDO/TERKENAL" TEBES IHA POVU TIMOR, ENTAUN SR ALKATIRI "ATAKA" MAKAS MAKA LIDERS PD NIAN.

    ELISAUN PERMERIO NIA RESULTADO BELE DEHAN SR ALKATIRI "LADUN" KONTENTI TANBA LA HETAN 80% VOTUS BA LETEN. ENTAUN EMA PERMERIO TENKI FO SALA MAKA SR XANANA. IDA NE'E HATUDO MOMOS LOS WAIN HIRA IHA ELISAUN BA PERMERIO PRESIDENTI SR ALKATIRI KOMESA NENEIK "ATAKA" SR XANANA IHA PUBLIK NIA OIN HODI LA SUPPORTA SR XANANA ATU SAE PRESIDENTI.

    TUIR HAU NIA ANALISA, PERMERIO RASAUN BOOT BA SR ALKATIRI ASEITA HODI "HASAE/PECAT" MEMBRO PETISIONARY FDTL IHA 2006, TANBA:

    1. FDTL KOMANDO IHA PRESIDENTI NIA LIMAN. KRISI IHA FDTL KATAK SR XANANA LA IHA KAPASIDADE ATU RESOLVE PROBLEMA. IDA NE'E IHA RASAUN DIAK BA SR ALKATIRI HODI "ATAKA" FRONTAL BA SR XANANA.

    2. SR ALKATIRI HATENE KATAK SR XANANA SEI "NERVOSU/HIRUS" MAKAS WAIN HIRA RONA GOVERNO "PECAT" MEMBRO FDTL HODI NUNE SR XANANA SEI "KOALIA" SALA BUAT RUMA KONABA DESISAUN GOVERNO ALKATIRI HODI HASAE MEMBRO PETISIONARI FDTL.

    IKUS MAI SR XANANA "TAMA DUNI" IHA "RAIKUAK" NEBE SR ALKATIRI "KE'E TIHA ONA" HODI FOSAE LIAN FUAN "MANATUTO TO'O OEKUSI MESAK MILISI NIA OAN DEIT" IHA "PIDATO" NEBE USA LIAN FUAN NEBE "AAS TEBES" NEBE HALO EMA BARAK KE' SALA INTERPRETA.
    SR ALKATIRI KONTENTI TEBES HO "PIDATO" IDA NE'E.

    ITA HOTU HATENE, SR ALKATIRI CS TO'O AGORA SEI AKUSA NAFATIN KATAK KRISI NEBE MOSU IHA 2006 TANBA SR XANANA NIA IN KAPASIDADE.

    ....(Sei kontinua iha tempo seluk)

    ResponderEliminar
  3. O Primeiro de Janeiro
    15 de Setembro de 2007

    Ex-primeiro-ministro timorense Estanislau da Silva aponta erros
    “Governo não conhece o país”

    O ex-primeiro-ministro de Timor-Leste Estanislau da Silva, deputado da Fretilin, desferiu ontem várias críticas ao novo Executivo timorense, considerando que o Governo liderado por Xanana Gusmão “desconhece o país que está a governar”.
    “O Governo desconhece o país porque não fez um levantamento do estado da nação”, acusou ontem Estanislau da Silva em declarações à Agência Lusa, à margem da discussão do Programa de Governo. “Como não fizeram o levantamento do estado da nação, não sabem o que foi feito antes e o que é preciso projectar no futuro para o crescimento económico”, considerou o ex-primeiro-ministro e ex-ministro da Agricultura.
    Estanislau da Silva exemplificou com algumas das medidas propostas no Programa de Governo que desde a última quinta-feira está em discussão no Parlamento timorense.

    “Falam numa Lei da Quarentena quando essa lei já existe. Foi aprovada quando eu era ministro da Agricultura”, referiu.

    “Propõem a plantação de madre-cacau (nome popular da espécie de albízia que dá sombra à cultura do café) sem ter em conta que as madre-cacau são afectadas por uma doença grave”, acrescentou Estanislau da Silva.

    O deputado da Fretilin considerou que o Programa de Governo “é apenas um esboço” e que “falta a indicação de qual a percentagem do orçamento para cada sector”.

    “Não queremos que nos digam quantos milhões gastam nisto ou naquilo. Mas perguntamos que percentagem do orçamento pensam gastar, por exemplo, na Educação ou na Saúde? E com que recursos, para além do Fundo do Petróleo, porque falam em subsidiar isto e aquilo? Não dizem”, comentou Estanislau da Silva.

