“Imagining East
Timor”: Colonialismo. Catolicismo. Nacionalismo. Hermenêutica oan ida ba celebração jubilosa 500 (PARTE-3 hotu)
Martinho G. da Silva Gusmão
Docente ba filosofia política no hermenêutica
Instituto Superior de Filosofia e de Teologia (ISFIT),
Dom Jaime Garcia Goulart, Dili
Husi artigo sira liu ba, ha’u hatudu katak CATOLICISMO
mai hamutuk ho COLONIALISMO. Maibe, iha dalan laran dala barak ida-idak la’o
ninian! Ita la nega katak 1515 ne’e hahu “primeiro
contacto” ho Portugues sira, “provavelmente”,
“presume-se”! Maibe, dehan fali dehan
“Timor Leste nia historia hahu husi
Oe-Cusse” ne’e hanesan “jusnaturalista”
ida, katak, ema sira be fiar “... na
imutabilidade da razão humana” to’o ikus mai hanoin katak sira mak “... capaz de descobrir verdades eternas, de
valor absoluto, que correspondem plenamente à racionalidade de todo o universo”
(cf., N. Bobbio, Dicionário de política: 581). Hodi liafuan seluk, ita hanoin fali OE-CUSSE hori uluk hanesan los ohin
loron! Teki-teki ema balun naklosu sai mai dehan katak sira mai
iha Oe-Cusse ne’e mak fohin descobre lia-los no dalan moris ba TIMOR LESTE
tomak. Festa tinan 500 iha Oe-Cusse ne’e hanesan política da historia atu defini ema balun nia estatuto política iha
historia Timor Leste nian!
Ha’u hakerek konaba história
da política! Ha’u fiar katak TIMOR LESTE nu’udar NAÇÃO no PATRIA hahu
28-NOVEMBRO-1975. Ida ne’e mak data monumental no monumento sine qua non ba ita nia política tomak. TIMOR LESTE ninia “raison d’être” ka nia moris no nia mate,
nia destino tomak mak ne’e! Loron ne’e mak ita hamrik nu’udar “Estado de direito democrático, soberano,
independente, baseado na vontade popular e no respeito pela dignidade da pessoa
humana” (CR artigo 1o no. 1, 2). Lori hisik kosar-wen no
mata-wen, terus todan no fakar ran mak iha 20-MAIO-2002 ita hadau fali husi
invasor Indonesia nia liman! Loron 20 de Maio (1974) hanaran “dia da
revolução”, la’os de’it “dia da restauração” (2002). Ho ida ne’e ita taka “circulo imperial” COLONIALISMO Portugal
ho sira nia “grandeza no miséria”; hodi
hakur liu tan “idade tragédia” nebe NEO-COLONIALISMO
Indonesia ho sira nia “primaveras de
beleza e sangue”.
Husi ne’e ita la ko’alia ona TIMOR, ka TIMOR ORIENTAL ka
TIMOR-DILI ka TIMOR TIMUR, maibe TIMOR LESTE (“TIMORES”). Iha hermenêutica,
liafuan “Timor Leste” hatudu ba “consciência da determinação histórica” ida (alemã: Wirkungsgeschichliches
Bewußtsein), katak, saída mak ita moris ohin loron la’os mai husi memoria
histórica uluk nian, maibe moris nebe ita koko no hala’o hela ho ita nia consciência, no iha biban hanesan la
taka matan ba efeito nebe mai husi
historia (cf., Martinho G.S. Gusmão,
Phronesis as Fundamental Virtue of
Hermeneutics [tese mestrado], Universidade Pontifícia Gregoriana, Roma:
2005, pp. 89-90).
