“Gloria Dei, Homo
vivens”: Natal no Nacionalitarismo
(Tetu hikas mensagem Natal husi Nicolau dos Reis Lobato,
Vice-Presidente FRETILIN)
Martinho G. da Silva Gusmão
Docente Filosofia Politica
Liu husi facebook, hau hare cerimonia hasae
bandeira CNRT, PLP no KHUNTO. Iha kotuk, hau hare spanduk ne’ebe hakerek ho
liafuan: “Lalika rona rumoris oi-oin,
lalika tauk! Ami sei la husik povu nee tanis dala ida tan. Servisu nafatin ba
iha paz no tolerância, fiar nafatin mai ami ... mai ita salva konstituisaun
RDTL”.
Liafuan hirak
ne’e halo hau hanoin hikas livro ida husi sociólogo Peter L. Berger, Rumors of the Angels (1968). Tuir nia hanoin, ita nia sociedade moderna nakonu ho
“rumors” (= rumoris), wainhira relativismo
mak ukun iha sociedade nia laran. Ne’e katak, buat kmanek, murak no kmook
iha de’it ninia folin no sentido wainhira ita hare tuir ida-idak nia kabun
laran, koi ida-idak nia husar. Ho liafuan “Lalika
rona rumoris oi-oin, lalika tauk!” iha de’it folin wainhira relativa ho CNRT, PLP no KHUNTO nia
interesse. Oinsa ho Fretilin no PD? Partido rua ne’e kala sente de’it rumoris. Basá, saída mak partido 3 dehan
ne’e hanesan bidon mamuk (iha lian ingles – “rumors” katak lian boot kaben boot).
Berger hakerek, “Something that is right
to one acceptable system may be wrong relative to another”. Tuir mai
wainhira dehan “Ami sei la husik povo
ne’e tanis dala ida tan”! Ita hare iha Parlamento Nacional nia laran –
Deputado sira husi Fretilin no PD mak ko’alia to’o kakorok bubu atu dehan “povo
tanis”, “povo terus”; maibe, husi bancada CNRT, PLP no KHUNTO kakorok mahar
dehan “povo LA tanis”, “povo LA terus”, to’o ikus mai Xanana Gusmão (CNRT),
Taur Matan Ruak (PLP) ho Naimori (KHUNTO) mak la agoenta hodi tanis no terus fali
iha Singapura (povo tur iha uma tali/ du’ut la tanis; sira tur iha hotel tanis
fali). Ho Berger nia liafuan karik “... if
many things are right, many more remain wrong”. Ne’e duni, wainhira dehan “servisu nafatin ba iha paz no tolerância”,
hau nia rentos hahu betok oituan. Hakat liu ba dehan “fiar nafatin mai ami”, hau atu desmaia de’it. Ikus liu, sira foti
hirus matan atu dehan “mai ita salva
konstituisaun RDTL”, hau nia matan nakloken kedas.
Laos atu
hateten netik CNRT, PLP no KHUNTO hodi hatun VII Governo ka atu defende Partido
Fretilin no PD. Ba hau, frase naruk nebe bloco
oposição maioria parlamentar (BOMP) ka aliança
maioria parlamentar (AMP), hatudu de’it “incerteza” sintaxes (bou hamutuk liafuan sira maibe la hatene atu dehan saída;
“meaningless”) no “inflação” semântica (hada hamutuk liafuan sira
maibe kleuk tun sae, la hatudu dalan hodi lao tuir; “senseless”)! Ne’e katak wainhira ita ko’alia mak “sujeito” malahuk ka hanesan nakukun
laran, nune’e liafuan sira ne’e la hatudu “predicado”
lolos – katak, la iha acto concreto – hodi nune’e wainhira ita ko’alia hotu ema
la hare ita nia “objecto” lolos. To’o
ikus mai, ita la hatene saída mak sira hanoin no saída mak sira dehan no ikus
mai saída mak sira halo! Partido 5 ne’e: Fretilin, CNRT, PLP, PD hamutuk ho
KHUNTO halo tiha PN hanesan fatin nebe nakonu ho “Rumors of the Angels”.
Politica
2017 hanesan ho situação 1974, wainhira partido 5 – ASDT/FRETILIN, UDT, APODETI
hamutuk ho KOTA no Trabalhista halo “Rumors
of the Angels”. Hau sei ki’ik tempo neba! Maibe, hau bele sente husi saída
mak Camarada Vice Presidente Nicolau dos Reis Lobato hakerek iha ninia mensagem
Natal 1974.
Maski Dr.
Mari Alkatiri uluk dehan hau “tabeledor
ba Nicolau Lobato”, no CNRT ho Fretilin dehan “hasai batina mak halo politica”, maibe ida ne’e la hatudu FRETILIN
nia ideia, pelo menos Nicolau Lobato! Mensagem Natal 1974 ne’ebe nia hakerek, hatudu
ninia karisma nu’udar “Pastor Politico”
(hau foti Cardeal Joseph Ratzinger nia liafuan) ne’ebe halo duni “tarefas do educador politico” (filosofo Paul
Ricoeur nia liafuan). Hau hakarak foti ninia liafuan atu ita bele halo reflexão
iha Natal 2017 ne’e!
Saida mak Natal ba FRETILIN?
