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20090430

PARTIDOS POLÍTICOS SIRA NIA PAPEL: SE? SAIDA? OIN SA? HALO NUSA? HO SE? BA SE? ATU HALO SAIDA?

Por Bispo Basílio do Nascimento, pr

Intervensaun iha Conferência Partido CNRT, 24 de Abril 2009, Hotel Arbiru, Comoro, Dili – Timor-Leste

Partidos políticos -“associação ema nian nebé hamoris sira nia an tan compromisso ida (formal) livre, entre membros sira, maibé sira nia objectivo buka atu chefe (lideres) sira ukun grupo humano ida e ba militante activos sira, possibilidades –ideal ou material atu halao interesses objectivos, no mos atu hetan vantagens pessoais, ou buat rua nee dala ida” (Max Weber, Économie et Société, ed.Plon, p.292).

Iha minuto 20 nia laran hau labele dehan buat barak kona ba conceito,essência e acção partido sira nian hanesan fenómeno social no mos actores e intervenientes iha sociedade nia vida, maibé koko took fahe hanoin balu no tenta hatan ba assunto nebé Comissão Organizadora encontro ida nee nian husu ba hau atu hanoin biar ida nee laos hau nia ocupação lor-loron nian.

Comenta deit Max Weber nia definição nee, hau hanoin ita bele hetan elementos balu nebe bele halo ita compreende papel partido político sira nian iha sociedade ida.

Primeiro, partido político ida moris tanba motivação ida nebé anima grupo ida ida nia hanoin no nia hakarak iha comunidade humana ida nia leet. Motivação nee bele real ou imaginário,maibé motivação nee mosu tanba grupo ka associação ida nee iha compreensão ida kona ba mundo e sira hanoin atu fo resposta ba sira nia compreensão ida nee tuir dalan ida, ka tuir critério ida ka tuir perspectiva ida, grupo ida nee nian. Tanba sira compreende ou representa mundo tuir sira nia perspectiva, sira hamosu compromisso ida entre sira.

Segundo, motivação nee mosu tanba iha público ida nebé simu associação nee nia hanoin; partidos políticos mosu tanba iha grupos humanos, comunidade humana, nebé moris sira nia vida no sira nia problemas, buka solução e tan nee se tilun ba proposta nebé partidos políticos, hanesan grupo, hatoo mai. Tan nee Associação nee buka atu lori ema barak hanoin no haré mundo tuir sira nia matan ,hanoin tuir sira nia néon no matenek, no simu sira nia hakarak.
Comprrende tiha mundo nia situação e hetan ona resposta hanesan grupo, grupo nee tenki dinamiza an. Oin sa partido bele lori ema seluk, se barak liu diak liu, atu tuir sira nia ideias no sira nia visão? Segundo elemento ita bele dehan maka dinâmica de conquista nebe obriga organiza atu halo difusão de ideias, halekar ideias, no lori ema atu hakbesik mai, dinâmica de adesão. Dinâmica nee obriga halo estruturação interna,atu haree se maka se los, se maka halo saída no halo oin sa, quadros, militantes, aderentes, simpatizantes, penduras, clube de protestantes, insatisfeitos, conspiradores internos, etc…
Kona ba ida nee, estudiosos sira depois classifica partidos sira em partidos de quadros e partidos de massas conforme sira nia filosofia, sira nia comportamentos no sira nia estratégia quando iha eleições. Dinâmica ida nee mos obriga associação nee halo programa hodi lori ema hakbesik no
simu sira nia mensagem.

Terceiro- kona ba objectivo, Weber nia definição halo observação ida curioso, engraçado, maibé importante. Kona ba líder sira, Weber dehan katak sira buka atu ukun, exerce poder iha grupo humano ida nia leet; nee duni partido ida moris atu nia líder sira manda, fo regra, orientação no decisões tanba sira iha compreensão ida sira nian kona ba mundo, ou sira representa ba sira mundo ida tuir sira nia compreensão e sira buka halao sasan tuir sira nia capacidade atu responde ba situação; kona ba militante sira, Weber dehan katak sira mos participa iha buat ida ukun nee hanesan objectivo geral partido nian, portanto sira nian objectivo mos, maibé militante haré liu vantagens pessoais. Portanto se partido permanece iha ukun diak liu tanba hanesan ne’e militante sira iha liu possibilidade atu hetan vantagens pessoais; sira satisfaz interesse rua dala ida: partido nian no mos pessoal. Tinan besik 200 ona e buat barak sei nafatin. Halimar, ita bele dehan katak ba militante sira, tuir Max Weber nia definição, exercício ukun nee sai tempo diak ida atu ema nebe laos líder mos bele considera nia an hanesan ema boot maibé liliu oportunidade haboot sira nia an ho atenção liu ba sira nia calça bolso.
Objectivo líder sira nian manan ukun, militante sira nian satisfação de interesses. Buat sai sabraut no rungranga wainhira líder sira ho militante sira hanoin deit ona satisfação de interesses( pormenor Guterres).

Em resumo, definição Max Weber nian hanorin katak partidos políticos sira organização nebé atu hetan poder, atu mantém iha poder, atu exerce poder. Partido político nebé existe atu halo caridade nee vocação sala e político sira nebé dehan katak la iha tentação de poder mesak bosok tem ou hili dalan sala.

Saída maka halo sira book an? Sira nia compreensão kona ba mundo ou representação mundo nian iha sira nia ulun que afinal sai razão ba sira nia interesse nebe fo motivação ba sira atu forma sira nia an no dinamiza sira nia an tanba objectivo fundamental maka satisfação de interesses hanesan ukun nain ou satisfação de interesses pessoais, hanesan militante, ou buat rua nee dala ida.

Ho elemento hirak nee iha liman, ita bele forma karik critério balu hodi analisa partidos políticos ou bele sira rasik mos usa critério sira nee hodi halo auto-análise: atu CNRT ka

ANZT (associação nacional dos zelosos timorenses), atu FOTA ka (Força Oan Timur Assuain) (imi haré ona partido ida ho naran ida nee, iha campanha nia dehan imi vota iha Fota), atu hirak nee ka naran partido ida.

a)- Realidade Timor ida nebé maka partido político Timor oan ida-ida tau iha nia ulun. Se bele representa karik realidade nação Timor nian liu husi quadro ida, partido político Timor oan sira pinta sira nia quadro de entendimento do mundo timorense oin sa?

Hau considera elemento ida nee importante teb-tebes tanba solução nebe atu hatan ba problema lubuk ida iha rai laran tenki mai husi rai laran e nunee evita importação de soluções nebe mai husi rai seluk.

b)- dinâmica de resposta neé implica elaboração de programas e formação de quadros. Hau considera critério ida nee fundamental iha partido hot-hotu nia vida. Líder sira bele sai ema mesak carismático maibé se la iha quadros ho competência, ideia diak sira hotu mate deit iha fatin. Aquisição de competência, fornecimento de competência e imagem de competência. Competência de facto, laos deit naran (“l’important ce n’est pás d’être compétent; l’important ce d’être réputé de compétent”).

c)- satisfação de interesses- político sira nunca bolu satisfação de interesses, sira dehan bebeik satisfação de ideais, tanba ba sira, o ideal é sempre a satisfação dos interesses do povo. Sira halo buat hot-hotu tanba interesse povo nian. Sira nian la iha. Povo maka sai bebeik objectivo ba existência no serviços partidos sira nian, maibé geralmente sai beneficiário a posteriori.

Critério ida nee sai bebeik desafio ida ba liderança partido sira nian que tenki halo bebeik controlo, fiscalização, discernimento entre pureza de intenções políticas e sacanice de acções práticas. Iha história ukun nian, partido hela kleur iha cadeira ukun wainhira halao critério ida nee ho rigor, transparência e persistência.

Partido politico sira nia papel

La hatene se organizadores quando hanoin atu koalia ba tema ida nee keta sira hanoin katak hau atu mai fo conselho moral balu ba partido político sira karik! Fácil atu fo conselho maibé hau hanoin mos katak nee laos honesto husi hau nia parte, tanba hau laos especialista sociologia política nian. Hau koko deit fo hau nia opinião ho base iha hau nia reflexão pessoal no mos ho naroman balu nebé Max Weber nia doutrina hanorin mai.

Iha democracia iha bebeik sira nebe ukun, sira nebe halo oposição. Sistema ida nee precisa iha ba actividade política nia diak. Hau hanoin no dehan dala barak ona katak oposição nebe forte bele halo diak barak ba comunidade humana nia moris hanesan mos sira nebé ukun. Maibé hau hanoin mos katak iha realidade balu nebe sei la muda; partido ida ba, ida mai, ita tun, ida sae, partido ida tama, ida sai, comunidade humana hela nafatin.

Tan nee hau hanoin katak desafio ida ba partido político Timor oan sira, maka hanoin kona ba modelo de sociedade ba Timor, projecto de sociedade de Timor Leste. Iha ponto ida nee, partido sira tenki iha convergência. Modelo existente e sujeito a mudanças. Modelo sociedade Timor Leste ohin loron maka ida nebe? Modelo sociedade Timor Leste nian nebe ita mehi no hakarak maka ida nebe? Partido hot-hotu koalia deit kona ba acções e modelos de desenvolvimento, maibé ita hotu seidauk hanoin kona ba idiocincracia timorense, maneira de ser e de pensar do timorense e a timorense. Ita hotu fo privilégio boot ba economia e la liga ba ita nia identidade.
Comunidade humana ida nia abut maka nia identidade. Economia ajuda nia moris diak liu nia identidade. Povo nia drama hanesan povo laos economia fraco, maibé quando nia lakon nia equilíbrio e nia harmonia de vida. Economia nia sei bele recupera, maibe se nia lakon nia referência nia vida nakfera. Referência ida nee la iha osan atu hadia.

Loron sira nee hau le plano de desenvolvimento nebe halo iha 2002 ho projecção ba 2020 e hau haré katak modelo sociedade nebe mosu iha neba maka modelo ocidental (europeu-americano) e husi sorin ida nee mai, modelo japonês. Los duni katak programa nee diak, programa de desenvolvimento, tan nee monu ba ema hotu nia laran, maibé programa de generalidades, la iha buat especifico kona ba Timor nia moris. Ita hasai Timor Leste nia naran e tau rai seluk nia naran mos programa nee serve hela deit. Tanba nee programa nacional standard nebe ONU hahoris ba rai hot-hotu em desenvolviemnto.
Los duni programa nee iha visão humanista tanba baseia ba valores universais hanesan (saúde, educação, valorização de respeitos humanos); baseia ba princípios de boa governação nebe halao iha mundo tomak (separação de poderes, boa execução de leis, luta anti-corrupção), baseia ba princípios de grande investimento de Estado hanesan (governo responsável e reactivo, rede de segurança, redução da pobreza) ho mos recomendação katak Estado labele intervém demais iha economia maibe halo liberalização boot ba economia. Ita haré katak programa nee fo folin liu ba cresciemento económico standardizado (halo hanesan nee iha fatin hot-hotu) e la fo fatin ba desenvolvimento económico ho base iha projectos sociais e culturais locais.
Dimensão ida nee husik ba Organizações não governamentais. Infelizmente projecto hirak nee dura deit quando la iha urgência iha fatin seluk. Quando urgência foun ida mosu iha rai seluk ida sira halai ho devoção tomak ba participa iha desenvolvimento local.

Iha tempo nebé sociedade desenvolvido sira fo conta katak wainhira halao desenvolvimento selvajem deit sira lakon sira nia referências humanas e culturais, nee duni ohin loron sira buka fali atu hetan fali sira nia abut (balu halo operação ida nee ho folclore barak que em vez de hetan abut sira desestrutura an liu tan), hau hanoin katak ema hirak nee nia experiência bele sai mestre ba ita nebe foin hahú dadaun ita nia vida nudar nação. Nee duni maka hau sugere katak partido político Timor oan sira nia obrigação, função e acção ida maka buka haré hamutuk modelo de sociedade ba Timor Leste. Em vez de copia ema seluk nia moris ita buka inventa took solução ida conforme, nebe hasoru malu, ho ita nia características próprias. Modelo ida de sociedade nebé bele sai hanesan consciência da nação ou base de identidade nacional. Hau hanoin buat nebe halo falta liu ba ita nia Timor Leste maka nee duni: falta de consciência nacional tanba ita la iha modelo ida de sociedade.