Ho liafuan Wirkungsgeschichliches
Bewußtsein ne’e mak ha’u koko atu reinterpreta Nicolau Lobato ninia
discurso 20 de Maio de 1978 (https://www.youtube.com/watch?v=lGCoHwnDz3s)
konaba “inconfundível consciência nacional”, molok nia mate iha 31 de Dezembro tan tiru malu namanas
ho ABRI iha Mindelo (entre
Maubisse, Turiscai no Manufahi). Ba ha’u, discurso ida ne’e hatudu ninia lucidez no clareza iha repertório
orquestral NACIONALISMO, CATOLICISMO, COMUNISMO nebe eloquente tebes! Surpresa bo’ot ida ba ha’u, tan Nicolau ninia linguagem la dok husi Presidente
SOEKARNO wainhira “Bapak Bangsa”
(Indonesia) ne’e koko atu hatur ninia doutrina política NASAKOM (Nasionalis, Agamis, Komunis). Soekarno ho Nicolau Lobato mate iha
Soeharto nia liman.
Hanesan Ben Anderson dehan ona, katak liu husi “ineradicable nativeness” ho lian
Tetun no “a popular catholicism”
mak hamosu “profoundly nationalizing
effects”: TIMOR LESTE! Anderson halo ninia teoria konaba “nationalism”
ka “nation-ness”, Nicolau Lobato
hatudu iha pratica, tan ne’e mak ninia
NACIONALISMO “has grounded itself firmly
in a territorial and social space inherited form prerevolutionary past”. Ho Anderson nia liafuan, ha’u fiar metin katak nacionalismo la’os doação husi colonialismo.
Nia mai husi “cultural
artefacts of a particular kind” nebe moris tan “profound emotional legitimacy” (Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the
Origens and Spread of Nationalism, 1983). Hare husi ne’e, ha’u sente
katak so NICOLAU LOBATO no KAY RALA XANANA GUSMÃO mak “founding fathers” ka fundador do Estado. Sira seluk tama iha classe “líder histórico” de’it ba! Lalika ida-idak
naklosu sai iha media comunicação social hodi halo auto-proclamação “hau mak fundador do estado”! Barak demais
mos susar bo’ot, tan osan la to’o atu selu LPV no “projeto piloto” sira.
“Imagining East Timor”: Consciência
Nacional
Iha discurso
ne’e, Nicolau Lobato koko atu fanu povo ninia CONSCIÊNCIA NACIONAL. La’os
conceito de’it mak nia hato’o, maibe consciência nebe moris tan hatene an katak
moris iha “explotação do homem pelo homem”
(original iha francês: l’exploitation
l’homme par l’homme) no alienação nia laran. Ida ne’e
vocabulário MARXISMO nian. Uluk knana’in (1) Karl Marx ko’alia konaba “explotação” nu’udar “an object for its potential benefits” – katak usa recurso natural,
recurso político no hipocrisia moral nebe “the
pharisaical capitalist ... creates, perpetuates and exploits” (hare: Capital I, ch. 15: 3) hodi susu povo nia
bokur. Ha’u fiar, Nicolau Lobato lakohi kedas hare FRETILIN ida nebe
matan-naklosu ba recurso natural no político hodi falun metin ho hahalok
capitalista falsa ka laran makerek sira nebe hanaruk no hatodan povo nia terus
no susar, tanis no halerik; nia ran la
halai kedas hare ukun-na’in trata povo Timor-Leste hanesan “fahe krekas”! Ida
seluk (2), “explotação” mos bele significa wainhira ukun na’in sira
(grupo ki’ik oan ida) goza “surplus”,
maibe população barak liu mak ki’ak no mukit tan la hetan acesso ba bem-estar (kemakmuran). Nune’e ita bele hare momos “not only how capital produces, but how
capital is itself produced. The secret of profit making must at last be laid
bare!” (hare: Capital I, ch. 6). Keta haluha, Marx
ko’alia “capital” (capitalista) ba ema sira be iha osan rasik. Sira hatene
oinsa mak fila liman atu sira nia osan aumenta, maibe oinsa mak sira nia osan
rasik bele sai maka’as liu tan. La hanesan ho ita nia ukun-na’in balun, la iha
osan rasik maibe hasai orçamento geral do estado hanesan fali sira nia osan
rasik. Bele dehan, “projeto piloto” ZEESM ne’e hanesan “the pharisaical capitalist” (kapitalisme semu) nebe Marx acusa
nu’udar “the secret of profit making”
nebe grupo oan ida hamosu iha oligarquia FRETILIN nia laran. La’os Nicolau
Lobato nia mehi! Ka, Nicolau Lobato mehi at hela iha lalehan?