Husi artigo
ne’ebe mosu iha 27 Dezembro 1974, Nicolau Lobato hakerek katak, “O Natal para os cristãos é um dia em que
começa no mundo a Redenção, a Libertação dos homens. É o dia em que
os povos de todo o mundo devem sentir-se unidos em família, vivendo e
convivendo em paz, compreensão e concórdia. O Natal, portanto, é o dia da Libertação, da Unidade e da Paz”.
Buat nebe
hau hatene, hatur “Redenção” (ka
“Salvação”) hanesan ho “Libertação dos
homens” hatudu katak Nicolau Lobato ninia fiar nu’udar sarani hakat tama
tiha ona ba área cobertura iha teologia
da libertação nia laran. Hau sente, durante iha Seminario Dare nia seidauk
hatene konaba teologia da libertação! Iha 1970 padre Gustavo Gutierrez hakerek
livro konaba “Teologia de la liberacion”;
tuir mai iha 1974, padre Leonardo Boff hasai tan livro “Jesus Cristo Libertador: Ensaio cristologia critica para o nosso tempo”;
nune’e mos padre Jon Sobrino hakerek artigo konaba “Solidaridad y Santidad Politica”. Livro sira ne’e sai hanesan
mata-dalan maibe mos monumento hodi hamosu buat nebe estudioso sira husi Eropa
no Estados Unidos hanaran “the third wave
of theology” iha mundo, tan mai husi movimento intelektual iha “the third world”.
Koalia momos
no lolos karik, hau sente katak Nicolau Lobato la hatene konaba livro hirak
ne’e. Tan livro sira ne’e mosu iha 1970-1974, dok liu husi Timor atu tama
lalais no to’o lalais iha Nicolau Lobato nia liman! Maibe, hau bele dehan katak
nudar “anak emas” reitor Seminario nian padre Andreas Rábago SJ (nebe mai husi
Amerika Latina), no dala ruma Seara
hakerek konaba “civilizar”, “cristianizar” no “nacionalizar” liu husi Acção Católica
(liu-liu artigo padre brasileiro nian, Ezequiel E. Pascoal), Nicolau Lobato
kala horon kois ona oituan sabor fiar nebe mai husi “masin” no “naroman”
teologia da libertação nian. Tan ne’e hau fiar katak reflexão Nicolau Lobato
nian konaba Natal ne’e hatudu duni vocabulário husi teologia da libertação nian.
Hatur liafuan “redenção” (“salvação”) hanesan ho “libertação” ne’e mai husi
ambiente teologia da libertação.
Keta haluha,
iha Setembro 1974 ... ASDT nakfilak ba FRETILIN. Estudante sira be mai husi
Lisboa, hatama tan “narkoba” marxismo, comunismo, leninismo no maoismo iha
Timor-Leste. Husi biban seluk, ema hanesan Xavier do Amaral no Nicolau Lobato
mai husi catolicismo tradicional nebe metin ba sira nia fiar. Mensagem Natal
husi camarada Nicolau dos Reis Lobato, hau sente katak artigo ne’e hatudu saída
mak Santo Ireneu hakerek, “Gloria enim
Dei vivens homo, vita autem hominis visio Dei” (Adversus Haereses IV. 20.
7) – katak Gloria ba Maromak leten as ba mak hatudu iha ita ema nia moris diak,
no moris di’ak be ita ema hetan hatudu hikas Na’i nia FutarIlas. Ho liafuan
badak, Gloria ba Maromak ne’ebe haraik “redenção”
no “salvação” hanesan duni ho “libertação” mai ita.
Hau la dun
hatene saída mak reacção husi Bispo no Na’ilulik sira iha otas neba hatan ba
artigo ida ne’e. Fulan ida liu tiha, iha duni 25 de Janeiro de 1975, Dom José
Joaquim Ribeiro no conselho presbiteral Diocese Dili nian hakerek “Carta Pastoral: Perante uma nova situação”.
Furak tebes, atu tetu hamutuk saída mak Nicolau Lobato hakerek no oinsa mak
haka’it, hatitu no hakawe oituan ho saída mak Amo Bispo fo sai! (Tempo no fatin
mak la dun bele atu hau hakerek).
Dala barak
liu ema dehan Bispo anti-FRETILIN. Maibe, la dun iha ema mak hatene saída mak
Bispo hanoin no hato’o. Nia hanoin katak Igreja Catolica labele halis ba
partido ida ka grupo ida. Ne’e mai husi “trauma” particularíssimo ida! Tan iha
tempo uluk, mosu Revolução 1910 (Republicano) Igreja hetan terus barak iha
Portugal no Timor. Governo foun hadau hotu kedas escola, hospital, no convento
sira atu sai Estado nia propriedade. Iha Timor-Leste, regime Republicano sira
duni sai padre jesuíta sira no madre canossiana sira husi Soibada no fatin
seluk tan. Hela de’it Amo-lulik diocesana sira mak tuba rai metin hodi agoenta
Igreja. Ikus liu, mosu “Lei Separação
entre Estado e Igreja”. Hare ba ida ne’e, Bispo Ribeiro koko atu Igreja labele
monu tama tan ho Revolução 1974 – no husu Igreja atu “netral”. Nune’e, carta
pastoral ne’e husu atu povo vota tuir consciência, no hirarquia igreja nian
labele halo politica. Sa tan, husi ASDT ba FRETILIN, mosu marxista ho comunista
sira be haklalak lian boot kaben boot los iha Dili laran; sira sai tiha hanesan
“cowboys”. Trauma “revolução” aumenta
tan ho “marxismo, comunismo, leninismo, maoismo”, halo Bispo sai “oposição” ba
FRETILIN.
