INTERPRETAÇÃO NO APLICAÇÃO ART. 106.º
(n.º 1, 1ª parte) NO ART. 85.º (d)
Dr. Pe. Julio Crispim Ximenes Belo
(Jurista no Acadêmico)
PARTIDO MENOS VOTADO LA IHA DALAN BA FORMA GOVERNO
Se mak dehan? Lei Constitucional mak dehan. Dehan
iha nebé? Dehan iha nia artigo 106.º (n.º 1, 1.ª parte), nudar artigo
chave, nebé considerado hanesan dalan único ba indigita PM,
hodi forma governo, tuir Constituição.
Koalia kona ba forma governo, VII gorverno nia
formação nee, bele dehan katak nakonu ho desafio no obstáculo oi-oin. Desafio
importante ida mak, assegura VII governo nia capacidade Constitucional hodi
bele exerse nia direito constitucional no assume nia dever constitucional sira.
Nunee, bele dehan, VII governo nee moris ona, maibé moris ho DEFICIÊNCIA (tamba
la hetan Maioria Parlamentar), ho Causa oi-oin: (1) bele causa husi
próprio rezultadu eleição geral nee rasik (partido ida la iha votu maioria
absoluta ka ho deputado mínimo 33 iha PN); (2) bele causa husi decisão
partido ida-idak atu halo parte ka lae iha processo formação governo (hatene
an nudar partido menos votado no hakarak la halo parte iha formação governo,
tanba la comvida ka comvida mak lakohi) no; (3) bele causa husi processo
negociação ka diálogo sira nebé parte ida-idak bele subar hela nia interesse
pessoal no partido nian (la iha vontade husi parte sira atu dehan sai ba
malu plano, objectivo, tarefa no medida programa
aliança nian; tuir lolos, iha situação incerteza sira nunee, partido mais
votado mak tem que hatene gere processo negociação no decisão nian ho partido
menos votado sira), maski nunee VII governo tem que moris duni, moris
ho deficiência karik ba, KRDTL fo dalan atu moris, no nia moris tuir duni dalan
KRDTL nian.
Ba deficiência refere, PR nebé nomeia no fo posse
nee, comete inconsntitucionalidade ka lae? Molok atu explica, bele dehan uluk
kedas katak PR la comete inconstitucionalidade ruma (decisão ikus reservado
ba competencia Tribunal Constitucional nian), tamba antes aplica art. 85.º
(d), PR verifica duni critério principal rua no critério determinante ida nebé
consagra iha art. 106.º (n.º 1, 1.ª parte), maski loke hela reserva
pólitica ruma liu husi nia expectativa jurídica ida (expectativa jurídica
nee, relevante ba Direito).
Katak, maski ho duni deficiência ida, maibé PR
admite VII governo moris, maski moris ho REZERVA POLÍTICA liu husi EXPECTATIVA
JURÍDICA ruma. Atu dehan katak, liu husi expectativa jurídica nee, PR halo
rezerva política ba partido mais votado ho nia aliança nebé indigita PM atu iha
PN bele convense insidencia parlamentar, hanesan acontece ba CNRT (mais
votado, maibé la hetan maioria parlamentar) convense partido FRETILIN (aliança
insidental ka eventual) hahu iha governação 2015 too 2017, maibe agora,
infelizmente, la consegue realiza, tamba partido menos votado balun mos hamosu
ona bloku Oposição ho Maioria Parlamentar (bloku OMP) nebé exerse mos
nia direito no assume mos nia dever iha PN hodi prova no bloqueia kapacidade
constitucional VII governo nian ho intenção no esperança katak atu halo
VII governo nia programa la passa iha PN, bele dala rua tutuir malu. Nunee,
wainhira programa VII governo la passa dala rua tutuir malu, PR sei halo kedas
demissão ba VII Governo no bloku OMP bele sai alternativa hodi transforma an
lalais ba APMP (katak Aliança Partido sira ho Maioria Parlamentar, laos AMP)
atu bele indigita fali PM foun hodi forma VIII governo husi partido menos votado
sira.
