Eleisoins Antesipadas ho nian Impaktu
Husi : Victor Tavares
Se karik eleisoins antesipadas nebee partido Fretilin ho nian lideransa hakarak tebe-tebes atu akontese iha tinan ida mai ne’e ka tinan rua tan, mak nian impaktu NEGATIVU ba Povo nian moris sei mosu boot liu tan iha aspektu hotu-hotu.
Impaktu negativu nebee atu mosu iha aspektu hirak hanesan :
1. Prosesu justisa nebee agora dadaun orgaun soberano hirak hanesan Governo, Presidensia, PN no mos Ministeriu Publiku estabelese mekanismus atu buka solusaun ba kazus kriminais iha krize ida ne’e liu husi dalan Tesi Lia Los (justisa), sei fila fali ba estaka zero. Nune’e problemas hirak nebee mosu tanba krize sei la rezolve iha tempo badak nian laran.
2. Administrasaun Publika no instituisoins seluk estado nian sei la funsiona iha loron badak, tanba la iha governo ida mak hamerik metin hodi hala’o nian programa hodi hala’o administrasaun estadu nian.
3. Ekonomia Timor nian sei la avansa tanba aktividades la la’o no mos ema investidores estranjeirus sira sei la kohi hakat risku hodi halo investimentu iha Timor, nune’e ekonomia sei la la’o ba oin.
4. Iha aspektu Seguransa Interna, sei la iha garantia estabilidade tanba la iha diretrizes ordem nebee vigor permanente husi Ministerio Interior. Polisia PNTL sira iha sira nian kuartel sei sai hanesan ema operarius ka trabalhadores sira nebee nian obras hetan embargo, nune’e la bele hala’o sira nian servisu tuir ordem. Bainhira polisia sira la bele aktua tanba la iha ordem husi MI mak kriminalidade sei aumenta, ordem publika sei la funsiona nebee mos fo konsekuensia ba populasoins nian moris tanba kualker momento situasaun bele deskontrolada.
5. Bele mosu mos tensaun politika nebee halo masa apoiantes partidos sira deskontrolado hodi hamosu konfrontos entre sira nebee da’et ba aktus kriminais selu-seluk hanesan akontese iha biban liu ba. Bainhira situasaun politika manas mak problemas nebee mosu la’os deit problemas politika nian maibe mosu krimes oi-oin nebee sei sai organizado, la iha relasaun ruma ho politika, adversarios iha politika sai fali inimigo, oho malu, estraga sasan ba malu, hadau malu ho aktus kriminais selu-seluk tan.
6. Estabilidade iha aspektu hotu-hotu sei presiza fali tempo nebee naruk, nune’e aktividades politika, ekonomika, seguransa no ordem publika mos tutan hikas funsaun iha tempu nebee mos naruk. Maibe antes buat hirak ne’e fila hikas ba normalidade bele mos lakon buat barak, lakon vida, lakon sasan, lakon riku-soin, lakon moral, lakon fiar : povo ba governantes sira, ba politikus sira, ba autoridades, no mos povo lakon fiar ba ukun an ida ne’e rasik. Orgauns soberanus sira lakon kredibilidade, tanba povo bele la fiar tan.
7. Relasoins Internasionais : relasoins bilaterais liu-liu diplomasia sei la funsiona tuir nesesidades estado no povo Timor ninian, tanba la iha estabilidade iha rain laran, mudansas iha reprezentantes sira tanba kada governo presiza tau ema nebee tuir nian konfiansa hodi hala’o servisu iha liur. Ho mudansa de governo no mos mudansa reprezentantes sira bele kria difikuldades iha relasionamentu entre país akreditado no mos país akreditante. Katak relasionamento entre Timor ho nasaun nebe akolhe Timor nian reprezentasaun la iha konfiansa mutuo.
8. Ajuda husi rain li’ur ba hadia povo nian moris bele lakon, hanesan ajuda insidentil nebee Timor simu husi UE iha kuadru komunitariu ba sektor balu, bele la hetan tanba situasaun politika iha Timor nebe la los no mos estabilidade nasional nebee la solida.