Mosu caso
oan ida: Bispo haruka sai tiha padre Eduardo Roxo SDB atu fila hikas ba
Portugal. Na’ilulik salesiano iha Fatumaka ne’e “radikal” los iha Baucau no
Bercoli to’o Dili. Claro, Nicolau Lobato sente triste tan lakon “belun di’ak”
ida husi Igreja laran nebe bele hamaluk netik ninia politica. Uluk sei ASDT,
Amo-lulik sira sei tama iha laran. Ba tiha FRETILIN ... padre sira rona tuir
bispo atu “netral” de’it ona (maski, iha ai-laran sira serviço maka’as).
Hau sente
tan Bispo husu Igreja no Padre sira atu sai “netral”, mak Nicolau Lobato iha mensagem
Natal 1974 hakerek nune’e, “Não deve haver nesta terra neutros no processo político que ora está a
decorrer. Porque não há homens
apolíticos numa conjuntura como esta pois, quem não é pro e contra, que não
é pela mudança é pela situação. Os que se dizem neutros estão dizendo ao fim e ao cabo, por outras palavras, que não se importam de que tudo fique na mesma
como dantes. E esses são também a reacção”. Ho liafuan badak, ema hotu
involve iha politica, tan ne’e Igreja labele “neutro”. Ba Nicolau Lobato se
de’it mak dehan “neutro” iha politica “... são
também a reacção”. Romo Y.B. Mangunwijaya hakerek radikal liu tan, “netral berarti pengkhianatan terhadap
politik hati nurani” (1996) – liafuan ne’ebe nia hasai atu defende Dom
Carlos F.X. Belo SDB, tan nia hetan ataque barak nu’udar “uskup berkepala dua; tidak tahu terima kasih; Uskup bermain politik”.
Hau sente Deputado sira husi Partido-Fretilin barak mak la hatene Nicolau
Lobato nia liafuan hirak ne’e – tan ne’e ko’alia barulho liu! Sa tan CNRT? Ida ne’e lalika dehan tan! Baralha mak la agoenta.
Ne’e duni,
Nicolau Lobato hakarak insiste atu wainhira ita celebra Natal labele haluha
katak Jesus Cristo ne’ebe mai lori “Redenção”, tau hela naha todan ba ita hotu
nia kba’as-leten atu luta ba “Libertação”. Teologia da libertação iha
Timor-Leste hahu ona husi leigo católico ida --- “Pastor Politico” no “Educador
da politica” ida --- Nicolau dos Reis Lobato. Hasoru situação politica iha 2017
ne’e, hela furak atu ukun na’in sira rona husi “pastor” no “mestre” nação nian
ne’e ... ho humildade no perseverança.
Natal no Nacionalitarismo
Tuir hau nia
hare, husi filosofia marxista no teologia católica, Nicolau Lobato hahu ona
kari fini nacionalitarismo. Nia antecipa tiha ona teoria politica liu husi praxis: experiencia nu’udar líder
revolucionário ida. Hare didi’ak: nacionalitarismo besik duni, maibe la
hanesan ho nacionalismo!
Saida mak
nacionalitarismo! Uluk nanain, ita rona to’ok mensagem husi Nicolau Lobato, “O
nosso povo precisa, reclama libertar-se porque é e sente-se oprimido. Oprimido
por mil e uma enfermidades que o colonialismo criou e agravou, sofrendo a
miséria da fome e doença cronicas. Oprimido
pela cegueira da ignorância, do obscurantismo multissecular, pelas chagas
sociais da prostituição, venalidade e corrupção de toda a ordem. Oprimido pela indiferença e egoísmo de
muitos de seus próprios filhos que, não obstante a responsabilidade tamanha que
sobre os seus ombros pesa, fogem mesma responsabilidade e fazem ouvidos de
mercador aos gemidos do povo miserável e desdenham oferecer um dedo que seja
para o levantar da lama da exploração do homem pelo homem”.
Liafuan
chave ne’ebe Nicolau Lobato hakerek mak “oprimido”. Tuir matenek na’in iha
filosofia politica, nacionalitarismo mosu
nu’udar movimento anti-imperialismo (anti-colonialismo) ne’ebe hakarak hatur
hikas marxismo (cf., Lúcio F.R. de Almeida, Nacionalitarismo,
anti-imperialismo e democracia, PUC: São Paulo, 2012) hodi liberta povo
husi situação oprimido. Nacionalitarismo sai hanesan ideologia ida ba “povo oprimidos” (rakyat tertindas) iha “nação oprimida” (bangsa tertindas) ida
nia laran iha nível sociológico; iha cultural no politica ita hare “cidadania oprimida” (kewarganegaraan
tertindas) ho “nacionalidade oprimida”
(kebangsaan tertindas). Ita husu: se mak hamosu “oprimido” ne’e lerek?
Capitalismo! Tan ne’e mak movimento anti-imperialista sira hakilar “abaixo capitalismo”!