Husi observação ida nee conjuga ho interpretação
KRDTL artigo 106.º (n.º 1, 1.ª parte) mak bele dehan sai, katak: “LEI
KONSTITUCIONAL LA FO DALAN BA PARTIDO MENUS VOTADO ATU FORMA GOVERNO”.
Observação refere, hetan husi artigo 106.º (n.º
1, 1.ª parte) KRDTL nebé consagra, “PM indigitado husi partido mais votado
ka husi aliança partido sira ho maioria parlamentar”. Artigo nee koalia kona ba
legitimidade partido político nian (partido ida nebe hetan voto maioria iha
eleição geral), bele hahu halao ninia knar tuir KRDTL, katak husi deit
artigo ida nee, la iha tan artigo seluk, mak bele koalia kona ba indigitação
PM nian hodi hahu forma governo.
Husi artigo 106.º (n.º 1, 1.ª parte) KRDTL
nee, bele foti hanoin hat husi conceito jurídico-constitucional importante,
tuir mai: (1) indigitação PM, (2) partido mais votado, (3) aliança
partido sira, no (4) maioria parlamentar. Husi conceito hat nee bele
dehan katak, conceito segundo ho conceito terseiro sai nudar critério
principal no conceito quarto sai nudar critério determinante (conditio
sine qua non) ba conceito primeiro.
Husi conceito jurídico hat nee, nein ida mak refere
ba conceito primeiro partido mais votado nebé bele justifica utilização
conceito segundo partido mais votado nudar consequênsia lógica ida husi
conceito ida neba. Maibé husi conceito jurídico hat nee, ita hetan mak conceito
partido mais votado nebé bele justifica utilização conceito partido
menos votado nudar nia consequênsia lógica lolos nebé bele justifica ho
razão contrário sensu no princípio causalidade. Nunee, KRDTL la
koalia kona ba primeiro partido mais votado, ita mos labele koalia kona ba
segundo partido mais votado, maibé ita bele koalia kona ba partido menos
votado, tamba KDRTL koalia kona ba partido mais votado, nebé ita bele justifica
nia utilização liu husi dalan, “inferênsia lógica ba regras implícitas”,
haktuir Miguel Reale (Filosofo Direito).
Atu dehan tan katak conceito segundo no conceito
terseiro (art. 106.º, n.º 1, 1ª parte) hetan ligação ida ho particula
conectiva “OU”, nebé hatudu sentido, laos ALTERNATIVA ABSOLUTA ka
SEPARAÇÃO-COMPETETIVA (katak fahe partido mais votado ho partido menos
votado atu hadau malu ba hetan maioria parlamentar hodi forma governo),
maibé hatudu sentido ALTERNATIVA RELATIVA ka RELAÇÃO-DEPENDENSIA (katak
partido mais votado mesak la hetan maioria parlamentar ba forma governo, nia
halo diálogo ka negociação ho partido menos votado ruma hodi hetan maioria
parlamentar hodi forma governo) tanba iha causa ida deit (pricípio
causalidade) mak vontade popular no finalidade ida deit (princípio
teleológico) mak dignidade pessoa humana (art. 1, n.º 1 KRDTL) hodi hamoris
princípio democrático nebé adoptado nudar sistema fundamental ba Estado Direito
Democrático iha mundo moderno. Atu dehan deit katak, uja particula conectiva
“OU” iha artigo refere, laos ho sentido negação maibe ho sentido relação,
significa laos nega malu nian (conceito terseiro nega absolutamente conceito
segundo), maibé liga malu (conceito terseiro depende ba conceito
segundo), tamba iha relação direta ho artigo refere nia causa rasik, mak
princípio democracia.
Tuir alternativa relativa ka relação-dependência,
em concreto, aliança partido sira só bele funciona, wainhira partido mais
votado la funciona mesak. Katak, partido mais votado mak la bele funciona mesak
ona, então partido mais votado nee tem que funciona hamutuk ho partido menos
votado ruma hodi estabelece aliança partido sira. Significa liu tan katak,
partido mais votado atu funciona mesak ka atu funciona nudar aliança partido sira,
depende necessariamente ba verificação critério maioria parlamentar (nudar
critério conditio sine qua non). Nunee, bele dehan, wainhira partido
mais votado mak hetan ona maioria parlamentar, la precisa partido mais votado
ba halo tan aliança ho partido menos votado ruma. Significa mos katak, wainhira
partido mais votado mesak la hetan maioria parlamentar, partido mais votado tem
que halo aliança ho partido menos votado ruma atu hetan maioria parlamentar.
