By: Vicente Mau Bocy – Political Analyst*
Author halao exame exaustivo ida, atu buka hatene razoens basicas da Marcha da Paz.
Author halao exame exaustivo ida, atu buka hatene razoens basicas da Marcha da Paz.
Ora situasaun totalmente iha Paz nia laran, oin sá Dr. Mari ho nia socios sira, obriga lori tan paz seluk mai tau tan actual paz nia leten? Racionalmente la iha cabimento. Saída maka resulta konduz ba konflitos inevitavelmente.
Arredores de cidade Dili, Sexta no Sabado kalan, festa de casamento, koremetan, batizados, aniversarios etc, komesa hahu fali ona iha bairros hotu-hotu. Tudo corre iha ambiente de tranquilidade ate agora. Tudo isto, indika katak populasaun iha bairros hotu, kontente ona ho situasaun actual de seguransa no estabilidade.
Por outro lado jovens sira ona conscientes ona, causas no efeitos da violencias iha 2006, sira mos hakas aan makas, atu evita todas as formas de violencias I kontribui ba estabilidade.
Conceito da Marcha da Paz, ke organizadores sira promove conflituosa por si propria. Nusa la loke mo mos deit, katak halo Marcha atu buka dalam ba eleisaun antecipada? Kuando conceitos la klaro, participantes sira mos konfuso bot, I dificil atu konvence ema atu mai participa.
Realidade ne’e maka acontece iha terreno, I Comissaun Organizadora hassoru dificuldade bot atu mobiliza ema barak atu mai participa a dita Marcha da Paz. Ho base ba razaun ida ne’e maka tuir Sr.Dr.Mari nia declarasaun iha Maputo, Marcha sei adia ba Janeiro 2009.
Iha dia 02 de Outubro Dr. Mari Alkatiri dehan jornal Tempo Jakarta katak iha temp badak nia atu momiliza 200 000 militantes atu halo Marcha da Paz, no sentido atu halo eleisaun antencipada ba 2009. Ho declarasaun ida ne’e, no mos sst iha tempo kotuk, no fundo Marcha da Paz nia base atu cria instabilidade politica, atu konduz ba eleisaun antecipada.
Se iha probabilidade atu manang muito bem, sira kontente. Se hetan azar, lakon tan, adeus Timor Leste. Se atu hein to 2012 Dr.Mari ho nia socios sira iha certeza maxima ke numero de kadeiras sei tun makas iha Parlameto Nacional. Ho lia fuan seluk ba eleisaun 20012, derrota eminente ida maka mai hassoru sira evidentemente.
Objectivo: Buka dalan atu rekupera poderes do Executivo o mais cedo possivel
Estrategias: Marcha hanesan Mascara atu provoka eleisaun antecipada
Significado: Mari Alkatiri ho nia aliados hakarak hatudo ba ema tomak katak sira nia grupo mos sei iha influencia política makas, ba xadres politica actual ka ba futuro iha Timor Leste;
Analise & comentario:
Antecedente atu acelera Marcha / Mascara da Paz.
Edissoens jornais STL , Timor Post, Diario etc iha 1ª semana fulan Outubro, ho mos TVTL fo kobertura ka reportagem ba public kona ba kasu, Procuradoria da Republica halo chamada ba oficiais FDTL nian 1) Koronel -Lere Anin Timur 2) Tenente Koronel – Falur Rate Laek atu ba fo sira nia testemunho ba acontecimento da crise de Abril de 2006 iha Tribunal Distrital Dili.
Face ba kasu de prestar testemunho ka + declarsoens, Aniceto Guterres hussi Bancada FRETILIN, nakadedar atu defende nia patraun sira hodi dehan “assunto atu ke’k fali caso crise de 2006, bele kria instabilidade política” e no dia seguinte Dr. Aniceto nia patraun Dr. Mari Alkatiri dehan iha jornal katak “hau pronto ka oferece hau nia aan atu sai advogado ba Lere no Falur iha Tribunal”. Reage ba statement ida ne’e, Presidente dos Advogados de Timor Leste Dr. Jose Pedro dehan katak Dr. Mari Alkatiri labele sai defensor ba oficiail nain rua hussi FDTL tamba konflitos de interesses. Buat ne’e signifa katak, Dr. Mari Alkatiri, altura neba hanesan PM mos assume responsabilidade bot ba crise Abril de 2006, nebe hasan responsavel maximo hussi Governo. Tamba ne’e maka Dr. Mari Alkatiri labele sai nudar advogado.
