Emilio F. Quintas
Protesaun
direitus humanos ba arguido iha fase Tribunal bele reflete ka haleno liu husi
hahalok Juiz hanesan hala’o lei, no ida ne’e nu’udar Juiz nia kna’ar atu hamonu
pena liu husi esforsu atu hala’o sentesa
pena hó justu no lo’os. Kona-ba problematika ida ne’e tuir matenek nain ida hósi
Indonesia, Andi Hamsah, katak prinsipiu jeral penalizasaun tenke hare’e mós
responsabilidade individualidade kona-ba ema adultu hanesan buat ne’ebé
normal,tanba ema adultu klaru tia ona no natoón hanesan individualidade ne’ebé
livre no independente no iha responsabilidade tomok ba ninian hahalok ka asaun ne’ebé
nia halo, maibe implementasaun prinsipiu jeral ida ne’e ba labarik idade
minoria, ita presija hanoin klean,tanba labarik bele dehan katak nia sedauk
hanesan individualidade ne’ebé independente mesak. Liu-liu ita bele dehan katak
ezistensia prinsipiu ne’e Juiz tenke konsidera antes hamonu sansaun (pena)
ba arguido.
Esdadu
liu hósi Juiz ne’ebé hamonu pena,fiar metin katak atu konsidera nafatin lia lo’os
ne’ebé iha. Roeslan Saleh nia opiniaun, katak Juiz iha liberdade atu hasai
konkluzaun bainhira Juiz ne’e komprende objetivu saida mak atu hetan hósi pena ne’ebé
nia foti. Asuntu ne’e depende oinsa atu hala’o sistema judiciariu iha teritoriu
Timor Leste. Atu sistema judiciariu ne’e efetivu, maka tenke hado’ok an hósi
hahalok ne’ebé ikus mai bele kria kondisaun ida ne’ebé atu hamosu disparidade
krime.
Bainhira
hare’e diak-diak kona-ba kapasidade Juiz atu inspesiona ka fiskaliza, julga no
foti desizaun bazeia ba intelektualidade atu implementa lei Codigo Penal no
Codigo Prosesu Penal hó diak, nomós ligislasaun seluk ne’ebé trata asuntu
labarik nia direitu. Iha pratika judiciariu, bele akontese bainhira problema
burokrasia domina hósi hahalok Juiz, embora intelektualidade kona-ba leis hótu hó
diak. Matenek nain hósi Indonesia, Muladi dehan katak karakteristika komporta
jeral no karakteristika outonomo fo feitu importante ba lei moderno, ne’ebé
haketak hósi tipe lei uluk nian, servisu lei ne’ebé outonomo,pore-zemplu hatama elementu burokrasia ba iha lei nia
laran. Juiz iha Tribunal primeira instansia sei lakon nia kapasidade
espesializasaun atu halo saida no objetivu sáida hósi pena ne’ebé tula ka fo ba
arguido. Reasaun ida ne’ebé hala’o hósi juiz iha prosesu
julgamentu,por-ezemplu, Juiz depende liu ba objetividade, fiskaliza
liu-liu asuntu atu hakotu krime, nomós
iha sorin seluk ba prosesu julgamentu hó Juiz Singular laiha influensia kona-ba
esforso atu remedia recidive. Kestaun fiskalizasaun hósi Juiz Koletivu
juridicamente regula iha Codigo Prosesu
Penal.
Hare’e
ba problematika iha leten, bele dehan katak antes Juiz hamonu pena ba labarik
idade minoria tenke hó argumentu ne’ebé bazeia ba Konvensaun Internasional
Labarik, no halo intrepretasaun klean. Tanba iha konstituisaun RDTL artigu 23,
koalia kona-ba interpretasaun hótu-hótu tenke tendru ba normas Internasional,
liu-liu iha artigu 9 Konstituisaun RDTL. Sé bainhira desizaun la fo fantazen ba
labarik nian futuru atu hala’o edukasaun no protesaun ba labarik,presija apoiu
diak kona-ba instituisaun ne’ebé diak liu no kompletu. Tanba ne’e traff regulamentu sobre estabelesementu Tribunal Labarik
presija implementa lalais, tanba impaktu husi buat hirak ne’e bele hamenus
sentidu no esensia julgamentu ba problema labarik nian sei implemnta hó diak. Hódi
ema ne’ebé iha responsavel kona-ba desizaun husi Juiz, hó razaun iha prosesu
audensia hó labarik desizaun tenke hó sentidu domin, tanba desizaun Juiz masimu
pravavel atu remedia futuru labarik delikuénsia. Nomós iha relasaun parentesku
entre Juiz hó labarik delikuénte. No labarik delikuénte sente ka rileks, hó ida
ne’e labarik la sente katak nia iha julgamentu nia laran, tanba
psikologicamente tratamentu ne’e fo lukrativu,tanba hó razaun Juiz bele esprime
liu tan fundu labarik nia infolvimentu iha delekuénsia.