Hahu década
70 mai to’o 90 molok bloco comunista soviética rahun, movimento sira be hanaran
“nacionalista anti-colonialista”
nakfilak-an ba liu nacionalitarista.
Liu-liu iha contexto Amerika Latina, tan sira hakawe catolicismo no marxismo-comunismo
hodi hasoru capitalismo. Frase ne’ebe hau foti husi Nicolau Lobato, hatudu
oinsa mak nia bele kaer kopu rua nakonu: catolicismo iha liman los, marxismo
iha liman karuk (bele troka malu)! Hau surpresa boot tebes, katak, ho limitação
tomak ne’ebe ita nia líder ida ne’e hetan ... nia hamrik iha fatin mukit ida,
maibe ninia hanoin ne’e hakat liu tiha ona tempo. Nia la’os de’it halo
politica, no funda estratégia militar ida, maibe mos hatudu ninia inteligência
boot ida.
Timor-Leste
ohin loron iha 2017 sai ona “nação soberana” no “povo soberano”. Bele ka lae
ita ko’alia hikas konaba “nação oprimidas” (nacionalidade oprimidas) no “povo
oprimidos” (cidadania oprimidas)? Husi kedas wainhira Alkatiri kaer ukun, no
todan liu tan wainhira Xanana ukun, ita bele hare “The Rise of Ersatz Capitalism” (Yoshihara Kunio, Oxford: 1988).
Saida mak “Ersatz Capitalism”? Ne’e katak “capitalismo
falso” ida ne’ebe moris iha ASEAN hala’o husi ditadura sira nia família
(Soeharto iha Indonesia; Ferdinand Marcos iha Filipina; Mahatir Mohammad iha
Malaysia; Hasanah Bolkiah iha Brunai). Los duni iha Timor-Leste, Taur Matan
Ruak dehan Alkatiri ho Xanana ne’e hanesan Soeharto ne’ebe hariku de’it sira
nia família no grupo! Sira riku la’os tan hisik kosar-wen rasik, maibe hois
Estado ninia propriedade!
Ita mak
hakarak loke néon no fuan, kakutak no matan ita bele sente paradoxo boot tebes iha
“ersatz capitalism” --- povo nonok ninian
no hakmatek iha fatin, na’iulun politico sira mak tur la metin no toba la
dukur. Maski Maun Boot Xanana Gusmão sai promotor konaba g7+ la’o lemo rai atu
tulun sira nu’udar “Estado frágil”. Tuir
Lei-Inan RDTL, Estado mak Presidência da
Republica, Parlamento Nacional, Governo no Tribunais. Gasta osan barak liu tan, Estado sai “frágil” ba bebeik
de’it – hanesan “cancro” karik, estado fo han ninia an rasik no tohik ninia
isin rasik. Hau dala barak hanoin, tan sa mak ita ba dasa ema nia uma laran no
hamos ema nia foer, depois mak fakar tama fali iha ita nia Estado laran? Imi ba
halo saída no ko’alia saída iha g7+ mak mai sobu fali ita nia Estado? Maibe, hanesan
Norberto Bobbio dehan, “... bom governo
perdeu muito da sua atualidade pode depender do facto de que o problema foi se
deslocando do bom governo para a boa sociedade. ... já não se acredita mais que, para mudar a sociedade, basta mudar o
regime politico, com era possível acreditar quando o Estado era tudo e a
sociedade for do Estado era nada. Seria realmente um grave erro ...” (cf. Teoria
Geral da Politica, Rio de Janeiro, 2000: 81). Maski Timor-Leste la iha “bom governo” (liu tan mak “Estado frágil”), maibe ita nia povo
moris nu’udar “boa sociedade”. Dala
ruma hau hetan informação konaba g7+, hau fiar katak Xanana ho ninia equipa
halo confusão entre “bom governo”
(Timor-Leste falta teb-tebes) no “boa
sociedade” (povo Timor metin teb-tebes). Hau fiar katak, povo Timor-Leste
ne’e hakmatek no moris di’ak la’os tan Estado ninia kolen, maibe sociedade
ninia virtude (laran diak, hahalok kmanek). Husi I-VI Governo lalehan la tun
mai rai timor de graça de’it no ema
iha rai timor ne’e la sae ba lalehan isin ho klamar mos! Hatun governo ida
hasae governo seluk, la significa Timor-Leste sei moris di’ak no moris
hakmatek. Lae! Atu dehan lolos karik, Fretilin no PD monu karik ba mos, kala
fanatismo oituan ne’ebe CNRT, PLP no KHUNTO nia emar sira mak bele fiar katak “Ami sei la husik povu nee tanis dala ida tan.
Servisu nafatin ba iha paz no tolerância, fiar nafatin mai ami ... mai ita
salva konstituisaun RDTL”. Husi 2002 to’o 2017, ita nia matan bele hare
saída mak ba oin, saída mak ba kotuk.
Tan sa mak
hau la dun fiar katak CNRT, PLP no KHUNTO sei halo buat barak? Hau tetu saída
mak Nicolau dos Reis Lobato dehan nanis ona!