Hau considera abusivo uitoan ou abusivo teb-tebes wainhira analista sira rai liur nian considera ita “Estado falhado” tanba ita la consegue reproduz modelo ocidental. Hau prefere katak ema considera ita Estado falhado quando ita la consegue halo conciliação ou harmonização entre ita nia tradição ho imperativos político-económicos mundo moderno nian. Buat nebé História hanorin maka quando ita estuda evolução mundo ohin loron nian depois da revolução industrial ita haré katak rai hirak nebé sai hanesan modelo de realização maka rai sira nebé brani hatene rai no defende sira nia valores culturais e sociais wainhira sira hasoru mudança institucional ho técnica nebé primeira mundialização (ohin loron dehan globalização) lori mai liu husi revolução industrial (casos de Japão e Coreia do Sul).
Iha Europa, hau hanoin katak Espanha mos bele sai exemplo diak ida. Iha tempo Franco nian sira la iha contacto fácil ho mundo tanba ditadura. Maibé hau hanoin período ida nee halo Espanha hola consciência kona ba nia an rasik, nia hateke ba nia an hodi fo valor ba nia an. Ohin loron sai boot iha comunidade Europeia nia leet tanba nia hetan tempo hodi haboot nia an biar mesak. Pelo contrário, rai sira nebe tenki inventa fali identidade artificial ida baseia ba conciliação entre sira nia tradição nebé la hanoin ona ho modernidade, sociedade sira nee ou halao sira nia identidade ho folclore cultural ou moris iha cristalização cultural. (exemplo 1º caso, rai sira independente menos de tinan 200 liu ba, biar rico, forte no desenvolvido, maibé abut la iha; ba sira naran buat ida serve; ba 2º caso- Irão Xá nia tempo ho Irão Ayatolah sira nian).

Tentativa de identificação de alguns valores culturais e sociais de Timor Leste

Ita nia sociedade Timor, sociedade nebe primitivismo ho modernidade convive hamutuk; sociedade nebé balu bele lao haleu ona mundo tomak, balu seidauk sai husi sira knua; sociedade nebe balu usa tractor mesak moderno no potente hodi fila rai no halai natar, balu sei usa koiabas hun no kakeu sanak hodi fila rai; balu hatene regras ukun democracia iha mundo tomak balu fali ema nebe boot liu iha mundo maka sira nia chefe de povoação ou chefe suco.

Primitivo sira nia características balu bele fo naroman atu ita compreende ita Timor oan rasik nia sociedade:

1-Primitivos sira, grupo humano nebe moris hamutuk;
2-Koalia deit lian ida;
3-Sira hatene sira nia território; la hatene nação;
4-Sira sente katak sira iha obrigação atu halo sira nia comunidade sai hanesan família ida;
5-Sira sente obrigação atu tulun malu;
6-Sira hatene no hanoin katak grupo deit maka bele halo indivíduo moris, katak ema ida atu moris nia tenki moris ho grupo ida ou iha grupo nee nia leet;
7-Obedece ba poder Rua: funu nain (guerreiro) e poder religioso. Iha funu nia depende ba nia chefe; iha nia moris nia depende ba Maromak;
8-Atu entende malu ho grupo seluk primitivos sira halo aliança pontual conforme circunstâncias no mos inventa código de comportamento e linguagem atu entende malu ou atu funu malu wainhira código nee lakon nia valor.

Nee características balu nebé comum ba sociedade primitiva sira. Povo Timor nia características balu nebé bele hetan husi ita nia mitos ho ritos e rituais nebé Antropologia hatoo mai ita maka:

1- sentido boot kona ba justiça (sentido agudo de justiça);
2- hatene simu ema; iha uma iha fatin ba ema hotu (capacidade de acolhimneto sem egoísmos);
3- Povo ida indolente (baruk ten) e diletante (halo deit buat nebé nia gosta no nia hakarak;
4- Fo fatin boot ba chefes tradicionais sira nebé iha knaar atu fo garantia ba estabilidade no atu halo comunidade moris naruk, moris sem problemas sociais;
5- Fuan belit ba nia rai no ba nia knua nia rai, husi tasi too foho;
6- Laran metin teb-tebes ba buat nebé klamar nian, Maromak nian, valores espirituais e religiosos;
7- Buka bebeik dalan klaran ba decisão hot-hotu (lógica do bom senso);
8- Vontade forte teb-tebes atu moris independente, la fo conta ba ema ida, iha situação política como económica;
9- La dun iha perseverança ba nia projecto sira;
10- Povo ida que gosta convive no halo festa – hakarak emprego maibe lakohi trabalho.

Partido político sira nia papel ida maka nee:

Primeiro, hanoin no harii modelo de sociedade;
Segundo, hetan capacidade de resposta que obriga formação de quadros. Quanto mais quadro sira iha competência, iha liu facilidade atu fo resposta quer a nível de idealização, quer a nível administrativo quer a nível de possibilidades;

Terceiro, qualidade de serviço. Povo ida deit no nafatin maibé partidos políticos sira nia serviço maka bele la hanesan. “Rivalizai-vos no amor a Cristo-S. Paulo aos Efésios; hau dehan rivalizai-vos na missão de servir o povo timorense, acrescenta advèrbio ida: bem
Quarto-Moralização da acção política, e dos políticos; halo política hanesan actividade ida que nobre, foti político sira nia naran. Tempo liu ba, ema sira nebé serbi ba Estado ema considera sira hanesan ema nebe hadomi sira nia nação hodi fo an ba serbiso ida nee; ohin loron ema considera político sira hanesan deit classe bosok ten, bobar lia dor, incompetente, ineficaz, falso, naokten, corrupto, etc…

Conclusão-

Hanesan conclusão hau cita deit liafuan ida autor francês ida nian nebe conhece uitoan Timor Leste: “atu define nia modelo de sociedade no modelo de futuro, diak liu Timor Leste buka iha nia abut no iha nia bei ala sira nia hahalok hodi adapta-an ba mundo moderno do que halo importação modelos seluk nian mai husi liur pronto hotu ona, maibé bele la serve ba Timor Leste”; C’est sans doute plus en recherchant ses racines et les logiques anciennes pour les adapter au monde contemporain qu’en important dês modeles toutes-faites de l’exterieur que Timor Leste parviendra `a definir son modele de societé et d’avenir” (Fréderique Durand- Timor Leste En quête dês Repères, Ed. Arkuiris,Toulouse, France, p.167) .

Dili, 24 de Abril de 2009 (Conf. CNRT)

Dom Basilio do Nascimento, Bispo da Diocese de Baucau
Texto enviado em exclusivo para Forum Haksesuk

20090429

A POBREZA ESTRUTURAL - NATURAL, SOCIAL E PESSOAL

UMA REFLEXAO SOBRE A NOÇÃO DE POBREZA ESTRUTURAL, A POSSIBILIDADE DE ELIMINÁ-LA, E UMA MENSAGEM DIRIGIDA EXCLUSIVAMENTE AOS AMIGOS TIMORENSES

Por Padre José Cancio Gomes, SDB


Évora - Hoje em dia as pessoas falam de pobreza e lutam para eliminá-la. Mas pouca gente que entenda bem esta noção e a define. Eu gostaria de divulgar a minha opinião sobre o assunto iluminada por fenómenos complexos de sociedade e inspirada por várias pessoas competentes. Esta é uma reflexão simples sobre coisa complicada que eu desejo de partilhar com os meus caros amigos timorenses tanto políticos como académicos. Antes de falarmos sobre o assunto, a primeira coisa que devemos pensar é a sua noção e temos que identificar a sua profunda raiz. Daí que podemos pensar sobre as estratégias e possibilidades para a eliminar. Há um fulano que entendeu o assunto como algo impossível para ser eliminado na sociedade. Este evoca a minha curiosidade para divulgar os meus pensamentos sobre o assunto.

A definição de pobreza absoluta conforme Robert Mc Namara, ex-presidente do Banco Mundial, é caracterizada pela subnutrição, pelo analfabetismo, pelos ambientes miseráveis, pelo alto índice de mortalidade infantil, e pela baixa expectativa de vida. Conforme o relatório de Peter Singer baseado nesta definição destaca-se o percentual de 23% da população que vive em condição de pobreza absoluta (a miséria). Em contraste com a pobreza absoluta, ele analisou também a riqueza, o padrão de vida em países ricos, que retrata o desigual distribuição de bens e alimentos entre as nações mais ou menos favorecidas. Portanto, o seu comentário sobre a riqueza absoluta, que define como sendo uma significativa quantidade de renda que fica acima do nível necessário para a satisfação das necessidades básicas que um ser humano tem para consigo e com os seus dependentes.

Devemos impedir a existência de uma parcela de pobreza absoluta. Não há diferença nenhuma entre “matar alguém” e “permitir que alguém morra”, disse no relatório. A motivação, preceito, tem certeza em relação às consequências dos actos, e ausência de responsabilidades. O Banco Mundial afirma que a pobreza também deve ser definida em termos de impotência política, inexistência de canais de expressão, vulnerabilidade e medo. Portanto, os governos precisam de fortalecer a capacidade dos pobres de moldarem as próprias vidas e eliminar a discriminação baseada em género, raça, e status social; cabe aos governantes também garantir-lhes segurança, saúde e reduzir o desemprego e impacto dos choques económicos. Segundo um relatório de “Forbes Magazine, de 1997,” e o informe sobre Desenvolvimento Humano 1998 do programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, a estimativa que os 225 habitantes mais ricos do mundo têm uma riqueza combinada superior a um bilhão de dólares, igual aos ganhos anuais 47% dos povos mais pobres do mundo.

Noutro relatório o Banco Mundial descreve o domínio do neo-liberalismo, a super-exploração sem peias de contingentes cada vez maiores por um reduzido número de magnatas, está resultando no aumento da miséria no mundo. Este aumenta os destituídos. Segundo o mesmo relatório do Desenvolvimento Humano, um quinto da população mundial (os mais ricos) consume 46% da carne e do peixe por dia enquanto um quinto dos mais pobres consume menos de 5%. È uma grande injustiça no nosso planeta.

Portanto, a pobreza é uma coisa estrutural ou nascida de uma estrutura complexa. Se tivermos a vontade política para eliminá-la então primeira coisa que nós devemos resolver é transformar esta estrutura. Isso é um trabalho muito duro mas não é impossível. Em princípio a eliminação da pobreza deve ser a prioridade do desenvolvimento, embora que esta não seja realizada absolutamente. Este é um princípio que nos dinamiza para desenvolver uma sociedade mais justa. Se não o tenhamos então é impossível para melhorarmos a condição social. O esforço para eliminar a pobreza é uma luta contínua. Quem não tenha boa vontade para mudar a injusta estrutural também não se pode desenvolvê-la. A pobreza em si é má, por isso, devemos ter uma atitude contra para que, pelo menos, podermos reduzi-la. Este princípio desafia o desejo de desenvolver o melhoramento de vida humana. Este sempre nos inspira e anima de fazermos esforço máximo para alcançar uma solução mais justa. Na minha opinião, se entendermos este princípio como se fosse uma coisa absolutamente nula e impossível para ser realizada, então estamos estagnados e não há vida. É impossível para eliminar a pobreza se não tivermos desejos para transformar a estrutura que lhe deu a vida ou seja que suportá-la. Podemos mudar a condição para melhor. A pobreza está enraizada numa estrutura tão complexa na sociedade em mudança, em que as suas gentes enfrentam múltiplas competições para a sobrevivência.
Para entender melhor a noção de pobreza como um algo estrutural devemos distingui-la em três formas de estrutura que a produzem:

1) Estrutura natural: fala de natureza da terra árida sequiosa sem água que não admite os habitantes para viverem dignamente com escassos de alimentação.

2) Estrutura social: fala de ordem social injusta que não promove a eliminação da pobreza e nem se pode reduzi-la.

3) Estrutura mental: fala de egoísmo e de preguiça das pessoas que servem como factor importantíssimo e base fundamental de tudo.

A primeira forma é uma estrutura que por sua natureza é absoluta, porque fora do controlo humano, embora que podemos resolvê-la em alguns casos. A segunda forma é mais institucional e por sua natureza é relativa porque está dentro do controlo humano. A pobreza com carácter institucional, causada pela ordem social injusta, pode ser resolvida se as pessoas envolvidas nesta estrutura tenham a vontade política (political will) para derruba-la. A terceira forma com carácter pessoal é também relativa. O egoísmo e a preguiça (sloth) são produtos de mentalidades.

Esta pobreza relativa depende de instituições e principalmente de pessoas como agente de mudança. Nesta perspectiva que nós podemos falar sobre a possibilidade de eliminação da pobreza. Portanto, a educação tem papel importantíssimo de motivar as pessoas para agirem diligentemente e mostrar-lhes caminhos para uma solução justa e digna. Ao mesmo tempo esta serve para motivar a sensibilidade das pessoas que possuem (acumulam) muitas coisas, bater as portas dos seus corações para que existam uma grande solidariedade e generosidade para com os que não têm ou seja têm muito menos. Há muitas gentes ricas que todos os anos deitam fora os seus produtos supérfluos no mar, e os destruem, nem sequer pensarem nos outros irmãos pobres sem pão de cada dia e morrem de fome noutro lado do mundo, ou morram na sua vizinhança. Esta atitude mental é que precisa de ser mudada/transformada. Os países ricos devem ajudar os pobres. É uma grande pena quando encontramos os miseráveis nas cidades maiores (principais) com construções de alta tecnologia, os pobres viviam nas margens das ruas e construam tantos bairros de lata. Embora esta pobreza é de outra categoria, mas precisa alguma iniciativa por parte dos ricos e dos poderosos que se passam. Graças a instituições e organizações que ainda têm preocupação para acolher estas pessoas embora que esta iniciativa ainda é muito limitada.

