Desafios
Desenvolvimento V Governo Period 2012-2017
Husi: Bocy
Format Bloku
Koligasaun
Bloko Koligasaun
maka forma V Governo komposto husi Partidos Politicoa 3:
CNRT 30 kadeiras, PD kadeiras 8; Frente Mudansa kadeiras 2. Total 40
kadeiras iha Parlamento Nacional. Ho total 40 asentos Parlamentares, projectos
leis passa facilmente iha Parlamento Nacional.
Composisaun
membros V Governo hamutuk 55. CNRT
37; PD 12; FM 6. Significa katak ratio 20 000 pessoas ba cada membru do Governo, kompara ho total numero populasaun 1
100 000 iha Timor Leste.
Pergunta ke
koloka ba ita Timor oan tomak; situasaun real ba desenvolvimento maka exige 55 membros ka? Ou 55 membros do governo apenas atu
satisfaz caprichos dirigentes politicos husi Partidos politicos Bloko nian? Kustos
no beneficios saida maka resulta
ba tinan lima oin mai?
Se exigencias
desenvolvimento nian maka exige, muito bem. Se lae kustos bot liu ba Maun Bot Xanana tanba 35 membros iha IV
Governo halo ona ulun fatuk moras,
kuanto mais 55?
Entretantao
ita halo diagnostic kiik ida, kona
ba vantagens no desvantagens
Vantagens:
1.
Ho numero ida
elevado, kundo distribuisaun
tarefas no delegasaun compentensias difine ho klareza, antecipa no fasilita
resolusaun problemas desenvolvimento rapidamente;
2.
Atendimento
ba kestoens kona ba populasaun nia susar no terus ho issues seluk-seluk kona ba
desenvolvimento bele atende la-lais;
3.
Bele aloka
cada membro do governo, ba kestoens espicifas hodi foti desisoens, ba assuntos
socias, politicas no economicas ou natureza seluk-seluk; hodi hetan solusoens
iha tempo badak;
4.
Kestaun
burokrasia demorada ho nia efeitos negativus oi-oin bele kombate;
5.
Kuanto mais
ema bark, todan menus, lao lais liu tó iha rohan;
Desvantagens:
I.
Ho numero ida
elevado bele kria confusaun bot iha tomada desisoens. Se desisoens tomak reside
iha Ministros, Sec Esados no Vice Ministros sira halo saida? Timor Leste rai
ida kiik 14 000 km2 ho populasaun 1 100 000 habitantes.
II.
Ita hare
katak iha Ministerios balu membros do governo husi Partido 3. Se desentendimento
ruma entre sira, mekanismo saida maka uza hodi resolve? Tamba ita Timor oan
gosta hirus malu fasilmente, tamba emosional lalais. Se kestaun ne, to lalais
iha katuas Xanana, bele resolve
iha tempu badak ; se budu hela tempu naruk fulan 6 resin; kria impacto
bot ba Ministerio nebe relevante nebe lori tempo naruk atu resolve kestaoens,
nune kria desgosto bot ba Timor oan sira nebe, sira nia assunto hein kleur atu
hetan solusaun.
III.
Ema
barak, la livre husi problemas,
konflitos no desendendimento.
Nune, bele mos, sai fontes sabotagem iha Minsterio ne, nia laran rasik;
IV.
Realidade
hatudo katak, uma laran ida oan barak;
por exemplo 12 problemas mos
barak; kona ba labarik sira nia saude, edukasaun no sira nia futuru.
Balu badinas, balu baruk ten no malandro, nebe halo inan no aman, ulun fatuk moras; kria
problemas ho vizinhos no iha comunidade nebe sira hela. Bain hira sira sai
adultos mos problemas oi-oin deit mossu; Maun alin sira bele hirus malu; nebe iha impacto bot
ba harmonia no unidade iha familia bot nia laran.
V.
Custo
inventory ba gabinete foun ba cada membro bele atinge $ 1 miliaun dollars
durante tinan lima nia laran. Bele mos signifa ausencia eficacia no eficencia
ba gabinete ida nebe bot.
Configurasaun V governo nia membros, maioria kontinua
husi IV governo nian. Personalidades sira ne, Timor oan hotu konhece mo mos. Se
se maka hetan prestasaun diak, se se maka
la halo buat ida, se se maka halo eskandulo korupsaun bot.