Implikasaun loke fali inquerito kasu 2006
Tuir ema leigos barak nia hanoin ka percepsaun, iha responsaveis nain 3 maka halo parte konforme Relatirio da Komissaun Independente hussi ONU nia, hatudo mo mos ulun bot sira nian envolvimento. Se maka iha interesses atu governa, dirigentes politicos maka jogadas oi-oin hodi hadau malu poderes da governasaun. Tamba se maka kaer governo hetan oportunidade diak no facilidades barak atu moris diak. Hetan prestigio hussi laran no liur, viagem ba liur iha business class, i la hasai ossan, toba iha kuartos de executive rooms ho presus as deit, hoteis de 5 estrelas. Sira nebe hetan ona habitos diak iha governo, hakarak nafatin i la-kohi fo fatin ba ema seluk.
Tuir Amu Ximenes Belo nia comentarios dehan “Investigasaun foun, atu buka hatene lia los kona esencia no objectivos da crise e seus autores principais”.
Publico hotu hatene katak responsaveis mais directos ba crise de 2006 maka sira nebe tuir mai:
Primeiro Ministro – Dr. Mari Alkatiri- maka fo ordem ba Chefe do Estado Maior atu halo intervensaun militar iha Taci tolu ba manifestantes sira; Ministro do Interior- Sr. Rogerio Lobato – fahe kilat ba civis sira (grupo Railos) no sst nebe causa desaparecimento de vidas: civis no militares, no diversos estragos de bens no propriedades iha Dili, Ermera no fatin sst. Secretrario da Defesa- Dr. Roque Rodrigues autoriza atu distribue kilat ba antigos combatentes das FALINTIL. Responsaveis tolu ne’e oras ne’e fresco de vida. Hanesan lia ida la kona sira. Tamba matenek bobar lei, ho influencia politica altura neba FRETILIN kaer hela poderes, buat ida la kona sira. Ho Presidente da Republica nia Indulto ba Rogerio Lobato, sira hetok sente + protegidos.
Em contraste, oras ne’e AMP maka ukun fulan 14 ona. Kestoens IDP’s resolve tiha ona. Peticionarios mos hanesan, lei no ordem publica loro-loron funciona diak , estabilidade governativa bem assegurada, i instituisoesn do estado hotu-hotu funciona nornal i por ultimo publico em geral sente paz no tranquilidade iha sira nia moris loro-loron iha sira nia hela fatin.
Governo nia programa lao normal. Orsamento Geral do Governo aprova iha Palarmento Nacional facilmente. Pagamentos de subsidios ba 3ª idade sira atu completa ona ba 1ª fase. Recepientes sira kontente ba Governo actual tamba komtempla sira moris. Infelizmente, membros balu hussi diresaun FRETILIN ba dehan iha Lospalos katak programa selu ferik katuas sira, mai hussi governo FRETILIN. Populasaun sira hussu ba sira “tan sa uluk imi ukun ami la simu ossan”? como la preparado la hatene responde.
Tan sa maka Procurador loke fali Investigasaun?
Estabilidade politica garantida, seguransa suficiente atu aprofunda investigasaun. Compara ho anos 2006 – 2007, erupsaun da crise, eleisoens presidencial no legislativa altura neba, ambiente politico la estavel, para alem dos casos dos IDP’s no Peticionarios por resolver.