Timor bele hetan Impaktus hirak iha leten se karik tinan ida ka rua tan mai ne’e Governo AMP la halo hotu nian mandatu tanba hasoru eleisoins antesipadas, atu hala’o eleisoins antesipadas ho razaun ruma ka la ho razaun ruma mos, Estado RDTL sei la bele ses husi situasaun hirak nebee hakerek na’in hada iha leten. So bele ses husi situasoins hirak nebe hada iha leten, se karik mosu konverjensia nasional iha prinsipio kona ba luta ba Libertasaun do Povo no mos iha sensibilidade no konsiensia nasional kona ba Povo nian sofrimentu no dezenvolvimento nasional nebee ema Timor tomak hakarak. Maibe, karik ida ne’e ideais nebee susar tebes atu mosu iha loron badak, haree ba realidade sei iha satan oi-oin nebee mos susar atu hakur.
Primeiru, klase politika iha Timor sei domina ho sentimentu paternalismu no egosentrista. Katak partido Fretilin sei la iha korajem atu partilha ukun ho partidos hirak seluk, nian lideransa sei iha hanoin ida katak Fretilin mak halo funu ne’eduni Fretilin mak iha lejitimidade atu ukun, enkuantu partidos hirak seluk la merese ukun. Situasaun nebee hatudu iha realidade aktual, Fretilin la hatan koligasaun AMP kaer ukun. Lideransa husi partido Fretilin mos iha sentimentu egoismu nebee boot tebes, sentimento hanesan konsidera adversario sira liu-liu lideransa husi antigos partidos hanesan inimigo, sinti an sira mak halo mosu (milagre) ukun an ne’e, nune’e hakarak antigos adversarius sira hakru’uk ba sira.
Segundu, faktor orgulho politikus timorenses sira ba nian an rasik boot tebes. Hotu-hotu hakarak sa’e boot, buat rekonhesimentu hanesan meta ida ba klase politika balun, la kohi lakon ho sira seluk no la kohi rekunhese ema seluk liu sira, sentimentu nebee halo ema ida-idak halo nian klibur oan ida sai partido hodi hatudu ba sira seluk katak nia mos bele halo politika. Presedente ida ne’e halo hodi nune’e ohin loron Rain Timor nebee ki’ik, densidade populasional nebee ki’ik, sosiedade nebee kuaze homojenea iha aspektu sosio-kultural maibe partidos politikus barak tebes liu fali rain selu-seluk nebee boot ho nian populasaun barak.
Terseiru, faktor kapasidade nebee la proporsional husi klase politika sira. Katak iha klase politika iha aktores balun nebee nian kapasidades la proposiona ho ejizensias politikas tuir nesesidade estado nian, nebee dala barak partidos politikus barak la hala’o nian dever nudar partido maibee sai fali movimentu kontestatariu. Situasaun nebee mos la kredibiliza instituisaun partidaria bainhira to’o eleisaun ruma hetan votus ki’ik ka la hetan votus, halo eleitores balun nian votos la iha utilidade.
Ho Faktor tolu nebee hada halekar iha leten mak iha loron badak Timor susar tebes atu hetan konverjensia iha prinsipiu hodi hanoin oin sa liberta Povo Timor husi nian susar no terus. Susar atu halakon kiak iha tempo badak, susar atu evita krize, susar atu Povo moris ho hakmatek, susar atu harii justisa, susar atu hala’o dezenvolmentu fiziku, ekonomia hodi hasa’e nivel povo nian moris, susar atu produz alunus sira ho kualidade nebee besik ba standar rejional ka internasional et.etc.
Ne’eduni lia husu nebee hakerek na’in hato’o fila-fila ona iha biban seluk no mos la moe atu hato’o fila fali, ba dala ida ne’e ka iha biban tuir mai mak ne’e :
1. Tanba sa mak Partido FRETILIN hakarak tebes atu Governo AMP monu hodi hala’o eleisoins antesipadas iha tinan oin ka tinan rua mai ne’e ?