Critério ida ka ida seluk, tem que preenche critério maioria parlamentar (nudar
critério determinante ka conditio sine qua non) atu bele indigita PM
hodi hahu forma governo ida. Relação dependência nee, bele dehan katak, hetan
naroman no ninia fundamento iha princípio democracia (voto maioria
nee povo nian, katak povo mak fo chave ba partido mais votado hodi loke
odamatan art. 106.º), princípio justiça (ida nebé partido mais
votado ninian, tem que fo ba partido mais votado, laos fo fali ba partido menos
votado) no princípio segurança jurídica (fo uluk segurança ba
KRDTL, depois mak KRDTL fo segurança no estabilidade governativa liu husi
maioria parlamentar). Husi princípio fundamental tolu nee, bele dehan katak
princípio justiça no princípio segurança jurídica nee hetan fatin
nudar fim Direito hodi kaer malu ho princípio democracia nebé
hamosu princípio Estado Direito Democrático (art. 1.º, n.º 1 KRDTL).
Baseia ba ponto de vista ida nee, refere ba VII governo, bele dehan indigitação
PM husi partido FRETILIN nudar partido mais votado ho nia aliança partido PD
nudar partido menos votado cumpre hela segundo no terseiro critério
constitucional nudar critério princípal (partido mais votado ka aliança
partido sira) hodi assegura duni princípio democracia no princípio justiça,
maibé la cumpre terseiro critério constitucional nudar critério conditio
sine qua non (maioria parlamentar) hodi la assegura mos princípio segurança
jurídica (nebé consequentemente la fo estabilidade governativa ba VII
governo), maibé PR uja nia competência constititucional [art. 85.º (d)]
hodi nomeia no fo posse nafatin ba PM nebé indigitado ona, tamba PR halo reserva
política liu husi expectativa jurídica ida (expectativa nee
jurídicamente relevante, nunee constitucional materialmente) ba partido
mais votado ho nia aliança hodi convence partido menos votado sira seluk iha PN
hodi hamosu INSIDENSIA PARLAMENTAR (katak bele comvence tan deputado ruma
husi partidu menos votado seluk hodi bele vota a favor ba programa governo no
OGE). Infelizmente insidensia parlamentar nee la consegue realizado iha
primeira apresentação no apreciação programa governo nian iha PN (hein katak
bele realizado iha segunda apresentação no apreciação ba programa governo iha
PN, bele mos lae), hanesan acontece ba VI governo [PM, (husi Fretilin,
partido menos votado iha 2012) indigitado husi partido CNRT (partido mais
votado iha 2012)] liderado husi partido CNRT (nebé iha PN ho depuatdo
30, maski la preenche maioria parlamentar, maibé iha expectativa jurídica ba
insidensia parlamentar, apoiado husi partido Fretilin, wainhira bloku coligação
nakfera) nudar partido mais votado iha 2012 hodi gere ho diak governo inclusão
no insidensia parlamentar.
Tuir alternativa absoluta ka separação-competetiva,
em concreto, aliança partido menos votado sira bele funciona sem
consideração, sem respeito, nem coordenação ho partido mais votado no mos
bele acontece katak aliança partido menos votado sira, hetan consensus uluk, ho
má fé, atu bele taka dalan ka la fo dalan ba partido mais votado hodi bele
hetan maioria parlamentar, katak partido menos votado sira mak lais liu no
hetan uluk maioria parlamentar hodi bele indigita PM. Separação-competetiva
nee, viola princípio democracia (tamba contra povo nia decisão), viola
princípio justiça (tamba la fo dalan ba partido ida nebé hetan votu
maioria husi povo nia determinação) no viola mos princípio segurança
jurídica (tanba cria incerteza no insegurança, cria comfusão no comflito
iha povo nia leet no, mos hamosu inestabilidade governativa ba governo).