A guerra contribui para uma estrutura mental que cria uma forma injusta de sociedade. Politica internacional que sonha de um mundo novo com altas competições entre os ricos e poderosos também causa uma quebra de distância entre eles e os pobres. Cerca de um bilhão de pessoas em Ásia, África e América latina, são pobres causadas por política de capitalismo embrulhada no projecto de “New world” ou Nova Era. É pior para as sociedades de pós-conflito, como Timor Leste e outras nações asiáticas e africanas incluindo Américas latinas. Estas sociedades são herança da mentalidade egoísta do capitalismo internacional com os seus anjos de guarda, os políticos, ou sejam os poderosos. Há muitos factores que causam a pobreza em todos aspectos e complicam a vida dos pobres e também reduziam os números de classe média que tem papel muito importante na sociedade.

A tentativa para eliminar a pobreza já foi uma grande preocupação desde então. Havia tantas figuras que já estavam preocupadas para resolver o assunto. No século XIX Karl Marx tinha proposta com a sua teoria de Materialismo Histórico para resolvê-lo mas falhou brutalmente. O fracasso do Marxismo era contido na sua ideologia que minimizava o espírito que anima as pessoas no seu desenvolvimento humano. Por isso, este não conseguiu mudar a mentalidade que é parte integral da sua dimensão espiritual. Uma teoria alá Marxismo, ou seja socialismo radical, não era favorável para eliminar a pobreza. Ele lutou para a igualdade absoluta por eliminar a possessão pessoal, mas no fim aumentou a pobreza duplamente, tanto material como espiritual, por opressão (força). Era uma revolução opressiva para uma mudança sem espaço para liberdade pessoal. Também outra revolução alá capitalismo, com a sua ambição excessiva que depois criou liberalismo e neo-liberalismo, não é uma solução mas esta agravaria uma distância muito longe entre os ricos e os pobres. Como consequência apareceram bairros de lata em contraste com grandes condomínios lado ao lado e alta tecnologia de mega infra-estrutura. Este é uma mentalidade de consumo excessivo e hedonismo egoísta que fecham os corações das pessoas para com os outros irmãos necessitados e miseráveis. A crise financeira & económica mundial que nós enfrentamos actualmente é consequência desta atitude mental embrulhada em parcela do capitalismo. Acredito que a educação tem papel muito importante para mudar esta mentalidade para que exista solidariedade humana e atitude mental das pessoas, tanto os ricos e os pobres, se mude. Os pobres precisam de serem motivados com capacitação e orientação, guiados para soluções de vida. Os ricos também precisam de serem motivados e iluminados para que sejam mais generosos e solidários. O papel dos governantes é muito importante para criar condições de segurança, saúde e trabalho. Por isso, todas as pessoas precisam formação e educação. Também é preciso de criar uma justa interdependência entre as classes na estrutura social, principalmente os trabalhadores e empresários (patrões). Neste contexto a lei deveria ser mais clara e justa para regularizar esta relação recíproca.

Portanto, a eliminação da pobreza é sempre o objectivo de luta e a meta do desenvolvimento. Esta permaneceria sempre como a nossa prioridade para melhorarmos a condição de vida de tantas gentes que nos rodeiam. Só com este princípio que podermos reduzir a pobreza e elevar a dignidade humana. Timor Leste é uma nação que precisa de trabalhar muito para eliminar a pobreza. Nós temos um grande sonho para ser feliz, mas cabe aos governantes de criarem as condições para possibilitar formação e educação nestes primeiros períodos de existência do nosso País. Para eliminar a pobreza em primeiro lugar é preciso de educação e formação nesta fase como prioridade. Porque nós ainda estamos muito novo como uma nação nascida de zero (miséria), não havia preparação dos recursos humanos para gestões de desenvolvimento em todos sectores e em vários níveis. É preciso muito tempo para gerar estes recursos. A eliminação de pobreza para um País de pós conflito, como Timor Leste, precisa um plano desenvolvimento estratégico com as suas necessidades prioritárias. Há muitos problemas que afectam o nosso desenvolvimento no País. Os restos da guerra (war residue), ou dos conflitos, como danos mentais e materiais, ainda tão enormes.

É preciso de resolver a eficiência do trabalho e a transparência de gestões. É um trabalho duro para nós mas é sempre possível para transformar o sonho em realidade na sociedade timorense. Para eliminar a pobreza em Timor Leste é preciso de formação para transformar a mentalidade dos timorenses, para que se eleve os recursos humanos. É uma questão de prioridade e sinceridade. Para os governantes, a atitude crítica é necessária nas suas consultas com os assessores, tanto internacionais como nacionais, sejam prudentes (sábios) nas suas decisões e sinceros nas suas implementações. Os académicos e políticos, ou seja a sociedade civil, devem encarar o seu papel propriamente como controlos dos executivos.

Évora, 12/04/2009 - Artigo exclusivo para o Forum Haksesuk

Exame bo´ot ba Dra. APP nudar Prokuradora Geral Republica

Exame bo´ot iha Fulan ida ba Dra. Ana Pessoa Pinto Kaer Knar nudar PJR

Nodik* Alberto Reis Maklear

Seidauk to´o fulan ida, wainhira Presidente Republika José Ramos Horta fihir Dra. Ana Pessoa ba kaer knar nudar Prokuradora Jeral Republika (PJR), iha loron 27 fulan Marsu tinan 2009. Molok Presidente Republika fihir nia kaben ba kaer knar nudar PJR, husi editores Fórum Haksesuk hakerek hodi hato´o sira ninia hanoin konaba Ana Pessoa Pinto (APP) ba kaer kargu PJR.Tuir editores Fórum Haksesuk sira katak:”Ana Pessoa Pinto, figura diak, imparcialidade duvida (FH,Marsu, 2009)”.

Wainhira Jornais hanesan, Suara TimorLorosae (STL) no Jornal Nacional Diário (JND) hatun noticias konaba “Ana Pessoa Hahu halo Perseguisaun Politika iha PJR (STL i JND, 14/04)”. Nudar leitor aktivu Fórum Haksesuk, fó razaun ba editores katak sira ne´ebe hakerek konaba perfil APP ne´ebe representa figuras tolu: (i) Nudar APP; (ii) APP Militante Fretilin no (iii) APP PJR. Editores Fórum Haksesuk sira mos kestiona ka litik konaba «Inparcialidade APP nudar PJR».

APP kala matenek maibe hare ba saída maka nia halo dau-daun iha PJR, hatudu katak ladun lihai iha jogada estrategica. Tamba deit se wainhira nia lain José Ramos Horta fihir nia ba sai nudar PJR, emar tomak sei tau reserva no duvida ba ninia «imparcialidade». Seidauk to´o fulan ida nia bok ona no hamos dau-daun ona uma laran hodi halo hanesan prrseguisaun politika.

Ba sociedade Timor-Leste, kala balun ne´ebe fó expektativa aas tebes ba APP atu hadia servisu iha Ministeriu Publiku (MP), tamba iha tinan ualu (8) nia laran, sei iha kasus pendentes besik ba rihun lima ho resin maka pendentes hela. Neduni sira bé fiar APP ne´e atu ho nia matenek no konecimentu iha sektor juridiku bele lori netik mudansas oan ruma ba sektor ida ke importante no sensível teb-tebes. Ba sira ne´e hakfodak tamba APP ninia atitude hodi hola atitude ida ke cedu demais tamba seidauk to´o fulan ida.

Ba sira ne´ebe maka hahu temi nia naran, la fiar ba APP atu kaer kargu nudar PJR no sei la hatudu ninia imparcialidade. Hahalok APP nian maka fó razaun ba sira ninia pesimismo konaba figura ida ne´e ba kaer PJR. Ba grupo ida ne´e sei hananu no hakilar katak APP laos figura ne´ebe maka diak hodi kaer knar nudar PJR.

Se maka hanoin aat ka niat jahat sempre deskobre lalais sira nia aat ne´e. Baseia ba expresaun populares ida ne´e, kala APP ho José Ramos Horta kala hanoin ladiak ba rai lulik no povu ida ne´e, ne´eduni sira nia planu sub-subar oan sira ne´e sira rasik maka hatudu mesak deit, molok ema seluk ba deskobre, tuda fatuk maibe la subar liman ida.

Hau nudar ai-leba ida la haksolok, wainhira hakerek konaba Presidente Republika lori knar ne´ebe maka Ukun Fuan Inan (UFI) hodi fihir APP ba kaer knar nudar PJR, ne´ebe la preence kriteriu mínima. Ida tan molok nomeasaun formal ne´ebe baseia ba Dekreto Presidencial, No./2009, loron 26 Fulan Marsu tinan 2009, hafoin lantik Dra.APP ba kaer knar nudar PJR, iha loron 27 Fulan Marsu tinan 2009.

Ironia ba dala uluk, maka ne´e iha segunda semana fulan Marsu, cirkula tiha ona Dekreto Presidencial ida hodi nomeia Dr. Paulo Remédios ba kaer knar nudar Adjuntu PJR, molok nomeasaun Dra. APP ba PJR no membru efektivu Konseilu Superior Ministeriu Publiku (KSMP) ne´ebe tuir Lei Ministeriu Publiku nia maka Presidente KSMP. Ironia ba dala rua, oinsa maka hili ka nomeia uluk Adjunto PJR liu husi Dekreto Presidencial, molok hasae Dekreto Presidencial hodi hili PJR Dra. APP rasik.

Tuir Dekreto PR hodi fihir Paulo Remédios ba adjuntu PJR hakerek nune´e, ne´ebe jornais hanesan STL i JND haktuir (STL i JND, 16/04) iha kraik ne´e:

(…)” DECRETO DO PRESIDENTE DA REPUBLICA

Nº…./2009

Presidente Republika tuir artigu 86º, alinya L) husi Konstituisaun RDTL no konjuga ho artigu 14º, nº.1 no 2 husi Lei No. 14/2005 loron 25 fulan Júlio, aprova ona Estatuto Ministeriu Publiku, no dekreta: Rona KSMP, hodi hili Dr. Paulo dos Remédios, Jurista ne´ebe iha meritu rekonyecidu liu tinan rua nulu (20) ninia experiencia profissional para kaer kargu Adjuntu Prokurador-Jeral Republika (PJR), iha komisaun servisu.

Assina iha Díli, …Fulan Marsu tinan 2009

Dr. José Ramos Horta

Presidente Republika

Tuir Carmelita Moniz ne´ebe nia naran envolve iha karta ne´ebe maka Sra. APP haruka ba Presidente Republika ninia deklarasaun ba JND i STL katak “Tuir Lei la loke dalan ba ida ne´e. Hatutan Carmelita Moniz, se la iha inkompatibilidade hau sai kleur ona no sei exerje mandatu nudar membru KSMP to´o tinan oin (hare JND i STL, 16/04)”. Karta APP hato´o ba Presidente Republika hodi hasai João Cancio no Carmelita Moniz. Iha karta ne´e hakerek nune´e:

(…)” MINISTERIO PÚBLICO
Procuradoria-Geral DA REPÚBLICA

Gabinete do Procurador-geral da República

Sua Excelência
Senhor Presidente Republika
Dr. José Ramos Horta

Díli, 14 de Abril de 2009

N. Refª.nº12/CSMP/2009

Assunto: “Komposisaun Konseilu Superior Ministeriu Publiku”

Excelência, Konseilu Superior Ministeriu Publiku (KSMP) tuir ninia komposisaun fixa tuir artigo 134º, nº2, Konstituisaun RDTL.

Vogais ida hili husi Presidente Republika (PR), ho mandatu ba tinan hat (4), tuir aplikasaun subsidiaria no analógica ho artigo 10º , husi Lei nº 08/2002, loron 20 fulan Setembro, ho redasaun foun tuir Lei nº. 11/2004, loron 29 fulan Dezembro (Estatuto Majistradus Judiciais).

Iha tan artigo nº. 16, nº.2, husi Lei nº.14/2005, loron 16 fulan Setembru (Estatuto Ministeriu Publiku), haktuir:«Tuir entidades nebe maka temi ona iha artigo uluk fihir ka hili tan membru suplente, hodi troka membru efektivu wainhira nia la iha ka la bele tuir».

Ba sira bée nudar membru efektivu, membru sira aktual ne´e maka fihir husi Presidencial monu iha Sr. Dr. João Câncio Freitas, agora dau-daun kaer knar nudar Ministru ba Edukasaun, no kondisaun ba sai nudar membru suplente, fihir Sra.Dra. Carmelita Moniz, oras ne´e dau-daun, halo ninia mandatu efektivu nudar Lia Nain iha Parlamentu Nasional.

Kasu sira nain rua nian, oras ne´e dau-daun, salvo no respeita, tamba situasaun de imkompatibilidade hodi halao sira nia knar, konfigura karik viola principius ba separasaun poderes.