Tan ne’e, nanis
ona Nicolau Lobato sadik Povo tomak atu “reconstruindo
(TIMORES) com o seu próprio suor, com
o seu próprio sangue ... um povo que surge do sistema desumano do colonial, um
povo que renasce das cinzas do esquecimento”! Iha marxismo ida ne’e mak “class consciousness”; ba lobatoismo
(to’o xananaismo) ida ne’e bele hanaran “consciencia maubere”. Liafuan “Maubere”
(mai husi Dr. Jose Manuel Ramos Horta, fundador lolos ASDT no FRETILIN hamutuk
ho Nicolau Lobato) atu articula “proletar”
(ka, “maubere” ne’e kona liu ba “lumpen
proletar”). Iha conceito
“Maubere” (Buibere), Lobato hanoin hamutuk ho Marx konaba “objective situation of a class and subjective awareness of this
situation”. Husi ne’e mak povo ida hatene konaba “the increasingly political struggle of the tiers état with the ruling classes of the ancien
régime” (cf., M. Isván, Aspects of History and Class Consciouness,
1971).
Ha’u sente
Nicolau Lobato hatudu momos katak ita la’os ki’ak no mukit tan capitalismo ninia explotação, maibe
liu-liu husi “cinzas do esquecimento”!
Marx ko’alia konaba dominação capitalista/ burgessa nebe hamoris de’it “alienação”, nune’e mos Nicolau Lobato
fekit konaba “cinzas do esquecimento”!
Ohin loron Povo
Oe-Cusse na’i-ulun sira haruka atu bidu haksolok tan Portugues mak hahu ita nia
historia iha 1515. Maibe ita tenki “consciente” katak, iha tinan 500 nia laran,
colonialista Portugal mak tuda tama ita ba cinzas
do esquecimento (= “alienação”, tuir Marx nia liafuan). Tan sa? Padre Jorge Barros Duarte (uluk hela
iha Manatuto) hakerek katak Portugal halo “política aparthedistas”
wainhira hari’i ESCOLA PUBLICA iha Timor
(cf. Em Terras de Timor, 1987:
47-48). Imagina to’ok: husi 1515 to’o 1915 mak hafoin Governo colonial loke
escola município iha Dili. Wow, tinan 400 nia laran la iha escola. Iha tiha ona
1935 mak loke Liceu Dr. Francisco Vieira
Machado. Maibe, to’o tiha ona 1960 mak governo loke 1o–3o
ciclo. Tuir Diploma Legislativo no.
154 (1938), katak sistema educação fahe ba rua: ida ba “indígena”
(rai-na’in oan sira) nebe fo de’it ba Igreja Católica atu kaer maibe governo
mak “fiscaliza”; ida seluk ba “europeu e
assimilado” (malae no mestiço sira nia oan) nebe governo colonial mak kaer.
Maibe, diploma ida ne’e hakerek kedas, “Não
é permitida a europeus e assimilados a frequência das escolas e classes
indígenas ou inversamente, a frequência de indígenas nas escolas e classes de
europeus e assimilados” (artigo 55o). Katak, malae no mestiço
sira labele ba tama iha escola timor-oan rai-na’in nian; nune’e mos timor-oan
sira labele mai kahur fali ho malae no mestiço sira. Tuir mai, Artigo 56o
dehan “O Colégio Liceu de Dili receberá
cada ano gratuitamente para ensino um aluno recomendado pelo Superior das
Missões Católicas, educado nas Escolas das Missões e que pelas suas qualidades
de inteligência, carácter e classificações obtidas, o Governador julgue digno e
merecedor dessa recompensa”. Ne’e katak, escola Liceu bele de’it simu timor
oan sira wainhira padre superior sira halo “permohonan” ba governador, no temi
ho liafuan laran aat dehan governador “julgue
digno e merecedor” (= dianggap layak dan pantas) mak nia bele simu. Se
governador dehan labele, padre nia “permohonan” husik anin lori semo lakon mos
di’ak hela. Nicolau Lobato “termasuk” mai husi escola missão nian nebe hetan
“recomendação” husi Padre sira atu tama Liceu iha Dili. Hanesan mos líder sira
seluk nebe bele de’it hetan “consciencia” foun tan escola missão nian husi
Soibada to’o Dare! Tebes, ita nia líder NACIONALISTA moris husi cinzas de esquecimento nebe COLONIALISMO
halo! CATOLICISMO kari hela fini consciência foun ba Timor oan.
