Martinho G. da Silva Gusmão
Campanha Eleitoral (1): “Political Marketing” atu Manan Eleição
Iha Díli laran
ita haré bilborad mesak bobót de’it
hodi hatudu lider sira nia futar oin, hanesan Xanana Gusmão, Taur Matan Ruak,
Ramos Horta, Fernando Lasama de Araujo, Mariano Asanami Sabino, Francisco
Guterres Lu-Olo, Mari Alkatiri, Avelino Coelho, Aliança de Araujo, Fernanda
Borges ... no figura oi-oin tan. Ne’e seidauk to’o. Ita haré lider partido
barak nia futar oin iha TVTL ka rona sira nia lian iha radio; haré publicidade iha jornais ka diário barak.
Ne’e seidauk to’o – ita sei hasoru tan pôster, spanduk ka pamflet husi Oecusse
to’o Tutuala, husi Iliomar to’o Suai – balun ema lori ka hatudu iha dalan,
balun tuir dalan clandestina de’it ka
husi odamatan ba odamatan.
Tan sa mak buat hirak ne’e mosu? Mosu, tan partido político sira hakarak halo publicidade atu manan voto. Ida ne’e mak
hanaran campanha ka propaganda eleitoral. Ohin loron mosu
tan liafuan political marketing. Ho
liafuan “politica” de’it ita hakarak ona atu hatene buat oi-oin no buat mesak
foun deit. Hamutuk
tan ho liafuan “marketing”, ita hakarak atu descobre buat barak liu tan. Political marketing hanesan teoria foun
ida iha politologia (teoria da
política) no ekonomia atu hatudu oinsa mak ema hakarak hala’o politica tuir mercado ninia exigência (cfr., P. Butler & N. Collins, “Political
Marketing: Structure and Process” in European
Journal of Marketing [1993] issue 28,
pgs 19–34). Hanesan iha mercado
laran, vendedores buka atu hama’us ema hodi sosa sira nia sasan, nune’e mos iha
campanha eleitoral nia laran, lider
partido político sira buka atu convence
ema hodi fiar sira nia (ideologia) politica. Ne’e duni, campanha eleitoral ne’e
hanesan negociação política husi
partido ho eleitorado sira.
CAMPANHA/ PROPAGANDA ELEITORAL
LEPR (art. 29o)
no LEPN (art. 30o) hateten katak campanha eleitoral ka propaganda
eleitoral nu’udar “... toda a actidade
que vise directa ou indirectamente a promoção de candidaturas, nomeadamente a
publicação de textos ou imagens que exprimam ou reproduzam o conteúdo dessa
actividade”. Katak, ... lala’ok tomak nebé lori los ema ka tuir dalan seluk
atu hatene kona ba candidaturas, hanesan liu husi publicação liafuan ka imagem
sira nebé hatudu ka halo barak liu tan saida mak ema sira ne’e halo hela.
Tuir ha’u nia
haré, iha 2007 no 2012 ne’e, ita hasoru fenomena ida naran ROMANTIS = ROMbongan MAkaN
graTIS. Iha campanha nia laran ema
mai halibur barak tebes – atus ba rihun, rihun ba rihun wa’in tebes. Ida ne’e
hanesan adrenalin politika ida nebé
halo candidato balun ka partido político sira nia ran-manas-halai-la-para no
declara-an manan tiha ona eleição. Maibe, to’o resultado final sira hanesan
ran-maran tiha. Tan, maski iha sira nia comício
(campanha), ema taka rabat rihun ba rihun. Maibe, ikus mai la manan. Iha
eleicao presidencial, candidato sira fali hatama assinatura husi apoiantes/
proponentes hamutuk rihun 5000 ba leten, maibe ninia resultado mak 1,500 ba
kraik. Tan sa mak mosu “romantis”
eleitoral?
Ita simu ka lae,
iha mercado laran ita rona bebeik dehan “... koko lai mak sosa ba?!” Vendedor
sira “rugi” oituan, maibe sira prepara ona sasan di’ak nian atu consumidor sira koko gratis uluk. Ikus mai mak sosa (wainira
monu ba laran). Balun, koko tiha depois la’o lakon tiha tan la monu ba laran
(iha kotuk, vendedor tolok tuir sira no dulas ibun). Iha candidato PR balun
nebé halo campanha iha mercado Hali-laran,
la’o keliling hodi hato’o programa
atu halo ema sai ki’ak sai riku. Ninia “publicação do texto” mak dehan husi
beik ba matenek, husi ki’ak ba riku. Maibe, haré iha TVTL hatudu candidato ne’e
sosa de’it modo-tahan futun ida então ema (eleitor) sira la convencido ona. Ema
nebé haré TVTL bele hanoin kedas, “... huuh,
sosa modo-tahan futun ida de’it ne’e bainhira mak riku lalais?”
