Husi Estanislau S. Saldanha, Staf Hanorin DIT
Kualidade edukasaun sei hanesan isu hot ba nasaun hotu. Tanba
kualidade edukasaun dita kualidade kapital umanu, ultimanente dita
produtividade, kompetividade ho abilidade nasaun ida nian prezerva nian
identidade, moris diak, no influensa progresu mundu liu husi poder kapital
umanu, kreatividade, invesaun, inovasaun via ensinu, peskiza, ho service
learning bazeia edukasaun ho peskiza. Kualidade edukasaun hanesan prosesu, laos
monu husi lalehan, mosu derepenti, hakilar langsung hetan. Maibe mai husi
eforsu koletiva, sistematika, kontinuadade, konsistenti, no investimentu
masivu. Isu kualidade edukasaun iha
Timor-Leste sai isu hot, maibe dala ruma ita nian hanoin nee
"instan", politika instan", hanoin "instan" hodi hetan
lais, maibe asimetrika ho realidade no dezafiu kroniku nebee Timor-Leste
hasoru.
Ita hakilar kualidade,
maibe ita la iha esforsu hodi hadia kualidade. Instituisaun ensinu hasoru
dezafiu boot hodi hetan ema kualidade, fasilidade diak no jestaun diak hodi
hanorin. Atu hetan jestaun ho rekursu hanorin diak, presiza orsamentu boot.
Sein subsidiu, instituisaun edukativu tenki hasae propinas makas hodi iha osan
selu mestri kualidade ho oferese fasilidade ho jestaun kualidade. Iha sorin
seluk ekonomia familia Timor-Leste nian mos kiik. Bagaikan "buah
simalakama". Tanba nee, unit cost per estudante kiik kompara ho nasaun
sira seluk nian, maibe nasaun sira nian kustu material ho moris kiik (liu-liu
iha nasaun vizinu sira, exepsaun Singapura ho Australia) kompara ho
Timor-Leste. Nunee mos propinas kiik, kompara ho despezas. Atu survive
instituisaun edukasaun sakrifika kualidade. Atu hadia kualidade edukasaun,
fator determinante hodi halo uluk mak:
1. Hadia kurikulu hahu husi ensinu baziku too ensinu superior.
Kurikulu hanesan sasukat ida ba kualidade edukasaun nian. Kurikulu kuandu diak
sei tulun defini learning outcomes ka kompetensia (kuinesimetu, abilidade,
hahalok, ho valor) sa ida mak estudante sira hetan bainhira hotu estudu.
Kurikulu tenki tuir realidade Timor-Leste nian, ezizensia industria ho merkadu
servisu, no kompatabiliza mos ho nasaun sira seluk nian hodi posibiliza
rekuinesimentu ho transferensia estudu estudante nian ba instituisaun sira seluk
iha rai laran no rai liur, no oportunu mos graduadu sira kompete iha merkadu
iha rai laran no rai seluk. Kurikulu edukasaun Timor-Leste sei sai problema
tanba barak liu copy and paste, nunee dala barak la tuir realidade Timor-Leste
nian. Learning outcomes tenki defini uluk, klaru no bele sukat. Nunee tuir mai
metodu hanorin tenki inovativa, interativa no hamosu kondisaun nb estudante
ativu, hanoin kritiku & rezolve problema, inovasaun ho entrepreneurship,
toleran, respeita pluralismu ho diversidade, moral ho sensitividade sosial diak
nudar ema humanu, sosial no sidadania, valoriza servisu makas ho kreatividade.
Learning outcomes defini klaru ona mak foin identika ema ho fasilidade oinsa mk
bele tulun atinzi learning outcomes nee.
2. Hadia kualidade mestri. Mestri sai fator save seluk hodi
hadia kualidade edukasaun. Kualidade mestri tenki sukat husi abilitasaun
literaria, kuinesimetu, abilidade, hahalok, ho valor diak (etika ho moral).
