*Justiano de Jesus
Era modernu ho ameasa seguransa nasionál ne’ebé luan no kompleksu,
presiza tebes ezisténsia instituisaun seguransa ida fórte no profisionál. Iha kontestu
ida ne’e, Serbísu Nasionál Intelijénsia (SNI) hanesan órgaun prinsipal ida além instituisaun PNTL ho FDTL ne’ebé
hakna’ar-an bá serbísu defesa no seguransa. Iha natureza ida ne’e, funsaun intelijénsia
esensiál tebes atu “deteta” no “prevene” ameasa hotu ne’ebé fó impaktu bá
estabilidade nasionál. Deteta signifika rekolla infórmasaun potensiál hotu hodi
tais (analisa) to’o hetan nia fukun (causa,
efeito e impacto). Liután ida ne’e, utiliza causa, efeito e impacto hanesan
desizaun no asaun tátiku hodi prevene potensialidade (prevenção precoce) bá ameasa seguransa nasionál iha nivel saída de’it
(sosio-polítiku, defesa, seguransa, ekonomi, kultura, infórmasaun, teknologia, nst)
atraves husi desizaun Primeiru Ministro no governu.
Ho razaun no konseitu iha leten, governu konsiénte tebes
ho esénsia serbísu intelijénsia desde formasaun estrutura I Governu
Konstitusional atraves Decreto-Lei No 3/2002, Art. 4:4a ho naran
Serviço Nacional da Segurança de Estado (SNSE). Naran SNSE muda fali bá Serviço
Nacional da Inteligênçia (SNI) liu husi Decreto-Lei No 3/2009 iha IV
Governu Konstitusional. Maski nune’e, in
se, SNSE ou SNI laiha mudansa ida signifikativu durante dékada ida resin. Liután
ida ne’e, SNSE ou SNI hanesan “ornamentu” ida de’it iha estrutura governu no inkompativel atu influénsia Primeiro
Ministro iha desizaun seguransa
nasionál. Inkapasidade serbísu intlijénsia ne’e la’os kulpa SNI nian de’it,
maibé mós liga bá fatór substansial bálu hanesan lakuna (gap) iha Decreto-Lei No
3/2009, limitasaun estruturál, menus rekursu umanu no inkapasidade jestaun
intelijénsia.
Dezafius Serbísu Intelijénsia
Hanesan mensiona ona, Decreto-Lei No 3/2009 bele
konsidera dezamparadu (tidak berdaya)
bá organizasaun importante hanesan SNI. Polítika ne’ebé define iha decreto ne’e simplifika
funsaun intelijénsia no inderekta limita misaun estratéjiku, hamenus espasu
operasional no halo retrisaun ida forte bá kompeténsia estrutural SNI. Tuir
loloós, SNI tenke hetan podér ekilíbriu hodi atende problema seguransa nasionál
ne’ebé kompleksu. Maibé, konseitu ida ne’e ita la haree iha kontiúdu decreto refere.
Ha’u iha persepsaun no konjentura tolu kona-bá kestaun ida ne’e. a) Jurídiku
sira (assesor internasionál) indiretamente ou polítikamente influénsia Primeiro
Ministro hodi limita operasaun intelijénsia durante hakerek lei ne’e. Tanbasá? Tanba
interese intervensaun no serbísu espionazen husi rai-liur mai rai-laran (ita
bele refere bá kazu serbísu juíz internasionál balu). Se, SNI iha kompeténsia
ne’ebé bo’ot, posibilidade bele kontrola mós serbísu assessor international ou iha
observasaun regular bá atividade ema estranjeiru iha rai laran. Nune’e defisil
atu iha movimentu espionazen. b) Governu deliberadu no laiha planu intensivu
hodi dezenvolve serbísu intelijénsia. Fatór ida ne’e akontese tanba governu
konsidera PNTL ho F-FDTL sei bele hala’o sira nia funsaun defesa no seguransa
ho másimu. Tanba ne’e, la urjente atu fó pezu no kompeténsia bo’ot bá SNI iha serbísu
seguransa nasionál. c) Autoridade no ajente
SNI rasik laiha kapasidade atu melhora
serbísu intelijénsia. Razaun ida ne’e báseia bá kondiasaun lakuna (gap) ne’ebé
SNI enfrenta. Ezemplu, SNI, aktualmente laiha planu no asaun estratéjiku, laiha
liña jerais operasaun, laiha sistema no jestaun intelijénsia, laiha sistema
teknolójia adekuadu, menus rekursu umanu no laiha relatóriu anual bá Governu no
Parlementu. Se nune’e, oinsá SNI bele hala’o serbísu intelijénsia ho efisiénte báinhira
padraun substansial hirak ne’e la ezíste no funsiona ho di’ak?
