João Manuel da Costa Sarmento
Assistente Tékniku IQA iha ISFIT, Fatumeta
Dosente iha ICS
Kursu Filosofia iha STFK Ledalero Maumere
1.
Introdusaun
Observasaun empírika kona-ba edukasaun
formál iha mundu tomak jeralmente, no Timor espesialmente, lori ita ba relanse
ida katak língua (dalen eh lian) asume papél fundamentál ba prosesu transmisaun
siénsia nian. Papél ne’e realiza ho forma no grau oioin. Iha ensinu báziku,
edukadór profisionál sira utiliza dalen liuhosi meiu ne’ebé simples no efetivu,
ho objetivu atu fasilita alunu sira hodi komprende ho fásil no klaru kona-ba matéria
bázika sira. Diferente ho ensinu básiku, profesór ensinu sekundáriu sira (normalmente)
uza língua ho mekanizmu pedagójiku ida bele estimula alunu sira-nia kuriosidade
no kreatividade, atu buka-hatene liután siénsia be sira estuda hela. Iha nível ne’ebé
aas liután, dosente ensinu superior sira (baibain) emprega dalen ho métodu
edukativu be sientífiku, lójiku no sistemátiku (liuliu ba siénsia sosiál sira),
ho finalidade atu lori estudante sira ba independénsia akadémika (estudu
autónomu). Buat hirak-ne’e, afirma funsaun língua ba prosesu dezenvolvimentu siénsia
nian.
Embora, língua nia papél ne’e importante
tebes ba siénsia, dezenvolvimentu no ampliasaun hosi dalen rasik mós dependente
ba kontribusaun siénsia nian. Realidade ikus-mai hatudu katak, dezenvolvimentu línguistiku
iha sosiedade moderna hetan influénsia maka’as hosi intervensaun siénsia nian. Ezemplu
hanesan dalen malaiu ne’ebé ohin loron transforma ba língua indonézia tanba esforsu
hosi linguista sira. Evidénsia ne’e hatudu katak siénsia (liuliu iha área linguístika)
kontribui mós ba língua ida-nia progresu.
Bazea ba konstrusaun
fenomenológiku-ipotétika hirak ne’ebé hakerek ona iha alínea anterior sira,
autór tenta atu hatudu fundamentu konsetuál-argumentativu sira-ne’ebé afirma relevánsia
entre língua no siénsia ba Timor. Ne’eduni, iha artigu ida-ne’e, autór sei hamosu
literalmente konseitu apoiante sira-ne’ebé relevante ba ipóteze dahuluk.
2.
Paradigma
Konsetuál kona-ba Língua no Siénsia
2.1.
Konsesaun
kona-ba Siénsia
Haktuir Robert E. Owen, dalen sai nu’udar kombinasaun no
regra konvensionál hosi símbolu sira-ne’ebé ema simu hosi sosiedade. Ne’e
signifika katak língua sai nu’udar sistema kódigu konvensionál be sosialmente
aseitável, ne’ebé ema uza hodi transfere konseitu no informasaun, tuir
provisaun ka regra determinada ida.
Deferente ho Owen ne’ebé haree língua hosi perspektiva
linguístika, Edward Sapir ho aproksimasaun sosio-linguístika tenta atu haree
dalen hanesan métodu be puramente humanu (mai hosi ema) no mós non-instintivu (
la nakmosu mesak naturalmente), ne’ebé ema utiliza hodi komunika idea, emosaun
no dezeju sira, liuhosi sistema símbolu ida be adekuadu. Ideia ne’e hatudu ho
klaru katak lian ka dalen la’os kapasidade instintiva ida, mas produtu ne’ebé mai
hosi prosesu sosializasaun be naruk tebes.
Tallerman no Gibson fali haree liu ba dimensaun psiko-istórika
hosi língua ida. Haktuir sira-nia hanoin, dalen la’os entidade monolítika
(sólidu), mas kompleksidade be mai hosi elementu sira-ne’ebé evolui iha tempu naruk
no krusialmente refere ba aspeitu kognisaun (ezemplu hanesan memóriu). Liuhosi
definisaun ne’e, Tallerman no Gibson (2012) lori ita ba komprensaun katak
língua sempre iha relasaun ho kondisaun sosio-histórika povu ida-nian.
