Cancela Viagem PR Lu-Olo ba Vaticano
*) Tragedia diplomática
iha Estado Frágil nia laran
Martinho G. da Silva Gusmão
Docente filosofia politica ISFIT
Ba hau, decisão PN
atu cancela visita PR Lu-Olo ba Vaticano ho voto 35 contra visita, no 29 afavor
ba PR hanesan tragedia boot ida ba diplomacia. CNRT no AMP liu husi sira nia
blog iha facebook koko atu defende
sira nia posição molok atu PN halo reunião. Sumario husi justificação – PR
labele ba rai liur wainhira la fo posse ba membro 8 nebe pendente ba cargo
Ministro balun; PR labele sai fali “juiz”. Buat ida nebe CNRT subar meti-metin
mak carta PR nian atu husu “ponderar a
lista”. Hau intende katak PR la rejeita, maibe “pondera”! Tan CNRT halo
leitura arbiru de’it ba PR nia carta, oras ne’e sira koko buka “kambing hitam”
ba fatin hotu-hotu, menos Bairro dos Grilhos!
Atu ita bele hatene
“tragedia diplomática” nebe Povo Timor tenki sofre husi PN nia hahalok, diak
karik ita hatene netik oituan livro Diplomacy
(1994) nebe Secretario do Estado Henry Kissinger hakerek. Tuir nia hanoin,
diplomacia hanesan dalan ida atu nação ida-idak hakarak fo liman rohan “to shape the entire international system”
ho ninia poder, matenek, vontade no liu-liu ímpeto moral. Diplomacia hanesan g7+ nebe folin ki’ik liu no la fo impacto
ba Timor-Leste, PN bele aprova ... visita PR nian desaprova fali!
Iha Diplomacy capitulo III, Kissinger dedica
ninia analisa tomak konaba oinsa mak conceito “raison d’état” sai hanesan liafuan chave ba diplomacia husi “Holy Roman Empire” (Vaticano) nebe
determina Eropa tomak. Hare no le didiak livro ne’e ninia isin-lolon tomak,
Kissinger hakarak dehan, iha mundo ne’e so fatin rua mak importante ba
diplomacia: USA (nia dehan “obviously”)
no Vaticano (nia temi “evidently”).
Historia diplomacia “Holy Roman Empire”
sai sasukat liu husi figura importante Armand Jean du Plessis, Cardeal de
Richelieu. Nia mak “fundador diplomático” la’os de’it ba Roma, maibe Europa
tomak no mundo tomak. Nia haknar iha iha Roma hanesan Cardeal Santa Igreja
Romana, maibe mos Primeiro Ministro Frances (1624-1642). Ohin loron mundo
politico ko’alia bebeik konaba “raison
d’état”, keta haluha katak Cardeal no Primeiro Ministro Richelieu mak
hanorin.
Kissinger hakerek
katak conceito “raison d’état” ne’e
importante. Iha Cardeal Richelieu nia hanoin, “raison d’état” halo katak “bem
estar do Estado” (CR artigo 6o) justifica katak ita usa meios
hotu atu bele hakat to’o iha “interesse
nacional” no halo “balanço do poder” hanesan sasukat ba “mudança progressivo” (hanesan AMP
hakarak) ba nação ida. Ikus mai, Kissinger dehan katak nudar Cardeal husi
Igreja Catolica, Richelieu “subsumed both
religion and morality to raison d’état, his guiding light” (p. 64) – katak,
nia hatur religião no moral iha “raison
d’état” nia okos hodi sai hanesan lâmpada ba ninia politica.
Saida mak hau rona
husi Xanana Gusmão iha encontro CNRT Bairro dos Grilhos semana hirak liu ba
katak interesse nacional boot liu partido nian; se mak la hanoin hanesan ne’e
hatudu katak nia beik duni. Saida mak agora mosu no oinsa mak mak CNRT halo ba
Presidente da Republica hatudu duni situação dramático ida – saída mak sira
ko’alia no saída mak sira halo la iha consistência.
Diplomacia Vaticana iha Timor-Leste
Timor ninia
“diplomacia” ho Vaticano importante tebes. Figura importante liu mak Dom José
da Costa Nunes, Bispo Macau-Timor. Wainhira Salazar loke diplomacia ho Vaticano
iha 1933, nia mos hatudu kedas an nudar “diplomata
consumado e eloquente” hodi hahu prepara fatin no condição tomak iha Dili
atu sai “Igreja independente” ida. Wainhira Salazar no Papa Pio XII fo “lampu
hijau” atu assina Concordata (7 de Maio de 1940), Dili mos preparado tiha ona
atu sai Diocese foun. Ida ne’e realiza duni iha 4 de Setembro de 1940.