Nune’e mós, atraves husi Decreto-Lei No 3/2009
ita bele konklui katak, estrutura SNI kompostu de’it husi Direktor Jeral 1, Adjunto
Direktor Geral 2, Konsellu Administrativu 1, no órgaun serbísu sentral hanesan Departementu
Operasaun Interna 1, Departementu Operasaun
Esterior 1, no Departementu administrativu 1. Ho modelu estrutura ida simples, iróniku
bá SNI atu atende ejizénsia ameasa seguransa nasionál ne’ebé luan no kompleksu.
Misaun estratéjiku SNI bo’ot maibé estreitu tiha nia estrutura operasional ida
klo’ot tebes. Lojikamente, SNI ho departementu sentral rua imposivel atu
akumula serbísu kontra terorísmu, kontra spionazen, sabotazen, krime teknolójia,
krime internasioanál, krime organizadu, bandidu armadu, kontrabandu, merkadu
negra, krime polítiku, money laundry,
tráfiku droga, nst. Métodu no approsimasaun
struktural ida ne’e “redíkulu” no laiha vantagen buat ida bá governu, liuliu
funsionaméntu SNI.
Ho estrutura ne’ebé restritu afeta direta bá kestaun
rekursu umanu (humint: human intelligent)
ne’ebé sai fatór determinante bá serbísu intelijénsia. Kapasidade serbísu
intelijénsia depende tebes bá rekursu umanu ne’ebé konveniente, kualifikadu no
estraordináriu. Liafuan estraordináriu refere bá kapasidade másimu
(intelektual, expertu, esperiénsia, profisionál no integridade) atu atende
serbísu intelijénsia. Defaktu, rekursu umanu SNI “mukit tebes”. Sentensa fundamental bá kauza ida ne’e maka
“sistema rekrutamentu”. Decreto-Lei No
3/2009 fó ona prosedimentu legal sira kona-bá sistema rekrutamentu. Maibé,
prosedimentu ne’e presiza fali diploma interna ida ne’ebé diferente ho sistema
rekrutamentu Institutu Funsaun Públiku. Rekrutamentu SNI tenke baseia bá kualifikasaun,
restríktu, kredibel, provadu, sekreta no labele adere bá Funsaun Públiku.
Realidade, SNI la implementa sistema ida kredibel tanba laiha diploma interna bá
rekrutamentu nian. Nune’e, ajente SNI laliu selesaun justu, pelu kontráriu, uza
modelu “rekruta direta” iha nia prosesu rasik. Tanba ne’e, ajente bárak tama bá
SNI laliu husi teste ida “accountable”
hodi prova sira nia kualifikadu, esperiénsia
no kapasidade. Hanesan efeitu, SNI menus rekursu profisionál no la kompativel
atu apoiu desizaun Primeiro Ministro iha atuasaun serbísu seguransa nasionál. Tuir
referensia no rekursu intelijénsia, ajente profisionál sira tenke expert duni iha sira nia área (ekonomia,
politíku, lei, finansa, estratéjia, IT, defesa, seguransa, nst) hodi apoiu no
akonsella desizaun Primeiro Ministro.
