VISAO MISAO OBJECTIVO SPORTIMOR FH KKN HOME FH LPV ARTIGOS FH MUZIKA LIA MENON FH RESPONDE

terça-feira, 25 de setembro de 2012

Desafios Desenvolvimento V Governo Period 2012-2017


Desafios  Desenvolvimento V Governo Period 2012-2017

Husi: Bocy


Format Bloku Koligasaun


Bloko Koligasaun maka forma  V Governo  komposto husi Partidos Politicoa 3: CNRT 30 kadeiras, PD kadeiras  8;  Frente Mudansa kadeiras 2. Total 40 kadeiras iha Parlamento Nacional. Ho total 40 asentos Parlamentares, projectos leis passa facilmente iha Parlamento Nacional.


Composisaun membros  V Governo hamutuk 55. CNRT 37; PD 12; FM 6. Significa katak ratio 20 000 pessoas ba  cada membru do Governo, kompara ho total numero populasaun 1 100 000 iha Timor Leste.


Pergunta ke koloka ba ita Timor oan tomak; situasaun real ba desenvolvimento  maka exige 55 membros ka?  Ou 55 membros do governo apenas atu satisfaz caprichos dirigentes politicos husi Partidos politicos Bloko nian? Kustos no beneficios saida maka  resulta ba tinan lima oin mai?


Se exigencias desenvolvimento nian maka exige, muito bem. Se lae  kustos bot liu ba Maun Bot Xanana tanba 35 membros iha IV Governo halo  ona ulun fatuk moras, kuanto mais 55?


Entretantao ita  halo diagnostic kiik ida, kona ba vantagens no desvantagens


Vantagens:


1.     Ho numero ida elevado,  kundo distribuisaun tarefas no delegasaun compentensias difine ho klareza, antecipa no fasilita resolusaun problemas desenvolvimento rapidamente;


2.     Atendimento ba kestoens kona ba populasaun nia susar no terus ho issues seluk-seluk kona ba desenvolvimento bele atende la-lais;


3.     Bele aloka cada membro do governo, ba kestoens espicifas hodi foti desisoens, ba assuntos socias, politicas no economicas ou natureza seluk-seluk; hodi hetan solusoens iha tempo badak;


4.     Kestaun burokrasia demorada ho nia efeitos negativus oi-oin bele kombate;


5.     Kuanto mais ema bark, todan menus, lao lais liu tó iha rohan;


Desvantagens:


      I.         Ho numero ida elevado bele kria confusaun bot iha tomada desisoens. Se desisoens tomak reside iha Ministros, Sec Esados no Vice Ministros sira halo saida? Timor Leste rai ida kiik 14 000 km2 ho populasaun 1 100 000 habitantes.


     II.         Ita hare katak iha Ministerios balu membros do governo husi Partido 3. Se desentendimento ruma entre sira, mekanismo saida maka uza hodi resolve? Tamba ita Timor oan gosta hirus malu fasilmente, tamba emosional lalais. Se kestaun ne, to lalais iha katuas Xanana, bele resolve  iha tempu badak ; se budu hela tempu naruk fulan 6 resin; kria impacto bot ba Ministerio nebe relevante nebe lori tempo naruk atu resolve kestaoens, nune kria desgosto bot ba Timor oan sira nebe, sira nia assunto hein kleur atu hetan solusaun.


   III.         Ema barak,  la livre husi problemas, konflitos no  desendendimento. Nune, bele mos, sai fontes sabotagem iha Minsterio ne, nia laran rasik;


   IV.         Realidade hatudo katak, uma laran ida oan barak;  por exemplo 12 problemas mos  barak; kona ba labarik sira nia saude, edukasaun no sira nia futuru. Balu badinas, balu baruk ten no malandro, nebe halo inan  no aman, ulun fatuk moras; kria problemas ho vizinhos no iha comunidade nebe sira hela. Bain hira sira sai adultos mos problemas oi-oin deit mossu; Maun alin sira  bele hirus malu; nebe iha impacto bot ba harmonia no unidade iha familia bot nia laran.


    V.         Custo inventory ba gabinete foun ba cada membro bele atinge $ 1 miliaun dollars durante tinan lima nia laran. Bele mos signifa ausencia eficacia no eficencia ba gabinete ida nebe bot.


Configurasaun  V governo nia membros, maioria kontinua husi IV governo nian. Personalidades sira ne, Timor oan hotu konhece mo mos. Se se maka hetan prestasaun diak, se se maka  la halo buat ida, se se maka halo eskandulo korupsaun bot.