Hanesan
buát ne’ebé iha leten, maka persepsaun Juiz hanesan law and order,fiar metin
katak lei nu’udar instrumentu atu kontrola no rahun diak,maka buat ne’ebé sai
esperansa séi sai deit utopia,parese buat hirak ne’e bele sai realidade. Tanba hare’e
hósi funsaun lei,tuir lolo’os Juiz iha julgamentu la bele utuliza buat ne’ebé
temi iha leten,naturalmente maneira psikolojiku influente ba reflesaun desizaun
ne’ebé sai hósi pista(jalur) justisa. Hósi julgamentu tenke Juiz
singular ba diresaun julgamentu Juiz koletivu hanesan indikador ladiák ba Juiz
katak profisionalismu proprio liu atu kestiona. Maske nune’e propriu mos atu
kompreende katak kbiít no poder iha abiente burokrasia, ba hamahan ka protesaun
idiologia sai klaru ka evidente,hó maneira komprende julgamenntu ne’ebé kontra
ka la tuir hó klareza, justisa no lia lo’os. Tanba lei modernu mai no lori
karakteristika mudansa ba aspetu tribunal, buat hótu iha mudansa, no tribunal
sai estrutura ne’ebé formal rasional,prosedimental no burokratiku. Bainhira
tribunal iha objetivu atu determina regulamentu ne’ebé infrenta hósi labarik
residive,maka maneira atu rezolve karakteristika burokratiku barak sei utiliza
iha sistema judiciariu Timor Leste. Maka tuir lolóos ema peritu lei hanesan
Juiz,antes hamonu desizaun ba labarik idade minoria ne’ebé komete iha
krime,tenke harée mos iha aspetu sosiologiku,labele harée liu ba subjetividade.
Tanba Juiz hakarak hala’o deit servisu ne’ebé lei fo ba,maka susar ka defisil lo’os,no
sés hósi opiniaun kona-ba lei. Atitude hanesan ne’e maka sei teri (halangi)
netik Juiz hósi dalan atu ba esensia lia lolóos. Tanba atividade Juiz ne’ebé
peritu ba lei kuaze bele tutan ka liga ba komersiu.
Konsepsaun
tuir mai iha konxiente katak dezenvolvimentu lei krime agora ne’e tenke mós
akompanha hó dezenvolvimentu siensia seluk, para bele ajuda, tanba iha esforsu atu alkansa no hametin
supremasia lei tenke bazeia ba justisa ne’ebé ekilibriu entre elementu
burokrasia,nune’e mós sosiedade iha konxiente ba autor krime presija
profesionalismu ba estrutura hala’o lei. Realmente sosiedade industria ne’ebé
kompleksu no nia orientasaun ba futuru ne’e konfida nesesidade kona-ba lei
pozitivu no profesionalimu foun iha área lei no regulamentu ba sosial.
Autoridade ne’ebé hala’o lei pur-ezemplu, iha ne’e Juiz hanesan funsaun ne’ebé konstitui hanesan
profisaun. Esénsia husi profisaun hanesan fatin servisu ne’ebé kualifikadu ne’ebé
ezije perisia(keahlian) espesifiku ba ema ne’ebé atu hala’o kanaár ida ne’e.
Esensialmente iha kriteria tolu atu kualifika ba fatin servisu ne’e profisaun
ka laé;
(1)
Profisaun
ne’e diferensia hó fatin servisu bainbain ne’ebé implementa hó báziku perisia ne’ebé áas,hó ida ne’e maka atu tama
iha área ne’e ema sira ne’ebé liu tia edukasaun no formasaun tekniku.
(2)
Hanesan
kondisaun atu perisia ne’ebé utiliza sei dezenvolve maneira institu hódi
dezenvolve liu tan hó organizadu no akompanha nesesidade sosiedade ne’ebé husu
atendimenntu hósi profisaun la lóos kona-ba estatiku no konservador,maibe tenke
dinamiku no progresifu,hanesan mós dezenvolvimentu sosiedade ne’ebé tenke
atende hó profisaun.
(3)
Profisaun
ne’e nafatin ka sempre dezenvolve liu tan instituisaun atu kontrola perisia
sira utiliza nia profesionalismu hó responsabilidade.