Sira nebe complicity (partnership in a crime or wrong doing) afastado completamente ona hussi poderes do governo, i la representa ona amesa significativa ba estabilidade nacional;
Periodo 2006- 2007, ambiente ida manas, nebe actividades politicas lao makas quer hussi partido nebe governa no mos partidos politicos da oposisaun. Partido kaer governo hakas aan makas atu governa nafatin hodi usa meios hotu-hotu. Crise de Abril de 2006 bele dehan estrategia potente ida atu garante Mari Alkatiri lori FRETILIN kaer nafatin poderes. Porque por vias pacificas no democraticas Alkatiri nia grupo la hetan chance atu kontinua kaer governo.
Ho konsiderasoens ba factores hirak nebe descreve iha leten maka Procurador da Republica adia ba tempo ida + oportuno no propicio atu retoma fali recomendasoens hussi Komissaun Inquerito Internacional.
Será ke Oficiais F/FDTL Kulpados?
Em contraste, oras ne’e AMP maka ukun fulan 14 ona. Kestoens IDP’s resolve tiha ona. Peticionarios mos hanesan, lei no ordem publica loro-loron funciona diak , estabilidade governativa bem assegurada, i instituisoesn do estado hotu-hotu funciona nornal i por ultimo publico em geral sente paz no tranquilidade iha sira nia moris loro-loron iha sira nia hela fatin.
Governo nia programa lao normal. Orsamento Geral do Governo aprova iha Palarmento Nacional facilmente. Pagamentos de subsidios ba 3ª idade sira atu completa ona ba 1ª fase. Recepientes sira kontente ba Governo actual tamba komtempla sira moris. Infelizmente, membros balu hussi diresaun FRETILIN ba dehan iha Lospalos katak programa selu ferik katuas sira, mai hussi governo FRETILIN. Populasaun sira hussu ba sira “tan sa uluk imi ukun ami la simu ossan”? como la preparado la hatene responde.
Tan sa maka Procurador loke fali Investigasaun?
Estabilidade politica garantida, seguransa suficiente atu aprofunda investigasaun. Compara ho anos 2006 – 2007, erupsaun da crise, eleisoens presidencial no legislativa altura neba, ambiente politico la estavel, para alem dos casos dos IDP’s no Peticionarios por resolver.
Sira nebe complicity (partnership in a crime or wrong doing) afastado completamente ona hussi poderes do governo, i la representa ona amesa significativa ba estabilidade nacional;
Periodo 2006- 2007, ambiente ida manas, nebe actividades politicas lao makas quer hussi partido nebe governa no mos partidos politicos da oposisaun. Partido kaer governo hakas aan makas atu governa nafatin hodi usa meios hotu-hotu. Crise de Abril de 2006 bele dehan estrategia potente ida atu garante Mari Alkatiri lori FRETILIN kaer nafatin poderes. Porque por vias pacificas no democraticas Alkatiri nia grupo la hetan chance atu kontinua kaer governo.
Ho konsiderasoens ba factores hirak nebe descreve iha leten maka Procurador da Republica adia ba tempo ida + oportuno no propicio atu retoma fali recomendasoens hussi Komissaun Inquerito Internacional.
Será ke Oficiais F/FDTL Kulpados?
Bem Lere ho Falur, executa ordens hussi superiores, sira nebe kaer pastas iha Governo. Primeiro Ministro ho Secretario da Defesa, uma vez fo sai ona ordem de trabalho, hanesan militar ten-ki cumpre imediatamente. Se la cumpre , sai hanesan desobediencia bot, i sira rua bele sai hussi servisso militar.
Neste caso, Lere ho Falur obecede ordem dos superiores e la komete nenhum erro (s). Se assoens sira halo kontra lei ka komete crimes, responsabilides sira hotu, kanaliza ka tula ba superiores sira nebe fo ordens ka instrusoens atu executa iha terreno. Sira nebe assume responsabilidade maxima no topo da piramide maka Primeiro Ministro iha topo, lado direito- Ministro do Interior, lado esquerdo – Secretario da Defesa.
IMPLIKASAUN DA INVESTIGASAUN HO MASCARA DA PAZ
Reabertura da Investigasaun, põe em perigo os altos responsaveis do Gabinete da Ccrise assim membros balu da FRETILIN la kaer ona poder. Substituisaun juizes internacionais da CPLP mos iha impacto makas atu halao interpretasaun foun kona ba autores da Crise de 2006.