2. Tanba sa mak lideransa FRETILIN la hatan Governo lidera husi Xanana Gusmão halo hotu nian mandatu iha 2012 ?
3. Tanba sa mak Povo Timor tenke halo eleisaun antesipadas ?
4. Sa ida mak Povo atu hetan husi governasaun FRETILIN ?
5. Tanba sa mak ema FRETILIN sira hatene ona katak Governo AMP la dura to’o tinan rua ?
6. Se karik Governo AMP monu no hala’o eleisoins antesipadas, partidu ka koligasaun ida nebee no oin sa mak bele forma governo ?
7. Governo ida oin sa ?
8. Povo nian moris bainhira mak muda, enkuantu politikus sira buka muda situasaun politika konforme sira nian hakarak ?
9. Partidus politikus hirak, politikus sira no mos politika ba se no ba sa?
10. La’os ba Povo ?
Lia husu hirak ne’e mak hakerek na’in hada no hedi ba politika na’in sira, atu sira tetu hodi hatan iha sira nian hahalok ka halo politika.
Obrigado Wa’in !
ºººvtººº
Husi : Victor Tavares
Se karik eleisoins antesipadas nebee partido Fretilin ho nian lideransa hakarak tebe-tebes atu akontese iha tinan ida mai ne’e ka tinan rua tan, mak nian impaktu NEGATIVU ba Povo nian moris sei mosu boot liu tan iha aspektu hotu-hotu.
Impaktu negativu nebee atu mosu iha aspektu hirak hanesan :
1. Prosesu justisa nebee agora dadaun orgaun soberano hirak hanesan Governo, Presidensia, PN no mos Ministeriu Publiku estabelese mekanismus atu buka solusaun ba kazus kriminais iha krize ida ne’e liu husi dalan Tesi Lia Los (justisa), sei fila fali ba estaka zero. Nune’e problemas hirak nebee mosu tanba krize sei la rezolve iha tempo badak nian laran.
2. Administrasaun Publika no instituisoins seluk estado nian sei la funsiona iha loron badak, tanba la iha governo ida mak hamerik metin hodi hala’o nian programa hodi hala’o administrasaun estadu nian.
3. Ekonomia Timor nian sei la avansa tanba aktividades la la’o no mos ema investidores estranjeirus sira sei la kohi hakat risku hodi halo investimentu iha Timor, nune’e ekonomia sei la la’o ba oin.
4. Iha aspektu Seguransa Interna, sei la iha garantia estabilidade tanba la iha diretrizes ordem nebee vigor permanente husi Ministerio Interior. Polisia PNTL sira iha sira nian kuartel sei sai hanesan ema operarius ka trabalhadores sira nebee nian obras hetan embargo, nune’e la bele hala’o sira nian servisu tuir ordem. Bainhira polisia sira la bele aktua tanba la iha ordem husi MI mak kriminalidade sei aumenta, ordem publika sei la funsiona nebee mos fo konsekuensia ba populasoins nian moris tanba kualker momento situasaun bele deskontrolada.
5. Bele mosu mos tensaun politika nebee halo masa apoiantes partidos sira deskontrolado hodi hamosu konfrontos entre sira nebee da’et ba aktus kriminais selu-seluk hanesan akontese iha biban liu ba. Bainhira situasaun politika manas mak problemas nebee mosu la’os deit problemas politika nian maibe mosu krimes oi-oin nebee sei sai organizado, la iha relasaun ruma ho politika, adversarios iha politika sai fali inimigo, oho malu, estraga sasan ba malu, hadau malu ho aktus kriminais selu-seluk tan.
6. Estabilidade iha aspektu hotu-hotu sei presiza fali tempo nebee naruk, nune’e aktividades politika, ekonomika, seguransa no ordem publika mos tutan hikas funsaun iha tempu nebee mos naruk. Maibe antes buat hirak ne’e fila hikas ba normalidade bele mos lakon buat barak, lakon vida, lakon sasan, lakon riku-soin, lakon moral, lakon fiar : povo ba governantes sira, ba politikus sira, ba autoridades, no mos povo lakon fiar ba ukun an ida ne’e rasik. Orgauns soberanus sira lakon kredibilidade, tanba povo bele la fiar tan.