    Sobre o organigrama do IV Governo, Estanislau da Silva considerou que apesar de se dizer que não se quer politizar a administração, são nomeados “secretários de Estado que vão tirar o trabalho aos directores-gerais”.

    “Este Governo criou uma secretaria de Estado da Pecuária para um país que exporta, no máximo, umas mil cabeças de gado para a Indonésia por ano”, criticou.
    “A Austrália, que deve ser o primeiro ou um dos primeiros exportadores mundiais de gado caprino, exportando milhões e milhões de carneiros para o Médio Oriente, não precisa de nenhum ministro ou secretário de Estado da Pecuária”, indicou.

    Acumulação de pastas

    “Em vez de criarmos competências que possam assegurar a operacionalidade da Administração, estamos a criar figuras fictícias, que afectarão gravemente a continuidade da administração se o governo cair”, concluiu Estanislau da Silva. “Criticaram Mari Alkatiri quando era primeiro-ministro porque acumulava a pasta dos Recursos Naturais e do Desenvolvimento. Xanana Gusmão acumula a Defesa, o Interior, os Recursos Naturais, a Juventude está sob a sua tutela, e é primeiro-ministro”, criticou ainda Estanislau da Silva. A Fretilin “vai continuar a usar o termo de governo ilegal e inconstitucional porque politicamente não reconhece” o Executivo, explicou Estanislau da Silva sobre a insistência naqueles termos durante o debate

    ResponderEliminar
  4. Cuidado com o cavalo bravo (kuda hitam).

    "Kuda Hitam" iha termos politika nian ita dehan forsa husi terseira parte ida nebe foe hela veneno atu ema seluk hemu ou fui hela oleo atau eme seluk monu tanba namdoras pare depois nis ou sira mak sai fali hanesan heroi. Termo ida nee ema barak hatene iha Indonesia, maibe hau lahatene tuir Dalen Portugues ne'e ema bolu saida. Mas prontu ita bolu deit "cavalo bravo".

    Hau kontenti le hau nia amigo Feliz nia komentario hanesan futuru psikologo Timoroan nebe agora sei estuda iha Coimbra e Presidente Associasaun Estudante Timoroan nian iha Coimbra. Embora hau ladun hare Felix koalia kona ba materia psikolojia nian ho nia relasaun ba statemen sira nebe ema halo ba Nai Xanana ou kona ba nai Xanana nia desizaun nebe hakaran tun sae husi nia poder, maibe pronto ita simu razaun hirak nebe ita nia maun ka alin Felix fo sai kona ba diskursu ida ne'e.

    Hau akompanya problema politika Timor nian desde 1975 sei hanesan labarik oan ida mak foin iha tinan 11 deit. Iha 1986 to'o 1989 hau tama iha rede klandestina hanesan menssageiro hodi lori surat husi Jakarta tama to'o iha Bali e vice versa. Iha lider politik barak agora iha Timor mak uluk ami serbisu hamutuk e mai toba to'o iha hau nia fatin kost a'at oan ida iha Salemba, Jakarta.

    Tuir husi hau nia envolvimento iha prosesu politika Timor nian, hau nota no hanoin bebeik buat ida konba saida mak agora hau bolu "Kuda Hitam". Kona ba buat ida ne'e desde hau sei estudante kedas hau dahan bebeik ba hau nia kolegas sira nebe lakohi eskola no hakarak halo politika deit. Hau dehan ba sira katak se sira la eskola didiak no hakarak halo politika deit, entaun loron ida sira sei arrepende no sei tanis to'o matan ben mos la sai tanba so ema eskola bot sira mak sei hetan fatin iha governu hodi ukun Timor.

    Temi lia hanesan ne'e, hau laos halo analojia ida katak ema matenek sira sai hanesan "Kuda Hitam" iha prosesu politika Timor nian, maibe agora ita hare katak, atu simu ka la simu, governo Timor tenki hatama ema matenek sira hodi ukun rai. Governu labele hatama deit fununain sira ka aktores politikus sira nebe uluk fo sira nia ain ba bapa sira tebe, maibe governu tenki hatama ema matenek sira maski ema hirak ne'e uluk nunka luta ba Timor nia ukun a'an ou balun mai tan husi ema otonomista sira.

