Husi
Cosme da Costa Araujo*
Inflasaun sai tiha tópiku ida interesante durante debate orsamentu jerál
estadu 2014. Ema hotu, iha bibán ne’ebá (to’o agora mós sei), koalia konaba
inflasaun. Bibán ne’ebá sai hanesan kulminasaun husi halerik tomak ba inflasaun
- sasán
folin a’as - ne’ebé kleur tiha ona ita hasoru, haré no rona.
Inflasaun
laos akontese deit iha Timor-Leste. Nasaun seluk mos hasoru problema hanesan. Inflasaun
ne’ebé mosu iha Timor-Leste hanesan konsekuênsia inevitável husi prosesu
dezenvolvimentu nasionál. Ho taxa
kresimentu ekonómiku ne’ebé bo’ot, akompaña mos ho taxa inflation ne’ebe a’as.
Inflasaun
laos buat a’at ida ne’ebé ita tenki halakon tiha kompletamente. Inflasaun
laiha mós la diak ba dezenvolvimentu sósiu-ekonómiku nasaun ida nian, hanesan nasaun
Japaun ne’ebé besik dékada rua ona hasoru hela problema deflasaun (sasán folin tun) ou inflasaun negativu. Nune’e mos
nasaun dezenvolvidu sira seluk, hanesan Estadus Unidus Ámerika (EUA) no Reinu-Unidu
(RU), agora dau-daun hasoru hela problema inflasaun ida ki’ik tebes. Sira tenta
hela, liu husi polítika monetáriu no fiskál inklui quantitative easing iha EUA no RU no Abenomic iha Japaun, hodi hasae inflasaun ba nível ida razoável.
Inflasaun sai problema
wainhira taxa inflasaun a’as liu tiha nível ida razoável, liu-liu inflasaun
dubru díjitu hanesan iha Timor-Leste. Kauza prinsipál ne’ebé hamosu inflasaun
maka dezekilibriu entre demanda no
fornesimentu. Dezekilibriu iha ne’e refere ba demanda
ba sasán ne’ebé a’as liu tiha fornesimentu ba sasán hirak ne’e ou fornesimentu
la natón hodi hatán ba demanda ne’ebé a’as.
Ema barak, hahú husi ita nai-ulun to’o ba populasaun sira,
ho fasilmente identifika causas do
inflação iha Timor-Leste. Balun
temin produsaun rai-laran menus, portu Dili ki’ik no servisu la efisiente no
efikás, dependensia a’as ba importasaun, manipulasaun sasán folin, limitasaun
infra-estrutura, sirkulasaun osan, no sst. Kondisaun desfavorável hirak ne’e
hotu kontribui liu tan ba dezekilibriu entre demanda no fornesimentu. PM Xanana
Gusmão, iha debate orsamentu 2014, hateten inflasaun ne’ebe bo’ot mai husi
fatores oi-oin. Nune’e ita fahe fatores
oi-oin ne’e ba buat rua - fatór
esternu no fatór internu.
Fatóres esternus
ne’ebé hamosu inflasaun maka hanesan – primeiru depresiasaun dólar. Wainhira valór dólar tun, sasán hirak ne’ebé
ita sosa husi rai-liur nia folin sai karun. Ikus mai ita fa’an fali sasán hirak
ne’e iha rai-laran ho folin karun liu tan. Sigundu inflasaun mosu tamba sasán,
liu-liu sasán importadu, folin sa’e iha merkadu internasionál. Hetok wainhira
ita nia ekonomia depende makas ba
rai-liur, hanesan Dr. Mari Alkatiri dehan, maka ita sosa mos inflasaun. Ekonomistas hanaran ida ne’e inflação importado, katak inflasaun
importa ou kauza ou sosa mai husi rai-liur.
Fatóres
internus ne’ebé hamosu inflasaun maka hanesan – primeiru limitasaun fornesimentu. Ida ne’e refere ba kapasidade ekonomia
rai-laran ne’ebé la natón hodi hatán ba aumentu iha demanda iha rai-laran.