7. Relasoins Internasionais : relasoins bilaterais liu-liu diplomasia sei la funsiona tuir nesesidades estado no povo Timor ninian, tanba la iha estabilidade iha rain laran, mudansas iha reprezentantes sira tanba kada governo presiza tau ema nebee tuir nian konfiansa hodi hala’o servisu iha liur. Ho mudansa de governo no mos mudansa reprezentantes sira bele kria difikuldades iha relasionamentu entre país akreditado no mos país akreditante. Katak relasionamento entre Timor ho nasaun nebe akolhe Timor nian reprezentasaun la iha konfiansa mutuo.
8. Ajuda husi rain li’ur ba hadia povo nian moris bele lakon, hanesan ajuda insidentil nebee Timor simu husi UE iha kuadru komunitariu ba sektor balu, bele la hetan tanba situasaun politika iha Timor nebe la los no mos estabilidade nasional nebee la solida.
Timor bele hetan Impaktus hirak iha leten se karik tinan ida ka rua tan mai ne’e Governo AMP la halo hotu nian mandatu tanba hasoru eleisoins antesipadas, atu hala’o eleisoins antesipadas ho razaun ruma ka la ho razaun ruma mos, Estado RDTL sei la bele ses husi situasaun hirak nebee hakerek na’in hada iha leten. So bele ses husi situasoins hirak nebe hada iha leten, se karik mosu konverjensia nasional iha prinsipio kona ba luta ba Libertasaun do Povo no mos iha sensibilidade no konsiensia nasional kona ba Povo nian sofrimentu no dezenvolvimento nasional nebee ema Timor tomak hakarak. Maibe, karik ida ne’e ideais nebee susar tebes atu mosu iha loron badak, haree ba realidade sei iha satan oi-oin nebee mos susar atu hakur.
Primeiru, klase politika iha Timor sei domina ho sentimentu paternalismu no egosentrista. Katak partido Fretilin sei la iha korajem atu partilha ukun ho partidos hirak seluk, nian lideransa sei iha hanoin ida katak Fretilin mak halo funu ne’eduni Fretilin mak iha lejitimidade atu ukun, enkuantu partidos hirak seluk la merese ukun. Situasaun nebee hatudu iha realidade aktual, Fretilin la hatan koligasaun AMP kaer ukun. Lideransa husi partido Fretilin mos iha sentimentu egoismu nebee boot tebes, sentimento hanesan konsidera adversario sira liu-liu lideransa husi antigos partidos hanesan inimigo, sinti an sira mak halo mosu (milagre) ukun an ne’e, nune’e hakarak antigos adversarius sira hakru’uk ba sira.
Segundu, faktor orgulho politikus timorenses sira ba nian an rasik boot tebes. Hotu-hotu hakarak sa’e boot, buat rekonhesimentu hanesan meta ida ba klase politika balun, la kohi lakon ho sira seluk no la kohi rekunhese ema seluk liu sira, sentimentu nebee halo ema ida-idak halo nian klibur oan ida sai partido hodi hatudu ba sira seluk katak nia mos bele halo politika. Presedente ida ne’e halo hodi nune’e ohin loron Rain Timor nebee ki’ik, densidade populasional nebee ki’ik, sosiedade nebee kuaze homojenea iha aspektu sosio-kultural maibe partidos politikus barak tebes liu fali rain selu-seluk nebee boot ho nian populasaun barak.
Terseiru, faktor kapasidade nebee la proporsional husi klase politika sira. Katak iha klase politika iha aktores balun nebee nian kapasidades la proposiona ho ejizensias politikas tuir nesesidade estado nian, nebee dala barak partidos politikus barak la hala’o nian dever nudar partido maibee sai fali movimentu kontestatariu. Situasaun nebee mos la kredibiliza instituisaun partidaria bainhira to’o eleisaun ruma hetan votus ki’ik ka la hetan votus, halo eleitores balun nian votos la iha utilidade.