Inkapasidade rekursu umanu influensia mós bá jestaun intelijénsia
tanba laiha ajenda no planu integradu ida
hodi define operasaun estratéjiku sira. Planu no serbísu estratéjiku SNI tuir
loloós tenke abranze prioridade operasaun, jestaun, liña operasaun, sistema infórmasaun
no utilizasaun tekonolójia ne’ebé integradu. Pelu kontráriu, Serbísu SNI bárak
liu la’o ordináriu no tuir de’it situasaun ne’ebé mosu iha terenu. Defaktu, SNI
“abandona” nia serbísu prinsipal atu deteta no prevene. Nune’e, orientasaun serbísu
SNI la’os baseia bá planu integradu ida orientadu, maibé adere de’it bá kazu
temporál sira. Liután ida ne’e, ita bele serteza katak, SNI laiha jestaun
sentral no sistema tekonolójia (imagery intelligent-imint, signal intelligent-sigint,
Technology intelligent-techint) adekuadu
hodi refórsa no fórtifika operasaun intelijénsia. Ezemplu simples: SNI labele ho serteza fó
hatene bá Primeiro Ministro pozisaun Mauk Moruk ho nia grupu to’o ohin loron. Faktu
ida ne’e sai fallansu bo’ot bá ajénsia seguransa sira.
Reforma Serbísu Intilijénsia
Pontu hirak ne’ebé ha’u mensiona iha leten hanesan dezafius
prinsipal ne’ebé mak SNI enfrenta ohin loron. Ho razaun ida ne’e, governu iha obrigasaun atu
reforma no desenlvolve SNI to’o nivel ida sufisiénte. Tanba, Timor Leste ne’ebé
ohin loron dezenvolve-an no nakloke-an bá rai liur (globálizasaun), lori konsekuénsia
oioin no afeta mós bá estabilidade seguransa nasionál, hanesan: tráfiku droga,
terorísmu, espionazen, krime organizadu, merkadu negra, nst. Solusaun
importante bá governu Timor Leste mak presiza hadia kualidade serbísu órgaun intelijénsia
sira hodi enfrenta ameasa sira ne’e. Tanba ne’e, autoridade SNI presiza urjentemente
hato’o hikas proposta bá Primeiro Ministro no Conselho Ministro hodi halo refórmasaun
signifikante bá órgaun SNI. Refórmasaun ne’e presiza haree bá buat hirak tuir
mai.
Primeiru, estabelese Lei Intelijénsia Nasionál (LIN). Lei ida ne’e diferente ho Decreto-Lei
No 3/2009. Lei Intelijénsia Nasionál atu hatu’ur polítika, misaun,
natureza, konseitu estratéjiku no jestaun serbísu intelijénsia nasionál. Lei
ne’e hanesan báse fundamental no mata-dalan bá órgaun intelijénsia hotu. Iha
lei ne’e nia laran, sei hateten oinsá organizasaun intelijénsia hala’o sira nia
kna’ar, koordenasaun, komunikasaun hodi dezenvolve rede infórmasaun no prevene
ameasa bá seguransa nasionál. Atraves husi lei ida ne’e, bele hamosu ona jestaun
no komunikasaun serbísu intelijénsia ni’an, liuliu koordenasaun entre
organizasaun intelijénsia sira hanesan SIP (intelijénsia PNTL), J2 (intelijénsia
F-FDTL), imigrasaun, alfándega, UPF, MNEC, Telekomunikasaun, Defesa, MCIA no órgaun
importante seluk iha estrutura governu nia laran. Iha lei ne’e nia laran tenke
hamosu ona, determinasaun polítika, nivel autoridade, liña orientasaun, ajenda, tárjetu no jestaun
intelijénsia nian. Matéria no kontiúdu lei
ne’e presiza hetan observasaun no opiniaun husi entidade kompotente.
Segundu, Governu presiza altera fali Decreto-Lei No
3/2009. Razaun fundamental iha alterasaun ne’e atu redinifi polítika no funsaun
estratéjiku SNI hodi haluan no fó pezu bá
SNI liuliu nia misaun estratéjiku sira. Nune’e mós, presiza tebes atu
restrutura fali organigrama sentral serbísu intelijénsia hodi extende nia
dirasaun, departementu, unidade ho kompeténsia tuir prioridade, nesesidade no
interese seguransa nasionál. Hamosu tan kompeténsia balu ne’ebé seidauk
mensiona iha Decreto refere no halakon hotu artigu ne’ebé tenta atu minimiza
espasu (ruang lingkup) serbísu
intelijénsia. Revisaun bá decreto refere diretamente sei lori mós reformasaun bá
sistema administrativu, prosedimentu seguransa, jestaun lojístiku, utilizasaun
IT, rekursu umanu, finansiamentu, operasaun estranjeiru, no administrasaun
jeral. Ha’u sujere atu decreto ida ne’e la presiza involve apoiu kooperasaun
bilateral ou intervensaun advisor internasionál sira.