Nune’e wainhira ema barak iha Timór iha kapasidade hodi sosa sasán, maibe
fornesimentu (inklui produsaun rai-laran) ba sasán hirak ne’e la natón, maka
sasán hirak ne’e nia folin sei sa’e a’as. Vice MdF Santina Cardoso mós konkorda
hodi dehan inflasaun sa’e tamba
kuantidade produsaun iha rai-laran laiha.
Nune’e mós Ministru MCIA Antonio da Conceição, inflasaun mosu tamba Timór seidauk bele prodús rasik. Limitasaun
fornesimentu (tamba produsaun rai-laran laiha ou Timór seidauk bele prodús
rasik) halo fornesimentu la natón hodi hatán ba aumentu iha demanda, ikus mai halo
sasán folin sa’e.
Sigundu bottlenecks
liu-liu limitasaun infra-estruras bázikas impede atividades ekonómikas lao
efikás no efisiente. Impedimentus sira hanesan portu Dili ki’ik no servisu la
efikás no efisiente, estradas la-diak, no sst maka kria in-efisiensia, ne’ebé ikus
mai hamosu kustus deznesesáriu (selu multa, kustu transporte a’as). Ministru
MCIA Antonio da Conceição dehan portu no
estradas ne’ebé seidauk iha kondisaun kontribui mós ba inflasaun. Wainhira
vendedores nia sasán tarde iha portu Dili (tamba portu ki’ik), no hetan multa obrigatório de morante, ikus mai sira
transfere multa hirak ne’e ba konsumidores liu husi hasae sasán nia folin. No
wainhira sira lori sasán hirak ne’e ba distritus ho kustus transportes karun
(tamba estradas la-diak), entaun folin sasán ne’ebé sira fa’an sei la hanesan
ho folin ne’ebé sira sosa. Vendedores hasae sasán folin hodi rekupera fali
kustus deznesesárius hirak ne’ebé sira hasai.
Terseiru, inflasaun mós mosu tamba montante osan nebe’e sirkula iha rai-laran
bo’ot, maibe ekonomia rai-laran laiha kapasidade hodi absorve osan hirak
ne’e. AJ Cunha hateten katak jumlah uang
yang beredar sai hanesan pemicu ba
inflasaun. Nune’e mós Deputadu
Virgilio hateten ho osan barak nebe’e tun
ba iha kraik, halo vida konsumu aumenta, (maibe fornesimentu la aumenta), nune’e inflasaun sa’e makas iha ita nia
rai-laran.
Kuartu, iha mos indikasaun katak
inflasaun mosu tamba manipulação do
mercado. Manipulasaun iha ne’e refere ba hahalok vendedores ou fornesedores
malandru balun ne’ebé mes-mesak ou hamutuk halo manipulasaun hodi hasa’e sasán
folin.
Inflasaun
ne’ebé a’as, liu-liu inflasaun dubru-díjitu sei fo consequências negativas ba
dezenvolvimentu sósiu-ekonómiku povu ida nian liu-liu hamenus poder de compras konsumidór nian no
kompetitivadade ekonómika nasaun nian.
Inflasaun
ne’ebé a’as redúz poder de compras ou purchasing power ou daya beli konsumidór nian. Nune’e, ho osan (montante) hanesan,
kuantidade sasán ne’ebé ita sosa sei menus ou ita presiza osan barak liu tan
hodi sosa sasán ho kuantidade hanesan. Inflasaun
hatodan liu povu ki’ik, tenik emprezariu Timór oan – Julio Alvaro. Nune’e ema
kiak ho rendimentu fixu maka sei sofre liu tamba maioria husi sira nia
rendimentu aloka ba sosa nesesidade bázika. Ho inflasaun, sira nia saláriu sei
la natón atu sustenta sira nia família. Tamba inflasaun desvaloriza saláriu nominal hanesan Dr. Mari Alkatiri
dehan. Maibé, solusaun ba problema ida ne’e laos liu husi hasae saláriu. Tamba
sé halo nune’e sei kria deit espiral do
inflação. Katak ho hasae saláriu sei hasa’e liu tan inflasaun no ikus mai
ita tama ba iha ciclo do diabo ida
laiha rohan.