Ho Faktor tolu nebee hada halekar iha leten mak iha loron badak Timor susar tebes atu hetan konverjensia iha prinsipiu hodi hanoin oin sa liberta Povo Timor husi nian susar no terus. Susar atu halakon kiak iha tempo badak, susar atu evita krize, susar atu Povo moris ho hakmatek, susar atu harii justisa, susar atu hala’o dezenvolmentu fiziku, ekonomia hodi hasa’e nivel povo nian moris, susar atu produz alunus sira ho kualidade nebee besik ba standar rejional ka internasional et.etc.
Ne’eduni lia husu nebee hakerek na’in hato’o fila-fila ona iha biban seluk no mos la moe atu hato’o fila fali, ba dala ida ne’e ka iha biban tuir mai mak ne’e :
1. Tanba sa mak Partido FRETILIN hakarak tebes atu Governo AMP monu hodi hala’o eleisoins antesipadas iha tinan oin ka tinan rua mai ne’e ?
2. Tanba sa mak lideransa FRETILIN la hatan Governo lidera husi Xanana Gusmão halo hotu nian mandatu iha 2012 ?
3. Tanba sa mak Povo Timor tenke halo eleisaun antesipadas ?
4. Sa ida mak Povo atu hetan husi governasaun FRETILIN ?
5. Tanba sa mak ema FRETILIN sira hatene ona katak Governo AMP la dura to’o tinan rua ?
6. Se karik Governo AMP monu no hala’o eleisoins antesipadas, partidu ka koligasaun ida nebee no oin sa mak bele forma governo ?
7. Governo ida oin sa ?
8. Povo nian moris bainhira mak muda, enkuantu politikus sira buka muda situasaun politika konforme sira nian hakarak ?
9. Partidus politikus hirak, politikus sira no mos politika ba se no ba sa?
10. La’os ba Povo ?
Lia husu hirak ne’e mak hakerek na’in hada no hedi ba politika na’in sira, atu sira tetu hodi hatan iha sira nian hahalok ka halo politika.
Obrigado Wa’in !
ºººvtººº
Hare husi rasaun sira nebe Sr Victor fosae nee loss. Maibe tuir hau nia hare sei iha barak mos rasaun nebe bele dehan elisaun antisipadas nee sae solusaun ida ke diak atu "taka ibun Lider Arogante Fretelin" nian nebe la rekoenese governo AMP.
ResponderEliminarPurizempul Sr Victor nia rasaun no. 1: Tuir hau nia analisa Justisa agora sei la effectivo wainhira kazus kriminais komesa involve "Lider Fretelin Arogante" sira. Tamba sira la rekoenese Governo AMP nee katak sira sei LA SIMU Justisa husi Governo nebe tuir sira dehan ILIGAL. Entaun aktoris kriminais sira sei libre ho diak entaun ema "ki'ik" sira mak hetan kastigu.
Konaba rasaun no. 3: Investidores estranjeirus sira sei la barak tama mai TL. Sira nebe tama nee tamba iha relasaun diak ho lideransa AMP ho President Horta. Seluk sei la barani atu hakat mai tamba Fretelin nebe manan iha elisaun liu ba la rekoenese Governo AMP, ida nee hatudo momos katak iha TL krize konaba politik sei boot tebes.
Hau sei iha rasaun barak katak elisaun antisipadas laos dalan aat ida atu bele hili hodi rezolve problema sira nebe sae abut naruk ona iha TL laran agora.
Deskulpa hau la iha tempo atu hakerek buat hirak nee. Mais hau sei tenta usa tempo badak nebe iha hodi kontinua rasaun sira nebe avafor ba elisaun antisipadas.