Durante funu Japones
1942-1945, Portugal bele halai. Bispo ema “colona negra” bela duni tuir, padre
ema bele oho ... maibe Igreja Catolica sai nafatin identidade povo ida nian
nebe la lakon. Salazar husu atu Timor fila hikas ba Terra-Mãe Portugal no
“aliado” sira labele entrega ba Australia. Ho acordo ida ne’e mak Bispo no
padre balun nebe halai ba Australia, fila hikas mai Timor hodi hatutan no
desenvolve liu tan educação no formação ba aluno sira iha Escola tomak. Nune’e
mak Ben Anderson dehan katak identidade Timor-Leste nian depende liu ba fiar
católica (“popular catholicism”) no
dalen Tetum hodi bele articula “common
suffering” nudar “nationalizing
effect”.
Durante Concilio
Vaticano II, 1962-1965, Timor-Dili mosu iha palco mundial nudar Igreja husi
“rai missão” nian. Seidauk iha Timor-oan ruma mak halo pesquisa konaba
intervenção Dom Jaime Garcia Goulart nian iha Concilio. Maibe, Dili sai ona
“capital” Igreja Catolica nian ba Igreja sira seluk iha Asia, Afrika, Amerika,
Eropa no Australia.
Iha âmbito hanesan
Timor nia naran mos mosu iha Assembleia da Republica, wainira Padre Martinho da
Costa Lopes sai Deputado Nacional. Ne’e katak, hori uluk hori wain kedas, Timor
sai “entidade independente” ida iha Palco Politico. Tuir mai mak Padre Jorge
Barros Duarte representa Timor iha AR.
Iha fali 1975,
wainhira Indonesia invade Timor-Leste, Vaticano mak lakohi hatama Igreja Timor
ba Konferensia Episkopal Indonesia (KWI). Dili sai nafatin Diocese ida ho
titulo “Ad nutum Sanctae Sedis” –
tuir saída mai Santa Se (Vaticano) haruka. Indonesia bele halo tentativa oi-oin
atu husu “apoio”, maibe Vaticano
labele kedas fo “lampu hijau”. Papa João Paulo II ko’alia dala ida de’it,
katak, mundo tenki respeita identidade histórica no cultura ho politica iha Timor-Leste. Dala ida de’it
no ba nafatin.
Iha 12 de Outubro de
1989, Papa João Paulo II mai visita Timor. Infelizmente, grupo sira
pro-independentista sira mak lakohi simu Papa no fo pressão ba Dom Carlos F.X.
Belo, SDB ho Gubernur KDH Tingkat I Ir. Mario V. Carrascalão atu “rejeita” Papa
nia visita. Maibe, firaku ne’e firaku nafatin: ulun to’os hanesan fatuk, metin
hanesan ai-bubur hodi fo an tomak atu “lori” Papa João Paulo II mai Dili. Hau
iha privilegio boot tebes atu hamrik iha Santo Padre nia kotuk kedas (acolito
kaer mitra) atu hare ho matan rasik
oinsa mak nia hakneak hodi rein “Terra
Santa Cruz”. Santo Padre koalia konaba “masin” no “naroman” mundo nian ...!
Liafuan “masin” sai hanesan simbol ida atu fo sabor ba moris, liafuan “naroman”
hatudu ba consciência nacional foun ida. Iha “sofrimento” nia laran, Papa husu
atu sarani Timor sai nafatin masin no naroman nuudar sasin ba esperança (witness of hope). Hau hanoin hikas saída
mak Nicolau Lobato dehan konaba “a hora
da nossa terra e do nosso povo também chegou; a Libertação está assomando nas
fibras do horizonte” (Manifesto FRETILIN, Dili, 20 de Maio de 1974); no
hatutan tan katak Timor moris iha “... um
novo horizonte – um horizonte da esperança” (Lisboa, 19 de Maio de 1975).
Timor-Leste: Estado Frágil ka Mental Inferior?
Iha 2015, Vaticano
ho Timor-Leste assina Concordata (14 de Agosto). Nudar Timor oan, hau orgulho.