Inflasaun ne’ebé
a’as sei redúz kompetitivadade ekonómika Timor-Leste nian kompara ho
parseiru komersiantes sira seluk. Ho inflasaun inputs costs sei aumenta, nune’e ikus mai prodúz produtu finais
ne’ebé karun. Nune’e Timór oan sira sei prefere sosan sasán importadu (manu
Timór vs ayam potong, fós-rai vs fós importadu) tamba baratu no iha rai liur
ema estranjeiru sira sei la sosa produtu Timór nian tamba karun.
Fásil tebes atu idenfitika causas do inflação iha
Timor-Leste, maibe defísil tebes buka
solusaun ba problema inflasaun ne’e rasik. Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu
hatúr ona katak taxa inflasaun entre 4-6 pursentu maka nivel inflasaun ida razoável
ba dezenvolvimentu ekonómiku Timor-Leste nian ne’ebé diak. Ida ne’e laos tárjetu
ida fásil maibe mós laos imposível.
Hanesan temin iha leten, inflasaun mosu tamba dezekilibriu
entre demanda no fornesimentu - fornesimentu ne’ebé la natón hodi hatán ba
demanda ne’ebé a’as. Nune’e solusaun ba inflasaun ne’e rasik tenki haré liu ba
oinsa hadiak no hasae fornesimentu.
Ita haré fásil, maibe defísil tebes
atu atinji objetivu ida ne’e. Defísil tamba – primeiru ida ne’e rekere aproximação integrada involve parte
hotu-hotu, laos Governu ou MCIA deit, maibe mós seitor privadu no populasaun
tomak, no-sigundu presiza tempu ida
naruk, laos tinan ida ka rua, hodi rezolve asuntu refere.
Tuir mai ne’e soluções alternativas nebe’e hau
senti bele kontribui ba hamenus problema inflasaun a’as iha Timor-Leste.
Primeiru, autoridade kompetente liu-liu MCIA kontinua nafatin ho sira nia esforsu
tomak ne’ebé halao hela liu husi halo intervensaun ba merkadu hanesan
inspeisaun ba loja, hamosu tabela do
preço, no loke loja do povo.
Governu intervein tamba merkadu la funsiona lolós tuir mecanismo do mercado; liu-liu tamba manipulação do preço. Polítika ida ne’e hanesan medida temporária deit hodi hein soluções seluk nebe’e diak liu, adekuadu
no sustentável. Polítika intervensau merkadu la bele kontinua permantemente, se
lae bele hamosu konsekuênsias tolu – primeiru governu tenki asumi kustus tamba
subsídiu ne’ebé fo, liu-liu ba loja do povo; - sigundu dezinsentiva
fornesedores sira hodi halo negósiu no – ikus liu hamosu black market iha ne’ebé sei iha nafatin fornesedores malandru balun
ne’ebé sei kontinua sub-subar manipula sasán folin ba komsumidores sira ne’ebé
desperadu tebes.
Sigundu, presiza mos tau matan no fo prioridade a’as ba
hadiak kondisaun desfavorável ou bottlenecs sira hanesan limitasaun
infra-estruturas bázikas. Enkuantu hein
konstrusaun Portu Tibar, Ministériu Transporte no Infra-Estrutura presiza
hadiak kondisaun portu Dili no buka meius oinsa halais atrakamentu no
deskaregamentu ba ró sira ne’ebé barak antri
hela iha tasi laran. Husu ba funsiunáriu sira iha Portu no Alfândega servisu
24 oras nia laran inklui mos loron sábadu, domingu no feriadu. Bele mós diak liu kontrata tiha servisu portu
Dili nian ba seitor privadu. Sé halo nune’e hau fiar bele hamenus tiha ró barak
ne’ebé antrian hela iha tasi laran. Ministeriu relevantes tenki tau matan mos
ba infra-estrutura bázika sira seluk hanesan estradas hodi nune’e bele hamenus
kustus transportes, mas liu-liu fasilita movimentu produtu ba iha merkadu.
Terseiru, redús montante sirkulasaun osan iha ekonomia. Sé
ita iha osan rasik no ita nia seitór finanseiru funsiona ho diak, ita bele halo
intervensaun liu husi polítika monetária – hasae taxa de juros. Timor-Leste, tamba seidauk iha osan rasik, la bele
halo intervensaun polítika monetária, liu-liu hodi hatán ba fatores esternus
ne’ebe hamosu inflasaun.