Mosu ida nee, bele dehan katak, ita halo violação grave ba princípio Estadu
Direitu Democrático nebé consagra iha ita KRDTL art. 1.º, n.º 1. Tamba nee
mak hau dehan lei constitucional la fo dalan ba partido menos votado atu forma
governo nebé hahu ho indigita PM. Acontece ona dala ida ba ita iha 2007 (nudar
pressedente, maibé laos vinculativa), partido FRETILIN nudar partido mais
votado hetan competição boot ho partido CNRT nudar partido menos votado
[momento neba legitimado ho conceito segundo partido mais votado,
conceito ida nebé inexistente constitucionalmente, mesmo que uja interpretação
gramatical (letra) ka uja interpretação sistemática (sentido), ka modalidade
seluk] nebé kaer metin uluk ona partido menos votado sira seluk hodi hetan
uluk maioria parlamentar, consequentemente la fo dalan ba partido Fretilin
nudar partido mais votado hodi bele hetan maioria parlamentar. Nee, tamba
interpreta particula conectiva “OU” tuir sentido separação-competetiva (halo
separação hodi hetan competição liu husi particula conectiva “OU” ba forma governo
nudar alternativa absoluta ida, nebé mak hau dehan iha intervista liu ba, katak
acontece erro grave iha intrepretação ba art.º 106.º KDRTL) no bele
considera mos nudar má fé psicológico (ser/ema), má fé ético
(dever-ser/social) no má fé polis-ethos (dever-ser
polis/cidade/politika).
IHA RELAÇÃO ART. 106.º n.º 1 NO ART. 85.º (d)
BA FORMA GOVERNO HO NIA CONSEQUÊNCIA SIRA
Iha processo formação governo, tem que liga
duni artigo 106.º (n.º 1, 1.ª parte) ho artigo 85.º (d). Husi nee bele
dehan katak ligação nee tenki halo duni, no ligação nee bolu mos
ligação-dependência normativa. Katak, só bele liga artigo 85.º (d) ba art.
106.º (n.º 1, 1.ª parte) wainhira verifica uluk ona critério sira iha
artigo 106.º (n.º 1, 1.ª parte) nee. Mak, art. 106.º (n.º 1, 1.ª
parte) sei complicado no sei halo comfusão hela, ladauk verifica lolos, la
bele hakat uluk ba artigo 85.º (d). Significa, artigo 85.º (d) nee funciona,
quando 106.º (n.º 1, 1.ª parte) nee funciona los ona. Tamba artigo 106.º
(n.º 1, 1.ª parte) nee koalia kona ba legitimidade partido político
nian atu indigita PM, enquanto art.85.º (d) koalia kona ba legitimidade
PR nian atu nomeia no fo posse ba PM. Keta kahur uluk lai sasan, se lae
complica liu tan sentido normativo-constitucional. Nunee, wainhira artigo 106.º
(n.º 1, 1.ª parte) los ona, mak bele liga ba artigo 85.º (d) liu husi
artigo 106.º (n.º 1, segunda parte, nebé dehan PM nomeado PR rona tiha PP
iha PN). Husi nee, bele dehan katak, elemento ligação artigo rua nee ida
de’it, mak PR halo NOMEAÇÃO ba PM indigitado tuir critério principal rua no
critério determinante ida (nudar critério conditio sine qua non) iha
KRDTL.
Katak, atu indigita PM tenki hahu husi partido mais
votado, mak partido mais votado mesak la too maioria parlamentar, partido mais votado
tenki halo aliança ho partido ruma atu bele hetan maioria parlamentar, hodi
bele assegura aprovação programa governo no aprovação OGE durante tinan lima
tutuir malu.
Mak programa governo la passa iha PN dala rua
tutuir malu ka OGE mos la passa, PR bele halo demissão ba Governo [art.
86.º (g)]. Halo tiha demissão ba governo, PR tem que convoca fali partido
sira nebé hetan assento iha PN no concidera uluk nafatin partido mais votado,
tuir exigência art. 106.º (n.º 1, 1.ª parte), labele hakat liu partido
mais votu hodi fo directamente de’it ba partido menos votado nebé consegue
anticipa processo formação governo hodi forma uluk maioria parlamentar ho
objectivo, la halo parte iha governo, bele estabelece kedas ona oposição ho
maioria parlamentar hodi halo rejeção ba programa governo ka OGE.