KSMP, orgaun ne´ebe maka Majistratura Ministeriu Publiku, preferencialmente tuir, lolos tau cidadaun sira ne´ebe idóneos, labele kaer knar ka titulares iha orgaun soberania seluk.

Garantia hot-hotu konaba kriterius hodi orienta aktividade majistradus sira bele viola, se situasaun pessoal no profissional husi Majistrados, ka sira bée sei mai servisu iha ministeriu publiku, depende hela ba poder externo ba poder KSMP, iha kasu hotu, la iha «jurisdicionalmente sindicável».

Ami refere iha ne´e, tuir aferiasaun iha vertente klassifikasaun ba servisu no infraksaun disciplinar «Stricto Sensu».

Nune´e, lori preokupasaun sira ne´ebe maka hato´o, tuir ami nia hanoin submete ba Exelencia hodi aprecia ba assuntu ne´ebe maka ami hato´o referencia iha leten, hein katak tetu no hanoin didiak hodi fihir fali vogais foun ba KSMP, ne´ebe labele sai hanesan situasaun ne´ebe ami hato´o dau-daun. La iha tan assuntu seluk ba ohin, Senhor Presidente Republika ho hakraik-an ba biban ida ne´e hato´o ba Excelência, ami nia kumprimentus no protestos ami nia konsiderasaun aas tebes no estima pessoal.

Prokuradora Jeral Republika

Dra. Ana Pessoa

Exame bo´ot ba Sra. PJR APP iha fulan ida nia laran, kaer knar nudar PJR hahu dau-daun ona hamos uma laran, oinsa maka bele hadia liliu nia tenke koerente tuir surat ne´ebe maka nia hakerek ba Presidente Republika konaba hili no fihir vogais foun hodi troka Carmelita Moniz no João Cancio Freitas.

Termo sira ne´ebe maka APP uja lori PJR no Presidente KSMP nian maka: idóneos, principius separasaun de poderes no inkompatibilidades. Ba PJR APP ninia lia fuan sira ne´e atu iha folin no ba ema hotu atu bele banati tuir, APP rasik maka tenke hatudu iha pratika. Tamba iha fulan ida nia laran, APP hahu ona halo trik-trik politika oinsa maka halo dau-daun ona perseguisaun.
Surat ne´ebe maka APP hakerek hodi haruka ba Presidente Republika sai hanesan lalenok ida hodi leno hela estrategia no tatika saida deit maka APP nudar PJR no Presidente Republika Dr. José Ramos Horta lori Instituisaun estadu nia naran hodi joga interesse grupos sira iha instituisaun estadu nia laran. Ne´ebe tuir Deputadu CNRT, Adérito Hugo komenta ba surat ne´ebe maka Dra. APP nudar PJR hato´o ba PR José Ramos Horta ne´e klassifika hanesan: «Hanesan Surat Cinta (STL, 23/04)» tamba iha surat ka karta ne´ebe maka Dra.APP haruka ba Dr. José Ramos Horta hanesan surat nebe intimu, ho relasaun intima ne´e hodi influencia ba decisaun estadu nian, hanesan husu atu fihir fali Membrus KSMP foun.

Se APP koalia hodi uja termus mesak furak iha ninia karta ba Presidente Republika, konaba idóneos, principiu separasaun poderes no inkompatibilidades, buka hahu husi APP rasik. Buka hare ba kotuk procesu APP molok no oras ne´e kaer knar nudar PJR.

APP nudar PJR buka hatudu duni liu husi bok uluk kasu sira ne´ebe maka envolve nia rasik wainhira sei kaer knar nudar Ministru Estadu no Estatal (MEE) ne´ebe envolve-an iha kasu balun ne´ebe iha indisius makas ba korupsaun. Haknauk deit, kasu korupsaun iha STAE ne´ebe oras ne´e arquiva tiha ona, tamba kasu korupsaun iha STAE mosu wainhira APP sei kaer knar nudar MEE. Se APP la hahu husi ninia kasu rasik, maka APP ninia imparcialidade ita sei kestiona nafatin!

*Hakerek Nain, servisu nudar Aileba iha Merkadu Taibessi, Díli!

20090427

ST.º NUN´ÁLVARES, PADROREIRO DO COLEGÍO SOIBADA

(Por Dom Carlos Filipe Ximenes Belo)

Acaba de ser elevado aos altares, pelo Papa Bento XCVI, o Beato Nun’Álvares Pereira, que foi, desde 1904, Padroeiro do Colégio Masculino da Soibada, no Reino de Samoro, Timor Leste.

O Santo Nuno de Santo Maria, nasceu no dia 25 de Junho de 1360 em Cernache do Bomjardim (Sertã), Portugal. Era filho de D. Álvaro Gonçalves Pereira e de Iria Gonçalves do Carvalhal, criada da corte. O Rei de Portugal, D. Pedro I legitimou-o no ano seguinte, a 24 de Junho. Aos treze anos de idade entrou no séquito do Rei D. Fernando. Em 15 de Agosto de 1376, casa contrai o matrimónio com Dona Leonor de Alvim, rica dama de Entre-Douro-Minho. Do casamento, nasceu uma filha, Dona Beatriz. Em 7 de Abril, Nun’Álvares Pereira é nomeado pelo Monarca, D. João I, Condestável e comandante supremo do exército. Em Agosto de 1385, ganha a batalha de Aljubarrota, contra os Castelhanos, utilizando a táctica do quadrado. Em Outubro de 1388, já então falecida Dona Leonor de Alvim, Dom Nuno deixa a filha entregue aos cuidados da avó, inicia em Aljubarrota, a construção da Capela de S. Jorge; e em Julho de 1389, impulsiona a construção do Convento do Carmo, em Lisboa. Desejando deixar o “mundo” e entregar-se a Deus, em 1393, reparte as terras que lhe foram doadas com os companheiros de armas. Em 1397, instala no Convento de Lisboa os frades da Ordem do Carmo. A 15 de Agosto de 1423, professa no Carmo, tomando o nome de frei Nuno de Santa Maria. Dedicou-se a uma vida de pobreza, pedindo esmola em favor do convento e sobretudo dos pobres. Organiza a distribuição quotidiana de comida, pelos pobres. Toma como padroeira da sua vida Nossa senhora. Morre no dia 1 de Abril de 1431, dia da Páscoa. Foi reputado de “santo” e assim tratado pelo povo Português, ao longo dos séculos. Foi declarado Beato pelo Papa Bento XV em 1918. No dia 3 de Julho de 2008, o Papa Bento XVI dispôs a promulgação do decreto e durante o consistório de 21 de Fevereiro de 2009 e determina que o Beato Nuno seja inscrito no álbum dos Santos neste dia, 26 de Abril.

Nun’Álvares Pereira e o Colégio de Soibada

Em 1898, o Bispo de Macau, Dom José Manuel de carvalho confia a Missão de Soibada aos padres da companhia de Jesus. Chegam a Samoro os padres Sebastião Maria Aparício da silva, SJ, Manuel Fernandes Ferreira, SJ. Em 1900, o Padre Sebastião dá início à construção da Igreja, da residência missionária e o Colégio masculino de Soibada. O Colégio “Nun’Álvares”, foi a partir de 1902, alfobre de muitos timorenses que ali receberam a educação e instrução. Muitos foram os chefes-de-sucos; funcionários das repartições, tanto em Díli, como nas Circunscrições civis e Postos Administrativos e sacerdotes. Recordamos alguns nomes sonantes que passaram por Soibada: José Ramos-Horta , actual presidente da República de Timor-Leste; Francisco Xavier do Amaral; Nicolau Lobato; Francisco Lopes da Cruz; Monsenhor Martinho da Costa Lopes, o Bispo Alberto Ricardo; Abílio Osório, Tomás Ximenes, Francisco Borja, etc.

Hoje, o Colégio Nun’Álvares de Soibada continua a funcionar. Esperamos que com a ajuda do Santo Nuno de Santa Maria, e da ajuda financeira dos antigos Alunos da Soibada, o Colégio continue a desempenhar a sua função de promoção cultural e social dos jovens de Soibada, Laclubar, Fatoberliu e Barique.

São Nuno de Santa Maria, Rogai por nós; São Nuno de Santa Maria, Rogai pelo nosso Colégio de Soibada.

Porto, 26 de Abril de 2009.

Ultima Hora: Levi Bucar Chega à Dili, 28 Abril 2009

LEVÍ BUCAR, RAMOS HORTA E A OBRA DO MAX STAHL

«LEVI BUCAR CORTE REAL CHEGA À AEROPORTO NICOLAU LOUBATO, COMORO, DILI NO DIA 28 DE ABRIL DE 2009»

Leví Bucar Côrte-real 
Coimbra, ATConline (27/4/09). Quinze anos depois, Leví Bucar Côrte-real decidiu regressar para a casa mãe, Ainaro, Timor Leste ao encontro dos pais e do país que deixou depois do massacre de Sta. Cruz no dia 12 de Novembro de 1991.

Leví Bucar é um vidente do massacre que custou muitas vidas até hoje ficara desconhecidas por falta de segurança às famílias vítimas e deu como desaparecido na lista do blog “Timor Law anda Justice Bolletin”. Graças às filmagens do jornalista britânico Max Stahl enterradas dentro do cemitério de Sta. Cruz tornou visíveis as atrocidades praticadas pelos militares indonésios durante a ocupação ilegal de duas décadas e meia da terra do crocodilo. O jovem Leví Buscar foi o principal rosto deste acontecimento histórico mas ninguém sabia dele, se é vivo ou morto.

No dia 19 de Abril de 2009, Leví passou pela cidade de Coimbra, lugar onde estudava quando chegou a Portugal pela primeira vez e numa conversa informal no café Dona Maria cita Avenida Sá da Bandeira depois de uma viagem cansativa à Braga e depois a Santuário de Fátima, deixou uma curta mensagem que nos faz lembrar as pegadas históricas pessoais desenhadas na terra natal (suco ainaro), na capital timorense (Díli) e quinze anos na diáspora.

Levi nasceu em Distrito de Ainaro, sul de Timor Leste. Levi pertence a uma família numerosa, tem dez irmãos (4 mulheres e 6 homens). Todos estão vivos e os pais estão abordados no programa de apoio social do estado timorense para idosos, inválidos e antigos combatentes da libertação nacional.

Levi completou o seu ensino básico e pré-secundário em Ainaro. Mudou para Díli para cursar o 12º ano na Escola Secundária de São José de Balide, Díli. No dia 12 de Novembro de 1991, deu uma boleia a um amigo de casa à Igreja Motael para participar na missa do sétimo dia do saudoso Sebastião “Sen” Gomes morto pelos militares na semana anterior e voltou para preparar a ida as aulas naquela terça-feira. Neste dia, os estudantes fardados tomaram parte na manifestação depois da missa de Motael até Cemitério de Sta. Cruz e na multidão encontrava-se também o jovem estudante Levi. A Escola Secundária de São José estava perto do cemitério. O local onde aconteceu o pior.

Levi Bucar lembrou que já estava no 3º ano do curso (equivalente ao 12º ano). Dentro do Cemitério receberam rajada de tiros na qual atingiu várias pessoas que estavam a dirigir-se para dentro do cemitério. Levi foi atingido no estômago e ficou logo em coma e só teve consciência depois de horas internado no hospital de Díli mas confessa que desconhecia os colegas que o deram os primeiros socorros. Disse.

A Partida para a diáspora – Bali

Três meses depois, Levi regressou para casa com vida. Como todos sabem que a imagem do Levi transformou-se conhecida na cena internacional e em simultânea tornou-se alvo de perseguição das forças de segurança no terreno (lista mean = lista vermelha ou black list em inglês). Levi foi transferido para Bali a proposta dos pais para cursar inglês mas nunca esteve seguro porque foi localizado pela agência secreta indonésia. No seu primeiro plano, tentou saltar as embaixadas mas depois cancelou para salvar o pai que estava sob interrogatório na mesma altura em Timor. O segundo plano, recorreu ao Grupo Tata-mailau residente em Macau que lhe facilitou a viagem de Bali à Macau onde permaneceu apenas 15 meses em 1994.

1995 – Chegada a Lisboa, Portugal

Nessa altura, tanto Macau como Timor Leste ainda eram potência administrativa portuguesa e como tal, o estado português teve alguma responsabilidade nesta matéria. Em Portugal, Leví Bucar viveu numa residência conhecida em Lisboa “floresta” para cursar o português inclusive fazer a transição, adaptação e integração na sociedade portuguesa até 1996, ano em que Dr. Ramos Horta e Dom Ximenes Belo foram distinguidos com o premio Nobel da Paz em Oslo, Noruega.