Laos mestri nebee ho master ho doutor, maibe naoktek, selingkuh dor, kama rua,
no moral la iha. Tanba mestri bainhira nian hanorin sei transforma tomak sai
ida mak nian iha (kuinesimentu, abilidade, hahalok, valor) ba estudante. Iha
tendensia estudante bele abzorve buat hotu nebee mestri (matenek, maneira,
hahalok, valor). Nunee mestri la diak, posibilidade estudante mos bele la diak,
kualidade holistiku edukasaun mos la diak. Tanba nee, pasu dauluk atu hadia
kualidade mestri mak tenki halo avaliasaun komprehensiva ho meritu ba mestri
sira iha nivel pre-eskolar too iha ensinu superior. Mestri tenki domina
materia, domina metodu hanorin ho avaliasaun, iha abilidade interpersonal,
hatene Tetun, Portuguese, hahalok no moral diak. Mestri nb hanorin ensinu
baziku tenki minimu formadu husi Eskola Sekundariu/Eskola Tekniku Vakasional ho
sertifikasaun hanorin husi formasaun nb
regirozu. Mestri iha Eskola Intermediariu/SMP minimu ho kualifikasaun Diploma
III ka bacherel ho sertifikasaun hanorin. Mestri sira hanorin iha eskola
sekundariu tenki iha kualifikasaun lisensiadu ho sertifikasaun hanorin. Mestri
sira la bele sai pengurus partidu politiku, la bele selingkuh, feen rua ka tolu
(moral), kumpul kebo, abuzu sexual, involve iha korupsaun ho halo krimi seluk.
Depois avaliasaun regirozu ba mestri sira, ida nb diak kontinua hanorin, nb kualifikasaun
naton bele tuir formasaun kontinua hodi hasae kualidade, no nebee mk la diak
hasai hodi rekruta fali mestri foun nb kualidade. Asegura katak ema sira sai
mestri tb vokasaun ho komitimentu, laos tanba oportunidade servisu ka pekerja
tanba servisu la iha. Mestri laos rekruta tanba koor politika ho KKN maibe
meritu akademiku, personalidade sosial no moral. Tanba nee, avaliasaun ho
rekrutamentu dosenti tenki esteril husi politika partidariu, intervensaun
politika ho grupu.
3, Hadia fasilidade hanorin. Fasilidade hanorin sai fator ida
importante hodi hadia kualidade. Fasilidade hanorin la diak, iha posbilidade
kualidade edukasaun mos la diak. Nunee eskola tenki iha sala hanorin, sala
administrasaun, kadeira ho meja diak ho adekuadu. Eskola tenki iha biblioteka
nebee iha livru relevante, adekuadu hodi tulun estudante mestri ho estudante
aprende. Nunee eskola tenki iha
laboratoriu, ho fasilidade rekreasional ho disportu diak, Internet.
Fasilidade hanesan bee moos, sintina ho sanitasaun mos tenki diak ho higienis
hodi hamosu ambiente estudu mos diak. Harii mess ba mestri sira, liu-liu iha
area remotas, nunee estimula mestri sira diak ba hanorin iha area remotas hodi
asegura balansu kualidade entre eskola.
4. Hadia jestaun eskola. Fasilidade diak, ho ema diak, maibe
jestaun eskolar la diak, kualidade edukasaun sei la diak. Atu liga kurikulu,
mestri ho fasilidade hanorin uza diak, efetivu ho tulun atividade hanorin ho
aprende nee mak jestaun. Ka jestaun hanesan buat ida hodi suku hamutuk
kurikulu, mestri, fasilidade. Iha eskola barak iha mestri, ho fasilidade diak,
maibe la fo valor signfikasaun ba kualidade edukasaun tanba jestaun la diak.
Nunee jestaun eskola tenki diak tuir
organizasaun moderna. Diretor/vise Diretor eskola minimu ema universitariu (bacherel)
ho esperiensia jestaun ho hanorin nb kleur no track record diak. La afilia ba
partidu politika (tama estrutura partidu politiku). Se mak tama hasai husi
Diretor eskola. Eskola mos tenki iha inspetur eskola nebee nian servisu halo
auditoria ba prosesu hanorin, jestaun pesoal, administrasaun, lojistika ho
finansa. Mestri mos tenki iha abilidade seluk hanesan administrasaun. Buat
nebee presiza mos tenki iha subsidiu estrutural ba Diretor ho vise Diretor no
subsidiu funsional ba mestri sira hanorin iha fatin remotas (laos iha kapital
nasaun, munisipiu, subdistritu, la besik estrada boot entre munisipiu ho
munisipiu, no susar asesu transporte publiku ho privadu), nunee estimula mestri
ba hanorin iha area remotas. Database eskola mos tenki komprehensiva, integradu
ho digital nebee rai iha Ministeriu Edukasaun no mos iha eskola. Inspetur tenki
kontrola mestri sira tama sala ho hanorin lor-loron tuir kurikulu, silabus ho
sesaun planu no tuir tempu no referensia nebee deside ona. Avaliasaun estudante
tenki diak, rezultadu servisu estudante tenki fahe fali ba estudante ho
feedback nebee diak, nunee bele posibiliza estudante hatene tanba sa ida mak
nian hetan nilai diak no la diak. Nunee mos hodi kontrola "fairness"
iha prosesu avaliasaun. Inspetur eskola tenki halo halo auditoria servisu
mestri nian no notas estudante, no prosesu administrasaun seluk tuir lei no
regulamentu.