    Maibe ita atu dehan saida. Realidade maka nune'e ona. Filosofo Nietzsche dehan katak "so ema matenek, bonito ho iha saude" maka bele kaer poder.

    Agora ita husu tok. Nai Xanana ne'e tama iha kategoria ema matenek ka lae? Se nia ema matenek duni tuir nia kontribuisaun halo estratejia funu nian hodi hasoru Indonesia hodi hato'o Timor nia ukun a'an, entaun nia sei moris naruk hanesan Presidenti Soeharto iha Indonesia nebe'e ho edukasaun eskola primaria deit maibe bele kaer ukun to'o tinan 32. Maibe se ita dehan katak halo estratejia funu nian la hanesan ho prepara plano desenvolvimento ho orsamento nasaun ida nian, entaun ita sei hare Xanana monu hanesan aitahan maran ida nebe monu husi aitutun mai.

    Desde uluk kedas hau haren Nai Xanana ne'e hanesan ema ida nebe Ramos Horta ho Mari Alkatiri uza atu bele hametin nafatin funu Timor nian. Ramos Horta ho Mari Alkatiri uza Xanana ba sira nia interesse pessoal deit. Razaun ida ne'e ita bele hare husi sorumutu iha Darwin iha 1999 nebe nem Ramos Horta, nem Mari Alkatiri, nem Ana Pessoa hakarak fila ba Timor bainhira sira prepara estrutura governu ida atu tama ba Timor bainhira Timor ukun a'an. Xanana mak depois forsa sira atu bele tama iha estrutura governo Timor nian atau bele tama ba Timor.

    Ho situasaun ida hanesan iha leten ne'e ita bele hare'e katak asuwain jenuino Timor nian mak Xanana deit, sira seluk ne'e hakarak tabele tuir deit Xanana nia naran bot hodi bele hetan proveito pessoal ba sira nia a'an rasi.
    Portanto iha ne'e ita hare katak Ramos Horta ho Mari Alkatir ne'e halo Xanana hanesan "wayang" (boneko ida iha Indonesia nebe ema bok nia tun sae ho ema ne'e nia liman) tuir sira nia hakarak.

    Iha realidade politika agora, ita hare katak, Mari Alkatiri sai ona husi palko politika Timor nian. Hau sei la fiar katak Mari Alkatiri sei fila atu kaer fali poder iha governo Timor nian. Hau bele dehan katak Mari Alkatiri tama kaixaun ona. Agora hela ita hare deit entre Ramos Horta ho Xanana ne'e se mak espertu liu. Se mak sai hanesan "wayang" ba se.

    Ramos Horta hau hare hanesan lider ida ke espertu tebtebes. Nia laos iha kakutak atu kedok deit politika iha Timor nian, maibe nia iha mos kakutak hodi kedok politika iha nivel internasional nian, ita tenki admite Nai Ramos Horta nia kapasidade ida ne'e.

    Atu remata hau nia lia haksesuk ida ne'e, hau hakarak to'o konkluzaun katak, ema ida nebe mak hau haktuir hanesan "Kuda Hitam" iha politika Timor nian ne'e, ema ne'e mak Ramos Horta. Ita hare katak Nai Ramos Horta ne'e halimar politika hanesan ular ka tuna ida nebe namdoras ba, namdoras mai. Se ita hare katak Nai Ramos Horta bele halo politika ida hodi hamonu no koa Mari Alkatiri nia ain klor no tuda Nai Mari Alkatiri katik sai husi palko politika Timor nian, entaun loron ida, nia mos sei halo bua hanesan ne'e ba Nai Xanana.

    Situasaun hanesan hau dehan ne'e ita komesa hare'e witoan ona iha Nai Xanana nia kareira politika nebe laos halo a'as ba sai hanesan heroi nasaun nian, maibe loron ba loron tun dan deit. Tun husi heroi ba sai presidenti, hanesan presidenti halo serbisu la los, agora tun fali ba Primeiro Ministro. Ita husu bot ba Nai Xanana atu bele serbisu didiak ho kakutak atu labele halo sala buat ruma. Maibe se Nai Xanana labele kaer metin ukun diak ida iha Timor durante nia tempo hanesan PM, entaun nia naran bot sei monu liu tan to'o rabat rai.

    Entaun loron ida sei mosu heroi foun ida hanesan Salvador (Penyelamat/Saviour) rai Timor nian, e ema ne'e nia naran ma Nai Ramos Horta.

