Hosi Primeiru-Ministru Dr. Rui Maria de
Araújo
PM Rui Araujo |
Reforma ba funsaun públika la signifika atu hasai
funsionáriu sira husi servisu, indiskriminadamente. Reforma atu hadi’a. Atu
hamosu fali administrasaun públika ida ne’ebé efisiente, efikás no responsavel
iha ninia prestasaun de servisu ba Povu.
Iha kontestu ida ne’e mak ha’u nu’udár Primeiru-Minstru,iha
ha’u-nia knaar atu serví povu, konsiente katak iha duni nesesidade bo’ot no
urjente atu hadi’a ita-nia administrasaun públika,fó ona instrusaun atu hapara
rekrutamentu ba funsionáriu públiku foun hodi fó tempu atu hadi’a ita-nia
sistema atuál, atu halo lai reflesaun, atu hadi’a lai buat sira ne’ebe nesesáriu
atu hadi’a.
Bainhira ministériu hotu-hotu halo ona análize ida kle’an
no ho rigór ba sira-nia rekursus umanus ne’ebé iha, no bele justifika
nesesidade ba funsionáriu foun, mak rekrutamentu foun bele hahú fali.
Comissão da Função Pública (CFP) agora iha ha’u-nia
tutela no Gabinete do Primeiro-Ministro sei servisu hamutuk ho CFP atu halo estudu
ida detalladu liután kona-ba saida, no oinsá, atu reforma.
Iha ha’u-nia Gabinete ha’u disponibiliza ona tékniku
na’in rua atu halo ligasaun ho funsaun públika atu fasilita prosesu ida ne’e.
Ita presiza, no tenke reforma duni ita-nia funsaun
públika. Prinsípiu
responsabilidade funsionalizmu públiku, ne’ebé bazeia ba sentido-de-Estado,
tenke aplika iha setór hotu-hotu iha administrasaun públika, laiha exesaun.
Atu bele realiza vizaun ambisioza ne’ebé inkorpora iha
Plano Estratégico de Desenvolvimento Nacional 2011-2030, ne’ebé hakarak
transforma Timor-Leste ba nasaun ida ho rendimentu médiu-altu, ita presiza administrasaun
públika ida forte, ho rekursus umanus de kualidade.
Ita hotu hakarak funsaun públika ida ho rekoñesimentu liu
hosi prestasaun de servisu ne’ebé efisiente, efikás no responsavel, katak
funsionáriu ida-idak tenke hala’o ninia knaar ho rigór, kualidade, no
responsabilidade.
Momentu ne’e, momentu ida definitivu ba funsionáriu hotu-hotu
atu halo introspesaun ba ida-ida nia estatutu profissionál. Imi tenke husu imi
nia an rasik: Ha’u servisu ho rigór, ho
kualidade no ho responsabilidade ka lae? No servisu ne’e la’ós dala ruma
deit; karik dala ruma deit entaun imi falla ona. Servisu ho rigór, kualidade no
responsabilidade tenke halo lorloron; prestasaun de servisu labele dala ruma de’it
mak di’ak; tenke di’ak beibeik, iha okaziaun no momentu hotu-hotu.
Ne’e duni ha’u hakarak konvida funsionáriu sira hotu-hotu
atu kontribui no tau hamutuk hanoin kona-ba oinsá atu ita alkansa vizaun ne’e.
Ita presiza respostas definitivas kona-ba sistema administrasaun públika saida
mak ita hakarak adopta. Ita kontinua ho sistema
rejime de karreira ka buka adopta sistema
rejime de pozisaun? Ka ita hamosu kombinasaun entre sistema rua ne'e?
Iha sistema rejime de karreira,
funsionáriu sira hahú ho grau ida no kontinua iha kategoria servisu ida ne’e
kontínuamente. Rekrutamentu sira ne’e baibain halo’o iha grupu no avaliasaun
bazeia de’it ba kredensiál akadémika ho ezame de entrada. Promosaun ba sistema
ida ne’e automátika no bazeia ba senioridade, la’ós méritu.
Sistema ida ne’e fó seguransa de traballu ba funsionáriu sira maibé
rekrutamentu bele la korresponde ho nesesidade operasionál i loke marjen ba
kandidatu sira ne’ebé laiha kualidade ka laiha kompeténsia adekuada atu tama.
Iha sistema rejime de pozisaun,
rekrutamentu bazeia ba kapasidade no kompeténsia individuál korrespondente ho
funsaun espesífika ida. Promosaun mós bazeia ba konkursu por méritu. Tanba
ne’e, sistema ida ne’e enkoraja transparénsia no limita oportunidade ba hahalok
diskriminatóriu tanba nomeasaun bazeia ba esperiénsia, kapasidade no istória de
dezempeñu.
Rekrutamentu iha rejime ida ne’e mós dependente ba
nesesidade operasionál. Tanba ne’e rekrutamentu sei rezulta iha kreximentu
ba produtividade no melloramentu iha atendimentu públiku.
Dalan ida tan mak atu buka oinsá institui sistema de
avaliasaun de dezempeñu ida apropriadu, ne’ebé bele garante katak funsionáriu
hotu-hotu sei hala’o duni ninia knaar tuir kontratu ne’ebé nia assina ho Estadu
nu’udár empregadór.
Ba oin, ha’u nia hakarak mak funsionáriu hotu-hotu simu Termu de Referénsia ida molok hahú
servisu. Termu de referénsia ne’e sei tradús ba planu de traballu anuál ho
metas apropriadas atu alkansa. Depois, kada trimestre, jestór sira sei avalia
funsionáriu sira nia servisu no dezempeñu hodi determina progresu atu atinje
meta anuál ne’e. Karik la atinje meta ne’ebé konkorda tiha ona ita tenke hatene
tansá; tenke iha justifikasaun klara.
Funsionáriu ne’ebé dezempeña duni ninia knaar sei atinje
meta sira ne’e. Se nia la atinje tanba nia laiha kapasidade, ita sei buka
maneira seluk atu asiste nia hasa’e ninia kapasidade; ita fó tan oportunidade ida
ba nia. Maibé se nia la atinje tanba nia laiha vontade atu servisu, tanba nia la
iha sentidu-de-Estadu, entaun laiha dalan seluk anaunsér rezigna an husi
funsaun públika.
Husi parte Estadu nian nu’udár empregadór, ita kontinua
nafatin buka meiu atu hadi’a kondisaun de traballu funsionáriu sira nian.
Diskusaun la’o nafatin kona-ba oinsá atu remunera di’ak liu tan funsionáriu
sira.
Ita sei estabelese mós sistema ida atu tau matan ba funsionáriu sira ne’ebé
reforma ona. Funsionáriu ne’ebé tama ona idade reforma, tenke reforma. Maibé
ita mós tenke iha sistema ida atu garante kontinuasaun ba sira-nia moris, ho
kondisaun no ho dignidade.
Ita hotu konsiente katak desizaun atu hadi’a funsaun públika presiza duni atu
akontese i ho urjénsia. Maibé presizamós atu ita hotu servisu hamutuk.
Servisu no prestasaun de servisu ho rigór, ho
kualidade, no ho responsabilidade rekere dedikasaun no disiplina tomak hosi
funsionáriu hotu-hotu. Ida ne’e no la’ós opsaun maibé kondisaun sine qua non atu
serví Povu Timor-Leste.
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