Membros balu iha IV governo passivu
hela, publiko la hetan record ruma kona ba sira nia “outstanding performance” . Ba Conselho Ministros mos no nok hela,
intervensaun iha media mos tinan ida maka sai dala ida ou rua; mai be
kontinua kontinua nafatin.
Esrangeiro balu nebe asiste debate Conselho Ministros dehan katak “ Katuas
Xanana maka hanesan mestre” hanorin labarik SD sira iha sala. Pior
liu tan iha salaun CM la iha debate ida kritica no profunda kona ba argumentos.
Cultura politica paternalista ida ne maka kontinua, konsekuencias graves sei
mossu kona ba politca desenvolvimento iha tempu ikus.
Tan sa maka
Ministros ka Secretario Estado balu iha IV Governo “ passive” hela? Dala barak sira tur hela iha “
silencio”? Atu foti desisaun, kiik ka bot halai hotu ba katuas Xanana ? Se
Xanana la iha oin sa los?
Hakerek nain hare
ba figuras sira ne, iha formasaun technika no professional tan sa maka la iha inspirasaun,
iniciativa,
koragem
atu foti desisaun? Depois halo examinasaun ida profunda no exaustiva, hakerek
nain hetan konklusaun : “Tauk atu halo sala “. Lideres ka birokratas balu tauk atu assume riskos
entaun prefere no - nok deit simu orientasaun husi ema seluk.
Iha kategoria rua
lideransa: “ risk takers
no risk avert”. Lideres
nebe “famosos” iha
historia tama iha kategoria “ risk takers” hanesan Nelson Mandela, Les Walensa, Gorbachev, Xanana
nebe brani assume riskos ba kausas
“justas “ interesse
nacional.
Iha lideres balu
mos bulak halo atuasaun ba sira nia interesses pessoais ka ba sira nia grupo
iha sociadade nia laran Sira mos
tama kategoria “risk takers”. Mai be raremente hetan sucesso tanba hetan “oposisaun ka
resistencia “ husi
maioria. Caso Timor Leste “crise 2006” hanesan exemplo diak.
Risk takers sira,
possue determinasaun forte atu
atinge objectivos em vista, sira sacrifica aan liu husi terus oi-oin, maibe “kakutak” lao nafatin, hodi trassa planos no estrategias oi-oin atu
responde exigencias conjunturais politicas nacional no internacional ho ideia
chave atu enfrakece no derrota inimigo iha tempu ikus.
Lideres ho
kualidade “risk avert”
halai husi responsabilidade, fo fali ema seluk maka assume responsabilidade.
Tauk sala, tau simu criticas entaun prefere moriis iha silencio nia laran.
Lakohi ema ida chateia no lakohi chateia ema seluk. Para ke sai Minstros se
halai ses husi responsabilidade?
Timor Leste mos
enkuadra nia lideransa historika
iha nivel internacional fundamenta ba tinan 24, luta ba libertasaun. Hahu husi martires da Patria,
kuadros politicos, (FRETILIN) militares, (FALINTIL) ho civis sira hotu-hotu nebe fo sira nia vida ba
ukun rasik aan. Ikus mai, Xanana ho component FALINTIL l hatutan husi Konis no
Taur, reziste tó faze final.
Denominador comum
nebe ita hotu repara husi saudosos sira hanesan Nicolau Lobato, Sahe no
seluk-seluk tan; ikus mai liu Xanana, Konis, no Ruak; sira hotu-hotu matenek
halo planos trassa estrategias, berani enfrenta riskos brani foti desisoens iha tempo dificil. Brani “make changes” brani make
things happen”.
Esencia
desafios V governo maka saida los?
Iha ona referencia
iha kotuk hatudo lideransa iha era luta libertasaun nebe ho meios bastante
limitado; la iha mobile phone, la iha internete; la iha fundo petrolifico disponivel atu gasta; la iha meios
transporte, sira utiliza meios, no rekursos nebe iha, konssgue ultrapassa
grandeza dificuldades complexas no dificies, hodi hetan finalmente
Independencia Nacional.
Halo assimiliasaun
ba era ukun an, fundamento desafios V governo baseia ba - kualidades
personalidades.
Nebe okupa posisoens chaves.
Embora Xanana iha
Governo Ruak iha Presidensia, kolaboradores sira bele interpreta hanoin Xanana hodi implimenta? Tanba Xanana – has
short arm and leg how to reach
long end? Presiza duni
Ministros no Sec Estado ho brilhante inteligencia no talentos extra-ordinarios
atu exekuta planos no programas efectivamente.