Terseiru, Governu mós presiza halo hikas “Screening” ou “blindagem” bá ajente intelijénsia atraves husi prosesu restriktu
ida. SNI tenke halakon sistema rekrutamentu “chamada directa” ne’ebé la efisiente, irresponsabilidade no nakonu
ho kolusaun no nepotísmu (Conluio).
Rekrutamentu tenke báseia bá prosedimentu legal (diploma), sekreta no akréditu.
Prosesu hanesan ne’e importante atu ta’is no prova kualifikasaun estraordináriu
bá ajente intelijénsia sira atraves husi ta’is nasionálismu, revista istória
personál, prova kualidade akadémiku, teste kapasidade, profisionálismu, abilidade
intelektual no teste mós bá kondisaun psikanálise. Ajente SNI tenke pasa husi
teste hirak ne’e hotu. Iha prosesu “rekrutamentu” ne’e, SNI tenke muda (mutasi) ajente ne’ebé “la potensiál” bá
funsionáriu públiku baibain iha departementu seluk governu ni’an, nune’e fó
espasu bá rekursu potensiál sira hodi hola parte iha serbísu intelijénsia. Relasiona ho sistema rekrutamentu, biografia ou
data personalia “ajente rekrutadu” labele
submete bá Funsaun Públiku, maibé tenke jere iha sistema espesial ida hodi fó
protesaun bá ajente sekreta sira to’o sira nia misaun ou kontratu remata.
Kuartu, presiza jestaun intelijénsia ne’ebé adekuadu ho
jestor ne’ebé kompotente. Pontu ida ne’e liga direta bá funsionamentu
institusional. SNI presiza dezenvolve jestaun no planeamentu integradu hodi
akumula serbísu intelijénsia nian. Hanesan mensiona iha pontu segundu iha
leten, SNI presiza defini serbísu estratéjiku, planu operasaun, tárjetu
prioridade, sistema analiza, sistema databáse, prodúz relatóriu, jestaun
rekursu umanu, utiliza másimu IT ho teknolojia moderna, no reforma sistema
administrativu ne’ebé efikás. Iha sorin seluk, Primeiro Ministro presiza hatudu
jestor ida ho kapasidade ne’ebé hatene duni funsionamentu intelijénsia.
Importante tebes atu jestor SNI labele ema ativista partido tanba bele hamosu
konflitu interese no la efetivu bá serbísu SNI. Tuir ha’u, Jestor SNI di’ak liu
mai husi ema profisionál, atu nune’e nia bele hala’o no jere organizasaun tuir
duni regras profisionál.
Konkluzaun
Governu bele tetu kestaun hirak ne’e iha polítika Reforma
Setór Seguransa (Security Sector Reform).
Tanba, Serviço Nacional da Inteligênçia (SNI) importante tebes bá governu no
estado Timor Leste, liuliu ezisténsia SNI atu garante estabilidade nasionál ba
teritóriu, konstituisaun, independénsia, soberánia, estado demokrátiku no
liberdade povu nian. Iha kontestu ida ne’e, SNI nia funsaun prinsipal atu apoiu
polítika governu Timor Leste hodi garante interese hirak ne’e. Maibé, ita konsiénte tebes katak, funsaun
prinsipal ne’e seidauk la’o efetívu no efisiénte. Frakeza ne’ebé SNI enfrenta
afeta tebes bá desizaun governu atu fó protesaun másimu bá interese nasionál.
Maski nune’e, seidauk tarde bá governu atu hakotu ameasa
hirak ne’e. Governu bele hahu reforma nia sistema seguransa nasionál inklui reformasaun
total bá SNI. Urjente tebes atu governu bele reve hikas lei sira, dezenvolve
kapasidade institusional no reforma rekursu umanu ida adekuadu iha órgaun
intelijénsia. Pasu polítika ida ne’e importante atu asegura interese
estabilidade nasionál, liuliu kapasidade SNI atu enfrenta ameasa seguransa nasionál
ne’ebé kompleksu iha futuru!
*Observador Defesa & Segurança!
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