Uma vez 3 topos responsaveis, deslokados de poderes desde Agosto de 2007, sira nia networking team de defesa, mos fraku ka completamente desmantelado de forma atu defende ka justifika katak Mari + Roke + Rogerio liman la foer, ka la salah, la iha ona argumentos atu justifica.
Indulto nebe Presidente da Republica fo ba Rogerio, no sentido atu kobre Mari + Roke mos hau iha certeza ke la-bele repete dala rua. Presidente da Repblica mos ciente ona katak atu defende amigos nain 3, atu hetan reasaun makas negativa hussi Igreja, sociedade civil ho mos Comunidade Internacional, Presidentte da Republica atu halo tan intervensaun sei hanoin dala rihun ida.
Investigasaun ne’e, koncerteza abala Mari Alkatiri ho nia Gabinete da Crise. Se Investigasaun ne’e maka hetan evidencias makas involvimento hussi responsaveis maximo do Governo, la iha duvidas, todos os membros do Gabinete da Crise ba passa ferias nas celas da prisaun.
Author nia dedusaun logica, demonstra Investigasaun dos responsaveis da Crise de 2006 iha ligasaun directa ho Marcha / Mascara da Paz. Atu hatudu katak Alkatiri nia grupo sei iha forssa politica makas, i labele sukit sira nia salah iha tempo kotuk selae possibilades atu repete Crise bele acontece fali tuir sira nia percepsaun. Marcha da Paz konstitui ameasa ki´ik ida lideransa frustrados de poderes atu hatudu ba publico nacional ho internacional sira nia existencia no forssa politica
Impacto da Marcha ho Joint Petroleum Development Area (JDPA) nia produsaun 2009
Iha 2006 em pleno crise, dia 22 de Maio Primeiro Ministro Dr. Mari Alkatiri fo koncessaun de licensas de 6 blokos ba ENI blokos 5 (lima) i Reliance Bloko 1. (ida). ENI okupa blokos A, B, C, E, H (o1,02, 03, 04, 05). 3D Seismic survey halo tiha ona iha area 03 ho 04. Dados (data) oras ne’e dadaun halo hela interpretasaun. Contract area JPDA 06-105 ENI drilled 2 wells, Kitan 1no Kitan 2 iha 2008. Posssos rua indika makas, presensa potencial – commercial oil accumulation . ENI prepara hela plano comercial atu apresenta ba Autoridade Nacional do Petroleo (ANP) ba inicio de 2009. Contract area JPDA 06-103- Iha fatin ida ne’e halo hela 3D surveys iha espassu ida ho extensaun de 2082 km2.
Neste caso, Lere ho Falur obecede ordem dos superiores e la komete nenhum erro (s). Se assoens sira halo kontra lei ka komete crimes, responsabilides sira hotu, kanaliza ka tula ba superiores sira nebe fo ordens ka instrusoens atu executa iha terreno. Sira nebe assume responsabilidade maxima no topo da piramide maka Primeiro Ministro iha topo, lado direito- Ministro do Interior, lado esquerdo – Secretario da Defesa.
IMPLIKASAUN DA INVESTIGASAUN HO MASCARA DA PAZ
Reabertura da Investigasaun, põe em perigo os altos responsaveis do Gabinete da Ccrise assim membros balu da FRETILIN la kaer ona poder. Substituisaun juizes internacionais da CPLP mos iha impacto makas atu halao interpretasaun foun kona ba autores da Crise de 2006.
Uma vez 3 topos responsaveis, deslokados de poderes desde Agosto de 2007, sira nia networking team de defesa, mos fraku ka completamente desmantelado de forma atu defende ka justifika katak Mari + Roke + Rogerio liman la foer, ka la salah, la iha ona argumentos atu justifica.