5. Uza lian materna hodi hanorin hahu husi pre-eskolar too
segundu ano eskola baziku. Uza lian hanorin Tetun ho Portuguese hahu husi kedas
terseiru ano eskola baziku. Introdus Ingles nudar unidade kurikular ida hahu
husi sestu anu eskola baziku. Iha eskola fronteira tenki introdus mos unidade
kurikular Bahasa Indonesia hodi fasilita interesaun sosial, kultural ho
ekonomia cross-cultural ho cross-national. Unidade kurikular sira hanesan
numeru & lojika, etika & relijiaun Katolika ho sidadania, hanoin
kritiku & rezolve problema, entrepreneurship tenki hanorin hahu kedas husi
pre-eskolar too Universidade maibee ho metodu hanorin nebee kreativu ho
inovativu tuir nivel edukasaun nebee estudante tenki ativu liu.
6. Edukasaun tenki sai agenda nasional ho interese komum. Nunee
lider politika, partidu politiku ho Timor oan hotu tenki hanoin hanesan, ho
suporta hodi hadia kualidade edukasaun. Tanba edukasaun tenki jere profisional,
la bele politiza, la bele iha intervensaun politika no tau ema diak, meritu ho
professional mak jere. Rekrutamentu ho promosaun funsionariu edukasaun ho
mestri sira tenki sadere ba meritu ho profesionalizmu. Nunee hadia duni
kualidade edukasaun. Mestri sira nebee kualidade la iha, moral ho hahalok la
diak, barukten, involve krimi, violensia, koruptu no la iha moral (selingkuh,
abuzu sexual, kama rua) ho hanoin deit uza demo ho violensia hodi atinzi sira
nian interese pesoal diak liu hasai husi edukasaun tanba hahalok sira bele
destroi moral estudante, edukasaun no Timor-Leste.
7. Governu tenki investa makas iha edukasaun, minimu investa
20-25% orsamentu anual estadu nian ba
iha edukasaun hodi hadia kualidade kurikulu, staf hanorin, fasilidade hanorin
ho jestaun eskolar. Alokasaun osan boot tenki sinergi mos ho jestaun diak,
kombate inefisiensia ho korupsaun, nunee orsamentu boot nee kontribui riil hodi
hadia edukasaun. Tanba nee, edukasaun
tenki esteril husi politika partidariu. Mestri ho ofisial edukasaun nebee krimi
no koruptu tenki fo pena prizaun makas tanba sira bele halo destrusaun
edukasaun no destrusaun moral ho pesoal jerasaun foun, ultimamente bele destroi
nasaun. Tanba nasaun nian fondase mak ema liu-liu jerasaun foun.
8. Governu ho Timor oan hotu tenki hanoin katak kualidade
edukasaun mak sai baze diak ba dezenvolvimentu no konstrusaun estadu
direitu-demokratiku. Liu husi edukasaun hamosu kreatividade, invensaun,
inovasaun ho obra akademiku diak seluk hodi lori povu ho Timor-Leste sai husi
kiak, mukit ba moris diak, dignu ho kompetividade aas no iha identidade mesak
nudar Timor oan.
9. Nasaun nebee halo progresu makas ho povu moris diak mak
nasaun nebee iha edukasaun diak no kapital umanu kualidade. Nunee nasaun nee
tenki hakore aan husi depedensia ba instituisaun edukativu ho formasaun husi
nasaun sira seluk. En kontrariu Timor-Leste tenki buka atu edukasaun sai
kulidade hodi dada ema seluk mai estuda iha Timor-Leste. Kualidade edukasaun
laos mai husi "lalehan" maibe husi politika ida diak, no politika nee
transforma ba planu, ho exekusaun planu diak hodi atinzi kualidade. Signifika
kualidade hanesan prosesu ida, maibe presiza mos investimentu boot, iha forma
politika, good will, political ho finansa husi Timor ona hotu. Hadia kualidade edukasaun, sei tulun hadia
kompetividade no hadia kualidade moris. "Ema matenek, kualidade ho
kreativu mk hela iha ailaran boot, nian bele muda ailaran boot, kiak no mukit
sai sidade no moris diak, maibe ema la kualidade no la kreativu mk hela iha
sidade boot bele halo fali sidade nee sai ailaran fuik no moris diak bele sai
fali mukit." INVESTA IHA EDUKASAUN, INVESTA IHA KUALIDADE HO INVESTA IHA
FUTURU NABILAN.*
Sem comentários:
Enviar um comentário
Nota: só um membro deste blogue pode publicar um comentário.