Hanoin-hikas kona-ba konstrusaun konsetuál sira-ne’ebé
autór aprezenta ona, ita bele tau konsiderasaun ba buat haat hanesan tuirmai
ne’e: sistema símbolu, produtu humanu, dimensaun histórika no transferénsia
informasaun-nian. Ne’eduni, bazeia ba elemetu haat ne’e, ita komprende língua (dalen
ka lian) nu’udar sistema konvensionál hosi símbolu sira iha forma son be sosiedade
rekoñese nu’udar produtu históriku hosi kapasidade transendental-humana sira-nian,
ne’bé sira uza no dezenvolve iha prosesu transferénsia informasaun nian.
Immanuel Kant iha Methaphysische Anfangsgründe der Naturwissenchaft haree siénsia
nu’udar sistema komprensivu ne’ebé mai hosi rasiosínu a priori. Perspetiva be Kant konstrui ne’e, fó liu presaun ba esforsu
rasionál-intuitivu duké obzervasaun empírika.
Ho aproksimasaun ne’ebé diferente, Robert
H. Dott no Henry L. Batten (positivista sira) define siénsia nu’udar formulasaun
no avaliasaun ba ipóteze ne’ebé mai hosi atividade obzervasionál-indutiva.
Konsesaun ida-ne’e hetan nia fundamentasaun iha idea kona-ba koñesimentu positiva-umanu.
Bazea
ba idea sira-ne’ebá ita bele haree katak, iha konflitu maka’as entre paradigma rua:
rasionalista (idealista) no positivista (empirista). Iha parte ida, rasionalista
sira haree siénsia nu’udar rezultadu hosi rasiosínu a priori, iha parte seluk, positivista sira intende siénsia nu’udar
frutu hosi observasaun aposteriori. Embora,
konflitu entre idea rua ne’e sei la difikulta ita atu komprende didiak sá mak
siénsia. Ho fundamentu konsetuál ne’ebé iha, ita bele komprende siénsia nu’udar
produtu konvensionál pensamentu nian ne’ebé mai hosi sínteze entre sistema rasiosínu
intuitivu ho atividade obzervasionál-empírika nian ( buat rua ne’e hili-labelek
tenke iha).
3.
Relevánsia
entre Língua no Siénsia
Ita ko’alia ona kona-ba natureza (nature) hosi língua no siénsia, ora, ita komesa fó atensaun ba
relevánsia entre sira. Tanba-ne’e, molok atu hakat klean liután, ita tenke
komprende termu relevánsia ho didiak. Iha Dictionary of
Language and Linguistic, termu “relevánsia” sai nu’udar sasukat ba kontribusaun hosi
entidade ida ba sira-seluk. Ne’eduni, iha espresaun ne’ebé entidade ida la fó
kontribusaun ba sira-seluk, ita konsidera ne’e nu’udar situasaun ne’ebé
irrelevante. Bazea ba sentidu leksikál ida-ne’e, ita bele intende termu
“relevánsia” hanesan ligasaun, koneksaun, vínkulu no relasaun mutual hosi parte
ida ba parte seluk. Hodi haree ho klaru relevánsia entre língua no siénsia, ita
presiza buka-hetan ligasaun rasionál-positiva hosi buat rua ne’e. Portantu, ita
sei haree kona-ba relevánsia hosi língua ba siénsia no hosi siénsia ba língua.
3.1.
Kontribuisaun
hosi Língua ba Siénsia
Antes hahú
investigasaun reflektivu-sientífika ida kona-ba relevánsia hosi dalen ida ba siénsia,
primeiru ita tenke haree-hikas fundamentu konsetuál be autór aprezenta ona iha
sub-kapítulu anterior kona-ba língua nian. sistema
konvensionál hosi símbolu sira iha forma son be sosiedade rekoñese nu’udar
produtu históriku hosi kapasidade transendental-humana sira-nian, ne’bé sira
uza no dezenvolve iha prosesu transferénsia informasaun nian. Konseitu ne’e,
hatudu katak knaar fundamentál hosi língua mak hodi transfere informasaun hosi parte
ida ba sira-seluk.
Relasiona
ho objetivu prinsipál ne’e, jeralmente sosiedade hothotu transmite informasaun
ba malu ho forma ka modelu komunikasaun rua: Komunikasaun ho língua verbál-orál
(speech communication) no língua
verbál-eskrita (written communication).