Indulto nebe Presidente da Republica fo ba Rogerio, no sentido atu kobre Mari + Roke mos hau iha certeza ke la-bele repete dala rua. Presidente da Repblica mos ciente ona katak atu defende amigos nain 3, atu hetan reasaun makas negativa hussi Igreja, sociedade civil ho mos Comunidade Internacional, Presidentte da Republica atu halo tan intervensaun sei hanoin dala rihun ida.
Investigasaun ne’e, koncerteza abala Mari Alkatiri ho nia Gabinete da Crise. Se Investigasaun ne’e maka hetan evidencias makas involvimento hussi responsaveis maximo do Governo, la iha duvidas, todos os membros do Gabinete da Crise ba passa ferias nas celas da prisaun.
Author nia dedusaun logica, demonstra Investigasaun dos responsaveis da Crise de 2006 iha ligasaun directa ho Marcha / Mascara da Paz. Atu hatudu katak Alkatiri nia grupo sei iha forssa politica makas, i labele sukit sira nia salah iha tempo kotuk selae possibilades atu repete Crise bele acontece fali tuir sira nia percepsaun. Marcha da Paz konstitui ameasa ki´ik ida lideransa frustrados de poderes atu hatudu ba publico nacional ho internacional sira nia existencia no forssa politica
Impacto da Marcha ho Joint Petroleum Development Area (JDPA) nia produsaun 2009
Iha 2006 em pleno crise, dia 22 de Maio Primeiro Ministro Dr. Mari Alkatiri fo koncessaun de licensas de 6 blokos ba ENI blokos 5 (lima) i Reliance Bloko 1. (ida). ENI okupa blokos A, B, C, E, H (o1,02, 03, 04, 05). 3D Seismic survey halo tiha ona iha area 03 ho 04. Dados (data) oras ne’e dadaun halo hela interpretasaun. Contract area JPDA 06-105 ENI drilled 2 wells, Kitan 1no Kitan 2 iha 2008. Posssos rua indika makas, presensa potencial – commercial oil accumulation . ENI prepara hela plano comercial atu apresenta ba Autoridade Nacional do Petroleo (ANP) ba inicio de 2009. Contract area JPDA 06-103- Iha fatin ida ne’e halo hela 3D surveys iha espassu ida ho extensaun de 2082 km2.
Contract area 06-102-Operador maka Petronas Carigali Overseas. Companhia ida ne’e completa tiha ona 3D seismic data processing survey ia area ida ho 645 km2. Prepara hela ba 3 wells exploration drilling iha 2009. Contract area JPDA 06-101- Miza Oil and Gas maka okupa fatin ida ne’e . Oras ne’e dadaun sira focus ba estudos, geologicos no geofisicos no plano hela atu halo 2D seismic survey atu aprofunda dados nebe iha Chuditch field.
Contract area JPDA 03-12 and 03-13 (Bayu Udng)
Conoco Philips maka opera iha fatin ida ne’e desde 2003. Produsaun diaria varia entre 107 000 – 110 000 baris (cada baril 165 litros) nebe komesa priduz iha 2004. Dry gas sai 1bcf por dia nebe 500 mmscf exporta ba Darwin LNG plant i 500 mmscf ijecta fila fali ba rai okos. Reserva nebe Bayu Udang iha 4 tcf (equivalente 4 billioens debarris) dry gas i 500 millioens de condensate no LPG. Estimativas dehan katak produsaun sei ultrapassa liu 2020.
Contract areas JPDA 03-19 and JPDA 03-20 (Greater Sunrise)
Companhia Woodside Petroleum maka operador iha fatin ida ne’e. Sunrise nia reservas: 7.7 tcf dry gas i 299 mmbbls condensate. Equivalente 7.7 bilioens baris de dry gas i 300 millioens de baris de condensate.