Husi experiência
ka exemplo hirak ne’e, ha’u hanoin partido político ka candidato sira buka atu
haré didi’ak saida mak campanha/
propaganda eleitoral no iha biban seluk haré mos saida mak hanaran campanha politica. Conceito
2 ne’e la hanesan no labele hanesan (cfr., Firmanzah,
Ph.D., Marketing Politik: 277). Oinsa? Ha’u hatudu iha tabele tuir mai:
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Campanha/
propaganda eleitoral
|
Campanha/
propaganda politica
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Periodo
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Badak no naton de’it
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Naruk no hala’o bebeik
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Finalidade
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Hama’us ema atu ba vota ba sira
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Hatudu imagem politica
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Estratégia
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Comício ka mobilização massa (push-marketing)
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Consolidação: hadi’ak uma laran ka hari’i no hametin
partido político nia fama/ naran diak (pull-marketing)
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Comunicação
politica
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Monologo – nakonu ho promessa no mehi wainhira manan eleição
“karik”
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Dialogo – buka atu hatene problema no desafio hodi hatudu
mos solução
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Relação entre
candidato no eleitor
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Pragmática/ transaction
(“O fa’an, Ha’u sosa”)
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Relacional (hatene malu, fo ba malu)
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Produto
político
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Promessa no mehi ... figura candidato no programa
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Hatudu problema no solução;
ideologia no sistema dos valores nu’udar fundamento
husi partido
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Característica
programa
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Market-oriented ... haksoit tun sae, muda tun sae husi eleição ida
ba eleição seluk
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Mate ka moris (manan ka lakon) metin nafatin iha
partido laran
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Resistência ba
memória colectivo
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Bilin-balan
no lakon lalais deit
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Hadomi to’o mate (dala ruma sai radikal)
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Característica
campanha
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Claro: bele kaer ho liman no haré ho matan sira nia
actividade física
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Latente: nene’ik maibe bebe’ik atu manan ema/ povo eleitor
nia simpatia
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Partido sira
nebé ka’er ukun, loro-loron halo campanha
politica liu husi programa no projecto governo
nian be bara-barak los ne’e. Hanesan PM
Kay Rala Xanana Gusmão halo socialização
kona ba Plano Estratégico do
Desenvolvimento Nacional (PEDN). Partido sira nebé tur iha oposição mos loron ba loron halo
campanha politica hodi halo critica to’o insulta Governo. Ne’e mak hanaran governação. Ne’e duni, AMP no OMP halo
campanha politica loro-loron. Iha periodo eleitoral, partido sira hotu halo
campanha eleitoral.
“MARKETING” IHA POLITICA LARAN
Ho liafuan
simples, marketing katak ema ida
fa’an sasan atu ema seluk sosa. Maibe, cuidado oituan atu usa método “marketing” iha política laran, hanesan
fali ita fa’an cadeira no sosa poder. La’os. Marketing iha política laran hakarak de’it atu hatudu oinsa mak
partido político bele hatene povo nia hakarak (mehi ba moris di’ak) no produz
fali “mehi” ida ne’e ba bem-estar. Tan sa mak marketing ne’e di’ak no importante? Ninia resposta hanesan tuir
mai:
1)
“Orientação mercado” – partido hanesan
produtor programa “moris di’ak” tem que hatene saida mak consumidor hakarak
kona ba “moris di’ak”. Partido labele produz tiha “sasan” (programa) depois usa
mesak iha uma laran. Wainhira taka-an ka la sai ba liur, ne’e katak sei la
hetan votante.
2)
“Orientação competitiva” – iha
multipartidarismo nia laran, partido sira nebé tama iha eleição sei compete
malu.Votante sira sei hili produto nebé
di’ak liu no furak liu. Maski partido ruma mak bo’ot ona (iha recurso barak),
maibe wainhira la hatudu “produto” nebé di’ak, nia sei lakon ka nia sasan ninia
folin sei tun.
3)
“Orientação consumidor” – partido nebé
di’ak no hakarak manan bebeik, tem que iha analista atu halo analize ba saida
mak consumidor sira hakarak. Consumidor hakarak buat foun no buat diak.
Wainhira partido ko’alia sasan besi-tua
nian, ema sei buka dalan seluk. Ne’e duni, maski sasan tuan maibe wainhira
falun didi’ak no halo furak tan, ema sei sosa nafatin. Mak tuan-kalu tiha ona,
depois la halo furak ema sei hateke liu de’it.
4)
Orientação husi
ema sira nebé halo competição – katak, partido sira nebé la hatene halo
competição ho di’ak no furak, neneik sei lakon “gosto” no “prazer”. Iha marketing, ema buka atu hatun malu. Maibe, la’os liu husi dalan
atu hateten at ka estraga de’it ema seluk nia “produto”. Ida ne’e oho-an.
Competição atu hatun produto husi partido seluk, di’ak liu ona mak liu husi
dalan ida wainhira partido rasik hatudu produto foun ho qualidade di’ak liu no
furak liu. Ne’e duni, wainhira partido ida hateten at ka hatun partido seluk
nia “produto”, nia tem que hatudu opção foun no alternativa foun katak ninia
produto mak iha folin di’ak.
Tuir Niffenegger nia hanoin katak political marketing ne’e hanesan relação
entre produtor ho consumidor (cfr., P.B.
Niffenegger, “Strategies for success
from the political marketers” in The
Journal of Consumer Marketing [1989]: 45–51). Tuir ninia hanoin processo political
marketing baseia ba sistema P4 hanesan tuir mai:
Product (Produto)
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Promotion (Promoção)
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Price (Preço)
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Place (fatin)
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Campanha eleitoral nebé di’ak wainhira partidos políticos ka ninia candidato sira hatene
halo marketing. Importante atu ema hatene, katak, atu bele manan votante sira
nia laran, sira nia hakarak no sira nia gosto ... partido mos hatene usa linguagem marketing.
*) Hakerek nain,
Comissário CNE representante husi Igreja Católica; coordenador sub-comissão EDUCAÇÃO
ELEITORAL (estudos, pesquisa & publicações).
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