Modelu
komunikasaun orál ka eskrita sempre emprega língua ka dalen tuir tendénsia
idaidak. De Vito konkorda katak, haree hosi objetivu be falante sira hakarak
atinje, iha modelu neen (6) ba atividade komunikasaun makdalek sira-nian. Primeiru mak emotive speech (diskursu emotivu). Iha modelu ida ne’e ko’alia-na’in
sira uza língua ho maneira ne’ebé fo liu presaun ba aspeitu psikiku ema seluk
nian (ezemplu: falante uza liafuan sira ne’ebé kona ba sentimentu hosi sira
seluk). Segundu, phatic speech
(komunikasaun fátika). Babain, makdalek sira utiliza maneira ida-ne’e hodi
konstrui relasaun sosiál ida diak (ezemplu: iha dikursu formál-internasionál,
embaxadór sira sempre uza liafuan sira ne’ebé diplomátiku liu). Terseiru, cognitive speech (komunikasaun
informativa) ne’ebé falante sira uza hodi esplika informasaun ida ho klaru,
lójiku no sistemátiku, atu nune’e, ema bele komprende no to’o iha koñesimentu komprensivu
kona-ba konseitu determinadu. Kuatru, rhetorical speech (diskursu retóriku).
Iha modelu ida ne’e, makdalek sira emprega liafuan ne’ebé bele manipula komportamentu
ema seluk nian (ezemplu, iha kampañe nia laran, polítika nain sira ko’alia ho
liafuan bé midar hodi dada povu atu vota ba sira). Kintu, methalingual, ne’ebé refere liu ba konseitu abstratu bé uza símbolu
ka kódigu konsetuál (ezemplu: diskursu metafíziku no teolójiku sira kona ba
Maromak). Sestu, poetic speech
(diskursu poétiku). Iha modelu ne’e falante sira ko’alia ho maneira be
pontensiál hamoris sentidu kona-ba beleza no arte nia.
Kuandu
ita hanoin-hikas ba meiu komunikasaun hirak-ne’ebé autór aprezenta ona, kada
modelu kontribui mós ba prosesu edukasaun ita-nian. Ko’alia kona-ba prosesu
edukativu (atividade ensinu-aprendizajem), iha aspeitu tolu be signifikante loos
ba dezenvolvimentu siénsia nian: primeiru mak aspeitu kognitivu, segundu mak aspeitu
atitude (relasaun sosiál) no terseiru mak aspeitu abilidade prátika (skills). Liuhosi modelu komunikasaun
sira be autór aprezenta iha parte anterior, dalen ka língua hola parte iha
prosesu edukasaun, transmisaun abilidade nian (liuhosi cognitive speech, methalingual
speech no rhetoric speech) no mós
formasaun morál ema nian (liuhosi emotive
speech, phatic speech, no poetic
speech). Ho meiu ida simples ita bele dehan katak, dezenvolvimentu siénsia
iha mundu tomak (no iha Timór espesialmente) só bele realiza, kuandu eziste
língua ida-ne’ebé kualifikada ba prosesu transmisaun edukasaun nian.
3.2.
Kontribuisaun
hosi Siénsia ba Língua
Bazeia ba investigasaun leksikál no literál sira be autór
aprezenta ona, ita bele komprende siénsia nu’udar estudu ka produtu koñesimentu be
mai hosi esforsu rasionál-intuitivu eh atividade obzervasionál-empírika ka
sínteze hosi buat rua ne’e hotu dala ida, ne’ebé uza métodu konvensionál ida
espesífiku no sistemátiku. Konsesaun ne’e mós hatudu ba ita katak siénsia hotuhotu
sempre utiliza métodu espesífiku hodi dezenvolve ninia objetu própriu (ezemplu,
sosiolojia ho métodu investigasaun kualitativu no kuantitativu).
Ko’alia
kona-ba língua, ita koñese mós siénsia linguístika ne’ebé hala’o estudu kona-ba
dalen sira. Simplesmente, ita bele dehan katak siénsia linguístika ne’e,
estabelese duni língua rasik nu’udar objeitu iha nia investigasaun sientífika.