Actual governo nia determinasaun Sunrise nia gas ten-ki mai Timor Leste. Woodside nia argumento makas atu lori gas ba Darwin, maka problema technica. Tamba Trench de 3400 metros de profunnidade, até agora la iha technologia ida capaz atu dada pipeline. Saipen Harima hussi ENI maka oras ne’e konstroe budge bot ida ho capacidade de 3 000 toneladas nebe kusta + de 1 billion, nebe sei lori tempu naruk atu kompleta ho holding capacity atu hatun pipes de 3 000 toneladas. Neste momento capacidade tecnica atu koloca pipes to deit 1 500 - 2 000 toneladas ba taci klean de 2 500 metros.
Contudo bathymetric survey nebe Companhia Toke Oil & Gas ho parceria Deep Gullf halo tiha ona ba deep water iha Timor Sea Trench iha fulan Junho nia laran, resultados de interpretasaun hatudu katak la representa dificuldade. Real inclinasaun do slope o maximo apenas de 12%. La hanesan argumentos falsos no sem base de observasaun real. Alegasaun falso ida ne’e mai hussi sira nebe kontra plano pipeline mai Timor Leste dehan katak inklinasaun de 40% . Se ro survey la hetan incidente iha Suai, iha fulan Julho dia 31, survey ba area <>
Modelo foun ida ne’e la kleur sei lori mai Timor Leste atu hatudu ba Companhias de Oil & Gas katak Timor Leste hetan ona solusaun technica atu dada nia recurssos naturais hussi taci mai rai leten . Woodside nia bot sira, sei halo hela manuvers atu trava pipeline mai Timor Leste. Parece la pega ona. Se ulun tos, Governo Timor Leste passa check ida ba montante nebe sira gasta i pronto, assunto fica resolvido. Kestoens de comercial feasibility, la iha problema, nasoens barak maka hakarak sosa Gas & Oil mesmo up-front payment. Kona ba instalasaun de LNG Plant mos la dificil. Aspecto mais crucial maka technologia atu dada pipe hussi ultra-deepwater > 3 000 metros. Timor Leste hetan ona Deep-Gulff ho J-Flex system atu dada pipeline. Conforme Presidente Deep-Gullf dehan katak distancia mai parte Norte cerca de 200 km, i tempo necessario atu dada pipeline entre 4 a 6 messes. Em termos de custo + mais baratu dada mai Timor Leste, do ke ba Darwin + de 500 km ou usa sistema Floatin Production Storage Offloading Facility (FPSO). Companhia Deep Gulff iha experiencia ba pipeline + de 20 anos atu dada pipeline ho nia technologia foun.
Panorama do black gold JDPA
Area JPDA, abundante de Oil & Gas. Ulun bot politicos sira, hatene osan mean metan ida ne’e nia valor bot hira, em termos de bilioens de dollares. Timor Leste rai kiik, ema mos labarak. Ita hatene katak I Governo liderado hussi Dr. Mari Alkatiri maka hari base legal no assina contractos ho Companhias sira nebe oras ne’e halo estudos no explorasaun.
Hau comprende Dr.Mari + Dr. Texeira nia preocupasaun kona ba assunto recurssos naturais iha JPDA. Sira rua hanoin “hanesan halo tós ba batar, ami maka kole hodi hamos, lere, kuda, silu, behu, no tein tasak no tau iha mesa. Ami manang ho maioria simples, teki-teki Presidente da Republica, konvida Xanana ho nia AMP maka governa hodi mai han. Será ke assaun ne’e justo? Ami hussu atu kaer netik pasta do Petroleo mos la fo, entaun ita sukit malu no halo rungu-rangan.
Bem fenomeno ida ne’e, hanesan lisaun bot ida, diak tebe-tebes ba politicos Timor oan sira. Kuando kaer ona poder, labele hateke no kanten ba nia bikan deit. Poder politico esforsso ema barak nian, la os ema ida ka grupo oan ida. Kuando buka meios atu personalisa poderes ba interesses individual ka grupo kiik, tendencia atu monu la kleur i ema barak hussi partido rasik mos la suporta ba politica ida tendenciosa nebe lori hipocrisia de retorica ba ema barak nia interresses hodi lori mos Partido nia naran no valores historicos.