Rahun liu tan,
Portugues sira tama husi odamatan iha 1515 no halai sai husi janela iha 1975.
Rona mai! Ministro dos Negócios
Estrangeiro Mário Soares ho Ministro da Coordenação Interterritorial
Almeida Santos dehan momos katak
Timor ne’e tuir lolos Indonesia nia rai pedasuk ida, Portugal lalika sibuk ida – “Timor é uma ilha indonésia que tem pouco a ver com Portugal”.
Nune’e, fo independência total ba Timor hanesan “irrealismo atroz”! Sa tan atu kaer metin Timor Lorosae iha
província ultramar Portugal nian “nos
custa muito dinheiro” (maibe, ohin loron ba Fundação Mário Soares, tinan-tinan Estado RDTL fo osan US$200.000
resin atu halo atividade)! Los, Presidente da República no Comandante em Chefe
das FALINTIL (Presidente da FRETILIN) Nicolau Lobato ko’alia los tebes – ita
luta iha no husi “cinzas do esquecimento” nia laran!
Karl Marx hakerek: “Religious suffering is at the same time
an expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion
is the sight of the oppressed creature, the feeling of heartless world, and the
soul of soulless circumstances. It is
the opium of the people” (cf., Karl Marx Selected Writings, 2002, p. 72). Maibe, hare husi historia Timor Leste nia luta ba independência, justru CATOLICISMO mak hatudu “a protest against real suffering”. Iha linguagem litúrgica, ita rona bebeik
sarani sira hananu: “liu husi rai fuik
ema halerik, liu husi nakukun ema tanis”, hamutuk ho vocabulário seluk tan:
“ki’ak”, “mukit”, “hamlaha”, “hamrok”, “tanis”, “halerik”, “funu”, “mate”,
“fakar ran” – hanesan Marx dehan karik, Igreja ne’e “the sight of oppressed creature, the feeling of heartless world, and
the soul of soulless circumstances”. Ho Ben Anderson nia liafuan dehan,
“... a
popular Catholicism has emerged
as an expression of a common suffering … This Catholic commonality in some
sense substitutes for the kind of
nationalism …”! Iha religião
católica, Povo Timor Leste la lakon iha akudesan laran. Nune’e, CATOLICISMO
hatudu “religious pathos” (fuan no
laran nakonu ho fiar ba moris ne’e nia lulik) hodi hola ema nia néon no klamar
atu luta hodi manan moris di’ak no luta to’o moris rohan laek!
Igreja Católica kari tiha ona fini ba “literacy and basic education with the awakening of a critical and
combative political consciousness” (Paulo Freire,
Education for Critical Conscience,
1974). Hanesan temi
ona, iha 1770, Igreja loke seminário ida iha Oe-Cusse; iha 1774, loke tan seminário seluk iha Manatuto. Hau fiar katak, iha tempo
COLONIALISMO nian, Igreja hatudu uluk ona katak, “... basic education is the primary object of any plan of development ...
and ... literacy is ... ‘a priviledged instrument of economic progress and of
development’ ...” (Papa PAULO VI, Populorum
Progressio: 35). Ohin loron Papa FRANCISCO husu atu Igreja Catolica sai nafatin “consciência critica da nação”, la’os
de’it husi Padre foinsae sira maibe mos sarani foinsae no intelectual sira nebe
kaer metin nafatin espírito Nicolau Lobato nian iha Povo no Nação nia oin, iha
Estado no Politica nia laran.
Unidade Nacional: Convergência iha Ideologia no Fiar
Ho consciência
nacional ne’e, Nicolau Lobato halo apelo ba UNIDADE NACIONAL – (1) unidade iha
POVO Timor Leste nia let; (2) unidade ho Comite Central FRETILIN; no (3)
hamutuk fo liman ba malu atu hametin IDEOLOGIA nacional. Dala ida tan,
infelizmente, nia mate sedu liu atu bele hametin plataforma política ida ne’e.