 Membros balu iha IV governo passivu hela, publiko la hetan record ruma kona ba sira nia “outstanding performance” . Ba Conselho Ministros mos no nok hela, intervensaun iha media mos tinan ida maka sai dala ida ou rua; mai be kontinua  kontinua nafatin. Esrangeiro balu nebe asiste debate Conselho Ministros dehan katak “ Katuas Xanana maka  hanesan mestre” hanorin labarik SD sira iha sala. Pior liu tan iha salaun CM la iha debate ida kritica no profunda kona ba argumentos. Cultura politica paternalista ida ne maka kontinua, konsekuencias graves sei mossu kona ba politca desenvolvimento iha tempu ikus.


Tan sa maka Ministros ka Secretario Estado balu iha IV Governo “ passive” hela? Dala barak sira tur hela iha “ silencio”?  Atu foti  desisaun, kiik ka bot halai hotu ba katuas Xanana ? Se Xanana la iha oin sa los?


Hakerek nain hare ba figuras sira ne, iha formasaun technika no professional tan sa maka la iha inspirasaun,  iniciativa,  koragem atu foti desisaun? Depois halo examinasaun ida profunda no exaustiva, hakerek nain hetan konklusaun : “Tauk atu halo sala “. Lideres ka birokratas balu tauk atu assume riskos entaun prefere no - nok deit simu orientasaun husi ema seluk.


Iha kategoria rua lideransa: “ risk takers no risk avert”. Lideres nebe “famosos” iha historia tama iha kategoria “ risk takers” hanesan Nelson Mandela, Les Walensa, Gorbachev, Xanana nebe brani assume riskos ba  kausas “justas “ interesse nacional.


Iha lideres balu mos bulak halo atuasaun ba sira nia interesses pessoais ka ba sira nia grupo iha sociadade nia laran  Sira mos tama kategoria “risk takers”. Mai be raremente hetan sucesso tanba hetan “oposisaun ka resistencia “ husi maioria. Caso Timor Leste “crise 2006” hanesan exemplo diak.


Risk takers sira, possue determinasaun forte  atu atinge objectivos em vista, sira sacrifica aan liu husi terus oi-oin, maibe “kakutak” lao nafatin, hodi trassa  planos no estrategias oi-oin atu responde exigencias conjunturais politicas nacional no internacional ho ideia chave atu enfrakece no derrota inimigo iha tempu ikus.


Lideres ho kualidade “risk avert” halai husi responsabilidade, fo fali ema seluk maka assume responsabilidade. Tauk sala, tau simu criticas entaun prefere moriis iha silencio nia laran. Lakohi ema ida chateia no lakohi chateia ema seluk. Para ke sai Minstros se halai ses husi responsabilidade?


Timor Leste mos enkuadra nia lideransa historika  iha nivel internacional fundamenta ba  tinan 24, luta ba libertasaun. Hahu husi martires da Patria, kuadros politicos, (FRETILIN) militares, (FALINTIL) ho civis  sira hotu-hotu nebe fo sira nia vida ba ukun rasik aan. Ikus mai, Xanana ho component FALINTIL l hatutan husi Konis no Taur,  reziste tó faze final.


Denominador comum nebe ita hotu repara husi saudosos sira hanesan Nicolau Lobato, Sahe no seluk-seluk tan; ikus mai liu Xanana, Konis, no Ruak; sira hotu-hotu matenek halo planos trassa estrategias, berani enfrenta riskos brani  foti  desisoens iha tempo dificil. Brani “make changes” brani make things happen”.


Esencia desafios V governo maka saida los?


Iha ona referencia iha kotuk hatudo lideransa iha era luta libertasaun nebe ho meios bastante limitado; la iha mobile phone, la iha internete;  la iha fundo petrolifico disponivel atu gasta; la iha meios transporte, sira utiliza meios, no rekursos nebe iha, konssgue ultrapassa grandeza dificuldades complexas no dificies, hodi hetan finalmente Independencia Nacional.


Halo assimiliasaun ba era ukun an, fundamento desafios V governo baseia ba - kualidades personalidades.  Nebe okupa posisoens chaves.


Embora Xanana iha Governo Ruak iha Presidensia, kolaboradores sira bele  interpreta hanoin Xanana hodi implimenta? Tanba Xanana – has short  arm  and  leg how  to reach long end? Presiza duni Ministros no Sec Estado ho brilhante inteligencia no talentos extra-ordinarios atu exekuta planos no programas efectivamente.