Politica ida, nebe la refleta ka fo cobertura ema barak nia moris, kuando to tempo eleisaun, eleitores sira retira , sira nia votos de confiansa i fo kastigo ba bosok nain sira. Acontecimento ida ne’e, hanesan practica ida normal iha qualquer país democratico.
Hanesan Samora Machel dehan “os bons lideres ou os melhores defensores do Povo são os primeiros a sacrificar e serão os ultimos a beneficiar” se fizerem o contrario, são autenticos reacionarios e traidores do seu Povo, e a maioria esmagadora retirará os poderes aos tiranos e facistas cedo ou tarde”. Tamba black gold nia valor astronomico iha stock market internacional maka halo politicos sira bulak, buka meios hadao malu poder atu kontrola no decide, sukit tun sae i usa povo kiik hanesan instrumento de uso no gozo ba sira nia interesses a curto ou a longo prazo.
Ano de 2009 hanesan ano de produsaun de Oil&Gas, sai hanesan ponto de referencia de preocupasaun lideres de Oposisaun. Se lakon oportunidade ida ne’e, significa lakon perpetuamente. O ke sira hetan, fama deit hanesan arquitectos da plataforma juridica do Timor Sea Treaty . Hau senti sira la dun kontenti ho fama. O mais importante sira kontrola no iha poder de decisaun. Qualquer ser humano, kuando hetan oportunidade ida diak teb-tebes, hodi hetan ossan ho valor de millions ho menor esforsos, mas depois, ema seluk maka aproveita fali, la kalkula magnitude de frustrasaun no desgosto bot ba nia vida tomak.
Tentativas de confiscar poder politicos por vias, pacificas ou violentas, como atentado de assassinatos enkuadra ka tama hotu, fases de plano estrategico de rekonquistar poder Executivo
Oin sa rekupera fali poderes do Executivo. Vias normais de rekuperasaun maka eleisaun Legislativa de 5 em 5 anos nebe dita iha Constituisaun. Ora hussi via ida ne’e la konssegue, entaun hussi vias de violencias maka practica comum iha países sira iha Africa no ilhas do Pacifico.
Ita hotu assiste meios balu significante neebe sei regista iha Historia de Timor Leste:
1. Crise de Abril de 2006, e suas consequencias amargas, nebe ceifa vidas no estragos materiais oi-oin, lori 150 000 pessoas ba tenda okos, hanesan estrategia atu detem poderes do Executivo para eleisaun legislativa de 2007. Crise ne’e mossu iha governasaun da FRETILIN, nun’e dirigentes politicos do Governo da FRETILIN tenke assume total responsabilidade;
2. Incidente de 11 de Fevereiro de 2007, ho duplo atentado: ida ba Presidente da Republica no ida seluk, Primeiro Ministro, mos hanesan manifestasaun do golpe ao poder. Infelizmente Major Alfredo R Alves lakon nia vida ho nia maluk. Até agora publico sei dauk hatene hun ka razoens fundamentais do atentado. Uma coisa é certa: Alfredo no Salsinha la iha dalan atu ida sai nudar Presidente no ida seluk atu sai nudar Primeiro Ministro;
3. Caso realizasaun Marcha ao Poder ho Mascara da Paz, nebe la hatene bain-hira maka realiza hatudo caracteristicas, lideransa da FRETILIN, usa meios sa deit iha sira alkanse atu fila fali ba poder. Infelizmente situasaun muda tiha ona, la hanesan Agosto de 1975 ou 2001, nebe quadros no militantes sira unidos, FRETILIN iha forssa makas halo ke CNRT desmantela i FRETILIN manang ho 57%. Comprimissos nebe lideres da FRETILIN halo ho UNTAET iha tempo neba mos Dr. Mari Alkatiri marimba.