Ida uluk (1)
hare ba povo ne’ebe “Oprimido por mil e
uma enfermidades que o colonialismo criou e agravou, sofrendo a miséria da fome
e doença cronicas”. Nicolau Lobato hanoin katak Timores sai “oprimido” tan hahalok tomak ne’ebe “colonialismo” halo
mai ita. Ne’e to’o iha 1974. Maibe, la’os ona tempo atu ita temi nafatin
“colonialismo” iha 2017. Sa tan, ita hadomi mate-an los Portugal no Indonesia
ho Australia. To’o sira mai lalin mos ita nia rikusoy no kari hela rai-rahun ba
mata-laran mos “hadomi mate nian kedas”! Maibe, iha “colonialismo” foun ne’ebe
at liu --- hanesan Taur Matan Ruak dehan “sai atan tan tauk ko’alia lia los”. Iha
antropóloga ida husi Maori, Nova Zelandia naran Linda Tuhiway Smith (cf., Decolonizing Methodologies: Research and
Indigenous People, Zed Books: 2012), mak ko’alia konaba “colonizing knowledge” (chapter 3).
Hau fo
exemplo atu hatene saída mak “colonizing
knowledge” ne’e lerek. Iha 19 Outubro 2017, CNRT-PLP-KHUNTO vota contra
proposta husi Governo (Fretilin no PD). Razão tan proposta ne’e la realista,
irracional no ambicioso. Hau iha certeza, katak, debate ba proposta daruak (Janeiro
2018) ninia destino sei hanesan. Ba hau, rona tiha argumento ne’ebe oposição
hato’o, tuir Linda Tuhiway karik, atu hatudu de’it sira nia “positional superiority” (foti-an as liu
tan) hodi hametin sira nia “regime of
truth” (hanesan uluk Comissario Dionisio Babo dehan “a verdade conclusiva”; cf., KKP/CVA). Oposição lakohi diskute
programa, maibe haksesuk malu fali konaba ba “se mak bele kaer governo”. Hasoru
governo minoria (Fretilin no PD), oposição (CNRT, PLP, KHUNTO) bele toka musica
tuir sira nia hakarak no halo governo bidu tuir oposição nia ritmo no compasso.
Hodi Linda Tuhiway nia liafuan karik, oposição sai tiha hanesan colonialista
sira ne’ebe “... view of itself as the
centre of legitimate knowledge, the arbitre of what counts as knowledge and the
source of civilized knowledge” (p. 66). Oposição kala hanoin sira mak
hatene liu povo nia moris. Ne’e tan hare ba Xanana Gusmão no Taur Matan Ruak
ninia activismo politico (periode 2012-2017). Hare ba resultado eleição 2017,
Maun Boot Xanana no Taur hetan de’it fiar ho cadeira 30; empata ho Fretilin no
PD. Ida be halo diferença mak KHUNTO, maski “underdog”. Ne’e duni, hare no tetu
Deputado sira iha Oposição nia liafuan, hau sente de’it katak sira mak “cidadania oprimida” no “nacionalidade oprimida”, grupo ida iha
PN nia laran ne’ebe terus no ki’ak tan “the
colonization of the mind” --- sira tauk no moe atu ko’alia husi sira nia
fuan no néon. Hanesan chanel TV nian karik sira hein remote control ne’ebe halo iha Singapura. “Colonization of mind” katak, ema ne’ebe fuan tauk, laran nakdedar
no ibun to’os atu ko’alia sai sira nia hanoin tuir sira nia matenek! Sira sai
tiha “asuliar” (auxiliar), ka
Presidente da Republica Indonesia nian, Abdulrahman Wahid (Gus Dur) dehan “politisi abdi dalem”. Liafuan “abdi
dalem” katak atan sira ne’ebe servisu iha keraton Yogyakarta no Surakarta,
ne’ebe wainhira Sultan liu karik sira hakneak tane liman. Realmente,
mentalidade politika Soeharto nian duni (liafuan husi Taur Matan Ruak). Ho “colonization of mind”, hau la sente
katak partido tolu ne’e sei bele halo buat barak. Se CNRT, PLP no KHUNTO mak
tur no moris ho “colonizing of knowledge”
no “colonization of mind”, sira bele
halo lerek saída? Lae! Povo tenki hein ema ne’ebe mental forte no fuan kmanek
atu ukun.
Ida seluk
(2) hateke ba sira ne’ebe “Oprimido pela
cegueira da ignorância, do obscurantismo multissecular, pelas chagas sociais da
prostituição, venalidade e corrupção de toda a ordem”. Nicolau Lobato
hatudu ona katak, ema oprimido
wainhira moris iha “cegueira da
ignorância” (kabeik matan-delek): la bele kedas loke matan atu hare
realidade iha Timor, maibe ko’alia hanesan hatene buat hotu iha Timor-Leste nia
laran. Nune’e ona, sei iha tan “obscurantismo
multissecular” – buat hotu ne’ebe ita hanoin, ko’alia no halo ne’e sai
nakukun tiha de’it. Atu sai concreto liu, wainhira VII Governo apresenta
programa, PLP (Fidelis Magalhães) dehan katak Alkatiri nia ideia irrealistico,
irracional no ambicioso liu (hau sente estranho tebes ho Fidelis nia liafuan:
mamuk no infantil)! Maibe, Alkatiri nia resposta dehan “labarik malcriado” mos
halo hakfodak de’it. Analisa husi jurista no observador sira hatudu katak ignorância no obscurantismo ne’e hanehan politico sira nia fuan no kakutak.
