HADIA KUALIDADE INSTITUISAUN ENSINU SUPERIOR
TIMOR-LESTE:
Estratejia Merger, Diferensiasaun no Investimentu
Publiku
Husi Estanislau S. Saldanha, Staf Hanorin DIT
Estanislau S. Saldanha, Staf Hanorin DIT |
Papel instituisaun ensinu superior (IES) iha nasaun ida
importante tebes hodi forma rekursu umanu nesariu ba dezenvolvimentu nasional.
Nunee mos halo peskiza ho invensaun oioin hodi tulun hamosu, hariku, hadia no
halao vizaun politika, planu estadu, no halo kontrola sosial hodi transforma
sosiedade ho nasaun ida ba moris diak, dignu, kompetividade aas ho hametin
identidade nudar povu ho nasaun. Existensia IES nasaun ida nian sei afetadu
tebes husi fator internal (rekursu no estrategia), no fator eksternal hanesan
politika governu konaba estabilisimentu ho akreditasaun IES, politika
investimentu ho haforsa IES nasional, politika dezenvolvimentu kapital umanu,
reforsa kapasidade nasional & papel IES nasional nian, no penetrasaun IES
husi liur implika ba intensifika kompetisaun entre IES, nebee bele benefisia
publiku (tanba publiku hetan oportunidade husi opsaun barak), maibe sai ameasa
boot mos ba IES rasik. Iha natureza kompetisaun masivu entre IES sira bele
ameasa boot ba kualidade, no iha tempu mediu ho naruk bele hamate IES balu, output
IES barak la kualifikadu bele sai ameasa boot ba distorsia koezaun social no
estabilidade nasional, sekarik problema nee la konsege jere didiak iha nivel
makro-politika.
Papel IES Timor-Leste nian mos hanesan papel IES rai seluk, maski
hasoru ambiente ho dezafiu la hanesan tuir karakteristiku Timor-Leste nian. Timor-Leste
hasoru kuantidade IES ho nian kursu/departamentu nebee boot tebes (high supply) no menus prokura (low demand). Ohin loron IES akreditadu hamutuk
11 (UNTL, UNPAZ, UNDIL, UNITAL, DIT, IOB, ICR, IPDC, ICFP, ISC ho ETCI), ho non
akreditadu ka sedauk tuir prosesu akreditasaun akademiku husi Agensia Nacional
ba Avaliasaun ho Akreditasaun Akademika (ANAAA) hamutuk 7 (JSU, Institutu
Siensia Saude, Institutu Filozofia, Seminario Maior, Akademia/Sentru Formasaun
Polisia, ASTI, ho Institutu Jezuita nian), no posibilidade mosu tan seluk. Kursu
ka departamentu iha IES akreditadu hamutuk 176 (seidauk tama ho kursu sira iha
IES non akreditadu), no nee sei eksklui duplikasaun kursu iha IES sira. Iha
sorin seluk, numeru populasaun iha Timor-Leste hamutuk 1.2 milaun, no numeru
graduadu annual (average annual
graduation rate) husi eskola sekundariu (ES) por volta 15,000-17,000. Husi
nee, 45-50% mak projeta bele kontinua estudu iha nivel tuir mai, nunee implika
ba IES ho kursu barak halao atividade akademika la tuir kapasidade nebee
dezigna ona.
High supply no low demand ba IES implika ba kompetisaun
entre ensinu superior iha Timor-Leste makas tebes hodi hetan estudante, dosenti,
jestor & ofisial administrativu kualifikadu no meritu (human resources), fasilidade adekuadu hanesan sala hanorin,
laboratoriu, ofisina, biblioteka, ho asesu informatika (physical resources), osan investimentu ho operasional, osan eskola,
doasaun ho fundu eksternal ba hanorin, peskiza, promosaun (financial and marketing resources). Nian konsekuensia mak IES
barak hetan rendimentu no asesu ba fundu investimentu kiik ka limitadu,
ultimamente sakrifika performansia ka kualidade, nebee la tuir ejijensia governu,
sosiedade industria, ho merkadu servisu, no ameasadu la sustentavel, bainhira
governu rigirozu implementa politika avaliasaun ho akreditasaun. Kualidade IES
kiik sei fo implikasaun boot tebes ba sosiedade, bele sai fonte destabiliza
nasaun, karik graduadu barak no absorve merkadu kiik (high output and low market absorption) nebee kontinua akumula
tinan-tinan, no hamenus produtividade no kompetividade nasaun nian.