Consekuencias da Arogancia & inflexibilidade
Tamba arrongancia la considera malu iha Partido nia laran, 2003 faksaun Renovador mossu + mais tarde F-Mudansa, Dr.Mari teimoso lakohi halo rekonciliasaun iha Partido nia laran. Consequencia desta teimosia crise mossu, Dr.Mari resigna hussi cargo do PM, candidato da FRETILIN Sr. Lu Olo lakon iha 1ª volta no 2ª volta. Altura neba iha ona indikasaun forte katak Dr.Mari nia figura maka cria problemas barak iha Partido nia laran, de forma konduz ba derrotas iha duas eleisoens consequtivas Presidencial. Se Dr.Mari la ganancioso ba poderes i iha humildade atu fo cedencias atu halo reformas no reconciliasaun internal, talvez cenario politico ba FRETILIN talvez la dun at hanesan ne’e. Ditado português nebe dehan "o burro velho é dificil de aprender e entender”. Neste contexto iha logica duni.
Plano ka tentativas atu hamonu Xanana
1. Hussi 1º atentado do assassinato ba Chuck Noris, Balibar foi abortado, cada dia ke passa Xanana tuba rai metin liu tan, i oin sa hadau poder hussi breok ex-Cmdt das FALINTIL?
Marcha ao poder ho Mascara da Paz mos ficou sem efeito por duas razoens:
- Lideransa tauk atu assume responsabilidade ba Marcha, ami rona katak bainhira membros da PNTL ida hato surat de deklarasaun atu assina, ulun bot FRETILIN nian rekusa atu assina;
- Kestaun de disposisaun dos participantes atu mai Marcha, associado ho capacidade de mobilizasaun nebe precisa osan barak. Hau conhece membros se, se maka disposto atu sacrifica financeiramente, talvez neste momento la iha ona karik, tamba projectos hotu ona.
2. What is the next? Historia hatudu, casos :Anwar Sadat, Rajiv Ghandi, Samora Machel, no Benazir Bhuto, atu halakon sira nia influencia politica usa meios de tiro mate sira, como unico meio eficaz atu elimina resistencia politica.
3. Tentativas do atentado, hanesan opsaun ida ke sei nakloke hela. Ora Xanana, mos la bilang, atu hasoru ba desafios hirak ne’e. Como guerrilheiro nia iha alta sensibilidade atu ses aan iha qualquer circunstancias. Prova maka 11/02/07 katuas Xanana totalmente livre. Contudo customa dehan “quem com o ferro mata, com o ferro morre”. Autores do atentado mos precisa pronto atu simu a “mesma moeda”. Se tauk atu mate, lalika halo politica, diak liu halo buat seluk.
Conclusaun:
i. Absurdo bot ida, iha situasaun de paz nia laran, lori paz ida tan mai tau nia leten. Racionalmente la iha cabimento;
ii. Marcha ao Poder ho Mascara da Paz hanesan meios ida tenta atu provoca eleisaun antecipada;
iii. Diresaun da Marcha, agora tenke sente ona katak, militantes da FRETILIN hadomi paz, la lika bosok tan sira. Ausencia de maior participasaun para Marcha, hanesan indikador ida katak militantes sira lakon ona konfiansa ba diresaun politica actual.
iv. Adiamento da Marcha demonstra sinal de grande fraqueza da diresaun do partido + comissaun organizadora.
Rekomendasaun:
1. Diak liu halo preparasaun di-diak ba 20012. Keta ansi demasiado, Se lae halo sala hotu;
2. Dr.Mari + Lu Olo diak liu resigna aan hussi diresaun do Partido. Três (3) derrotas (2 hussi presidencial 1 hussi legislativa) hatudu mo-mos ona, imi nain rua nia figura la iha ona relevancia;
3. FRETILIN patrimonio ita hotu nian nebe hotu-hotu hadomi. Lideransa actual FRETILIN nebe arrogante i antipatico é outra coisa ou diferente. Derrota da FRETILIN nas eleisoens foi inkapacidade da lideransa, atu halibur no resolve problemas internos. Laos kulpa dos militantes.
4. Eleitorado ka militantes laos hanesan “inventory material” meja ka kadeiras, bele muda tun-sae. Uma vez iha poder tenki hare ka preokupa ema barak nia moris. Se lae eleitores sira fo premio ka kastigo iha eleisaun geral.
* Exklusivo ba Forum Haksesuk!
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.