    Povo sei hare katak Nai Ramos Horta mak hanesan Heroi bot ida iha funu Timor nian, tanba nia bele salva nasaun husi "kehancuran dan keruntuhan". Ema ida sei la temi tan Xanana nia naran, tanba ema sei dehan afinal Xanana iha ganansia atu hakarak ukun rai Timor maibe nia laiha kapasidade atu ukun rai ne'e halo didiak.

    Agora ita hein deit ato prova tok hau nia prediksaun ne'e los ka lae. So tempo mak sei bele dehan mai ita. Ita hein tok to'o 2012 hot 2017.

    Hau nia liafuan maka ne'e deit.


    Basilio Araujo
    Antigo Porta Voz Grupu Integrasaun nian.

    ResponderEliminar
  5. IDEIA, MANEIRAS KOALIA, HAHALOK SEMPRE REFLETA ITA NIAN GOAL NEBE MAKA ITA ATU HETAN.

    HAHALOK DIAK MAI HUSI HANOIN NEBE DIAK,
    HAHALOK HO MANEIRAS DIAK MAI HUSI LARAN NEBE MALIRIN, ATEN BOOT I HANOIN IDA KE RASIONAL

    HAHALOK NO KOALIA SAIN LIA FUAN RUMA PRESISA PROVA KONKRETA ATU NUNE KAKUTAK NE PRENSE HO BUAT NEBE DIAK

    KAKUTAK NEBE PRESENSE HO BUAT DIAK SEI MOSU RESULTADO HO HAHALOK NEBE ORGANISADO.

    PONTU IMPORTANTE BA NASAUN FOUN IDA NE MAKA NEE, LABELE SAI PARTE OU GRUPU NEBE HAKARAK HALAO POLITIKA DEVIDE ET IMPERA NIAN (POLITIKA FAHEN MALU).

    PRESISA PROVA KONKRETA ATU BELE DEHAN EMA IDA TARIDOR OU LAE HEROIK BA NASAUN IDA NEE.

    PROBLEMA MAKA NEE DEPOIS DE FUNU TIMOR OAN SIRA HADAU MALUN/DUN MALU IDA NEBA MAKA HEROIK E IDA NE MAI MAKA TRAIDOR.

    NUDAR POVO KIIK LADAUK FIAR EMA RUMA KUE BELE TROKA POISISAUN HEROIK NIA HANESAN SR XANANA HATUDO ONA DURANTE FUNU TOO LIVERTASAUN. SIM LOSS DUNI NIA SAI PRESIDENTE, NIA ORAS NE DADAUK SAI FALI PM, NE HOTU AMI KIIK SEI HARE KATAK ATU SALVA NASAUN IDA NEE HUSI PREMEIRO GUBERNO NEBE LAKON NIA LIDERANSA ATU GOBERNA HO DIAK E KRIA FALI SITUASAUN KRISES.

    BUAT IDA NEBE AAT LIU E HALO ITA HOTU TAUK MAKA NEE ESTADU LABELE FO/MEMENUHI NESESIDADE MORIS BA POVO KIIK.

    INPUT NEBE MAKA NAIN ANALISADOR SIRA HATOO NE HOTU DIAK BA DESEMVOLVIMENTO ESTADU IDA NEE.

    ABRASO, NEON MALIRIN, BUKA MORIS AIHAN LOR-LORONNIA DAIK LIU DUKE PREOKUPA HO BUAT NEBE LA FAVORESE ITA NIAN MORIS

    HUSI RAI LARAN

    ResponderEliminar
  6. cavalo bravo ga kuda hitam ne mak ema hanesan imi ne'e duni basilio araujo portavoz integrasionista ho indonesia ninian atan....

    o sei iha lata ida para gavasola an iha ne conta historia hanesan ema inocente ga matenek nain ida que dehan escola deit sem fo contribucao ba luta ne timor atu ukun an...quando halo politica deit la escola ne sei tanis to matan bubo mais o la sente an katak ho ema sira ne be o dehan la escola mais halo politica deit ne sira aten brani e fuan malirin e neon bot ne mak ohin loron ate sira sai fali estupido para sei husik ema sira hanesan imi ne existe e canta halimar ba mai iha timor mais O HEIN DEIT TEMPO BESIK ONA PARA TRAIDOR IDA HANESAN IMI NE SEI LIMPA MOS HOTU HUSI HISTORIA TIMOR NE ...........

    ResponderEliminar

Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.