Atu hadia kualidade, extende vantazen kompetetivu no atinzi
sustentabilidade, IES bele adopta estrategia sira hanesan instituisaun rua ka
liu no nian kursu bele integra hamutuk sai ida (merger strategy), halo aliansa hodi dezenvolve no uza rekursu
hamutuk (alliance strategy), kosentra
iha area nebee la hanesan, unik, kualidade diak, value added boot no defisil atu imita husi instituisaun sira seluk,
no hetan apresiasaun diak husi entidade hotu (differentiation strategy), kustu baratu maibe kualidade diak tanba
efisiensia no kontrola kustu (cost
leadership), no servis nebee diak iha termu hanorin, fasilidade no tulun hodi
satisfas interese konsumidor (service
strategy). Kombinasaun estrategia sira nee tuir fator internalidade,
eksternalidade ho politika reguladora no investimentu boot estadu nian ba IES
sei tulun instituisaun edukativu sira nee hetan vantazen kompetetivu nebee
sustentavel (sustainable competitive
advantage) no kualidade aas. Tanba fator internal (rekursu ho estragia) ho
eksternalidade (politika governu konaba akreditasaun, estabilisimentu IES nebee
rigirozu, prezensa IES husi rai liur, kresimentu IES ho rivalidade kompetisaun
iha low demand ba IES) sei influensa
makas tebes ba kualidade no sustentabilidade IES nian.
Hare husi anatomia IES iha Timor-Leste, nebee nian karateristiku
ida mak “high supply” no “low demand”, limitasaun rekursu hanorin,
estudante rejista barak (high input),
estudante sai barak (high drop out rate),
estudante gradua oituan ho kualidade limitadu (low output and low skill), no abzorve merkadu ba graduadu limitadu
(low labour market absorption) implika
tebes ba kualidade no sustentabilidade operasaun IES. Nunee importante tebes IES
hamutuk ho governu elabora no formula estrategia ida mais viavel tuir natureza
nee no adopta estrategia industria-differentiation
and low costs (Porter Generic
Strategy) integradu ho haforsa rekursu interna (resource-based strategy) hodi asegura kualidade ho sustentabiliza
operasaun IES nian. Estrategia merger no diferensiasaun nebee komplementa ho
investimentu boot husi fundu eksternal, bele husi governu ka seitor privadu, nebee
fo tuir nivel aproveitamentu, progresu no kualidade (performance-based funding) hanesan opsaun diak no todan, maibe
viavel liu hodi asegura vantazen kompetitivu nebee kontinuada (sustainable competitive advantage) no
kualidade-performansia IES Timor-Leste nian.