Natureza ho scope governo nian, multi facet, multi-dimensional, multi complex. Presiza ema nebe ho” kakutak nakuno” nebe akumula informasaun no experiencia barak iha aspectos oi-oin: husi formasaun akademica, expriencia professional nune-  brani responsabiliza, brani assume riskos atu nune bele fo resposta ba exigencias hotu-hotu. Nune kualidades primordiais membros  V governo  tenki possui kualidades “make ideas happen and make things change”.


Scott Belsky (2010) “Make happen ideas = ideas + organization + communal forces + leadership capability”. Having the idea is a small part of process, perhaps 1 percent of the journey”  ideas are worthless if you can’t make them happen”.


Nune cada membro do governo parece iha ona “annual action plan” nune duni tenki halo  preparasaun no mobilizasaun meios  ka rekursos nebe necessarios atu implementa saida ba tinan 2012, tó 2017. Cada membro tenki iha capacidade creativu atu resolve problemas nebe mossu no “ able to push ideas to fruition”


 Kualidade ne, hanesan rekesito basiko ba kada membro do governo. Se kualidade ne membros balu la iha, diak liu “troka tiha” do ke halo “moe bot” ba partido no publiku em geral.


Conclusaun: Kualidade + capacidade + talentos membros V Governo nian atu “translate” concepts husi Plano Estrategico Desenvolvimento Nacional – into pratical and effective program” ou overcoming the obstacles between visiso & reality,  sai hanesan condisaun sine quo non nebe indespensavel.


Responsabilidade 55 membros do governo maka saída?


Entidades 55, hanesan managers (gestores) sira nia funsaun principal maka “produz resultados” iha area ida-idak nian. Primeiro Ministro mos tenki koloka target ba cada membro pelo menos ba tinan 2 maka la produz resultados positivos ruma diak liu “troka tiha”. Labele diak demais ka halimar “ nem muito proximo ao mar ou terra”. Tempo nebe lakon susar atu rekupera fali” ossan no sasan  bele hetan fali”. Tempo nebe disponivel  ba proxima eleisaun hela deit ona 56 meses.


 Tuir  Peter F. Drucker iha livro “ 366 days of insight and motivation for getting the right things done” dehan nune:  “ management everywhere face the same problems. It has to organize work for productivity. It has to lead the worker toward productivity and achievement. It is responsible for social impact of its enterprise. Above all it is responsible for producing the results – whether economic performance, student learning, or patient care – for the sake which each institution exist.


Desafios desenvolvimento


“Development” sinonimo maka: progress, growth, expansion, improvement advance, ho increase.


Research question:  who  are the recipients of development? Se maka recipients desenvolvimento nian? Resposta imediata maka Povo Timor tomak maka recipeiente. Tuir tan ita hussu:  maioria povo hela iha nebe no kondisoens moris oin sa la os? Iha ona estatistica ruma nebe descreve limitasoens cada familia iha cada aldeia kona,:  mal nutrisaun, (saida maka han loro-loron) moras nebe afeta, tan sa maka moras, produtividade iha area saida, acesu ba habitasaun, educasaun ,saude, transporte, electricidade, be mos etc. 


Tamba Estatistics, ramo ida matematica nian nebe consiste “ set of analytical techniques” nebe bele aplika ba data, atu ajuda halo “judgments “ no decisoens “ ba problemas nebe involve incertezas . Ministros sira nebe halo knar ba revenew centers : agrcultura, comercio, turismo, industria, recurssos minerais, finansas tenki  sekunda ho conhecimento ida solido ba estatiskas, atu halo estimativas logicas, analiza problabilidades, calculus “standard deviation” halo regression analyses  kona alokasaun de orsamento atu kompara “ kustos versus beneficios


Nune membros V governo nian, tenki possue conhecimentos teoricos  vastos, iha disciplinas oi-oin : economic, politico, sociais, management, historia lideres sira nebe famosos iha historia, hodi nune halo netik buat ruma diak durante sira nia mandate. Badinas le media nacional no internacional loro-loron atu enche “kakutak”  acompanha mos CNN, BBC, Sky News, History, Aljazeerah News hodi up dated informasaun atu acompanha saida maka mossu iha fatin seluk iha mundo rai klaran.


Desenvolvimento Economico V governo lolos focus ba saida? No ba se?