1997 – Ingresso na Universidade de Coimbra

Numa conversa sincera, Leví confessa que nunca imaginava que um dia ia parar a Universidade de Coimbra e para não ficar continuamente nesta encruzilhada de pensamento, decidiu ingressar-se no curso de Psicologia da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (FPCE-UC). Um ano depois decidiu mudar para a Faculdade de Economia no curso de Gestão que também abandonou quando já estava no 2º ano. Leví confessou a ATConline que nunca estudou nesta altura por motivos políticos (participava mais nos encontros, acções de ruas, manifestações em Portugal ou em Madrid a favor da causa de Timor, etc.) e pela falta de comunicação e a distância que o separa com a família constituíram outras grandes desmotivações.

1998 – Fundar Associação de Estudantes

Depois de anos difíceis, Leví e os outros estudantes ingressados na Universidade de Coimbra decidiram fundar uma associação de estudantes (a actual ATC – Académicos Timorenses de Coimbra) que defendia, entre outros, os direitos humanos, promover uma luta mais organizada pela causa de Timor; um espaço de diálogo e de formação de português, a divulgação da cultura e da promoção de apoio a transição, adaptação e integração dos estudantes recém-chegados à comunidade académica de Coimbra.

Nesta associação, Leví desempenhou cargos como Vice-Presidente no 1º mandato (1998/2000); Presidente Comissão Eleitoral (2000/2002) e foi tesoureiro durante um ano no 3º mandato (2002/2003).

2003 – Leví Bucar e a nova aventura Depois da ATC, Leví Bucar decidiu deixar os amigos, os estudos e a tradição estudantil para desenhar uma nova coreografia pessoal que ele próprio designou “nova aventura” noutras terras. Seis anos consumidos na Terra Natal do Max Stahl (cidades de Manchester e Bristol) como trabalhador comungando a filosofia “kakutak nakonu, bolsu nakonu” antes de voltar para Timor.

2009 (28/4) – Leví chegará ao Aeroporto Nicolau Lobato, Díli

A estadia do Leví na diáspora durou quinze anos. Uma diferença de oito anos com Dr. Ramos Horta que regressou para Timor em 1999. Leví decidiu voltar definitivamente para Timor Leste ao encontro dos pais e do país que directa ou indirectamente contribuiu com a sua imagem pessoal a partir do cemitério de Sta. Cruz Díli e durante a sua estadia no estrangeiro, esta imagem foi determinante que em certas situações encurtou o processo de viabilização da Independência de Timor Leste.

A Imagem do Leví Bucar e a Palavra de Ramos Horta
Massacre S, Cruz 12.11.1991

É possível que seu navegador não suporte a exibição desta imagem. Independentemente dos esforços “morosos” desenvolvidos pela diáspora timorense durante a luta (expressão de Xanana Gusmão), a vinda dos jovens em asilo político, principalmente, a imagem do Leví Bucar deu outro impulso a luta a partir da diáspora para a libertação nacional. Bucar disponibilizou a sua imagem e com o poder da palavra de Ramos Horta sensibilizaram a Comunidade Internacional sobre as atrocidades levadas a cabo pelos militares, polícias e milícias pro-integracionistas de Jacarta (1975 a 1999) sem negar obviamente o contributo indispensável do Jornalista Britânico Senhor Max Stahl.

A contribuição do Levi Bucar deveria ser reconhecida pelo…!

ATConline/fim
TETUN: Inisiante ATC Levi Bucar To'o iha DILI

20090423

Fernando La’sama de Araújo encontra-se com Jaime Gama

Fátima, Leiria – Fórum Haksesuk (23/4/09). Encontra-se em Portugal uma comitiva do Parlamento Nacional da República Democrática de Timor Leste (PN-RDTL) numa passagem relâmpago à capela de apariçao em Fátima, Leiria. Nesta visita, a Comitiva Parlamentar cruzou com um dos correspondentes do Fórum Haksesuk que estava em serviço no mesmo local.
De acordo com a mesma fonte, a Comitiva Timorense segue para São Tomé e Príncipe no dia 24 do mês de Abril de 2009, no dia em que Helder Alves e Hélio Guterres disputam a eleição presidencial de 2009 - 2011 da associação dos Académicos Timorenses de Coimbra na casa Municipal da Cultura cita Rua Pedro Monteiro, 3000 Coimbra, Portugal.

No dia 24 de Abril, chegará à Lisboa o Presidente do Parlamento Nacional da RDTL Fernando La’sama de Araújo, líder do Partido Democrático e membro da Plataforma da Aliança para a Maioria Parlamentar (AMP) da II legislatura (2007 - 2012). De Araújo está com uma agenda bastante preenchida e de acordo com a agenda protocolar da Assembleia da República Portuguesa (ver aqui), antes de partir para São Tomé e Príncipe, Fernando La’sama de Araújo irá ser recebido numa audiência no mesmo dia pelo Jaime Gama as 16h00 em Lisboa (00h00 em Timor Leste).

Em São Tome e Príncipe, a Comitiva do Fernando La´sama de Araújo irá participar na reunião da Assembleia Geral do Parlamento da Comunidade dos Países da Língua Portuguesa (CPLP) e no regresso a Timor Leste passará por Angola ao convite do Parlamento angolano.
.
Fernando La´sama de Araújo está em Portugal pela segunda vez na qualidade do Presidente do Parlamento Nacional de Timor Leste. A Primeira foi no dia 10 de Fevereiro de 2008 mas devido ao atentado falhado contra Ramos Horta e Xanana Gusmao, figuras centrais do estado timorense no dia 11 de Fevereiro de 2008, teve que cancelar a visita oficial a Portugal inclusive um "Open Forum" em Coimbra organizado pelos Académicos Timorenses de Coimbra (ATC) para regressar imediatamente para Dili para assumir as responsabilidades do Presidente da República Interino da RDTL. Um atentado que La´sama classifica como golpe contra estado e se "estivesse em Timor Leste também sira um alvo" declarou ao IOM diario em 2008 (klick aqui).

FH/fim

UKUN-NAIN NO ALIENASAUN POLITIKA

Filipe Rodriguês Pereira

Publiku sei asiste nafatin, esforsu politika liu husi trik oi-oin nebe’e Ukun-nain nasaun ne’e leno ba’a sira nia povu, esforsu politika nebe’e hahu deste tinan liu ba’a to’o ohin loron. Ikus dadaun ne’e publiku asiste ‘rezultadu’ husi Triangle Dialog nebe’e hala’o semana kotuk iha Metiaut entre Presidente da Republika, Dr. Ramos-Horta, SG Fretilin, Dr. Marii Alkatiri no PM Xanana Gusmao. Dialog ninia ‘rezultadu’ ida mak hamosu tan polemika foun iha sosiadade nia let. Iha parte ida, depois de Triangle Dialog ne’e PM Xanana deklara katak Dr. Marií garante ona ba’a PR no PM katak sei la’iha Marcha da Paz, maibe iha parte seluk Dr. Marií mos deklara katak Fretilin sei hanoin atu hala’o nafatin aksaun Marcha da Paz iha tempu badak mai. Publiku konfius no laran ki’í, la’hatene se los mak bosok.

Akompanha prosesu politika iha nasaun ne’e nia laran maka dalaruma ita hare komplikadu tebes. Eleisaun remata tinan ida resin ona, governu aktual no instituisaun seberania nasaun ne’e nian hala’o sira nia funsaun besik tama ba’a tinan rua ona, maibe esforsu liu husi trik-trik no lobby politika iha nivel Ukun-nain nasaun ne’e nian nebe’e ho objektivu atu fahe poderes ba’a malun (sharing of power) to’o prezente sidauk lakon iha palku politika nasional.

Esforsu politika oi-oin desde tinan kotuk no esforsu ikus liu husi Triangle Dialog sai mos nudar servisu extra nebe’e mak gasta energia politika governu no estadu nian. La’hatene atu to’o bainhira?! Bainhira los maka governu bele tau atensaun lolos hodi fokus ba’a ninia governasaun?! Bainhira los maka membros Parlamento Nasional bele hala’o sira nia servisu ho maksimu?! Mos, atu to’o bainhira los PR halo remata ninia misaun nudar arbitu politika entre governu aktual no partidu Fretilin?! No mais importante mak: atu to’o bainhira povu nasaun ne’e sai penonton hodi asiste bei-beik sparing (pertandingan) politika nebe’e lideransa nasaun ne’e leno ba’a sira nia povu?

Povu kala kolen teb-tebes ona, alem de povu sira tenki buka ai-han hodi hanaruk sira nia moris lor-loron, no iha ao mesmu tempu povu tenki sai mos penonton hodi asiste sparing politika entres Ukun-nain nasaun ne’e nian. Nudar penonton maka pzikologikamente povu mak stress liu duke Ukun-nain sira nebe’e mak hala’o sparing politika. Povu hanesan asiste fali tinju’nain (petinju) sira tuku-malu iha ring nia leten. Ser tinju’nain maka Ukun-nain sira hatene klaru no bele sukat sira nia i’is katak sira sei iha forsa ka energia, no sei bele uza taktika no estrategia oi-oin atu halakon id-idak nia adversariu/lawan. Povu personaliza a’an nudar penonton la’iha k’bit atu fo’o ninia forsa-fizika hodi ajuda kada tinju’nain nebe’e sparing. Esforsu maksima nudar penonton kala sai supporter. Nudar supporter fanatiku kala sei senti la konfortabel wainhira tinju’nain sira tuku-malu la’tuir supporter nia hakarak. Ser penonton ka supporter dalaruma so bele hakilar, chatiadu iha fatin, hirus, tolok, no hatudu sentimentu negativus sel-seluk tan, no ikus liu bele sai stress.

Hare ba’a ilustrasaun badak iha leten, pzikologikamente povu mak gasta liu energia pzikis atu asiste bei-beik sparing politika entre lideransa politika nasaun ne’e nian. Bainhira povu bele tur hakamatek atu bele goza oituan out put husi ukun-rasik-a’an ne’e nian?! Akontesimentus politika nebe’e Ukun-nain sira sempre leno loron-kalan nebe’e pzikologikamente halo kolen povu, dalaruma kondisaun ne’e bele hamosu hahalok apatis, la’koi care, la’koi fiar, la’koi hakru’uk tan, no liu husi atetude hirak ne’e bele hatutan hodi kria situasaun chaos no irresponsabilidades, nu fim kondisaun ne’e hatama mos povu ba’a iha alienasaun politika nia laran.

Iha psikologia politika, alienasaun politika siknifika katak wainhira povu barak senti katak mosu espasu ida luan entre prosesu politika iha nivel elite no lalaok politika iha massa ka grass root. Operasionalmente, Yinger (1973) fo’o definisaun sobre alienasaun politika nudar kondisaun nebe’e mak lakon relasaun (loss of a relationship), lakon sentimentu partisipasaun nian (loss of participation), no lakon k’bit atu kontrola (loss of control) ba’a kada prosesu sosial politika iha nasaun nia laran. Kuaze atu hanesan ho Yinger, Finifter (1977) hato’o hanoin sobre karatiristiku alienasaun politika nian.

Primeiru, wainhira komesa tubun-buras (berkembangnya) sentimentu la’iha-k’bit (powerlessness) iha sosiadade nia laran. Siknifika katak nudar povu, sosiadade komesa bilibala-a’an (ragu), sosiadade senti la’iha k’bit atu halo buat ruma hodi muda realidade sosial politika iha nasaun nia laran. Segundu, komesa mosu sentimentu la’iha-sentidu politika (political meaninglessness/ketidakbermaknaan politik). Siknifika katak desizaun hot-hotu no prosesu politikas nudar buat ida nebe’e absur no ba’a oin susar atu imajina. Terseiru, normas politika nebe’e ita ensiste semakin la’mos/tidak jelas (perceived political normlessness). Siknifika minimal iha level persepsaun nian, publiku semakin sure katak normas no regras nebe’e maneija vida estrutura politika sai malahok, hare ba’a la’hetan. Sa’a tan wainhira hatun ba’a iha vida real, normas politika hirak ne’e mos kuaze atu la iha ninia aplikasaun. Kuartu, importante tebes mak mosu sentimentu alienasaun no izolasaun husi prosesu politika (political isolation and self-estrangement).

Reaksaun nebe’e ekstrime husi sentimentu alienasaun/keteransingan ne’e bele fo’o impaktu ba’a prosesu dada-a’an, skeptis, apatis no la’koi atu hatene tan sobre asuntus nebe’e mak iha relasaun ho intereses politika nasaun nian. Se wainhira kondisaun ne’e akontese iha nasaun demokratika nia laran, governu no estadu sei la’hamrik iha legitimasaun nebe’e sufisiente nia leten.

Mosu kestoins, alienasaun politika iha sosiadade nia let to’o ona stadium hira?! Kuantitativamente susar oituan atu hatan tamba minimal presiza halo survey. Maibe liu husi indikador no karaktiristiku nebe’e Yinger no Finifter hato’o iha leten, maka kualitativamente ita bele sukat liu husi nivel/tingkat “kole psikis”, no reduzan stamina povu nian wainhira povu ne’e infrenta sparing politika nebe’e elite ka Ukun-nain sira halo. Dalaruma ita nia sosiadade to’o ona faze (mengalami) alienasaun politika. Saida mak alienasaun politika ninia perigu?