Wainhira VII Governo apresenta OR no oinsa mak Oposição hola posição, hau atu
muta de’it ona. Hau la hare hetan, se sira tur iha fulan mak ko’alia tun mai,
ga hela iha Singapura no Australia ka Portugal mak mahebu tesik mai, ka nani
hela iha tasi laran mak hakilar sae mai! Maibe, hare husi “political speech act” (J. Habermas), oposição ninia posição namlele
liu. Sira iha de’it buat ida – cartão mean atu hatudu ba Alkatiri, no cartão
verde atu hatudu ba Xanana no Taur Matan Ruak. De resto hau fiar de’it Nicolau
Lobato dehan: “cegueira da ignorância”
no “obscurantismo multissecular”.
Kala ida ne’e mak halo katak Xanana no Taur Matan Ruak tanis fali ho resultado
ida ne’e? Maibe, segredo boot liu, hanesan Nicolau Lobato dehan “corrupção de toda a ordem” --- korupsaun
politika, judiciaria, sosial, economia, cultural, ideologia, psicologia tama
to’o fatin sagrado sira hanesan familia no religião nia laran. Quase la iha ona
imunização politika corruptivo! Ema
ki’ik halo korupsaun ki’ik. Ema naton halo korupsaun naton. Ema bo’ot halo
korupsaun: ko’alia netik mak labele de’it ona ... so Nicolau Lobato no
funu-na’in matebian sira nia klamar matan bele naklosu sai hare korupsaun alto
nível.
Se Fretilin
no PD hato’o OR atu selu tusan barak husi CNRT (ne’ebe halo hamutuk ho Fretilin
no PD ho FM), hau sente tan governo uluk halo duni “corrupção de toda ordem”. CNRT mak ukun fali hamutuk ho PLP no
KHUNTO mos sira nia servisu mak sei ke’e ku’ak taka ku’ak. Sira bele halo
saída? La halo!
Ikus liu (3)
loke nafatin matan no néon ba sira be “Oprimido
pela indiferença e egoísmo de muitos de
seus próprios filhos que, não obstante a responsabilidade tamanha que sobre
os seus ombros pesa, fogem mesma responsabilidade
e fazem ouvidos de mercador aos gemidos
do povo miserável e desdenham
oferecer um dedo que seja para o levantar da lama da exploração do homem pelo
homem”.
Mensagem
Natal 1974 halo ita atu hola “exame de consciência” iha Natal 2017 ne’e, wainhira
Nicolau dos Reis Lobato ko’alia momos kedas katak ita sai atan tan (a) “indiferença
e egoísmo de muitos de seus próprios filhos”! Timor oan rasik ninia hahalok taka matan taka
néon no egoísmo mak halo Timor-Leste sei moris iha oprimido laran. Honestamente,
hau la hare problema Constituição konaba formação VII Governo (Fretilin no PD).
Jurista sira ko’alia los hotu. Deputado sira nia argumento mos los nafatin.
Maibe, tan sa mak ita lakohi halo conclusão los nian? Tuir Nicolau Lobato nia
liafuan karik – conflito mosu tan de’it ukun-na’in sira nia “indiferença e egoísmo”. Ida ne’e veneno
ida ne’ebe estraga constituição rasik no halo povo nia fuan fera de’it! Ita
lakon oportunidade boot tebes atu hametin “constitutional
patriotism” tan identidade nasional, cultura politica no experiencia (latar
belakang) halo ita fahe malu nafatin (cf., Habermas, Facts and Norms, 1998). Wainhira ita rona debate sira iha PN,
liafuan ne’ebe mosu bebeik mak otonomista,
integracionista hasoru independentista;
hanesan mos uluk mosu firaku vs kaladi; ai-laran, rai-laran hasoru rai liur.
Sai husi PN, ita rona ema ida rua koko atu hatama Islam (liu-liu husi
comunidade islam rasik), Protestante hasoru Catolico. Hau hanoin, Ahok ho
Alkatiri la hanesan; sa tan Jakarta ho Dili! Problema la’os povo hakmatek ka
susar; problema la’os constitucionalidade ka inconstitucionalidade. Nicolau
Lobato dehan ona, wainhira ita nia kakutak no fuan nakonu ho “indiferença e
egoísmo”, buat di’ak tomak sai at hotu kedas! Gripe ne’ebe halo Estado gripa tiha
mak “indiferença e egoísmo”.
Liafuan tuir
mai (b) mos kroat “... fogem mesma responsabilidade e fazem ouvidos
de mercador aos gemidos do povo miserável”! Debate orçamento geral iha
Outubro 2017, ema bele hare momos kedas oinsa mak BOMP “fogem mesma responsabilidade” (halai husi sira nia
responsabilidade). Hare husi ética filosófica nia matan, uluk nana’in ita ema
bele hatudu responsabilidade wainhira
ita hatene rona – la’os de’it rona “liafuan”, maibe liu-liu rona ema nia “fuan”
(néon) hodi nune’e ita hare “il fatto”
(o facto) no “lo stato dell’affari”
(= state of affair; katak saída mak
ema ida ko’alia mai duni husi saída mak mosu [cf., Karol Wojtyła, L’uomo nel campo della responsabilità,
Milano: 2002]). Professor Wojtyła (Papa João Paulo II) hakerek katak, so ema
ne’ebe hatene rona mak nia bele hetan liafuan foun hodi hatan ba ema seluk.