Bainhira akontese
imlementasaun lei ne’ebé la laó hanesan hó profesionalismu ba autoridade ne’ebé
hala’o lei séi hamosu estrupu (pemerkosaan) hasoru kondisaun substansia hósi
lei pozitivu,profesionalismu ne’e rasik hanesan ezijensia ba implementasaun lei
krime hanesan sistema ne’ebé rekuñese hanesan sistema judiciariu. Sistema ne’e
iha movimenntu ezekusaun perisia ezistensia uniformiza entre elementu. Tanba
sistema judiciariu hanesan forma ida ne’ebé hó sistema uniku. Tanba iha
distinsaun hó sistema sosial seluk. Distinsaun harée hósi konxiensia ida ne’e
ba produsaun buat ne’ebé hó karakteristika unwelfare iha eskala ne’ebé boót,uzu
alkansa objetivu ne’ebé karakteristika welfare(rehabilitasaun ba autor
kriminozu) no unwelfare ne’e bele hanesan hadau(perampasan)
independensia, stigmatisasi, hadau sasan ka sóin,ate dala ruma bele halakon
vida moris, iha Nasaun seluk buat hirak séi akontese. Tan ne’e bainhira esforsu ba realiza objetivu welfare la
konkretu entaun relasaun entre implementasaun lei hare’e subjetivu ajente (pelaku),autoridade
hala’o lei hódi dezeju(keinginan) ba realiza sistema ne’ebé justu(due proses
model) só nu’udar mamehik(impian)
studu
teoria kona-bo hún krime hakat no dezenvolve hósi tempo ba tempo. Teoria
kriminolagia salienta hósi dimensaun atitude no esklarese iha eskeletu
diferensiasaun individuú. Teoria anomia mosu,tuir mai teoria sub-kultur ne’ebé
iha ligasaun hó ambiente sidade(urban ecologi),ne’ebé agora dezenvolve hó
naran ka supostu (dinamakan) teoria prosesu social, (social process
theory) ne’e indika katak problema krime hetan atensaun sentral. Ligasaun hó kna’ar sistema judiciaria
delitu,laóas deit hanesan forma subprosesu sosial,maibe hanesan mós forma
estrutura sosial,nu’udar objetu (kajian) ne’e bele bersifat kriminogen,bainhira
hetan implementasaun ne’ebé la konsistente,hódi hare’e sistema judiciaria diak nu’udar
sistema fiziko (physical system) nomós nu’udar sistema abstratu (abstract
system) asuntu ida ne’e iha fundu hósi realidade katak interasaun, interelasaun,
no interdependensia (interface) forma karakteristika prinsipál hósi
sistema ida.
Politika
legislasaun ne’ebé inventa(menciptakan) buat ne’ebé hó naran legislated
enviorment, toó iha ne’ebé hala’o fiskalizasaun kriminaliza nu’udar prosesu
ida atu hamosu asaun,ne’ebé uluk laós asaun krime sai asaun krime,iha sorin
seluk relasiona hó buat hirak ne’e,objetivu hósi penalizasaun sés tia hósi lei
material. Atu supera (mengatasi) asunto ne’e,perumusan ne’ebé klaru
kona-ba objetivu penalizasaun sai importante. Tanba kauza ne’e fundamental,
diak ba organizador lei krime materiil,lai krime formil,nomós lei krime
ezekusaun. Pontudevista ne’e hanesan vigansa séi hamosu punisaun ne’ebé la
valapena(bermanfaat) no hamosu ema ruma nu’udar residive. Impaktu hósi bbuat ne’ebé
temi iha letan fo lukrativu ba labarik nia futuru. Hó ida bele dehan efikasia
sistema judiciaria,nakonu ka depende liu hósi kapasidade infraestrutura
apoiante fasilidade no infraestrutura,kapasidade profisionalismu autoridade atu
implementa lei hamutuk hó kultura sosiedade. Frakeza infraestrutura primeiru
séi hamenus input ba sistema judiciaria ka hó liafuan seluk autor kriminazu
bele dekteta nomós redus,hó ida ne’e hidden criminal hakat ba progresu.
Disparidade
krime mosu ne’ebé signifikadu hanesan implementasaun delitu ne’ebé diferensa
hasoru autor krime ne’ebé hanesan,hasoru autor delitu ne’ebé difernte maibe
ameasa todan no kaman hósi sansaun bele komparavel,nomós hasoru autor ne’ebé
konflitu hó lei;stigma sosial,prosesu stigmatisasi ne’e akontese hósi inisiu
Juiz deklara julgamentu loke ba publiku,no prisoniksasi,ligasaun hó asuntu ne’e,prizaun
la bele hare’e deit hósi parede no barra ko besi no savi. Prizaun tenke hare’e nu’udar
sistema sosial mesak,katak relasaun sosial ne’ebé kontrola hósi norma. Sistema
sosial ne’e kria hósi delikuente ka mesmu kria no iventa statutu delikuente no
atu hamenus terus hósi sira. Sistema sosial ne’e hó prosesu sosializasaun
espesial kuandu la observa hó diak séi hamosu kontaminasaun atitude ne’ebé
tendensia hamosu residive.
Hósi
pontudevista influensia krime ba kriminozu,ne’e bele dehan katak instituisaun
prizaun ba kriminaozu sira sidauk hatudu ka indika efikasia, tuir matenek nain hósi
Indonesia Barda Nawawi Arief, esklarese katak efikasia krime ka delitu ne’ebé
diak,tenke fo atensaun maka’as atu hadia mentalidade autor kriminazu,tanba
krime ou delitu efikas bainhira krime (penal) ne’e kuandu fo prioridade
atu muda autor kriminozu ka ema ne’ebé konflitu hó lei atu sái fali ema ne’ebé
diak. Hó buat hirák ne’e tuir hakerek nain katak,importante entre kuantidade
ema ne’ebé repete fali ninian hahalok hó kuantidade ne’ebé la repete fali.
Tanba hó dalan ida ne’e bela sái hanesan indikador atu sukat efikasia penal.
Hakerek
nain Dosente Fakuldade Direitu
Iha
Unviversidade Dili
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.