Perigu husi alienasaun politika tuir survey Templeton (1966), primeiru, susar atu dudu partisipasaun politika nian ba’a nivel nebe’e a’as no konstrutivu husi sosiadade. Survei Templeton nian hatudu katak iha relasaun nebe’e forte entre alienasaun politika no nivel partisipasaun politika. Kondisaun alienasaun politika nebe’e a’as iha tendensia fo’o efeitu ba’a sosiadade atu dada-a’an (withdrawal) husi aktividades politika nasional.

Segundu, mosu gejala ka sentimentu la’fiar politika (politicaL trust/ketidakpercayaan politik). Aktus la’fiar politika bele sai anteseden atu la partisipa iha prosesu politika, maibe bele mos sai nudar anteseden atu halo aksaun politika nebe’e destorsivu, nebe’e mak la kondis ho regras. Gejala mak hanesan mosu demontrasaun husi massa, aksaun boikota policy governu no estadu nian, golput iha eleisaun no sel-seluk tan.

Terceiru, kria reduzaun nebe’e mak sei fo’o ameasas ba’a suportasaun politika no suportasaun sustainability/berkelanjutan (political support and political sustainability). Se la’iha suportasaun sustainability ba’a sistema politika governu no estadu maka kondisaun ne’e bele sai mos nudar problema nebe’e seriu ba’a vida politika nasaun nian, ho lian seluk hakarak dehan katak sistema politika nasaun nian “naksobu”.

Hare ba’a implikasaun seriu no alienasaun politika nebe’e mak bele akontese iha nasaun ne’e nia laran iha tempu ne’e no futuru, kondisaun nebe’e mak politikamente bele halo povu nasaun ne’e sai povu marginalizadus iha nia propriu nasaun, ita hein atu politiku no Ukun-nain sira bele hapara sparing politika nebe’e mak bele korut-mohu energia pzikis povu nian. ***END*** (Artigu ne’e publika mos iha Timor Post, Edisaun 19/4/09).

20090419

Deklarasaun husi Bankada CNRT: Karta PGR ba PR konaba”Komposisaun KSMP”

Deklarasaun husi Bankada CNRT

Husi: Deputada Carmelita Caetano Moniz

Karta PGR ba PR konaba”Komposisaun KSMP”

I. Base Legal:

Tuir Konstituisaun RDTL (KRDTL) iha artigu 134º, no.2), Ministeriu Publiku (Konseilu Superior Ministeriu Publiku), “Konseilu Superior Ministeriu Publiku ne´e preside husi PJR no komposto husi vogais sira tuir mai ne´e: ”.
.
a) Ida fihir husi Presidente Republika ;
b) Ida hili husi Parlamentu Nasional ;
c) Ida fihir husi Governu ;
d) Ida hili husi Majistradus Ministeriu Publiku husi membrus sira.

Konaba Inkompatibilidade:

Iha KRDTL iha Artigu 68º, 1), koalia konaba inkompatibilidade:

”Ba titulares kargus hanesan Presidente Republika, Presidente Parlamentu Nasional, Presidente Supremo Tribunal de Justiça, Presidente Tribunal Superior Administrativo, Fiskal no Kontas, Prokurador Jeral Republika no membrus no membru Governu maka inkompativel ba malu”.

Principius ba separasaun Poderes:

Artigu 69º koalia konaba «Principiu Separasaun ba poderes» no interdependência:

“Orgauns soberania, iha ninia relasoens reciprokas no halao ninia knar, observa principius ba separasaun no interdependência ba poderes ne´ebe estabelece tuir Konstituisaun”.

Estatuto Magistratura Judicial e Estatuto MagistraturaMinisteriu Publiku

Analogia ho Estatutus Majistradus judiciais, artigo 10º, koalia konaba durasaun ba mandatu, laos incompatibilidade.

Artiguº 16º, nº.2, husi Lei nº 14/2005, loron 16 fulan Setembru (Estatuto Ministeriu Publiku), iha art ida ne kulia konaba Orgao Soberania nia poder tuir Constituicao da Republica atu hili membro nain rua ba CSMP, Nain ida nudar Membru Efetivo e Nain ida seluk nudar Membro Suplente, laos mos incompatibilidade.

Estatuto Dos Deputados.

Artigu 13º, koalia konaba inkompatibilidade ne’ ebe mos la kulia konaba incompatibilidade nudar Deputado (a) ida atu ba tur nudar Membro CSMP.

Interpretasaun:

II. Kestaun inkompatibilidade:

(i) Konstituisaun RDTL, so refere ba titulares ba orgaun soberania

(ii) Estatuto Ministeriu Publiku no Estatuto Magistratura Judicial nian la iha dalan ba ida ne´e

(iii) Estatuto dos Deputados mos laiha incompatibilidade ruma.

III. Ingerência husi PGR ba PR:

Tuir Konstitituisaun RDTL, PR ninia kompetensia hodi hili vogais ba KSMP, efektivu i suplente. Iha karta ne´e PJR haruka ba PR hodi husu atu troka ami nain rua Dr Joao Cancio hosi Membro CSMP. Se karik iha incompatibilidade rua tuir Lei, hau la presiza hein to’o Dra. Ana Pessoa tur tia nudar PGR maka husu ba Presidente atu troka ami maibe hau rasik resignaan tia ona depois de hau hetan tomada de posse nudar Deputada iha tinan 2007 liu ba, tamba hau rasik mos hatene interpreta Lei. Tamba ne hau espera katak Dra. Ana Pessoa la uja ninia poder no influencia pessoal ba Dr.Ramos Horta nudar PR hodi hola decisaun ne´ebe tuir Konstituisaun RDTL no Lei oan Seluk la fo dalan. No hau mos hein katak Sua Ex.cia PR quando atu toma decisao ruma tenki kaer metin ba CR no LEI laos tuir deit ema nain ida, rua nia hakarak hodi halao prosesu dezenvolvimentu ita nia Rain TL ba oin.

Obrigada!

Dili, 20 de Abril de 2009

OUTRA LAVAGEM DE ROUPA SUJA POR MARI ALKATIRI

Forum-Haksesuk*

Ora aí está outro trabalho feito pelo Secretário-Geral do maior partido da oposição! O trabalho bem feito como oposição. O Mari Alkatiri fez muito bem o seu papel, como é habitual o papel de "lavar roupa suja" em Portugal.

Muito bem Mari Alkatiri!

Sempre que passa pela Lisboa ou Portugal, o Mari Alkatiri tem sempre na bagagem as "cuecas sujas" para lavar em Portugal. Digamos as cuecas, na analogia da natureza deste produto vestuário que é muito íntimo, muito privado, desconhece-se enquanto é vestido e só tornar público quando o utilizador se despir-se. Exactamente como as atitudes do Mari Alkatiri, lá em Timor ninguém sabe quais são as questões do país e de interesses nacionais que o Mari Alkatiri abordará no estrangeiro, como sendo boas notícias para os países parceiros no desenvolvimento de Timor-Leste como Portugal ou a UE.

Mas não é o caso porque o Mari Alkatiri, lá se cala cá se lava.

Mas ele (MA) nem sabe uma coisa que é muito importante para ele e para o seu partido no país, que a questão da honestidade de dizer e não a cobardia política. Toda a gente sabe que a ideia dele é mostrar que o Mari Alkatiri e o partido Fretilin é quem fiel a bandeira de Portugal e dos portugueses como amigos de longa data. Mostrar aos governantes e ao povo português de que só a Fretilin é que defende os interesses de Portugal em Timor e o Xanana é de Austrália etc. Sabe-se perfeitamente nas atitudes do Mari Alkatiri nessas queixinhas feitas para os jornais portugueses, só há um único objectivo, tentar tudo para limpar de vez a imagem de Xanana Gusmão em Portugal.

Muito bem Mari Alkatiri a sua estratégia talvez é boa para o seu partido, porque a Fretilin, desde a independência só suporta e defende os interesses seus e depois é que defende os interesses do partido, de forma que os interesses do povo nem uma pinga de palavra.

O Mari Alkatiri também deve, repete a dizer, ele deve saber uma outra coisa que é as relações de Timor com Portugal, é isso mesmo relações de interesses mútuos, nada de extraordinário e o povo timorense com povo português é uma amizade de longa data, mas cada um trata de si e da sua futura. Assim como o Xanana Gusmão e seu governo, se o Mari Alkatiri está tentar tudo por tudo para desacreditá-lo junto dos governantes de Portugal e seu povo mas a imagem do próprio Mari Alkatiri em Timor só vem degradar-se enquanto o Xanana Gusmão e seu governo ganha a simpatia do povo timorense a cada dia que passa.

O Mari Alkatiri acha que com a política "lavar roupa suja" pode ganhar a simpatia do povo timorense e abaixar o governo AMP através da marcha de paz? Ou acha que vai mobilizar o povo português ou políticos e governantes de Portugal apoiar a Fretilin a correr com o governo de Xanana Gusmão da sua governação?

Não, o povo de Timor-Leste é quem mais ordena!

A Fretilin e o Mari Alkatiri que avance com a marcha de paz, mas nunca conseguirão deitar abaixo tudo aquilo que o governo da AMP tem feito até agora, e nunca foi feito na governação da Fretilin em 5 anos. Porque o Mari Alkatiri e a Fretilin nunca deitará abaixo todos aqueles que hoje beneficiam da política do governo de Xanana Gusmão, inclusive as famílias carenciadas, as vítimas da crise, os órfãos e viúvas da guerra, as populações idosas, os IDPs, os ex-peticionários, os ex-combatentes etc. que estão nas atenções prioritárias do governo da AMP.

O senhor Dr. Mari Alkatiri acha que politicamente é benéfico para a Fretilin com "lavar roupa suja" no estrangeiro? Cá por nós, achamos que é uma estratégia política que asfixia o partido Fretilin junto do povo timorense. Porque quem decide o Mari Alkatiri e seu partido voltar um dia para o poder, se assim os quiserem, não serão os governantes ou políticos ou mesmo povo português, mas o pobre povo de Timor-Leste é quem deposita e confina a confiança aos políticos timorenses.

Talvez o Mari Alkatiri desta feita na sequência da ameaça lançada pelo PR, onde o Presidente Ramos Horta ameaçou a dissolução do Parlamento Nacional com as razões desconhecidas. Tudo indicia neste sentido, porque ainda na semana passada o Mari Alkatiri fez uma declaração a imprensa portuguesa, revelou a imagem do país com uma visão nacional e de interesses nacionais, citou alguns factos em concreto.

Hoje o Mari Alkatiri reapareceu na imprensa portuguesa (Lusa) edição inglês, com as acusações ao actual Primeiro-Ministro Xanana Gusmão, de querer permanecer no poder, depois de termos ouvidos o PR Ramos Horta teve feita a ameaça para dissolver o PN há três ou quatro dias atrás.

Mas que é isso, estamos a brincar com as coisas sérias ou que?

Qual foi a razão que levou um Chefe de Estado a verbalizar, sem papas na língua, falar de uma dissolução do Parlamento Nacional? Assim tão fácil um Presidente da República a pronunciar-se na dissolução de uma instituição soberana e democrática como o Parlamento Nacional?

Cá fora as pessoas ficaram surpreendidos com as ameaças do PR, porque nunca ouviram um Presidente falar em dissolver uma instituição soberana ou demitir um governo na praça pública. Será que o governo da AMP já caiu ou aconteceu alguma situação de gravidade ao Chefe do Governo que inviabilize a continuidade das suas funções ou competências do governo da AMP?

Talvez em Timor estão habituados a brincar com as situações sérias, assim, estimula também o Presidente Ramos Horta a lançar foguetes, ou para satisfazer alguém ou apenas uma brincadeira, mas a brincadeira é de mau gosto, que não credibilize a instituição da presidência, nem o Presidente da República nem o senso intelecto do próprio Dr. José Ramos Horta.

Porque, por normas da democracia, antes de falar na dissolução do PN, demitir ou desonerar primeiro o Governo da Maioria Parlamentar, obviamente, com base nos termos de leis consagrados na Constituição da RDTL.
Não se fala à toa porque quer!

Estamos todos perante um jogo estratégico do Presidente da República, mas não sabemos para que finalidade. O PR baralhou a justiça com o exercício das suas competências, impôe-se o seu poder e contornar a justiça, e libertar os prisioneirios pelos crimes cometidos. Impôr o seu poder e obrigar o governo a aceitar a escolha dele pelo Mari Alkatiri para dirigir o projecto Greater Sun Rise Sea Pipeline, que é a competência do governo. Nomear o Mari Alkatiri dirigir a delegação para Guné Bissau, uma nomeação sem critério da eficácia e efectivo.

Depois de baralhar a justiça, nomeou um quadro da Fretilin, na pessoa de Ana Pessoa Pinto para dirigir a PGR e um juíz estrangeiro para ocupar o cargo de PGR adjunto. Hoje ouvimos nas imprensas o Presidente da República ameaça dissolver o Parlamento Nacional dominado pela maioritária parlamentar a AMP.