Hakerek nain halo diagnostic ida klean ba referencias barak , konsegue hetan ida maka kapas liu husi Bertolt Breach nia lia fuan: “ Economic development first comes to belly and then morality”- and filling the belly is what economics is all about in the main. There fore in all political and social decisions economic cost are calculated and taken into account. To talk only of “benefits” I consider irresponsible and bound to lead to disaster.


 Significa katak “ desenvolvimento economic tenki fo priodiade uluk ba ema moris nia kabum mamuk depois maka moral” tau ha-han ba kabun, maka knar economia nian. Nune desisaun politica ka social hotu tenki kalkula uluk no tau konsiderasaun bot liu ba” kustos.”  La os tau uluk  fali “beneficios”  pratika  ema erracional no la iha responsabilidade,maka tau beneficios uluk. Nune konduz projecto tomak ba desastre fatal.


Tan sa maka lideres ka ministros barak tau beneficios uluk ba mega projectos ho montante bot, pior liu tan fora kapacidade exekusaun? Riskos ka kustos sira kalkula ona?  Rational iha nebe?


Oin sa kombate virus at ida ne?  


Resposta la os facil tanba involve dicision makers sira nia intereses no politicos nain sira hotu.  Tuir hakerek nain nia hanoin, asunto ida ne, kabe ba sociedade sivil hari orgaun ida independente  ita bele bolu “ Feedback Unit” hamutuk ho Committee  for Policy Studies hanesan Singapura  compost ho ema nebe “high integrity” broad knowledge “ atu fo komentarios no feed-back ba governo nia mega projectos balu nebe la iha viabilidade economica no beneficio  social.


Projectos barak maka la efisiente  no eficaz tanba kalkulos no riskos la tama em considerasaun. Nune maka mossu  projectos barak irracionais tanba projectos nain sira  maka hetan beneficios diretos Uza argumentos falsos oi-oin atu justifika.


Premissa Bertlt nia relevante tebe-tebes ba Timor Leste nia desenvolvimento. Ministros balu “irracional” ka ignorante “ halo mega projectos nebe la iha ligasaun directa atu fo  aihan barak ba Povo Timor Leste nia kabun ka beneficios hirak  nebe iha ligasaun ho povo nia moris loron-loron. Fo fali ossan barak ba Consultan international  ho montantes millions dolloars .


Se osan mai husi sira nia kosar ben karik, sira hanoin dala barak. Como Estado nian sira la interrese. Em vez de hare uluk “ kustos no riskos” associados, como “ignorantes / coruptores ” hare uluk fali maka beneficios  ba sira nia an rasik.


Reportagem  husi WB  dehan katak Timor Leste okupa “3o.lugar iha má nutrisaun”.  Noticia ida ne alarmante tebe-tebes ba ukun nain sira, liu-liu ba 55 membros  V Governo  oin sa design concepts, halo programas , trassa, estrategias atu bele combate.


Desenvolvimento nebe governo patrocina atu kria kondisoens basikas konduzivas atu populasaun sira moris diak.


Tuir Goh Chok Tonng segundo Primeiro Ministro Singapura altura ida dehan: “ the  government had a large role to play in improving the everyday lives of citizens, there was also a limit to this role. The state intervention was one which the state helped people who helped themselves and should do so through establish channels. Creating conditions for equality of  opportunity; rather that equality for outcomes.


Interpreta filosofia Goh V governo tenki kria kondisoens kondusivas atu suporta Timor oan hotu-hotu nebe iha ideias brilhantes atu participa iha desenvolvimeto.Ministros sira tenki kopera ho Sector Privado nebe iha iniciativas diak ba projectos relevantes ba interesse nacional. Labele- tau  obstaculos oi-oin, apresenta deskulpas ka razoens iracionais nebe halo sabotagem ba Timor oan hirak nebe iha hanoin diak atu desenvolve rai ida ne.


Desenvolvimento 2012 -2017, reside, ba 55 membros sira nia kakutak, hodi hanoin saida maka importante, saida, maka lae,  lori meios saida maka povo TL nia kabun nakuno, 55 membros do governo sira nia liman badinas recolha dados no hakere   projectos no programas, ain Kaman lao to fatin hirak nebe povo sira hela, tilun nakloke hodi rona di-diak povo  nia halerik, matan nakloke luan hodi hare povo nia necessidades imeditas ba 2012.


Ba  55 membros V Governo hakerek nain fo parabens no votos sucesso bot.

Sem comentários:

Enviar um comentário

Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.