Natureza ho scope
governo nian, multi facet, multi-dimensional, multi complex. Presiza ema nebe
ho” kakutak nakuno”
nebe akumula informasaun no experiencia barak iha aspectos oi-oin: husi
formasaun akademica, expriencia professional nune- brani responsabiliza, brani assume riskos atu nune bele fo
resposta ba exigencias hotu-hotu. Nune kualidades primordiais membros V governo tenki possui kualidades “make ideas happen and make
things change”.
Scott Belsky
(2010) “Make happen ideas = ideas + organization + communal forces + leadership
capability”. Having the idea is a small part of process, perhaps 1 percent of
the journey” ideas are worthless
if you can’t make them happen”.
Nune cada membro
do governo parece iha ona “annual action plan” nune duni tenki halo preparasaun no mobilizasaun meios ka rekursos nebe necessarios atu implementa saida ba tinan
2012, tó 2017. Cada membro tenki iha capacidade creativu atu resolve problemas
nebe mossu no “ able to push ideas to fruition”
Kualidade ne, hanesan rekesito basiko ba
kada membro do governo. Se kualidade ne membros balu la iha, diak liu “troka
tiha” do ke halo “moe
bot” ba partido no publiku
em geral.
Conclusaun: Kualidade + capacidade + talentos membros
V Governo nian atu “translate” concepts husi Plano Estrategico Desenvolvimento Nacional – into
pratical and effective program” ou overcoming the obstacles between visiso
& reality, sai hanesan condisaun sine quo non nebe indespensavel.
Responsabilidade
55 membros do governo maka saída?
Entidades 55,
hanesan managers (gestores) sira nia funsaun principal maka “produz
resultados” iha area
ida-idak nian. Primeiro Ministro mos tenki koloka target ba cada membro pelo
menos ba tinan 2 maka la produz resultados positivos ruma diak liu “troka
tiha”. Labele diak demais ka halimar “ nem muito
proximo ao mar ou terra”. Tempo
nebe lakon susar atu rekupera fali” ossan no sasan bele hetan fali”. Tempo nebe disponivel ba proxima eleisaun hela deit ona 56
meses.
Tuir Peter F. Drucker iha livro “ 366 days of insight and
motivation for getting the right things done” dehan nune: “ management everywhere face the
same problems. It has to organize work for productivity. It has to lead the
worker toward productivity and achievement. It is responsible for social impact
of its enterprise. Above all it is responsible for producing the results –
whether economic performance, student learning, or patient care – for the sake
which each institution exist.
Desafios
desenvolvimento
“Development” sinonimo maka: progress, growth,
expansion, improvement advance, ho increase.
Research
question: who are the
recipients of development? Se maka recipients desenvolvimento nian? Resposta
imediata maka Povo Timor tomak maka recipeiente. Tuir tan ita hussu: maioria povo hela iha nebe no kondisoens
moris oin sa la os? Iha ona estatistica ruma nebe descreve limitasoens cada
familia iha cada aldeia kona,: mal
nutrisaun, (saida maka han loro-loron) moras nebe afeta, tan sa maka moras,
produtividade iha area saida, acesu ba habitasaun, educasaun ,saude, transporte,
electricidade, be mos etc.
Tamba Estatistics,
ramo ida matematica nian nebe consiste “ set of analytical techniques” nebe bele aplika ba data, atu ajuda halo “judgments
“ no decisoens “ ba
problemas nebe involve incertezas . Ministros sira nebe halo knar ba revenew
centers : agrcultura,
comercio, turismo, industria, recurssos minerais, finansas tenki sekunda ho conhecimento ida solido ba
estatiskas, atu halo estimativas logicas, analiza problabilidades, calculus “standard
deviation” halo regression analyses
kona alokasaun de orsamento atu kompara “ kustos versus beneficios “
Nune membros V
governo nian, tenki possue conhecimentos teoricos vastos, iha disciplinas oi-oin : economic, politico,
sociais, management, historia lideres sira nebe famosos iha historia, hodi nune
halo netik buat ruma diak durante sira nia mandate. Badinas le media nacional
no internacional loro-loron atu enche “kakutak”
acompanha mos CNN, BBC, Sky News, History, Aljazeerah News hodi up dated
informasaun atu acompanha saida maka mossu iha fatin seluk iha mundo rai
klaran.
Desenvolvimento
Economico V governo lolos focus ba saida? No ba se?