Ikus mai liu husi RER (Reajustamento
Estrutural da Resistência) mak Xanana Gusmão koko hikas fali atu halo “ideological turnaround” ba luta armada,
clandestina no diplomática (cf., Resistir
é vencer! The Autobiography of Xanana Gusmão, 2000).
1)
UNIDADE iha POVO TIMOR LESTE nia laran
Ba Nicolau
Lobato, ho unidade mak ita bele hametin an no iha kbiit atu hasoru funu-baluk
sira. Unidade ida ne’e rahun no namtate, tan ita la iha hanoin no hakarak
hanesan. FRETILIN, tuir Nicolau Lobato, moris atu bele dinamiza unidade ida
ne’e. Iha fatin seluk (agora liu husi TVTL), nia hateten katak FRETILIN mosu atu halibur “TODOS NACIONALISTAS” (hahu ona
ho pluralismo la’os partidarismo) nebe hakarak funu hasoru
COLONIALISMO no DIVISIONISMO! Nia tau UNIDADE NACIONAL nu’udar sasukat kdasar
ba independência. Mate tiha, ikus mai Xanana Gusmão mak lori hahu hikas unidade
ida ne’e liu husi CONVERGENCIA NACIONAL atu luta nafatin hodi foti fali ita nia
independência.
FRETILIN mosu atu sai
povo nebe luta! La’os partido único.
Ema ida mesak nia forsa sei la to’o atu satan netik anin fuik no tasi siak iha
laloran revolucionário nia laran. Se mesak, FRETILIN sei sai de’it “setitik embun dalam samudra revolusi”
(liafuan Soekarno nian). Nicolau ninia liafuan mak ne’e, “A FRETILIN identifica-se com o POVO! A FRETILIN torna-se POVO ... o
POVO é a FRETILIN”. Iha ne’e, Nicolau Lobato sai ona husi partidarismo atu lori ninia política
tama fali movimento popular ida. Nia halo ona evolução ba ninia projeto político
rasik. Tuir ha’u nia hanoin, movimento
popular ne’e mak lori Nicolau Lobato atu formula “nova ideologia” nebe
hanaran NACIONALISMO. Liu-liu nia koko atu “ressurja
o nacionalismo marcado exatamente pela reação histórico-cultural ao
‘imperialismo’ do colonizador europeu, isto é, NACIONALISMO ANTICOLONIAL e que,
... também por reação àquele que percebe como o inimigo, o opressor ou o
ocupante” (António M. Bessa &
Jaime N. Pinto, Introdução à Política,
2002: 80).
Nia hatudu katak liu tiha tinan 400, ohin FRETILIN lori
tinan 4 atu tuba-rai metin hodi luta ho POVO MAUBERE ida ne’e. Liu tiha tinan
12 (katak, 4 x 3), Xanana Gusmão koko fali halo Reajustamento Estrutural da Resistência (RER) hodi nune’e nia
hari’i Conselho Nacional da Resistência
Maubere (CNRM). Agora, liu tiha tinan 40: oinsa mak ita hanoin hikas
UNIDADE DO POVO ida ne’e? Celebração iha OE-CUSSE ho ninia estatuto nu’udar
“zona especial” no tratamento “exclusivo”, Nicolau Lobato ninia klamar sei
dehan saída ba ita?
2)
FRETILIN: “Raison d’état”
Ba unidade
nacional ida ne’e, Nicolau Lobato insiste katak “direção incontestável do Povo Maubere” mak Comite Central FRETILIN. Tuir ninia hanoin, iha CCF ne’e nia laran
de’it mak ita tomak bele hare “uma
radicalização das ideias de unidade e independência da nação e é aplicada a um
movimento político, o movimento nacionalista, que se julga o único e fiel
intérprete do principio nacional e o defensor exclusivo dos interesses
nacionais” (cf., N. Bobbio, Dicionário de Política: 799). Dala ida
tan, iha Nicolau Lobato nia imaginação política, FRETILIN mak bele kaer metin
kuda-talin unidade nacional ne’e!