Iha kazu Timor-Leste nian, orsamentu jeral estadu sai
hanesan fonte ba sirkulasaun osan iha ekonomia. Nune’e ita bele intervein liu
husi polítika fiskál. Iha ne’e hau la propoen atu hasae taxa tamba ho taxa
ne’ebé a’as bele hamate investimentu. Evidensias tinan 2012 no 2013 hatudu
katak governu tau ona iha konsiderasaun limitasaun kapasidade ekonomia rai-laran,
limitasaun kapasidade ekzekusaun no konsekuênsia ba inflasaun, nune’e governu
desidi redúz montante orsamentu 2014. Iha redusaun ba tinan ida ne’e no tinan
hirak oin mai, tenki fo liu atensaun ba redús no prevene aumentu iha despezas
rekorente, tamba despezas rekorente fo impaktu bo’ot liu ba inflasaun kompara
ho despezas ba kapital dezenvolvimentu.
Dalan seluk ne’ebé ita bele halo maka enkoraja ou se bele
karik obriga sidadaun hotu atu poupa osan ne’ebé sira simu ba tau iha
banku ka ba investimentu sira seluk, duke uza ou gasta osan hirak ne’e ba buat
sira ne’ebé la fo retornu ekonómiku hanesan halo-lia.
Liu husi poupansa, ita bele redús sirkulasan osan tamba ema sei konsume menus,
nune’e hamenus demanda ba sasán sira. Poupansa hirak ne’e mos bele kria fali multiple effect seluk liu husi (banku)
finansiamentu atividadades produtivus sira seluk.
Solusaun ikus no importante liu maka oinsa hasae
fornesimentu ne’e rasik. Komesa hanoin ona identifika produtus, liu-liu
nesesidadades bázikas hirak ne’ebé maka ema barak sosa ou konsumu, no bele
subtitui no prodús rasik iha rai-laran. Ita hanoin uluk oinsa asegura
fornesimentu sufisiente ba merkadu rai-laran, no iha tempu hanesan mos hanoin
ona konaba polítika subtituisaun importasaun no ikus liu maka ita haksoit ba
esportasaun. Iha faze ida ne’e, seitor públiku tenki hahú no ajuda seitor
privadu hodi fo asistensia téknika no finanseiru, no liu-liu kria kondisaun
favorável hodi atrai investidores (rai-laran no rai-liur) hodi mai investe iha
seitor naun-petrolíferu, laos mai hadau malu fali projeitus governu nian sira.
Laos seitor públiku, maibe seitor privadu maka tenki sai autor prinsipal hodi
hasae fornesimentu ne’e rasik.
Hau mos propoin liu husi meiu ida ne’e atu tau kláuzula
ida iha kontratu ne’ebé obriga emprezariu sira, liu-liu emprezariu lokal sira
nebe’e hetan ona projeitu governu nian, hodi aloka no investe persentajen balun
husi sira nia rendimentu ba iha investimentu seitór produtivu. Halo nune’e sei
asegura sira nia sustentabilidade wainhira projeitu governu nia remata ona no
iha tempu hanesan bele ajuda hasae fornesimentu rai-laran no hamenus
dependensia ba importasaun.
Atu remata, inflasaun
mosu tamba dezekilibriu entre demanda no fornesimentu – demanda a’as liu tiha
fornesimentu. Inflasaun laos buat ida la-diak, maibe inflasaun ne’ebe a’as,
liu-liu inflasaun dubru-díjitu, sei hamosu konsekuênsias negativas ba dezenvolvimentu
sósiu-ekonómiku nasaun ida nian. Fásil tebes atu identifika causas do inflação, maibe defísil tebes
atu buka solusaun ba inflasaun ne’e rasik tamba ida ne’e rekere aproximação integrada ne’ebé involve
parte hotu-hotu no liu-liu presiza tempu naruk no displina hodi rezolve
problema inflasaun ne’e rasik.
*Artigu ida ne’e
opiniaun pesoál hakerek-nain nian no la reprezenta opiniaun husi pesoál ou instituisaun
ne’ebé deit hakerek-nain servisu ba. www.timorlestebele.blogspot.com
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