Tan iha Concordata ida ne’e parte 2 la’os de’it hametin sira nia “diplomacia”
maibe liu-liu hatur Timor-Leste nia historia,
cultura no politica iha fatin as
liu: palco mundial.
Vota contra viagem
PR nian ba Vaticano ne’e hatudu parte ki’ik ida husi situação geral politica
Timor nian nebe hanaran “Estado frágil”.
Wainhira temi “Estado”, Constituição no sistema RDTL hatudu de’it ba (1) Presidência da Republica, (2) Parlamento Nacional, (3) Governo no (4) Tribunais. Nune’e, wainhira dehan “frágil”, ita lalika bidu tun sae
atu hatudu liman fuan ba fatin seluk ona! Ba los de’it sira na’in 4 ne’e ona.
Nu’udar Estado
frágil ida, Timor-Leste mesak de’it mak namlele iha Asia. Wainhirta ita hare
membro g7+, husi Asia no ASEAN ka
transatlântica ka pacifica ne’e Timor-Leste mesak de’it tur muron iha laran.
Nação hotu iha ASEAN la iha ida mak sai membro g7+. Tan sa? Asia no ASEAN,
maski ki’ak maibe “foti oin”.
Buat ida mak hau
nota: Singapura labele simu Timor-Leste atu tama ASEAN, tan ita sei tama iha
Estado frágil! Maibe, liu-liu tan ita nia plano atu hametin Estado, la iha liu.
Ita nia partido sira barak! Husi partido boot rua: Fretilin2000 no CNRT, sira
la’os parte husi solução maibe “sumber masalah”. Hau dala ruma tur hanoin, se
ita nia politica ne’e mak hasai tiha partido boot rua ne’e, oinsa? Bahasa karik
dehan “aman ona”!
Tuir hau nia hanoin,
diplomacia ho Vaticano fo liu vantagem no halo ita nia Estado sai forte liu.
Oinsa vantagem ne’e?
Uluk liu (1), Vaticano
sai fatin nebe ita hato’o ita nia “lian” no hatudu ita nia oin. Iha Asia,
Timor-Leste bele sai “serambi Vatikan”
(hanesan uluk Indonesia hakarak halo ba Timor), hodi nune’e ita hetan
“proteção” husi “Lalehan” no “rai”. Hare de’it figura hanesan Santo Padre
Francisco ... saída mak Donald Trump labele halo, no líder sira iha mundo tomak
la “mampu” halo, nia bele! Exemplo ikus liu – Kim Jong Un (Korea do Norte) liu
husi ninia belun Moon Jae-In (Korea do Sul) convida Papa Francisco ba visita
Pyong Yang. Moon Jae-In dehan ba Papa katak nia católico ho naran “Timothy”,
lori recado husi fatin nebe “católico” la iha atu husu Francisco ba visita.
Mundo tomak hein ho entusiasmo, maibe liu-liu USA foti chapeu ba Igreja
Catolica. Hau orgulho nudar sarani católico. Fuan moras hare Deputado 35 ninia
“matenek”, to’o ko’alia mak la diak tiha!
Tuir mai (2), hanesan
Kissinger dehan, diplomacia hanesan dalan atu ita bele “shape the international
system”. Ho Vaticano, mundo tomak sura. Hare to’ok Nação nebe hakarak visita Papa
iha Vaticano, naran mesak ida be halo tauk: USA, Rusia, Cina, França,
Inglaterra, Alemanha ... Arabe sira mos lakohi lakon (ba kedas ho desenho atu
halo Igreja boot), to’o nação sira iha Afrika no America! Ho g7+, se mak
hateke? ASEAN de’it mos ita nia naran la iha! Hau hanoin hikas saída mak Romo
Mangunwijaya hakerek iha novel Ikan-ikan
Hiu, Ido, Homa (1986) nudar simbolo ba luta Timor-Leste nian. Romo Mangun
dehan, biar ki’ik hanesan “ikan homa”, maibe “nyali ikan hiu” (brani hanesan
tubarão). Hau hanoin g7+ (maski ita tau osan barak los), maibe gasta de’it ba
“mental inferior” (mental ikan homa) no PN lakohi hametin diplomacia ho mental
“ikan hiu”.