Atu hametin
unidade ne’e, CCF banati tuir “principio
justo” no “utilizando o método
correcto”. Iha “luta armada
prolongada”; “guerra da massa”
nia laran, nia hametin ema tomak katak “a
única realidade que marca na hora presente é resistir”, tan ne’e “FRETILIN é o POVO que luta!” Husi
liafuan hirak ne’e ita bele hare ona oinsa mak nia halis ba MAOISMO.
Mao Tse Tung hanorin katak partido revolucionarista iha função
“didática” hodi hatudu “political
correctness” (politicamento correcto): buat hotu no buat tomak nebe lao
tuir partido nia mata-dalan, “realizar na
pratica” (“a pratica é a criteria da
verdade”). Nune’e mosu duni “pensamento
correcto” nebe hatudu oinsa mak ita hakat tuir mata-dalan nebe partido
hatur tiha ona, atu ema hotu hare definição “correct” nu’udar buat hotu nebe “grupo” hatur ona. Husi ne’e mak
la’o to’o movimento “new left”. Ha’u
fiar katak ho “método correcto” Nicolau
Lobato la’o iha dalan “new left” atu
halo eliminação sistemática ba
discriminação tomak, exploração hotu, racismo no sucoismo, no seluk tan (cf., E. Kurzweil & W. Philips, Our Country Our Culture: The Politics of
Political Correctness, 1994).
Método correcto nebe Mao kaer atu halo ninia política mak “eliminação” –
tortura, veneno to’o oha no massacre ba ema sira nebe la tuir ninia linha
política, to’o ninia colega no camarada sira nia fo haris ho ran de’it (cf., Jung Chang & Jon Halliday, Mao: Kisah-Kisah yang tak Diketahui,
2007). Maibe, Nicolau Lobato ninia “método correcto” oinseluk: ba ema sira iha
CCF nebe nia hare katak sei “atrapalha” ka “estraga” estratégia da luta, nia
haruka atu ba halo “missão exterior”. Nia hatene katak hasoru Indonesia ne’e
sei todan no kolen, susar no nakdedar. Tan ne’e di’ak liu haruka sira atu ba
liur, atu nune’e labele fai husi kotuk, ka, kili husi laran!
Maibe, reclama
FRETILIN nu’udar “direção incontestável
do Povo Maubere” rona ba hanesan Nicolau Lobato fakar masin iha tasi laran.
Husi sikun ida, ita nia povo ai-lebo sira barak liu la’os ema matenek no hatene
política. Nune’e, wainhira intelectual oituan
de’it no burguesa mos la barak, ita
nia “capacidade revolucionaria não podia
evidentemente ser grande” (cf. Paulo
Pires, Timor: Labirinto da Democracia,
2013: 23). Ne’e duni revolução nebe FRETILIN lansa kala hela naran de’it ona.
Husi sikun seluk, ita nia sociedade nakfera ona tan sistema partidarismo nebe mosu teki-teki de’it halo “primordial sentiment” lakon. Uma lisan,
uma lulik no uma kreda nebe sai hanesan “símbolo comunidade” (comunitarianismo) namtate no naksobu
ona. Autoridade tradicional mout tama taci revolução nia laran, maibe iha
FRETILIN nia laran rasik (Comite Central) ema balun foti-an sai fali “ba’i-no”
hodi lakohi hakahur sira nia moris ho povo ai-lebo “fahi krekas”, “fuk naruk la
fase” sira! La iha tan “unicidade” iha uma laran rasik. Nune’e, “irrealismo e à ânsia do poder da FRETILIN e
à imaturidade e ingenuidade politicas da UDT!” (P. Pires: 97) ne’e nia folin karun tebes: Portugal hi’it sasan
halai lakon husi janela, Indonesia haksoit tama hodi baku rahun janela no
odamatan Timor Leste nian.