Hatene rona ema nia lian ne’e hanesan virtude de caridade ida, tan hatene
hadomi ema seluk no koko sente nia liafuan. Ba hau, VII Governo monu tan husi
parte oposição simplemente lakohi rona. Maski minoria, maibe Fretilin no PD
hato’o “vox popoli” ida. Democracia
insiste atu rona povo nia lian! Hela furak no cívica (beradab), wainhira BOMP
mos hato’o “vox popoli”.
Husi
pensamento ética filosófica (wojtyliana), BOMP la’os ona representa “vox popoli”, maibe representa de’it
CNRT, PLP no KHUNTO; ou representa Xanana nia “lian” no Taur Matan Ruak nia
hakarak! Fora husi partido 3 ne’e, ema seluk “voiceless people”. Professor Wojtyła dehan tenik, katak, hatene
rona ema seluk mak halo hau hatene halo ragionevolezza
prattica (susar traduz ba tetun; hau duvida los atu traduz ba português) –
katak, bele hato’o argumento hasoru Governo liu husi dados no factos nebe halo
ema be rona ita nia liafuan hare duni katak buat ne’e tama ulun laran no hela
iha fuan laran duni. Se governo dehan hadi’ak escola, oposição bele dehan
“irrealistico”, tan escola iha Timor-Leste ne’e mesak kaber no matak-malirin
los (tuir dados no factos). Depois mak vota contra. Maibe dehan de’it dehan “la
los”, maibe la hatudu ida be los nian, ne’e katak “non risponde” (la hatan) --- Nicolau Lobato dehan “fogem mesma responsabilidade” – tan “cegueira da ignorância” no “obscurantismo multissecular” ne’e!
Wainhira
halo debate Orçamento Retificativo
–CNRT, PLP no KHUNTO halai husi assunto no halo Fretilin ho PD nia liafuan no
hanoin sai tiha “ouvidos de mercador”
– katak halo PN sai tiha hanesan ema iha bazar ne’ebe ema hotu ko’alia buat
hotu no la’os ema hotu mak bele rona buat hotu-hotu husi ema hotu. Nune’e “gemidos do povo miserável” hakoi moris
de’it iha “cinzas do esquecimento”
(haluha tiha povo nia moris iha rai rahun laran). Iha Latin dehan “horror vacui” (tauk mesak tan iha
nakukun laran, ne’e halo rumoris atu mateklamar tauk halai rona barulho),
katak, partido sira liu-liu BOMP tauk atu rona sira nia consciência no moe hare
ba saída mak sira halo iha tempo liu ba (liu-liu, CNRT), nune’e taka tilun no
taka fuan atu rona “gemidos do povo
miserável”.
Ida be hau
la compreende mos tan sa Dr. Mari Alkatiri “fogem
da mesma responsabilidade” (halai husi ninia responsabilidade) atu ba rasik
PN (segunda vez) no lori fali carta “referendo” keliling dunia; hanesan los
Xanana ne’ebe ba halo negociação taci-timor to’o la’o lakon tiha de’it no la
mosu hela de’it iha Timor; Taur Matan Ruak ba tama to’os laran; Ramos Horta
ninia “communicative rationality” la
funciona? Jurista sira, analista sira, no partido Fretilin to’o Bispo Baucau
dehan katak Eleição Antecipada mak
sai hanesan solução único! Ba hau, Eleição
Antecipada ne’e hanesan dalan badak liu atu “fogem da mesma responsabilidade”: povo investe tiha ona sira nia
fiar ba partido sira, afinal, partido sira la hatene resolve problema politico
nune’e lori hikas fali ba povo atu resolve. Bele Constituição RDTL fo dalan
(legalidade), maibe filosofia ética hare ida ne’e hanesan Nicolau Lobato dehan
“fogem da mesma responsabilidade”. Tetun
aas nian karik dehan “Le’u ain biti ulun
katak lia ida, le’u ain biti ain katak lia seluk, le’u ba le’u mai hun bua
malus”. Tan sa mak iha tan Eleição
Antecipada wainhira ikus mai Xanana no Alkatiri ka Taur Matan Ruak nia
naran iha nafatin (?) --- maibe sira rasik labele halo buat ida atu resolve “dead lock” iha PN nia laran? Hili tiha sira
na’in 3 depois lakohi ba PN, ka iha deit Singapura ka Australia (?) ka hela
de’it iha to’os laran? Capek dech! Ho principio “epiekeia”, hau hanoin Eleição
Antecipada ne’e péssima ideia
(gagasan paling buruk).
Afinal (c)
buat ne’ebe Nicolau Lobato husu mak atu matenek no ukun-na’in sira “desdenham
oferecer um dedo que seja para o levantar da lama da exploração do homem pelo
homem” (tau hetik liman fuan ida hodi foti netik todan be hanesan ema
sira husi exploração husi ema sira). Politica iha PN no Governo labele sai fali
“exploração do homem pelo homem”
(liafuan ne’e Nicolau Lobato foti husi Karl Marx). Ba hau CNRT, PLP no KHUNTO
halo duni “exploração do homem pelo homem”,
hanesan saída mak Karl Marx tau iha ninia ulun laran (ne’e so iha tan artigo
ida). Hau hanoin katak AMP ka BOMP mak ukun hodi hari VIII Governo
Constitucional, sei mosu “a dictatorship
of the proletariat” (Lenin). To’o ikus mai hau sente Xanana no Taur la
gosta Alkatiri, no Alkatiri lakohi Xanana no Taur.