Ikus liu (3), ba
Igreja Católica rasik. Saida mak PN halo ba PR, liu-liu husi partido sira iha
AMP hatudu de’it fenomena “anticlericalismo”
nebe forte. Uluk hau tuir curso filosofia politica ho Professor Rocco
D’Agostino (leigo) iha Pontificia Universidade Gregoriana (Roma). Husi ninia
matéria balun, hau hare hikas iha livro nia hakerek “Non come Pilato: cattolici e politica nell’era di Francesco” (La’os
hanesan Pilatos: ema católico sira no politika iha otas Francisco nian). Tuir
Prof. D’Agostino nia hare, anticlericalismo
ne’e hatudu “l’ostilità”
(permusuhan) no “il rifiuto”
(penolakan) husi politiku sira ba “batina mutin”. Iha contexto Timor nian, hau
bele hatudu iha realidade politica:
(a) Wainhira dehan konaba “l’ostilità”
(permusuhan), oinsa mak hatudu ba Bispo sira hanesan Dom José Joaquim Ribeiro,
Dom Martinho da Costa Lopes no Dom Carlos F.X. Belo, SDB iha processo politico
Timor-Leste nian. Wainhira sira ko’alia, politico na’in sira ataca, halo
insulto no ameaça sira. Politico sira dala barak liu mak ninia “ulun” ne’e la
“na’in”, tan ne’e sira la’os na’i-ulun
politico – katak, politica la usa ulun (hanesan hau dehan “politica samean”), no lakon sira nia
consciência (hau dehan “ética falur”).
Wainhira kaer ukun, sira tebe rai no doko lalehan. Maibe wainhira tun tiha,
sira hakdasak. Liu-liu wainhira inimigo
maka’as liu, sira halai ba subar iha batina laran. Hare Povo halerik, tanis no
mate ... politica na’in sira hahu hanoin katak Igreja mak los. Hau rasik hare
“bukti” anticlericalismo ne’e iha julgamento TDD (6 Outubro 2017 – 9 Outubro
2018), hatudu “l’ostilità” husi
politica ba batina mutin.
(b) Wainhira dehan “il rifiuto”
(penolakan), hau hare PN ninia vota contra ne’e hatudu desrespeito ba acordo
Vaticano ho Timor-Leste. Hau rona husi Padre Domingos Sequeira, doutor iha
direito canónico no autor ba “concordata”, katak, AMP (ida uluk) la gosta
processo ida ne’e. Fretilin mak “obriga” atu halo concordata. Maibe, AMP la fo
laran. Los duni, wainhira Dr. Rui Maria de Araújo sai Primeiro Ministro, nudar
católico aten dolen hotu, nia mak “obriga” atu acelera no assina acordo (hau
rona husi Bispo ida). Ne’e duni, agora Lu-Olo ba visita Vaticano, hau la
hakfodak se ema sira iha AMP dehan PR “obriga” ba lalais Vaticano.
Pergunta ba hau: tan
as mak AMP anti los Igreja Católica? Ita hein saída mak sei mosu tan mai.
Maibe, lalika duni kahor “fiar sarani” (ortopraxis) ho hirarquia Igreja
Catolica (ortodoxy). Sarani nia fiar la’o nafatin, tan Maromak mak leno ITA nia
dalan no fo naroman ba ITA. Hau dehan ITA, tan ne’e identidade Timor nian.
Partido la’os identidade Timor, maibe opção politica. Maibe, iha aspecto
estrutura-funcionalismo Igreja Catolica ne’e iha ninia “personalidade jurídica” (badan hukum) ho “ipso iuris” (memiliki hukum tersendiri). Hanesan Concordata hakerek
ona iha artigo 3o katak Estado reconhece ida ne’e. Relacao entre
Vaticano ho Timor-Leste representa husi Embaixador RDTL no Nuncio Apostolico!
Nune’e, wainhira Nuncio dehan Papa Francisco haktuir recado atu simu PR, katak
Vaticano oficialmente convida Presidente Francisco. Buat ida furak tebes:
Francisco na’in rua hasoru malu hodi Estado ki’ik rua. Maibe, Estado frágil
ninia PN mak halo aat hotu tiha kedas. Iha tempo mai, AMP husik hela moe boot
ba Timor! Halo nusa ba mos, hanesan docente ética politica, hau sente-an moe
tan ita nia politico sira iha PN la hatene saída mak sira ratifica liu husi
Resolução Parlamentar Nacional Nº. 18/ 2015, 11 de Novembro de 2015 (loron Dom
Martinho Lopes moris).
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