Maski nune’e,
Nicolau Lobato hatudu energia foun ida iha ninia linguagem política. Nia lori ita atu hanoin tuir dalan
foun – “raison d’état”. Liafuan “raison d’état” (razão de estado) mai
husi duca do Richelieu, Eminentissima
e Reverendissima Cardeal Armand Jean du Plessis (1585-1642), Primeiro Ministro iha Imperador Luis XIII husi França nia
ukun. Nia hanorin katak, ba Estado nia di’ak ema hotu tenki hakruk no fo nia
moris tomak atu halo no manan buat hotu; interesse
nacional mak sai sasukat moral no halo nafatin “the balance of power” atu nune’e ukun na’in sira labele mehi katak
sira mak matenek liu no hatene halo buat hotu maibe ikus mai atu hatudu de’it
sira nia manias ba sira nia “selfish
interests” de’it. Maski Cardeal ne’e hanesan príncipe ida iha Igreja Catolica nia laran, maibe ninia hanoin
konaba “raison d’état” mos hatudu atu
fiar sarani nian sai hanesan “masin no naroman” hodi hari’i estado foun no
moderno (H. Kissinger, Diplomacy: 56ff; H. Küng, Etica mondiale per
la política e l’economia: 39ff). Tan ne’e, Nicolau Lobato hahu ona hanoin
atu hasai FRETILIN husi “partidarismo” ba movimento foun iha “pluralismo
democrático” ida nia laran. Infelizmente, nia mate iha funu laran.
Xanana Gusmão mak reinterpreta hikas
“movimento” ne’e! Nia koko atu sai husi partido FRETILIN hodi hahu espírito
NACIONALISMO foun ida iha CONVERGENCIA NACIONAL nia laran. Historia hatudu duni
katak la hodi Igreja Catolica, movimento nacional mos bele namtate tan. Iha
ne’e mak Dom Martinho da Costa Lopes
no Dom Carlos F.X. Belo SDB hatama
ona ideia “raison d’état” hanesan Cardeal Richeleu halo iha tempo uluk
nian.
Bele dehan, Dom Martinho no Dom
Carlos Filipe hamutuk ho Nicolau Lobato no Xanana Gusmão mai husi CATOLICISMO
foun ida nebe “has being learning the
beautiful but harsh truth that the Christian faith does not cut us off from the
world but immerse us in it, that church is not a fortress set appart from the
city ... political dimension of the Christian faith: in the precise sense of
the repercussion of the faith on the world, and also of the repercutions that
being in the world has on the faith”. (Archbishop
Oscar Romero, Voice of the Voiceless:
The Four Pastoral Letters and Other Statements, 1985, p. 177). Quase hanesan
líder balun be ko’alia fiar an los katak Igreja Católica mak FRETILIN, FRETILIN
mak Igreja Católica. Ne’e wainhira tsunami política hahu ona. Wainhira hakmatek
ona mak dehan “kokorek no kokotek maibe la tolun”.
3)
IDEOLOGICA Nacional
Ikus liu,
Nicolau Lobato ko’alia konaba IDEOLOGIA nebe “materializamos na pratica”. Iha biban seluk, nia dehan “pratica é a criteria da verdade”! Ne’e marxismo-comunismo nia liafuan. Marx dehan, “The philosophers have only interpreted the world, in various
ways; the point is to change it”;
nia hatutan, “The question whether human
thinking can reach objective truth – is not a question of theory but practical question” (cf., Karl Marx Selected Writings, 2002). Hamutuk ho “principio justo”
no “método correto”, nia la’o duni ho
ideologia COMUNISMO-MAOISMO.
Ba ha’u, buat
nebe impressionante tebes mak maski Nicolau Lobato adopta COMUNISMO-MAOISMO,
maibe nia mos hare hetan ona saída mak iha teoria política hanaran “apaziguamento ideológicas” katak,
ideologia sira hahu namtate ona tan labele ona sustenta sistema política
moderna; nune’e buka dalan foun. Ninia liafuan chave mak: “rever o caminho”, “juntar
grande esforço”, “remover obstáculos”,
“corrigir os erros” hodi lori ema
tomak ba CONSOLIDAÇÃO DA DEMOCRACIA. Iha historia, sistema política sira
hanesan Adolf Hitler nian, Mussolini, Lenin, Stalin, Mao no seluk tan declara
katak sira mos REGIME DEMOCRATICO ida. Ho método correcto, dala barak sira sai
“asu-fuik iha asu-fuik sira let” – homo
homini lupus est! Liu husi terror no ameasa, espionagem no tortura, to’o
elimina oposição ho hahalok brutal no cruel sira hametin “regime democrático”
ne’e; sira halo moris ne’e sai tiha “omnia
belum contra omnes” (ema hotu sai funu-baluk ba ema hotu).