Nas eleições de 2007 para as presidenciais, o agora PR só ganhou na segunda volta pelos votos dos eleitores dos partidos que estão actualmente no governo da AMP. Mas agora como nunca, o Presidente Ramos Horta já se pronuncia na dissolução do PN. Os que acusaram-no como desconhecedor da Constituição da RDTL aquando o PR indigitou o Xanana Gusmão como PM, agora são bons aliados.

Porque e para que será?

Talvéz o Presidente da República José Ramos Horta quer seguir os passos do Presidente Hugo Chaves da Venezuela?

Vamos acompanhar com atento a bailada do Presidente Ramos Horta, até onde quer chegar!

*Editores

20090418

Decreto Presidencial para nomear Dr.Paulo dos Remédios para o cargo de Adjunto do Procurador-Geral da República

DECRETO DO PRESIDENTE DA REPÚBLICA

No. /2009

O Presidente da República nos termos das disposições do artigo 86º, alínea L) da Constituição da República Democrática de Timor-Leste e conjugado com o artigo 14º, n.1 e 2 da Lei No.14/2005 de 25 de Julho, que aprovou o Estatuto do Ministério Público, decreta:

Ouvido o Conselho Superior do Ministério Público, é nomeado o Dr. Paulo dos Remédios, Jurista de reconhecido mérito com mais de 20 anos de experiencia profissional para o cargo de Adjunto do Procurador-Geral da República, em comissão de serviço.

Assinado em Díli, de Março de 2009

Dr. José Ramos Horta

Presidente da República


DECRETO DO PRESIDENTE DA REPUBLICA

Nº…./2009

Presidente Republika tuir artigu 86º, alinya L) husi Konstituisaun RDTL no konjuga ho artigu 14º, nº.1 no 2 husi Lei No. 14/2005 loron 25 fulan Júlio, aprova ona Estatuto Ministeriu Publiku, dekreta:

Rona KSMP, hodi hili Dr. Paulo dos Remédios, Jurista ne´ebe iha meritu rekonyecidu liu tinan rua nulu (20) ninia experiencia profissional para kaer kargu Adjuntu Prokurador-Jeral Republika (PJR), iha komisaun servisu.

Assina iha Díli, …Fulan Marsu tinan 2009

Dr. José Ramos Horta

Presidente Republika

Composição do Conselho Superior do Ministério Público, em Português e Tetum

Ministério Público

Procuradoria Geral da República

Gabinete do Procurador Geral da República

Sua Excelência

Senhor Presidente da República

Dr. José Ramos Manuel Horta

Díli, 14 de Abril de 2009

N. Refª. N. 12/CSMP/2009

Assunto: “ Composição do Conselho Superior do Ministério Público”

Excelência,

O Conselho Superior do Ministério Público tem a sua composição fixada pelo art.º 134, nº.2, da Constituição da República Democrática de Timor-Leste.

Um dos seus vogais é designado pelo Presidente da República, para um mandato de 4 (quatro) anos, por aplicação subsidiária e analógica do artº.10º, da Lei nº.08/2002, de 20 de Setembro, com a sua nova redacção dada pela Lei nº.11/2004, de 29 de Dezembro (Estatuto dos Magistrados Judiciais).

Dispõe ainda o artº. 16º, nº.2, da Lei nº 14/2005, de 16 de Setembro (Estatuto do Ministério Público), que : “ Cada uma da entidades mencionadas no artigo anterior designa ou elege ainda um membro suplente, que substitui o membro efectivo nas suas ausências ou impedimentos”.

Para qualidade de membro efectivo, a actual designação presidencial recaiu sobre a pessoa do Sr. Dr. João Câncio Freitas, actualmente a exercer o cargo de Ministério da Educação, e para a condição de membro suplente, foi designada a Sra. Dra. Carmelita Moniz, de momento, em efectividade de mandato, como deputada do Parlamento Nacional.

Ambos os casos encontram-se actualmente, salvo o devido respeito, em situação de incompatibilidade para o exercício do mandato, configurando quiçá, uma situação de violação do princípio de separação de poderes.

O Conselho Superior do Ministério Público, órgão de auto-governo da magistratura do Ministério Público, preferencialmente, deve ser constituído por cidadãos idóneos, que não sejam titulares de outros órgãos de soberania.

Pois, todas as garantias sobre os critérios por que se deve orientar a actividade dos seus magistrados podem ser violadas, se a situação pessoal e profissional dos seus magistrados, ou o seu futuro profissional, depender de um poder externo ao poder do Conselho Superior, em todo o caso, não jurisdicionalmente sindicável.

Referimo-nos aqui, da aferição quer na vertente das classificações de serviços quer na infracção disciplinar stricto sensu.

Assim, e levando em conta as preocupações aqui suscitadas, entendemos submeter a Vª Ex.cia a apreciação do assunto em epígrafe referenciado, esperando seja ponderada a possibilidade de designação de novos vogais para o Conselho Superior do Ministério Público, que não estejam abrangidos pelas situação aqui apontadas.

Sem outro assunto de momento, Senhor Presidente da República, prevalecemo-nos da oportunidade para endereçar a Vª.Ex.cia, os nossos melhores cumprimentos e protestos da mais elevada consideração e estima pessoal.

A Procuradora Geral da República

Dra. Ana Pessoa

Rua de Colmera, Díli- Tel:3331165


TETUM

MINISTERIO PÚBLICO
Procuradoria-Geral DA REPÚBLICA

Gabinete do Procurador-geral a República

Sua Excelência
Senhor Presidente Republika
Dr. José Ramos Horta

Díli, 14 de Abril de 2009

N. Refª.nº12/CSMP/2009

Assunto: “Komposisaun Konseilu Superior Ministeriu Publiku”

Excelência, Konseilu Superior Ministeriu Publiku (KSMP) tuir ninia komposisaun fixa tuir artigo 134º, nº2, Konstituisaun RDTL.

Vogais ida hili husi Presidente Republika (PR), ho mandatu ba tinan hat (4), tuir aplikasaun subsidiaria no analógica ho artigo 10º , husi Lei nº 08/2002, loron 20 fulan Setembro, ho redasaun foun tuir Lei nº. 11/2004, loron 29 fulan Dezembro (Estatuto Majistradus Judiciais).

Iha tan artigo nº. 16, nº.2, husi Lei nº.14/2005, loron 16 fulan Setembru (Estatuto Ministeriu Publiku), haktuir:”Tuir entidades nebe maka temi ona iha artigo uluk fihir ka hili tan membru suplente, hodi troka membru efektivu waihira nia la iha ka la bele tuir”.

Ba sira bée nudar membru efektivu, membru sira aktual ne´e maka fihir husi Presidencial monu iha Sr. Dr. João Câncio Freitas, agora dadaun kaer knar nudar Ministru ba Edukasaun, no kondisaun ba sai nudar membru suplente,fihir Sra.Dra. Carmelita Moniz, oras ne´e dadaun, halo ninia mandatu efektivu nudar Lia Nain iha Parlamentu Nasional.

Kasu sira nain rua nian, oras ne´e dadaun, salvo no respeita, tamba situasaun imkompatibilidade hodi halao sira nia knar, konfigura karik viola principius ba separasaun poderes.

KSMP, orgaun ne´ebe maka Majistratura Ministeriu Publiku, preferencialmente, tuir lolos tau cidadaun sira ne´ebe idóneos, labele kaer knar ka titulares iha orgaun soberania seluk.

Garantia hotu-hotu konaba kriterius hodi orienta aktividade majistradus sira bele viola, se situasaun pessola no profissional husi Majistrados, ka sira bée sei mai servisu iha ministeriu publiku, depende hela ba poder externo ba poder KSMP, iha kasu hotu, la iha «jurisdicionalmente sindicável».

Ami refere iha ne´e, tuir aferiasaun iha vertente klassifikasaun ba servisu no infraksaun disciplinar «Stricto Sensu».

Nune´e, lori preokupasaun sira ne´ebe maka hatou, tuir ami nia hanoin submete ba Exelencia hodi aprecia ba asuntu ne´ebe maka ami hatou referencia iha leten, hein katak tetu no hanoin didiak hodi fihir fali vogais foun ba KSMP, ne´ebe labele sai hanesan situasaun ne´ebe ami hatou dadaun.

La iha tan asuntu seluk ba ohin, Senhor Presidente Republika ho hakraik an ba biban ida ne´e hatou ba Excelência, ami nia kumprimentus no protestos ami nia konsiderasaun áas tebes no estima pessoal.

Prokuradora Jeral Republika

Dra. Ana Pessoa

20090417

Deklarasaun Masakre 17 Abril 1999

Deklarasaun Masakre 17 Abril 1999

“Mai ita komemora loron ida ne´e laos hanesan eventu kalendariu ida, maibe komemorasaun ba situasaun aat, terus, humildade, tristeza ho inspirasaun, integridade no esperansa ba prosesu ida ke justu no los atu vitimas sira bele moris ho dame”.

Lita Sarmento

Ami, sobreviventes no família vitimas no sobreviventes lamenta maibe ami mos kompreende nusa mak ladun iha inisiativa husi ita sira nia líder wainhira husu justisa no tribunal ida ke justu. Barak mak ohin haluha no buka dalan nebee fasil atu kontinua sira nia vida ho silenciu.

Ami husu atu labele soe hela ita nia hamrok ba justisa, ita hari´i hela nasaun ida nebee tenki bazeia ba prinsipiu nebee justu ho justisa, igualdade, integridade no dignidade.

Ita hanesan pais ida alinya aan ona ho konvensaun barak ONU nian. Ita simu atu halo tuir konvensaun sira ne´e. Iha artigu 2 husi konvensaun Gneocidiu ne´ebe ita asina ona, define genocidiu hanesan”…kualker hahalok ne´ebe ho intensaun atu estraga, hotu kedas ka balun deit, nasionalidade, etniku, rasial ka grupu relijiozu sira, hanesan:

(a) Oho membru grupu sira ne´e;

(b) Halo aat ba isin ka psikologika/mental ba membru grupus sira ne´e;

(c) Halo de propozitadamente atu hamosu kondisaun ne´ebe sei destrói vida hotu kedas ba balun deit;

Konvensaun ba prevensaun no Punisaun ba krimi Genocidiu

Parte husi artigu ida ne´e mak la akontese iha 1999, ami husu ho haraik aan atu ema ida bele hatan mai ami?

Iha artigu 3 husi konvensaun ida ne´e define krimes ne´ebe deit mak bele hetan punisaun tuir konvensaun:

Genocidiu:

(a) Konspirasaun atu halo genosidiu;

(b)Haruka direktamente no publikamente atu ema ba komite genocidiu;

(c) Tenta atu halo genisidiu;

(d) Halo duni genosidiu.


Eurico Guterres haruka direktamente ba milisia rihun tolu resin ne´ebe halo hela serimonia iha kantor Guvernur nia oin atu oho pró-independensia sira. Nia diskursu ne´e halo duni iha Autoridade Indonésia sira nia oin, husi Abílio Osório to´o Tono Suratman, to´o Timbul Silaen, no diskursu ne´e halo kedas emisaun direitu ba Rádio Republika Indonésia (RRI).

Tragédia ida ne´e halo ema barak ne´ebe ohin sobrevive moris ho fitar iha sira nia isin lolon no mos psikologikamente.

Tinan sanulu ona ami sei hamrik metin atu buka no husu justisa.

Ita hare tiha ona tribunal boneka ne´ebe ema hanesan Eurico Guterres, hetan absolvisaun husi Mahkamah Agung Indonésia; Tono Suratman nia naran tenki hadia fila fali maske nia responsável ba krimes barak iha Timor-Leste. Liu-liu, General sira iha Jakarta nem ida ba tribunal maski iha envolvimentu direta ba konspirasaun no kumplisidade durante krize.

Ami kontinua hakilar atu:

· Ema sira ne´ebe halo krimi kontra humanidade lori ba justisa
· Tenki halo extradisaun ba ema sira ne´ebe halo krimi aat sira ne´e
· Tenki harii Tribunal Internasional Independente ida ba violasaun direitus umanus iha Timor-Leste
· Atu Parlamento Nasional konsiderea halo lei nasional ida konaba krime grave no amnestia.

Amnestia halo exekusaun lei kontra ema sira ne´ebe komete krime grave hetan risku. Família vitimas sira mak hetan desvantajen wainhira laiha justisa no lia los. Ita sei la fiar malu nafatin wainhira kriminozu sira ne´e la lori ba tesi lia iha justisa laran maibe hetan fali amnestia. Ida ne´e so impresaun katak ita bele halo krimi grave maibe ita sei la hetan punisaun.