Iha nivel politika, estratejia merger no diferensiasaun nee bele
halao liu husi rejime estabilismentu, avaliasaun ho akreditasaun hodi rekere ba
IES atu performa iha nivel kualidade dezignadu (designated quality and performances) nebee aas tuir kondisaun
Timor-Leste nian, maibe mos iha range minimum kriteria kualidade ho best practices rai seluk nian hodi
posibiliza kompetividade ho transferibilidade kapasidade ho output (jestor, dosenti, estudante, graduadu
ho publikasaun sientifiku) IES TL nian ba IES ho merkadu servisu domestika ho rai
seluk. Politika nee tenki implementa rigirozu, justu, meritu no akuntavel,
maibe tenki hetan suporta politika husi organ estadu, partidu politiku ho
entidade interesadu hotu (stakeholders)
tanba nee interese komum estadu nian. Bainhira iha periodu balu (tinan tolu ka
haat), IES nebee la konsege priense kriteria kualidade ka performansia nebee
dezignadu ona, governu bele fasilita hodi halo merger no hahu introduz
estrategia diferensiasaun IES iha nivel institusional ho kursu. Maibe antes
introduz estrategia merger no diferensiasaun, fator importante nebee tenki halo
uluk mak determina numeru IES iha TL tuir kuantidade ho kresimentu populasaun
nebee ligadu ho trend kresimentu numeru estudante ES hanesan input IES nian ba
oin. Hare husi data iha leten, nebee ohin loron, iha high supply no low demand,
kresimentu populasaun, no rekursu hanorin & aprende, formasaun no
investigasaun siensifiku nebee limitadu (dosenti, jestor, ekipamentu, fasilidade,
osan ho konektivitas eksternal), ideal tebes Timor-Leste iha deit IES masimu
lima (5) nebee konstitui husi universidade tolu (3) no institutu rua (2) ka
universidade rua (2) no institutu tolu (3) iha faze dauluk re-estrurizasaun IES
hodi haforsa kualidade no hametin sustentabilidade operasaun hodi haforsa papel
IES iha Timor-Leste ba interese dezenvolvimentu nasional, no haforsa identidade
nasional.
Atu estimula diskusaun konaba hadia kualidade IES iha
Timor-Leste, autor hatoo eskenariu ho proposta hanesan tuir mai:
Dauluk, implementa estrategia merger ho diferensiasaun Institusional.
Iha kontekstu nee, merger IES bele halao hanesan: (1). UNTL, Institutu Siensia Saude,
Akademia Polisia, Institutu Defeza (IDN), UNITAL ho UNDIL bele integra hamutuk
hodi sai universidade estatal Ida. (2). UNPAZ nafatin nudar universidade privada
tanba nian rekursu rai, uma, dosenti, fasilidade diak no barak ona. (3). ICR,
ICFP Baucau, IPDC, Institutu Filozofia Fatumeta sai ida deit nudar universidade
Katolika tanba instituisaun sira nee harii husi instituisaun igreija katolika
nian (4). DIT sai institutu privada ida tanba reskursu, dosenti, fasilidade
adekuadu, no hetan skor akreditasaun boot (100%) no bele konsentra iha
teknolojia no engineria. (5). IOB nafatin tanba iha dosenti, fasilidade,
propriedade mesak no hetan akreditasaun ho skor boot (100%) no bele konsentra
iha jestaun ho komersiu. (6). IES sira hanesan ISC, ETCI, ASTI bele merger ho
IOB ka DIT. Nunee iha Timor-Leste sei iha instituisaun ensinu superior lima (5)
deit nebee kompostu husi universidade tolu (3), no institutu rua (2). Bele iha
opsaun merger seluk, maibe tenki iha formula ida katak IES iha TL lima (5)
deit. Atu diferensia universidade ho institutu, maka universidade konsentra
barak liu iha filozofia siensia nian iha area oioin hodi produs siensia no
invesaun, no institutu konsentra barak liu iha siensia aplikada hodi produs ema
professional nebee nesesariu ba dezenvolvimentu nasional. Nunee kurikulu kursu
sira iha universidade ho institutu dezeina hodi hetan learning outcomes tuir filozofia ida-idak nian nee.
Daruak, implementa estrategia merger iha nivel kursu ka
departamentu. Ohin loron IES iha Timor-Leste oferese kursu ka departamentu
barak no hanesan, maibe rekursu hanorin limitadu hodi asegura kualidade. Atu
konsolidiza rekursu, no asegura kualidade, kursu sira iha IES mos presiza
merger. Atu implementa merger kursu ka departamentu, tenki determina uluk IES
hira maka bele oferese kursu ida nebee hanesan,
nunee la bele multiplika kursu iha IES barak-barak. Tetu husi proposta autor
nian, depois faze merger institusional, no IES hela lima (5) deit iha TL, maka
autor mos propoin masimu kursu ida nebee hanesan so oferese deit iha IES tolu
(3), no la bele liu nee. Nunee bele estimula kompetisaun, no mos konsolidiza
limitasaun rekursu aprende-hanorin iha Timor-Leste. IES ida bele espesializa no
konsentra iha kursu nebee nian iha rekursu diak no kapasidade atu oferese diak.