Los duni belun Aikameli nian hanoin no ponto de vista. Ha'u mos hatene katak ho eleisaun antesipadas mos bele dalan ida nebee potensial tebes atu hakoi uma vez por todas lideransa Fretilin, liu-liu nian sekjen iha sena politika Timor nian. Tanba, ha'u hatene mos katak mesmo iha Timor halo eleisaun lejislativas fulan-fulan ho razaun tanba Fretilin la rekonhese governo AMP, nune'e eleisaun atu hetan lolos se mak iha lejitimidade forma governo, bele dala atus iha tinan ida nian laran, maibe ha'u fiar metin katak iha momento ida ne'e Fretilin sei la konsegue forma governo, nem partidos hirak nebee halo ona koligasaun iha AMP agora bele fahe malu. Pelu kontrariu, ema sira nebee lori partidos hat halo koligasaun sei solido liu tan hodi hamutuk hasoru xantajem nebee Fretilin lansa. Basaa, ba lideransas sira husi partidos hat (4) nebe forma AMP iha eleisaun liu ba ne'e bezeia ba la'os deit prinsipiu ideolojikas maibee motivu nebee forte liu halo sira hakribi lideransa Fretilin aktual mak sira nian dignidade nudar humano no mos sira nian honra ho naran diak, nudar lider partidarios, nudar Timor oan nebe mos fo ona nian kontribuisaun ba ukun an ida ne'e, nudar la'en ba sira nian fen, nudar aman ba sira nian oan sira nebee ho naran diak etc.etc. Neduni motivo nebe halo sira la kohi fo liman ba Fretilin hodi halo koligasaun ho sira nian lia isin mak sira nian honra ho dignidade. Tanba ba ema sira hanesan Sr. Xanana Gusmão, Sr. Xavier do Amaral, Sr. Eng. Mário V. Carrascalão no Sr. Fernando La Sama Araújo, ba ema sira ne'e partido Fretilin la'os buat luar-biasa ida, Fretilin ba sira hanesan partido babain ida, Fretilin nudar partido politiku ba desenvolvimento nasional la aas liu CNRT, la as liu PD, la as liu PSD no mos la as liu ASDT. Tanba sa ? Tanba ba desenvolvimento nasional nebee Povo Timor interese mak partidos hirak nian PROGRAMAS BA DESENVOLVIMENTO. Povo la presiza historia, tanba povo hamalaha, la'os ho konta historia mak bele halakon ema nian kabun hamalaha, maibe ho programas nebe buka oin sa bele hetan hahan ba povo.
ResponderEliminarNe'eduni ba lideransa sira husi partidos hat ne'e, Mari Alkatiri la liu husi ema oportunista ida nebe hamorok tebes ba poder. Ne'eduni sira la presiza Mari Alkatiri nian favor atu hala'o sira nian programa hodi buka rezolve povo nian problemas.
Ha'u mos hatene katak Eleisoins antesipadas mos dala ida nebe diak, tanba iha estado de direito demokratiku presiza rona ema hotu nian hanoin no mos buka rezolve reivindikasaun ruma husi partidos seluk hodi nune'e demokrasia mos bele funsiona.
Maibe tenke atensaun ho regras demokratikas rasik, la'os katak respeita demokrasia nune'e ema ka grupo ida nian tuntutan tenke halo tuir nian hakarak lae. Se Fretilin hakarak halo eleisaun antesipadas mos tenke respeita regras demokrasia hanorin katak MINORIA SUBMETE BA MAIORIA. Ne'eduni Fretilin ho nian 29% nebe hetan iha eleisaun liu ba la bele obriga povo eleiotres 54% forma hamutuk koligasaun AMP. La bele !!! Se Mari Alkatiri ho Fretilin hakarak halo eleisaun antesipada entaun nian tenke mobiliza povo Timor mais de 2/3 husi populasaun total hodi apoia atu halo eleisaun antesipada. Se la'os nune'e mak kualker aktu husi Fretilin ilegal, no kontra prinsipiu demokrasia nian. Kecuali governo AMP liu tinan ida ka rua la konsegue hala'o metade husi ninian programas ba periodu ida ne'e. Karik nune'e mak bele konsidera governo AMP la bele kontinua hodi nune'e bele husu eleisaun antesipada.
MAS, halo eleisaun bebeik POVO atu manan sa ida ??? La'os lakon tempo deit ???
Razaun ida ne'e mak halo ha'u la fihir eleisaun antesipadas no mos ho razaun ne'e mak ha'u la fo importansia ba eleisaun antesipadas. Se ha'u hanoin tuir ema nebe gosta xantajem karik ha'u nian reaksaun ba XANTAJEM nebee Mari Alkatiri halo ba Governo AMP mak ha'u mos halo xantajem hasoru, katak OK AMP bele aseita eleisaun antesipadas hodi nune'e atu hatene los Povo ne'e iha se nian kotuk. Iha Fretilin nian kotuk katak iha AMP ka partidos seluk nian kotuk ?