Haktuir
Jos Daniel Pereira, iha kuadru mínimu linguístiku tolu (3) ne’ebé linguista
utiliza hodi dezenvolve dalen hanesan siénsia linguístika jerál,
sosiolinguístika no psikolinguístika. Primeiru,
ko’alia kona-ba siénsia linguístika-jerál, nia ajuda ita atu bele komprende didiak
kona-ba aspeitu semántiku no letra hosi língua ida-nian, no mós bele intende
regra gramátika, lista vokabuláriu, sentidu leksikál, liafuan fonétiku, sílaba
no tóniku sira. Ita bele dehan katak siénsia linguístika-jerál ajuda ita atu
bele halo klasifikasaun kona-ba natureza no karáter língua ida-nian no
komprende relasaun konsetuál-sistemátika entre karáter sira-ne’e rasik.
Segundu,
haree kona-ba siénsia sosio-linguístika, nia ajuda ita atu bele komprende
komportamentu ka maneira komunikasaun hosi sosiedade ida. Liuhosi siénsia sosio-linguístika
ita bele komprende língua ida la’os de’it hosi ninia sentidu leksikál, mas hosi
mós ninia interpretasaun sosiál (sentidu sira-ne’ebé sosiedade konsidera nu’udar
take for granted). Witgenstein liuhosi
konseitu the game of language hatudu
dimensaun interpretativa ne’ebé luan-tebes.
Terseiru,
hanoin kona-ba psikolinguístika, siénsia ida-ne’e ajuda ita atu bele komprende
sentidu hosi liafuan ida haktuir esperiénsia privada ema idaidak nian (hetan
afeta hosi psikoanalista sira hanesan Sigmund Freud). Ne’eduni,
psikolinguístika konsidera ema idaidak nia kondisaun histórika, komprensaun, edukasaun
no interaksaun sosiál, nu’udar baze atu interpreta liafuan sira-ne’ebé makdalek
sira emprega hodi komunika ba malu.
Ramu
hosi siénsia linguístika balun be autór aprezenta ona iha leten, hatudu katak
dezenvolvimentu efetiva-sistemátiku hosi língua ida, hetan mós influénsia no intervensaun
maka’as hosi parte siénsia. Tamba ne’e, ita bele dehan katak siénsia (liuliu
linguístika) relevante ba dezenvolvimentu língua nian.
4.
Konkluzaun
no Sujestaun
4.1.
Konkluzaun
Argumentu sira-ne’ebé autór
aprezenta ona liuhosi análiza literál-teorétika sira-ne’e, hatudu katak iha
duni relevánsia entre língua no siénsia. Hosi parte ida língua sai baze
fundamental ba prosesu transmisaun edukativa, ne’ebé afeta mós ba
dezenvolvimentu siénsia nian. Iha parte seluk progresu siénsia nian mós afeta
ba estudu no dezenvolvimentu língua nian. Tamba-ne’e, ita bele dehan katak
entre língua no siénsia eziste relasaun mutual-resíproka.
4.2.
Sujestaun
Bazeia ba investigasaun literál
be autór halo ona, iha sujestaun balu ne’ebé ita bele aplika iha ita-nia vida
prátika hanesan tuirmai ne’e:
a)
Língua sai nu’udar sistema konvensionál ba prosesu transmisaun
informasaun nian, liuliu ba prosesu ensinu-aprendizajem iha instituisaun
edukativa sira. Ne’eduni, hakarak ka lakohi, governu tenke proporsiona polítika
edukasaun ida kualifikada atu forma dixiplina mentál estudante Timór sira-nian
hodi estuda língua ho didiak (liuliu dalen portugués no tetun).
b)
Iha situasaun Timór nian, ita presiza akordu jerál ida (uniformidade)
hosi parte interessada (stakeholder) sira-hotu kona-ba sistema
no padraun dalen tetun nian. Tanba atu intende malu ho diak, ita tenke iha
vizaun ida hanesan kona-ba utilizasaun dalen tetun nian.
c)
Atu bele dezenvolve língua, liuliu dalen tetun, ita tenke
utiliza siénsia linguístika ne’ebé haree duni língua nu’udar objetu estudu ida.
Implikasaun prátika hosi konsiderasaun ne’e mak preparasaun rekursu umanu,
liuliu linguísta sira, hodi dezenvolve ita-nia língua tetun ho meu ida
sientífiku no sistemátiku.
BIBLIOGRAFIA
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