Depois pasu nee, foin mak halo merger ba duplikasaun kursu sira nebee iha tuir
valor akreditasaun programatiku nebee sei halo. Kursu iha IES nebee valor
akreditasaun kiik bele integra ba kursu iha IES nebee hetan skor boot.
Datoluk, merger institusional no kursu halo ona, governu ho
seitor privadu bele investa makas hodi asegura kualidade IES. Investimentu nee
prioritiza hodi hadia kualidade dosenti, kurikulu, fasilidade, ho jestaun.
Dosenti tenki doutoradu no abilidade teknika (domina materia espesializada,
halo peskiza, publikasaun no konsultoriu profesional iha nian area, no hatene rezolve
problema uza aprosimasaun multi-disipliner, no hatene antisipa trend oioin tuir
evolusaun iha nian metodu hanorin no avaliasaun) (Technical skills), abilidade komunikasaun ho hanorin, no kualidade
hahalok ho moral diak (soft skills).
Grau akademiku boot la signifika nian sai dosenti diak, no integridade pesoal
ho moral diak. Kombinasaun technical
skills ho soft skills diak sei
hamosu dosenti ida iha kualidade no integridade diak hodi hanorin no transfere
matanek ba estudante. Atu alkansa mak haruka dosenti sai ba liur hodi aprende,
no lori dosenti husi liur mai iha IES Timor-Leste hodi transfere nian matenek
ba dosenti Timor oan. Investa makas mos iha fasilidade hanesan laboratoriu
(material ho ekipemanteu tuir rasio estudante), ofisina, sala hanorin,
biblioteka (espasu, livru, jurnal sientifiku, ho jornal, ICT), kafetaria,
fasilidade ICT, “fatin reflesaun ho halimar (interasaun), fasilidade disportu,
parke, fatin konvensaun/konferensia. Importante mos investa makas iha kurikulum
no jestaun. Realidade hatudu IES barak iha kurikulu, dosenti no fasilidade
diak, maibe jestaun mak fraku nebee afeta tebes kualidade IES.
Dahaat, Presiza korazen, good
will ho political will husi
governu, organ estadu, partidu politiku, no iIES hotu hodi hare iha perspetiva
nasaun nian interese ho bem estar komum. Nunee dudu duni IES sira iha
Timor-Leste ba kualidade, kompetividade aas, no nian graduadu sira laos deit
iha abilidade hodi kompete deit iha Timor-Leste maibe mos iha rai ka nasaun
seluk. Nunee mos IES sai motor importante hodi dudu ekonomia Timor-Leste husi
natural resource-based economy (oil
and gas) ba fali service-based economy
nebee industria turizmu (tourism), edukasaun (edu-tourims), saude
(medi-tourism), agrikultura (agro-tourism) ho finansa sai pilar importante
nebee kualidade ema, siensia, teknolojia no inovasaun sai fundamentu ba
dezenvolvimentu seitor sira nee.
Reforma IES liu husi estrategia merger ho diferensiasaun presiza
mos integra ho reforma fiscal, seitor publiku, kombate inefisiensia &
korupsaun. Lider nasaun & lider politiku ho entidade hotu tenki iha
korazen, political will ho good will tulun halo reforma sira nee. Nunee
bele asegura IES sira iha Timor-Leste iha kualidade duni, vantazen kompetitivu
diak ho aas, no tulun nasaun ho povu ba diak liu husi formasaun kapital umanu
nebee kualidade aas, no hamosu produtu intellectual
capital barak husi hanoin, kreatividade, prokura sientifiku, invensaun no
inovasaun oioin. ***
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