Ha’u hanoin,
iha aspecto ideologia ita nia foinsae sira bele halo estudos klean liu tan no
luan liu tan. Iha Lei-Inan, ita la usa conceito “regime democrático”, maibe
CULTURA DEMOCRATICA nu’udar apaziguamento
ideológico. Oinsa Nicolau Lobato kari fini ida ne’e no Xanana Gusmão
hamoris no haburas iha ninia “ideological
turnaround” sei hein estudos luan liu tan no klean liu tan. Ha’u sei koko
atu hakerek tan lai ...
Iha discussão
ida iha Hotel Timor, dala ida Ir. Mario
V. Carrascalão dehan “ita husu to’ok,
ohin loron FRETILIN nia ideologia ne’e saída? CNRT nia ideologia mak nebe?”
Ema balun husi partido CNRT no FRETILIN koko atu hatan. Sira nia resposta la’os
los ka sala, ideologia iha tebes ka la iha! Ba ha’u, ohin loron CNRT ka
FRETILIN ninia “ideologia” la iha duni, ne’e tan política moderna tama ona iha
“crepúsculo ideológico”, nebe antecipa
tiha ona husi Nicolau Lobato no Xanana Gusmão rasik. Hanesan Gonzalo Fernandez de la Mora hakerek nia
livro ida ho titulo El Crepusculo de las
Ideologias (1971), dehan katak Marxismo/ Comunismo neneik sei iis kotu, tan
“expansão capitalista” nebe fahe
rikusoi ba ema barak to’o kraik iha “pirâmide
da distribuição da renda”; nune’e sei mosu “poderosos grupos capitalistas e agentes da auto-reforma do capitalismo”
nebe sei halo política “fahe rikusoy” hodi hari’i “Estado de bem-estar”. Hanesan filosofo F.W. Nietzsche haklaken “God is dead”, nune’e mos matenek na’in
sira iha “crepúsculo ideológico” sei hateten “the death of ideology”.
Ho celebração
tinan 500 iha OE-CUSSE no tinan 40 INDEPENDENCIA ita halo projecto piloto ida
atu hetan modelo “DEMOCRACIA DO BEM-ESTAR”, wainhira “as opções variaram entre mais plano e menos mercado, mais mercado e
menos plano” (cf., A.M. Bessa &
J.N. Pinto, Introdução à Política:
24-25). Katak ita halo plano barak liu ho “projeto piloto” bo’ot no gasta osan
barak maibe la iha mercado; ita mos hare mercado bo’ot oi-oin maski la iha
plano ba neba! Hau hare iha facebook,
belun ida iha Autoridade ZEESM nia laran posting
foto tomate ho hudi tasak hodi dehan katak sira mos sosa “produto local” husi
Povo Oe-Cusse nian. Idiota duni! Oinsa mak Estado “investe” Povo nia osan US$
200-300 milhões (at liu tan mak la iha aprovisionamento, la iha fiscalização,
la iha relatório) iha Oe-Cusse hodi ba loke “mercado tomate no hudi tasak”
de’it? Maibe los karik, iha Oe-Cusse mosu ona fundador do Estado foun ida ba
Republica Banana-Tomate!
Ba ha’u la’os
JUBILEU 500 ne’e mak problema. La’os OE-CUSSE, la’os DILI mak sai problema. Ida
be halo isin-fulun hamrik ne’e mak festa ida ne’e hatudu de’it POLITICA DA
HISTORIA atu ema balun nebe obriga-an sai fundador do estado hodi fakar
rai-rahun ba povo nia leten, nahe osan rihun no tokon hodi sira nia oligarquia bele
goza iha ema seluk nia mata-wen no ran. Ida ne’e festeja “pharisaical capitalist” (Karl Marx).
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