Maibe ha'u garante ba ema Fretilin sira, liu-liu ba Fretilin nian Sekretario Jeral katak bele halo eleisaun antesipada aban, fulan oin ka tinan oin ka tinan rua mai ne'e, maibe Fretilin forma governo hodi Mari Alkatiri sa'e ba PM, ida nune'e manu nian nehan karik bele moris.
Mak ne'e deit
Obrigado ba Aikameli nian hanoin !
Victor
Belun sani na'in ka le na'in sira,
ResponderEliminarProsesu buka justisa kona problemas nebee mosu nudar konsekuensia krize nebee hahu iha militar F-FDTL sai fali krize politika no sosial, ida nebee autoridades kompetentes sira husi orgaun soberano sira dadaun buka dalan atu hakotu ne'e la'os tanba Governo AMP nebee Fretilin la rekonhese mak hakarak atu ema sira iha Fretilin nebe envolve iha krize nudar responsavel moral ka material mak buka prosese kazus hirak lae, maibe RDTL nudar estado iha lei no konstituisaun ne'eduni autoridades kompetentes sira hala'o sira nian dever lori estado nian naran. Fretilin bele la rekonhese Governo AMP to'o 2012, maibe Governo AMP iha obrigasaun atu kolabora ho autoridades kompetentes iha justisa no fo garantia instrumentus legais estado nian hodi apoia autoridades kompetentes sira iha justisa hodi prosesa kazus hirak nebe iha ligasaun ho krize. Ne'eduni ema sira husi Fretilin la iha direito atu la respeita no la kolabora ho autoridades judisiais sira hodi buka tesi lia. Se Fretilin la rekonhese Governo AMP hodi nune'e la fiar ba autoridades judisiais nebe buka prosesa krimes nebe ema balun komete mak ita Timor sei fila fali ba lei da selva (hukum rimba. Tanba ita la kohi RDTL sai estado ida republika nebee respeita separasaun do poder. Tanba prosedimentu ba prosesu buka tesi lia la'os Governo AMP nian inisiativa eskluziva, governo apenas kolabora ho autoridades kompetentes hodi kria mekanismos tuir governo nian kompetensia, enkuantu tesi lia los iha justisa nian liman. Ne'duni se ema Fretilin sira la rekonhese Governo AMP la rekonhese mos autoridades judisiais nian servisu ? Lae, se nune'e signifika ems sira ne'e mak viola konstituisaun no lei. Oragun soberanu hirak PR, Governo, PN, Ministerio Publiku no Tribunais sira iha nian knaar ketak-ketak maibe iha meius legais tuir lei ida mak liga sira, mak bolu naran KOLABORASAUN INSTITUSIONAL. Kolaborasaun Institusional la sinonimu ho kolaborasaun kompetensia, lae, buat rua ne'e la hanesan.
Neduni se se deit mak la rekonhese Governo AMP la signifika la rekonhese mos autoridades judisiais lae, hanoin ne'e sala boot.
Maibe hanoin importante nebee ha'u hato'o ba le na'in sira mak ne'e, Mari Alkatiri lori Fretilin nian naran halo propaganda hirak ne'e no mos hakarak ona atu hala'o eleisoins antesipadas enkuantu Governo AMP seidauk hala'o nian funsaun hodi hatudu rezultadu, hahalok hirak ne'e iha nian objektivu, atu baralha situasaun, atu desvia atensaun husi prosesus judisiais, atu impede prosesu investigasaun ba nia (MA) kona ba responsabilidade nudar autor moral ba krimes iha krize ne'e nian laran. Ne'eduni apenas tentativa nebee Mari Alkatiri halo para prosesu ba nian adia bebeik hodi nune'e karik nian esforsu ne'e mak hetan rezultadu hodi Fretilin ba fali poder, hodi nune'e Mari Alkatiri atu fase liman. Ne'eduni ita tenke atensaun ho estratejias hirak ne'e nian objektivu sa ida.
ºººVictor Tavaresººº