Husi nee, bele dehan katak oposição mak consegue
hetan uluk maioria parlamentar iha processo formação governo nee,
consequentemente bele concidera nudar MÁ FÉ (katak, wainhira partido
menos votado sira forma oposição ho maioria parlamentar, iha duni vontade no
conhecimento, atu hakanek direito partido mais votado ho nia aliança ba forma
governo) husi partido menos votado sira nebé hetan assento iha PN. Nunee
mak, too loron 60 partido mais votado ho nia aliança partido sira la consegue
hetan maioria parlamentar (mesmo que nafatin ho expectativa jurídica ba
insidensia parlamentar nebé la realizado tiha ona) hodi forma governo,
KDRTL dehan, nee la permite forma governo no bele concidera nudar grave crise
institucional, nunee PR bele dissolve PN [art. 86.º (f) conjuga ho art.
100.º KDRTL] no PR bele decreta Eleição Antecipada (EA).
Halo EA, laos solução diak maibé solução ikus, mos
iha nia consequência pratica rasik [mak: (1) osan la suficiente ba halo
campanha no halo eleição; (2) simpatisante no militante sira husi partido sira
bele hamosu comflito nebé bele causa crime (katak hamosu anarkismu) (3)
votante sira lakon vontade no implica deminuição taxa participação nian iha EA;
(4) resultado EA bele hanesan nafatin, katak partido ida sei la hetan maioria
absoluta], maibé husi EA bele fo contribuição diak ba processo formação sentido
Estado no ba entendimeto diak ba exigência sistema Estado de Direito
Democrático.
Conclui ho hanoin kona ba Eleição Antecipada (EA)
katak, wainhira relaciona ho situação actual RDTL nian, ita bele concidera
nudar hipótese ida ho probabilidade suficiente, tanba molok too ba decreta EA,
PR sei halo exercício constitucional lubuk ida, (1) halo uluk demissão
ba VII governo, quando segunda apreciação ba programa governo la passa iha PN
tan dala ida [art. 112.º (d) conjuga ho art. 86.º (g)]; (2) Rona
tiha partido político sira nebé hetan assento iha PN (governo monu, oposição
mos remata, hela de’it bancada parlamentar sira) hodi hahu processo formação
VIII governo, nebé tem que hahu nafatin ho critério principal rua no
critério determinante ida nebé consagrado iha art. 106.º (n.º 1, 1.ª parte)
KRDTL (katak indigita PM sei la liu husi artigo seluk, liu nafatin husi
art. 106.º); mak iha loron 60 nia laran, la consegue forma VIII governo, PR
Dissolve PN [art. 86.º (f) conjuga ho art. 100.º KDRTL]. (3)
Dissolve tiha PN, mak PR decreta EA hodi aplica regras eleição nian (observa
art. 65.º conjuga ho art. 7 KDRTL hodi cumpre art. 2.º n.º 1 no art. 1.º n.º
1 KRDTL) estipulado iha lei eleição parlamentar nian. Nunee halo eleição
anticipada (EA), laos solução diak (kaer ba princípio menus malum)
maibé solução ikus (kaer ba princípio último ratio) hodi tane aas
nafatin regras democráticas tuir KRDTL.
Remata, hanoin jurídico-constitucional hirak nee,
ho máxima ida husi Bergel (Filósofo Direito), “karik imi husu, hau la
hatene explica; maibé tanba imi la husu, mak hau hatene explica”.
Dr. Pe. Júlio Crispim Ximenes Belo
Clero Diocesano Diocese Baucau;
Ativista RENETIL no Ativista FRENTE CLANDESTINA;
Alumni Escola Superior Filosofia
no Teologia Ledalero-Indonesia;
Alumni Faculdade de Direito da
Universidade de Macau-China;
Atual docente Intituto Superior
Filosofia e Teologia Fatumeta-Dili;
Atual docente Faculdade Direito
UNTL-Dili.
OBRIGADO WAIN
Fonte: http://diocesededili.org/2017/11/07/interpretacao-no-aplicacao-art-106-o-n-o-1-1a-parte-no-art-85-o-d/
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