Loron 17 Fulan Abril Tinan 2009

Família vitima no sobrevivente masakre iha Manuel Carrascalao nia uma

20090416

CNRT Supports AMP Government’s Pipeline Policy

Press Release: CNRT Supports AMP Government’s Pipeline Policy

The CNRT (Conselho Nacional da Reconstrução de Timor) supports the efforts of the IV Constitutional Government of Timor-Leste to get the pipeline from the Greater Sunrise gas field to Timor-Leste. CNRT also endorses the efforts to conduct viability studies (technical, commercial and socio-economic) on pipeline and LNG-Plant to, and be built in, Timor-Leste.
Since took up the government in 2007, the AMP (Aliança Maioria Parlamentar) Government has been working tirelessly against the challenges and barriers of bringing the pipeline from the Greater Sunrise field to Timor-Leste which was not a priority of the previous Government led by the FRETILIN Secretary General, Mari Alkatiri.

The CNRT has followed closely the development of the negotiations on the field since 2007 and believe the government under the leadership of Prime Minister Xanana Gusmão is moving on the right direction. CNRT also supports the initiatives of both Prime Minister’s Xanana Gusmão and his Secretary of State of Mineral Resources Mr Alfredo Pires’ in establishing and commissioning the two important studies on pipeline and LNG-Plant, in cooperation with world renowned companies in the industry such as Petronas, Kogas and other Korean companies form the Korean Consortium. CNRT believes that this combined effort will further strengthen the position and the endeavour of the government to bring the pipeline from Greater Sunrise gas field to Timor-Leste.

CNRT is aware of the fact that the studies carried out by the companies above have come to completion and show that Timor-Leste’s option for pipeline and LNG-plant is much more viable than what the country has been led to believe. In CNRT’s view, the old myth of impossibility of a pipeline crossing the Timor Trough presented by the industry since 2002, which Mr Alkatiri and his Government did believe, is no longer a valid case. The bathymetric survey done jointly with the Korean Consortium shows clearly that Timor-Leste can now be confident about bringing the pipeline across the trough. The survey gives the best way to avoid the deepest and rough part of the trough. This has neither been done by the Alkatiri’s government nor by the companies operating the Greater Sunrise field.

Unlike in the past where only empty statements where disseminated for political consumption, CNRT believes that this IV Constitutional Government is genuine in its efforts and is focusing on establishing the facts and getting the technical and financial supports to ensure the pipeline and LNG-plant be channelled to and be built in Timor-Leste. Alkatiri has always claimed that only him can negotiate and bring the pipeline to Timor-Leste, but he forgot that it was in his administration in 2002 that Timor-Leste lost the pipeline from the Bayu Undan project to Australia.

Alkatiri also forgot that it was under his government that he unsuccessfully negotiated the failed deal, that is, the surrender of the Bayu Undan pipeline to Darwin, Australia in exchange of an annual payment of A$ 8 million. This act of irresponsibility has in effect increased the attractiveness of Darwin being the destination of second pipeline from the Greater Sunrise. This is because much of the infrastructure has been established in association with Bayu Undan pipeline project in Darwin. All this happened because of the incompetent and ill advised government of Mr Alkatiri.

CNRT also believes that the AMP government under the leadership of Mr Xanana Gusmão has its own way of ensuring the pipeline and LNG plant to come to Timor-Leste, which in turn will benefit all people of Timor-Leste. CNRT encourages the AMP government to not give in to pressure of some unrepresented segments in the society that has no relevance politically and socially. CNRT also encourages that AMP stands firm to its position to defend the sovereignty of Timor-Leste by bringing the pipeline and LNG-plant in anyway.

CNRT supports the AMP government to reaffirm its position that pipeline and LNG-plant to Timor-Leste is a must, otherwise Timor-Leste is prepared to leave the resources in the ground for the generations to come. This is the stance the Government have and should take to defend the pride of the Timorese people. This is CNRT’s position and a position that was defended since the party was established, which is very different from Alkatiri and his cronies who believe that the best way is to let the Woodside and the Joint Ventures decide where the pipeline goes.
In his recent statement, Alkatiri’s says that “CMATS (Certain Maritime Arrangements on the Timor Sea) which was ignored by his Government has got all the mechanisms to secure pipeline”. This statement only shows that Alkatiri does not even know the content of the Treaty that he once negotiated. The CMATS does not say anything about the pipeline nor does it mention the destination of where the pipeline will be channelled to, something that he failed to do during his governance. To the contrary, the CMATS which Mr Alkatiri describes as very favourable Treaty for Timor-Leste has given away Timor-Leste claims over the laterals of the JPDA. Effectively, Alkatiri’s government handed over 100% of the Laminaria Corralina field, and 100% Buffalo field to Australia, as well as 100% of other areas outside the JPDA where the Australian legislations applied before the 19th May 2002. These are what Alkatiri produced in his governance. These are the legacies of Alkatiri and his Cronies: Pipeline to Darwin, Laminaria-Corrallina oilfield to Australia 100%, Buffalo oilfield 100% to Australia. Can these same old blokes be relied again for a fight of a pipeline to Timor-Leste?

Perhaps Alkitiri has mistakenly refers the mechanisms in the IUA to the ones in CMATS. Yet, even in the IUA, Mr Alkatiri forgot that it was him who negotiated the IUA, which gives only 20.1% of the Greater Sunrise to JPDA, the other 79.9% of the Greater Sunrise was kindly donated by Alkatiri to Australia ([Attributed to Australia as the IUA said]). Mr Alkatiri also negotiated this IUA which establishes a mechanism of Sunrise Commission where Timor-Leste only have the right to have ONLY one (1) Commissioner and Australia has two (2) Commissioners. Is this what Mr Alkatiri thinks will secure the pipeline to Timor-Leste. He should be rational enough.

CNRT recommends that the IV Constitutional Government of AMP should continue to follow its strategy in pursuing the policy of bringing a pipeline and LNG-plant from the Greater Sunrise to Timor-Leste. According to Mr Babo-Soares, “the Government knows very well its rights and obligations under the treaties and contracts that it has, therefore it should commit itself to bring over pipeline from the Greater Sunrise to Timor-Leste because it will not only bring tremendous benefits in the form of revenues (both upstream and downstream) but also will create multiples economic and social impact for Timor-Leste”.

According to Mr Babo-Soares, “the fight for a pipeline to be drawn to Timor-Leste represents both our national interest and the pride of our people. Anyone who doubts about it, must be questioned of its position as far as loyalty to the nation is concern. We strongly recommend that the IV Constitutional Government can not place this noble objective of the nation in the hands of those who already proved to lose the pipeline. The country will fall into disaster if this Government allows such thing to happen”.

For further information contact, Duarte Nunes, Mobile Phone: 7238065

20090415

ENTREVISTA JACQUELINE AQUINO SIAPNO - PRIMEIRA DAMA INTERINA

E. Timor first lady takes bus to Pangasinan

By Gabriel Cardinoza
Inquirer Northern Luzon
First Posted 02:41:00 04/15/2009

Filed Under:
People, Government, Education, Politics, Foreign affairs & international relations, Diplomacy

DAGUPAN CITY—Like a typical balikbayan, Jacqueline Aquino Siapno, with 5-year-old son Hadomi in tow, arrived at the Ninoy Aquino International Airport 10 days ago and was met by her mother.

After exchanging greetings, they took a cab and headed to a bus terminal in Pasay City where they boarded a bus bound for her native Dagupan.

The Friday-night trip took five hours. At the station, they hailed a tricycle and asked to be taken to their house in Barangay Bonuan Gueset.

But Siapno, 41, is no ordinary balikbayan. She is the interim first lady of East Timor and the wife of that country’s national parliament president, Fernando “Lasama” de Araujo.

“It’s a private family visit,” Siapno told the Philippine Daily Inquirer by way of explaining why her arrival in the country was shorn of the ceremony usually accorded a visiting foreign dignitary.

“But if it were an official state visit, then we would be in a very complicated protocol. But also, I don’t really like protocol. That’s why I’m the worst first lady anyone could have,” she said.

Siapno is East Timor’s interim first lady because its president, Jose Ramos-Horta, is unmarried.

“It’s great [to be back home], and it’s really a spiritual journey for me to come full circle,” Siapno said.

She also visited Dagupan in 2001, 2003 and 2005. This time, her visit to her parents’ cottage in Bonuan Gueset, a heavily populated barangay (village) facing the Lingayen Gulf, took only 10 days.

Her parents, lawyers Juan Carvajal Siapno and Corona Balolong Aquino, are longtime residents of Bonuan Gueset.

“I didn’t meet anyone because I only came here to rest,” Siapno said. “I didn’t go around and meet people because my life is so exhausting in East Timor and also in other places. I come here basically to relax and unwind.”

Siapno had just completed her junior year in high school at Ednas School in Dagupan when she migrated to the United States 27 years ago.

She continued her studies at St. Elizabeth High School in Oakland, California.

After high school, she studied political science on scholarship at Wellesley College in Massachusetts, the same institution that produced Madeleine Albright, the first female US secretary of stateÉ possível que seu navegador não suporte a exibição desta imagem., and the incumbent, Hillary Clinton.

In 1990, Siapno acquired a master’s degree in political science at the University of London. Seven years later, she completed a doctorate in South and Southeast Asian studies at the University of California in Berkeley.

Falling in love

Siapno first met her husband in 1993 when she visited the Cipinang prison in Jakarta, Indonesia.

Araujo, who was then secretary general of the Resistência Nacional dos Estudantes de Timor-Leste (East Timorese Students National Resistance), was detained at that time on subversion charges.

“We fell in love and we waited until he was released in 1998,” Siapno said.

In June 2007, Araújo won a seat for the Democratic PartyÉ possível que seu navegador não suporte a exibição desta imagem. The following month, during the first session of the new parliament, he was elected president of the National Parliament, East Timor’s unicameral legislative body.

“Being a first lady, to be honest, is exhausting,” Siapno said. “You’re like a maid. You have to make sure you show up dressed nicely. You basically have to represent the state. And you have to show a lot of integrity and also support other women and other [causes], such as anticorruption and good governance.”

Adviser, nanny, driver

Siapno said her husband was “very lucky” to have a political scientist for a wife because she was “also a silent adviser.”

“I’m kind of an unpaid government adviser. I see my role as fully supporting his work as public servant,” she said, adding:

“And then I also raise my son. I try to protect him from a lot of invasions to our privacy because our house is basically like a public house; our kitchen is like a public kitchen. I have to do household management.”

According to Siapno, most Filipinos in East Timor are shocked to know that she does not have a secretary or a household staff.

“I don’t have these, so I basically have to do everything. I’m the nanny, I’m the household manager, I’m the political adviser, and sometimes the driver,” Siapno said.

“Now that I’m with my mother, I’m her maid. I have to clean her house, do our laundry. I haven’t had a vacation,” she said.

Beautiful East Timor

Having gained independence in May 2002 after 450 years of foreign occupation, East Timor is “still the most beautiful country in the world,” Siapno said.

She added: “There are a lot of possibilities in the way the country could develop. We don’t want to become like other Asian countries that have become very corrupt. In East Timor, we still have a lot of people like us who are very visionary and idealistic.

“In other countries, I noticed that if you’re not a celebrity or movie star [and] you don’t have a lot of money, even if you have good programs, you can’t win. East Timor is not like that.”

After going through a war, East Timor is now “more or less” politically and economically stable,” Siapno said.

She said there was “more and more stability and peace” there, making it, in her eyes, “still one of the most attractive, peaceful places.”

Unlike the Philippines, East Timor does not have huge malls. “We have a very simple supermarket,” Siapno said. “It’s not consumer-capitalist-oriented; it’s very simple.”

“People just have what they need—the basic things,” she said. “Most of our agriculture products are organic. We don’t use chemicals. If you’re a capitalistic-consumer-oriented person, you’ll be very depressed living in East Timor. But if you’re a simple person and you like nature, it is one of the most beautiful places to live in in the world.”

Professor and author

But more than being a first lady, Siapno would like to be known here as a successful professor.

“People here are so messed up, in a way,” she observed. “In other countries, they would value a professor more because you search for truth, you share knowledge, you produce new scholars.”

But here, she said, “nobody asked [me] about [my academic life]. They are only interested in me being the interim first lady. It’s ridiculous. I don’t understand this kind of culture.”

According to Siapno’s curriculum vitae posted in the University of Melbourne website, she has held professorial positions in universities in London, AustraliaÉ possível que seu navegador não suporte a exibição desta imagem., East Timor, Indonesia and California.

Starting August, she will teach at the Seoul National University in South Korea.

Siapno has worked in East Timor as a consultant to international organizations, as a political advisor, and as a workshop facilitator on gender and development in government departments and rural women’s groups.

She is likewise a published author.

‘Fascinating, challenging’

In 2002, she published her book “Gender, Islam, Nationalism and the State in Aceh: The Paradox of Power, Co-optation and Resistance,” a revised version of her dissertation at the University of California in Berkeley.

She is also the associate editor of the Encyclopedia of Women and Islamic Cultures and co-editor of “Between Knowledge and Commitment: Post-Conflict Reconstruction and Peace-building in Regional Contexts.”

“That part of my life is so much more fascinating and challenging,” Siapno said. With a report from Inquirer Research