Hakerek nain halo
diagnostic ida klean ba referencias barak , konsegue hetan ida maka kapas liu
husi Bertolt Breach nia lia fuan: “ Economic development first comes to
belly and then morality”-
and filling the belly is what economics is all about in the main.
There fore in all political and social decisions economic cost are calculated
and taken into account. To talk only of “benefits” I consider irresponsible and
bound to lead to disaster.
Significa katak “ desenvolvimento
economic tenki fo priodiade uluk ba ema moris nia kabum mamuk depois maka moral” tau ha-han ba kabun, maka knar economia nian.
Nune desisaun politica ka social hotu tenki kalkula uluk no tau konsiderasaun
bot liu ba” kustos.” La os tau uluk fali “beneficios”
pratika ema erracional
no la iha
responsabilidade,maka tau
beneficios uluk. Nune konduz projecto tomak ba desastre fatal.
Tan sa maka
lideres ka ministros barak tau beneficios uluk ba mega projectos ho montante
bot, pior liu tan fora kapacidade exekusaun? Riskos ka kustos sira kalkula
ona? Rational iha nebe?
Oin sa kombate
virus at ida ne?
Resposta la os
facil tanba involve dicision makers sira nia intereses no politicos nain sira
hotu. Tuir hakerek nain nia
hanoin, asunto ida ne, kabe ba sociedade sivil hari orgaun ida
independente ita bele bolu “ Feedback
Unit” hamutuk ho Committee
for Policy Studies hanesan Singapura compost ho ema nebe “high integrity”
broad knowledge “ atu fo
komentarios no feed-back ba governo nia mega projectos balu nebe la iha viabilidade economica no beneficio social.
Projectos barak
maka la efisiente no eficaz tanba
kalkulos no riskos la tama em considerasaun. Nune maka mossu projectos barak irracionais tanba
projectos nain sira maka hetan
beneficios diretos Uza argumentos falsos oi-oin atu justifika.
Premissa Bertlt
nia relevante tebe-tebes ba Timor Leste nia desenvolvimento. Ministros balu “irracional”
ka ignorante “ halo
mega projectos nebe la iha ligasaun directa atu fo aihan barak ba Povo Timor Leste nia kabun ka beneficios
hirak nebe iha ligasaun ho povo
nia moris loron-loron. Fo fali ossan barak ba Consultan international ho montantes millions dolloars .
Se osan mai husi
sira nia kosar ben karik, sira hanoin dala barak. Como Estado nian sira la
interrese. Em vez de hare uluk “ kustos no riskos” associados, como “ignorantes /
coruptores ” hare uluk
fali maka beneficios ba sira nia
an rasik.
Reportagem husi WB dehan katak Timor Leste okupa “3o.lugar iha má nutrisaun”. Noticia
ida ne alarmante tebe-tebes ba ukun nain sira, liu-liu ba 55 membros V Governo oin sa design concepts, halo programas , trassa, estrategias
atu bele combate.
Desenvolvimento
nebe governo patrocina atu kria kondisoens basikas konduzivas atu populasaun
sira moris diak.
Tuir Goh
Chok Tonng segundo Primeiro Ministro Singapura altura ida dehan: “ the government had a large role to play in
improving the everyday lives of citizens, there was also a limit to this role.
The state intervention was one which the state helped people who helped
themselves and should do so through establish channels. Creating conditions for
equality of opportunity; rather
that equality for outcomes.
Interpreta
filosofia Goh V governo tenki kria kondisoens kondusivas atu suporta Timor oan
hotu-hotu nebe iha ideias brilhantes atu participa iha desenvolvimeto.Ministros
sira tenki kopera ho Sector Privado nebe iha iniciativas diak ba projectos
relevantes ba interesse nacional. Labele- tau obstaculos oi-oin, apresenta deskulpas ka razoens iracionais
nebe halo sabotagem ba Timor oan hirak nebe iha hanoin diak atu desenvolve rai
ida ne.
Desenvolvimento
2012 -2017, reside, ba 55 membros sira nia kakutak, hodi hanoin saida maka importante,
saida, maka lae, lori meios
saida maka povo TL nia kabun nakuno, 55 membros do governo sira nia liman badinas recolha dados no hakere projectos
no programas, ain Kaman
lao to fatin hirak nebe povo sira hela, tilun nakloke hodi rona di-diak povo nia halerik, matan nakloke luan hodi hare povo nia necessidades
imeditas ba 2012.
Ba 55 membros V Governo hakerek nain fo
parabens no votos sucesso bot.
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.