Natal: “... dia da
Libertação, da Unidade e da Paz”
Saida mak
solução ne’ebe Nicolau Lobato husik hela mai ita iha Natal 2017 ne’e atu ita
hanoin lisuk? Hanesan nia dehan ona, “O Natal, portanto, é o dia da Libertação, da
Unidade e da Paz”.
(1) Natal ne’e loron atu ita hamutuk. Partido labele sobu
ita. Partido la’os veneno ne’ebe halo ita lakohi se bikan ba malu. Povo Timor
ne’e sarani timores! Sarani timores ne’e povo Timor. Liafuan “unidade” ne’e hanesan mehi ida ne’ebe
Nicolau Lobato haklaken bebeik iha discurso barak! Iha Natal 1974, nia hateten
nune’e, “Todos aqueles que abusam o povo
ou provocam de união entre nós são as tais feridas e os tais membros
gangrenados. Devem ser depois, saneados, irradiados do nosso corpo social sem
contemplações, sem respeitos humanos”. Ema sira nebe abusa no provoca atu
haketak povo, hafera povo sira nia moris, Nicolau Lobato dehan katak “saneados”
(disembuhkan; fo buat moruk ba sira atu kakutak di’ak lalais) no “irradiados” (dicabut;
fukit sai tiha sira ne’ebe la serve ona) husi ita nia sociedade no politica nia
laran. Labele fo fatin ba sira halo ulun moras de’it ba povo!
(2) Natal mos halo ita hanoin konaba “verdadeira liberdade” no “libertação”. Maibe, libertação ida ne’e la’os ita tane liman ka “se bikan” ba
ema atu tau hahan ba laran. Liberdade ne’e ita hadau no hetan husi kosar-wen
rasik, no mata-wen rasik to’o ran rasik. Iha discurso 20 de Maio de 1978,
Nicolau Lobato dehan ... “O povo de
Timor-Leste está reconstruindo com o seu
próprio suor, com o seu próprio sangue, uma pátria revolucionaria democrática,
uma terra livre para gente livre”. Iha Natal 1974, nia hakerek nune’e, “E também muito suor é preciso, muito
trabalho e sacrifício sem conta nos
esperam a toda a hora. Não tenhamos ilusões, é o preço da liberdade. Esforço
intelectual, esforço moral, esforço físico, esforço individual, esforço
colectivo, esforço monetário, tudo
isso será exigido a todos nós que somos o povo de Timor-Leste e, portanto,
preparemo-nos, criemos em nós o espirito
de disponibilidade para não regatear os sacrifícios que nos forem exigidos. Temos de nos predispor para as
grandes mudanças que vão ter lugar na nossa terra porque senão ficaremos
ultrapassados pelos acontecimentos e deitaremos tudo a perder”.
(3) Ikus liu, Natal 2017 ne’e lori ita atu moris iha damen
laran. Iha Natal 1974, Nicolau Lobato dehan katak “Neste assunto impõe-se ter um
fino sentido de compreensão e discernimento político”. Damen ne’e la’os
ita ema la iha problema, la iha violência, la iha conflito, la iha funu. Damen
ne’e mosu wainhira ita iha hanoin di’ak no liu-liu halo “discernimento politico”. Hau hanoin, mensagem ikus ne’e ba los
kedas Maun Boot sira Xanana Gusmão, Mari Alkatiri, Ramos Horta, hamutuk ho
Abilio de Araújo, Rogerio Lobato to’o Taur Matan Ruak no Lere Anan Timor. Se
Maun Boot sira ne’e mak hatene halo “discernimento
politico”, Timor-Leste ne’e sei moris hakmatek no di’ak ba Timores! La’os
Maun Boot sira mak dehan “ami sei la husik povo atu tanis tan”, maibe Povo mak
sei dehan “imi lalika tauk, ami sei la halo susar ini” (balun dehan “tan imi
nia mata-wen ne’e lafaek nian”).
Hau husu
desculpa se liafuan kroat. Maibe, Wainhira Na’i Feto Maria lori Kosok Oan Jesus
ba templo, Simeão dehan “surik ida sei sona borus o nia fuan” (Lukas 2, 35).
Ita simu Jesus Cristo hanesan Nicolau Lobato dehan nu’udar sarani ho “gemidos
do povo miserável” nia laran. Maromak rasik tun mai tama los kedas iha ita nia
uma laran be sei hanesan balada han fatin iha “gemidos do povo miserável”. Atu
NATAL 2017 ida ne’e halo ita celebra duni loron ba LIBERTAÇÃO, PAZ, UNIDADE.
To’o TINAN FOUN 2018 karik ita sei hato’o ba malu hanesan iha Belem – “Shallom Eleiacheim (hebraico) ka Assalamu’alaikum (arabe). Gloria in excelsis Deo, et in terra pax
hominibus bonae voluntatis ... Gloria ba Maromak leten aas ba, no iha rai
klaran ne’e damen ba ema laran di’ak sira ...
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